Aluehallitus, kokous 6.11.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 302 Oikaisuvaatimus palomestarien virkavalinnasta

19737/2023

Valmistelija

  • Kari Alanko, PELASTUSPÄÄLLIKKÖ, kari.alanko@pirha.fi
  • Pirkko Lindström, HALLINTOPÄÄLLIKKÖ, pirkko.lindstrom@pirha.fi

Perustelut

Pelastuspäällikkö Kari Alangon 31.8.2023 § 15 tekemästä viranhaltijapäätöksestä, joka koski viiden palomestarin viran täyttämistä (sis. 2 aluepalomestaria, koulutuspalomestari, tilanne- ja johtokeskuksen palomestari sekä kenttäpalomestari), on tehty oikaisuvaatimus. Oikaisuvaatimus on tehty asianosaisuuden perusteella. 

Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii päätöksen kumoamista lainvastaisena, väärässä järjestyksessä tehtynä ja syrjivänä. Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii päätöksen palauttamista uudelleen valmisteluun. Oikaisuvaatimuksen mukaan päätöstä ei ole perusteltu kuin myös valintaa ole tehty lainmukaisesti ja se on ilmeisen lainvastainen.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on hakenut koulutuspalomestarin virkaa.

Vastine:

Pirkanmaan pelastuslaitos on julistanut haettavaksi viiden palomestarin virat; hakuaika 10.-31.7.2023. Virkojen kelpoisuusvaatimukset ja virkoihin eduksi katsottavat asiat ovat ilmoitettu hakuilmoituksessa.

Koulutuspalomestarin osalta viran hakuilmoitus on ollut seuraava:

”Kelpoisuusehtona virkaan on valtioneuvoston asetuksen pelastustoimesta (407/2011) 6 §:n mukainen päällystötutkinto ja voimassa olevaa BC-luokan ajokortti. Odotamme sinulta oma-aloitteista työotetta, paineensietokykyä ja hyviä asiakaspalvelu- ja vuorovaikutustaitoja sekä ICT-osaamista.

Koulutuspalomestarin tehtävässä, katsomme eduksesi ajantasaisen kokemuksen pelastustoiminnan päällystötehtävistä ja siihen liittyvästä esimiestyöstä sekä sopimuspalokuntatoiminnan tuntemuksen. Myös hyvä suomen kielen taito, tehtävien hoidon kannalta riittävä muu kielitaito sekä tehtävän hoidon kannalta soveltuvat täydennysopinnot katsotaan eduksesi. Arvostamme aiempaa kokemusta kouluttajan tehtävistä ja pedagogisia koulutuksia.” 

Hakijoita avoinna olleeseen viiteen virkaan oli yhteensä 21, joista kuusi henkilöä haki koulutuspalomestarin tehtävää. 

Viranomaisella on laaja harkintavalta valita kelpoisuusehdot täyttävistä hakijoista kenet tahansa. Harkintavaltaa kaventavat ainoastaan Suomen perustuslain § 125 säännökset yleisistä nimitysperusteista: taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Taidolla tarkoitetaan koulutuksen ja työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä tarkoitetaan tulokselliseen työskentelyyn liitettyjä henkilökohtaisia ominaisuuksia. Koeteltu kansalaiskunto liitetään yleisesti nuhteettomaan käytökseen. Perustuslain säännös edellyttää hakijoiden ansioiden vertailua. Koulutuksen ja työkokemuksen ohella arvioidaan viran hoitamisen kannalta merkityksellisiä henkilökohtaisia ominaisuuksia ja valinta kohdistetaan ansioituneimpaan ja sopivimpaan hakijaan.

Hakemusten perusteella valittiin haastateltaviksi 14 hakemusten perusteella ansioituneinta hakijaa. Haastateltavien valinnassa painotettiin hakuilmoituksen mukaista kelpoisuutta tehtävään sekä eri tehtävien mukaisia eduksi luettavia vahvuustekijöitä.

Haastattelut järjestettiin 14.8., 15.8.,17.8. ja 18.8.2023.

Haastattelijoina toimivat palopäällikkö Jyrki Paunila, palopäällikkö Jari Nieminen, apulaispalopäällikkö Sami Niittyniemi, operatiivinen päällikkö Mika Kupainen sekä hyvinvointialueen rekrytointiyksikön asiantuntija.

Haastatteluun edenneiden hakijoiden osalta vertailtiin hakuilmoituksen mukaisia pätevyyksiä, hakemuksessa esitettyjä työkokemus- ja koulutustietoja, niiden soveltuvuutta sekä ajantasaisuutta haettavana olevaan tehtävään. Lisäksi pyrittiin selvittämään hakijan motivaatiotekijöitä haettuun tehtävään. Haastattelussa pyrittiin arvioimaan erityisesti henkilön koulutuksen hyödynnettävyyttä, vuorovaikutustaitoja, päättäväisyyttä ja johdonmukaisuutta sekä muutos- ja kehittämismyönteisyyttä. Työkokemuksen osalta pyrittiin arvioimaan sen soveltuvuutta tulevaan tehtävään nähden sekä aiempien tehtävien tuloksellista hoitoa. Lisäksi arvioitiin haastattelussa saatu yleisvaikutelma. Haastattelun yhteydessä hakijoilla teetettiin lisäksi 3 tehtävää, jotka myös arvioitiin haastattelun yhteydessä

Kokonaisarvioinnin perusteella valintatyöryhmä teki esityksensä valittavista pelastuspäällikölle, joka on toimivaltainen tekemään valintapäätöksen.

