Aluehallitus, kokous 29.8.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 177 Oikaisuvaatimus Pirkanmaan hyvinvointialueen henkilöstöjohtajan valintaa koskevassa asiassa

248/2022

Valmistelija

  • Miia Luukko, Hallintolakimies, Miia.Luukko@pirha.fi

Perustelut

Oikaisuvaatimus

Aluehallitus päätti 9.6.2022 § 121 hyvinvointialueen henkilöstöjohtajan valinnasta. Päätöksestä on 4.7.2022 jätetty oikaisuvaatimus. Oikaisuvaatimus on tehty hyvinvointialueen jäsenyyden perusteella. Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii, että aluehallituksen tekemä valintapäätös kumotaan ja virka laitetaan julkiseen hakuun. Oikaisuvaatimus on liitteenä.

Viran kelpoisuusvaatimukset ja täyttömenettely

Aluehallitus perusti kokouksessaan 21.4.2022 § 74 henkilöstöjohtajan viran. Henkilöstöjohtajan viran kelpoisuusvaatimukseksi vahvistettiin soveltuva ylempi korkeakoulututkinto, toimialan tuntemus ja riittävä kokemus vaativista johtamistehtävistä.

Tehtävässä edellytetään hyviä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja sekä esiintymisvalmiuksia. Lisäksi edellytetään hyvää suomen kielen suullista ja kirjallista taitoa. Eduksi katsotaan englannin kielen taito, kyky hallita ja koordinoida laajoja kokonaisuuksia ja toimeenpanna uudistuksia, sekä työkokemus vastaavista tehtävistä.

Aluehallitus päätti kokouksessaan 21.4.2022 § 75 johtavien viranhaltijoiden virkavalintamenettelystä ja palkkauksen periaatteista. Liikkeenluovutuksissa kuntatyönantajien (KT) juridisesti suosittelema malli henkilövalintoihin on johtajien valitseminen siirtyvästä henkilöstöstä ilmoittautumismenettelyn / ansiovertailun ja yhteistoiminnassa sovitun vallintamenettelyn kautta. Kyseessä on liikkeen luovutukseen liittyvä sisäinen kartoitus luovutuksen piirissä olevista henkilöistä, joista työnantaja valitsee, kuka on sopivin ja kelpoisin virkaan. Aluehallitus päätti, että ilmoittautumismenettelyn kautta virkoihin voi hakeutua liikkeen luovutuksen piirissä oleva vastaavissa johtotason tehtävissä työskentelevä henkilöstö sekä hyvinvointialueen valmistelussa määräaikaisissa palvelussuhteissa työskentelevä valmisteluhenkilöstö.

Aluehallituksen päätöksen mukaisesti virka voidaan avata julkiseen hakumenettelyyn, jos kysymyksessä on kokonaan uusi tehtävä, jota ei ole siirtyvissä organisaatioissa tai, jos virkaan ilmoittautuneet eivät työskentele viranhaltijana vastaavissa laajoissa johtajatason tehtävissä. Rekrytointiprosessin aikana asiaa on selvitetty ja päädytty siihen, että henkilöstöjohtajan virka täytetään ilmoittautumismenettelyssä. 

Henkilöstöjohtajan virka oli sisäisessä ilmoittautumismenettelyssä 25.4.-9.5.2022. Virkaan ilmoittautui 3 henkilöä, joista 1 haastateltiin. Kaikki kolme hakijaa täyttivät viran kelpoisuusehdot.

Ansiovertailu ja valintaperusteet

Viranomaisella on laaja harkintavalta valita kelpoisuusehdot täyttävistä hakijoista kenet tahansa. Harkintavaltaa kaventavat ainoastaan Suomen perustuslain § 125 säännökset yleisistä nimitysperusteista: taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Taidolla tarkoitetaan koulutuksen ja työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä tarkoitetaan tulokselliseen työskentelyyn liitettyjä henkilökohtaisia ominaisuuksia. Koeteltu kansalaiskunto liitetään yleisesti nuhteettomaan käytökseen. Perustuslain säännös edellyttää hakijoiden ansioiden vertailua. Koulutuksen ja työkokemuksen ohella arvioidaan viran hoitamisen kannalta merkityksellisiä henkilökohtaisia ominaisuuksia ja valinta kohdistetaan ansioituneimpaan ja sopivimpaan hakijaan.

Ansiovertailu on tehty suhteessa viran tehtäviin, virassa vaadittaviin ominaisuuksiin sekä hakuilmoituksessa olleisiin valintakriteereihin. Valintaryhmä sekä päätöksentekijä ovat erityisesti painottaneet ilmoittautumismenettelyssä olevien johtotason virkojen osalta määriteltyä kelpoisuusvaatimusta riittävästä kokemuksesta vaativista johtamistehtävistä. Henkilökohtaisia ominaisuuksia ja soveltuvuutta viran hoitamiseen arvioitiin mm. ilmoittautumislomakkeen lisäkysymyksiin annettujen vastausten perusteella.

Haastateltavia valittaessa kaikkiin tehtävään ilmoittautuneisiin sovellettiin samoja valintakriteereitä. Mikäli ansiovertailu suoraan osoitti ansioituneimman hakijan, ei haastattelua ollut välttämätöntä suorittaa. Johtotason virkojen valintaprosessissa valintaryhmä haastatteli valinnan tueksi kuitenkin myös ansioituneimmaksi osoittautuneet sekä myös virkaa ainoana hakeneet hakijat.