Valintapäätös perustuu kokonaisarviointiin, jossa on huomioitu henkilöhaastattelu, työkokemus sekä henkilön suorittamat koulutukset ja tutkinnot. Virkoihin on valittu taidoiltaan ja kyvyiltään ansioituneimmiksi ja soveltuvimmiksi katsotut henkilöt. Tämä perustelu on myös todettu virkojen täyttöpäätöksessä.

Oikaisuvaatimuksen tekijällä on hakemuksensa mukaan asetuksen mukainen pelastusalan päällystötutkinto sekä BC-luokan ajokortti. Sen sijaan hänen viimeisin työkokemuksensa pelastusalalta on Varsinais-Suomen pelastuslaitokselta vuosilta 1996–2010 eli 13 vuoden takaa, minkä vuoksi hänellä ei ole ajantasaista kokemusta pelastustoiminnan päällystötehtävistä ja siihen liittyvästä esimiestyöstä sekä sopimuspalokuntatoiminnasta. Hakemuksesta ei muutoinkaan ilmene, että hänen työkokemuksensa sisältö vastaisi koulutuspalomestarin tehtävässä edellytettyä.

Oikaisuvaatimuksen tekijän hakemuksessa ilmoittama työkokemus ja muu osaaminen ja kokemus ei ollut siinä määrin ajantasainen ja riittävä, jotta hänet olisi valittu haastatteluun. Viran hakuilmoituksessa on katsottu ajantasaisen kokemuksen olevan eduksi, joten valinnan ei voi katsoa olevan syrjivä.  

Toisena seikkana oikaisuvaatimuksen tekijä ilmoittaa, että hänelle ei ole toistuvista pyynnöistä huolimatta toimitettu ansiovertailua, hakijoiden yhteenvetoa tai muutakaan perustelua.

Oikaisuvaatimuksen tekijälle on toimitettu valintapäätös tiedoksi hyvinvointialueen rekrytointipalvelun toimesta 7.9.2023.

Hänelle on annettu mahdollisuus saapua tutustumaan ansiovertailuihin ja kuulemaan perusteet valinnoille keskuspaloasemalle (sähköposti Mika Kupiainen 20.9.2023). Lisäksi hänelle on hyvinvointialueen rekrytointiyksikön toimesta tarjottu mahdollisuutta tulla tutustumaan hakemuksiin ja hakijayhteenvetoon. Aika tapaamiselle oli sovittu 25.9.2023. Oikaisuvaatimuksen tekijä ja hyvinvointialueen rekrytointiyksikkö ovat sittemmin kuitenkin yhteisesti sopineet, että oikaisuvaatimuksen tekijälle riittää hakijayhteenveto, joka hänelle on toimitettu sähköpostilla (Laura Suomalainen, Pirha rekry 25.9.2023). 

Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteita, joiden johdosta valintapäätöstä olisi muutettava, joten oikaisuvaatimus tulee hylätä.

Liitteenä oikaisuvaatimus ja viranhaltijapäätös. Oheismateriaalina hakijayhteenveto ja toinen hakijayhteenveto otsikoituna ansionvertailuksi sekä oikaisuvaatimuksen tekijän lähettämät sähköpostit.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • hylätä oikaisuvaatimuksen edellä esitetyillä perusteilla. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Marko Jarva, Arja Laitinen, Pekka Järvinen, Lassi Kaleva, Olga Haapa-aho, Katariina Pylsy ja Erja Pelkonen ottivat paikkansa kokouksessa.

Puheenjohtaja ehdotti, että käsittelyjärjestystä muutetaan niin, että § 302 Oikaisuvaatimus palomestarien virkavalinnasta käsitellään §:n 300 jälkeen. Hyväksyttiin yksimielisesti.

Kuultiin asiantuntijana pelastuspäällikkö Kari Alankoa, joka poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimukseen annettuun päätökseen saa hakea muutosta aluevalituksin vain se,​ joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut,​ saa päätökseen kuitenkin hakea muutosta aluevalituksin myös asianosainen sekä hyvinvointialueen jäsen. (Laki hyvinvointialueesta 142 §.)

 

Valitusviranomainen   

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna

Valituksen voi lähettää sähköpostitse hameenlinna.hao@oikeus.fi tai tehdä hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusasiakirjat

Valituskirjelmässä on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • muutosvaatimuksen perusteet
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
     

Valituskirjelmässä on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Lisäksi on ilmoitettava yhteystiedot (postiosoite, sähköpostiosoite), joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa ja puhelinnumero mahdollisia tiedusteluita varten.

Valituskirjelmään on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai jäljennöksenä sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valituskirjelmään on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. Asiamiehen on liitettävä valtakirja sen mukaan kuin HLL 21 §:ssä säädetään.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään hallinto-oikeudessa kulloinkin voimassa oleva oikeudenkäyntimaksu 270 euroa (v. 2023). Linkki tuomioistuinmaksulakiin: www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Oikeudenkäyntimaksua ei peritä sosiaalihuoltolaissa (mm. vammaispalvelu, toimeentulotuki ja kehitysvammaisten erityishuolto) tarkoitettua palvelua tai etuutta koskevissa asioissa eikä myöskään terveydenhuolto-, päihdehuolto- tai mielenterveyslain mukaisissa asioissa eikä asioissa, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain mukaan määrättyjä asiakasmaksuja (Tuomioistuinmaksulaki 5 §).