Henkilöstöjohtajan virkaan valittu oli ansiovertailussa ansioitunein hakija. Lisäksi suoritettu haastattelu tuki valintaryhmän esitystä virkavalinnasta. Valinta tehtiin ansiovertailuun ja haastatteluun perustuvan kokonais­arvion perusteella.

Henkilöstöjohtajaksi valitun Taina Niirasen haastattelussa korostui erityisesti vahva työlainsäädännöllinen ja HR-kokonaisuuden johtamiseen liittyvä osaaminen. Hakemuksesta nousi esiin pitkä kokemus sosiaali- ja terveyspalvelujen toimialajohtamisesta ja muutostilanteiden läpiviennistä. Niirasella on monipuoliset ja laajat alueelliset ja kansalliset henkilöstöjohtamisen verkostot, kuten Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat.  

Esteellisyyden huomioiminen

Päätösvalmistelu on kaikissa vaiheissa toteutettu esteellisyyssäännökset huomioiden. Asianosaisen asemassa olevat eivät ole osallistuneet miltään osin niiden virkojen rekrytointiprosessiin, joihin ovat ilmoittautuneet.  

Koeaika

Jos viranhaltija otetaan saman työnantajan palveluksessa virkasuhteesta toiseen, työnantaja voi viranhaltijalain mukaan määrätä koeajan noudatettavaksi uudessa virkasuhteessa, jos viranhaltijan tehtävissä tai hänen asemassaan tapahtuu huomattava muutos.

Myös koeaikaehdon osalta henkilöstöä on kohdeltava yhdenvertaisin periaattein. Mikäli johtajavirkojen osalta olisi tehty rajanveto siitä, miten huomattava muutos työtehtävissä tai henkilön asemassa laukaisee koeajan käyttöönoton, sama rajanveto olisi pitänyt tehdä hyvinvointialueella kaikkien niiden osalta joiden asema tai tehtävät muuttuvat. 

Mikäli hyvinvointialueen johtajatehtävään valitun henkilön palvelussuhde uudessa johtotehtävässä päätettäisiin koeaikapurkuna, henkilöllä olisi uudistuksen liikkeenluovutussäännösten puitteissa oikeus palata vanhaan tehtäväänsä. Uudistuksen tultua voimaan vanhoja virkoja ei kuitenkaan enää ole. Koeaikapurun sijaan voidaan soveltaa tehtävien muuttamista koskevia viranhaltijalain säännöksiä, koska henkilölle pitäisi tuossa tilanteessa joka tapauksessa löytää sopiva entisen kaltainen tehtävä eikä paluumahdollisuutta aiempaan virkaan enää ole. Koeaikaa ei ole käytetty, koska se soveltuu huonosti liikkeenluovutustilanteeseen hyvinvointialueuudistuksen voimaantulon yhteydessä. 

Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteita, joiden johdosta valintapäätöstä olisi muutettava, joten oikaisuvaatimus tulee hylätä.

Sovelletut lainkohdat

  • Laki sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta 18 §
  • laki hyvinvointialueesta 16 luku ja hallintolaki 7a luku (oikaisuvaatimus)
  • laki kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta 8 § (koeaika) ja 25 § (viranhaltijan asema liikkeen luovutuksessa)
  • Suomen perustuslaki 125 § (virkanimitysperusteet)

Ehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, Hyvinvointialuejohtaja, Marina.Erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää hylätä oikaisuvaatimuksen edellä esitetyillä perusteilla.

Päätös

Aluehallitus päätti hylätä oikaisuvaatimuksen edellä esitetyillä perusteilla.

Esteellisyys

  • Erja Pelkonen ilmoitti olevansa esteellinen asiassa (HL 28 § 1 mom 7 kohta) ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Esteellisyys todettiin. Vuokko Ylinen ilmoitti olevansa esteellinen asiassa (HL 28 § 1 mom 7 kohta) ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Esteellisyys todettiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana hallintolakimies Miia Luukkoa § 177 käsittelyn aikana, joka poistui kokouksesta kokonaan pykälän käsittelyn jälkeen.

 

 


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimukseen annettuun päätökseen saa hakea muutosta aluevalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen kuitenkin hakea muutosta aluevalituksin myös asianosainen sekä hyvinvointialueen jäsen. (Laki hyvinvointialueesta 142 §.)

 

Valitusviranomainen   

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna

Valituksen voi lähettää sähköpostitse hameenlinna.hao@oikeus.fi tai tehdä hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.  Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusasiakirjat

Valituskirjelmässä on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • muutosvaatimuksen perusteet
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituskirjelmässä on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Lisäksi on ilmoitettava yhteystiedot (postiosoite, sähköpostiosoite), joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa ja puhelinnumero mahdollisia tiedusteluita varten.

Valituskirjelmään on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai jäljennöksenä sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valituskirjelmään on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. Asiamiehen on liitettävä valtakirja sen mukaan kuin HLL 21 §:ssä säädetään.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

"Tuomioistuimen ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista annetun lain (701/93) nojalla muutoksenhakijalta peritään hallinto-oikeudessa kulloinkin voimassa oleva oikeudenkäyntimaksu 260 euroa (v. 2021).

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Oikeudenkäyntimaksua ei peritä sosiaalihuoltolaissa (mm. vammaispalvelu, toimeentulotuki ja kehitysvammaisten erityishuolto) tarkoitettua palvelua tai etuutta koskevissa asioissa eikä myöskään terveydenhuolto-, päihdehuolto- tai mielenterveyslain mukaisissa asioissa eikä asioissa, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain mukaan määrättyjä asiakasmaksuja (Tuomioistuinmaksulaki 5 §).”