Perustelut
Oikaisuvaatimus
Aluehallitus päätti 9.6.2022 § 121 hyvinvointialueen henkilöstöjohtajan valinnasta. Päätöksestä on 4.7.2022 jätetty oikaisuvaatimus. Oikaisuvaatimus on tehty hyvinvointialueen jäsenyyden perusteella. Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii, että aluehallituksen tekemä valintapäätös kumotaan ja virka laitetaan julkiseen hakuun. Oikaisuvaatimus on liitteenä.
Viran kelpoisuusvaatimukset ja täyttömenettely
Aluehallitus perusti kokouksessaan 21.4.2022 § 74 henkilöstöjohtajan viran. Henkilöstöjohtajan viran kelpoisuusvaatimukseksi vahvistettiin soveltuva ylempi korkeakoulututkinto, toimialan tuntemus ja riittävä kokemus vaativista johtamistehtävistä.
Tehtävässä edellytetään hyviä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja sekä esiintymisvalmiuksia. Lisäksi edellytetään hyvää suomen kielen suullista ja kirjallista taitoa. Eduksi katsotaan englannin kielen taito, kyky hallita ja koordinoida laajoja kokonaisuuksia ja toimeenpanna uudistuksia, sekä työkokemus vastaavista tehtävistä.
Aluehallitus päätti kokouksessaan 21.4.2022 § 75 johtavien viranhaltijoiden virkavalintamenettelystä ja palkkauksen periaatteista. Liikkeenluovutuksissa kuntatyönantajien (KT) juridisesti suosittelema malli henkilövalintoihin on johtajien valitseminen siirtyvästä henkilöstöstä ilmoittautumismenettelyn / ansiovertailun ja yhteistoiminnassa sovitun vallintamenettelyn kautta. Kyseessä on liikkeen luovutukseen liittyvä sisäinen kartoitus luovutuksen piirissä olevista henkilöistä, joista työnantaja valitsee, kuka on sopivin ja kelpoisin virkaan. Aluehallitus päätti, että ilmoittautumismenettelyn kautta virkoihin voi hakeutua liikkeen luovutuksen piirissä oleva vastaavissa johtotason tehtävissä työskentelevä henkilöstö sekä hyvinvointialueen valmistelussa määräaikaisissa palvelussuhteissa työskentelevä valmisteluhenkilöstö.
Aluehallituksen päätöksen mukaisesti virka voidaan avata julkiseen hakumenettelyyn, jos kysymyksessä on kokonaan uusi tehtävä, jota ei ole siirtyvissä organisaatioissa tai, jos virkaan ilmoittautuneet eivät työskentele viranhaltijana vastaavissa laajoissa johtajatason tehtävissä. Rekrytointiprosessin aikana asiaa on selvitetty ja päädytty siihen, että henkilöstöjohtajan virka täytetään ilmoittautumismenettelyssä.
Henkilöstöjohtajan virka oli sisäisessä ilmoittautumismenettelyssä 25.4.-9.5.2022. Virkaan ilmoittautui 3 henkilöä, joista 1 haastateltiin. Kaikki kolme hakijaa täyttivät viran kelpoisuusehdot.
Ansiovertailu ja valintaperusteet
Viranomaisella on laaja harkintavalta valita kelpoisuusehdot täyttävistä hakijoista kenet tahansa. Harkintavaltaa kaventavat ainoastaan Suomen perustuslain § 125 säännökset yleisistä nimitysperusteista: taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Taidolla tarkoitetaan koulutuksen ja työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä tarkoitetaan tulokselliseen työskentelyyn liitettyjä henkilökohtaisia ominaisuuksia. Koeteltu kansalaiskunto liitetään yleisesti nuhteettomaan käytökseen. Perustuslain säännös edellyttää hakijoiden ansioiden vertailua. Koulutuksen ja työkokemuksen ohella arvioidaan viran hoitamisen kannalta merkityksellisiä henkilökohtaisia ominaisuuksia ja valinta kohdistetaan ansioituneimpaan ja sopivimpaan hakijaan.
Ansiovertailu on tehty suhteessa viran tehtäviin, virassa vaadittaviin ominaisuuksiin sekä hakuilmoituksessa olleisiin valintakriteereihin. Valintaryhmä sekä päätöksentekijä ovat erityisesti painottaneet ilmoittautumismenettelyssä olevien johtotason virkojen osalta määriteltyä kelpoisuusvaatimusta riittävästä kokemuksesta vaativista johtamistehtävistä. Henkilökohtaisia ominaisuuksia ja soveltuvuutta viran hoitamiseen arvioitiin mm. ilmoittautumislomakkeen lisäkysymyksiin annettujen vastausten perusteella.
Haastateltavia valittaessa kaikkiin tehtävään ilmoittautuneisiin sovellettiin samoja valintakriteereitä. Mikäli ansiovertailu suoraan osoitti ansioituneimman hakijan, ei haastattelua ollut välttämätöntä suorittaa. Johtotason virkojen valintaprosessissa valintaryhmä haastatteli valinnan tueksi kuitenkin myös ansioituneimmaksi osoittautuneet sekä myös virkaa ainoana hakeneet hakijat.
Henkilöstöjohtajan virkaan valittu oli ansiovertailussa ansioitunein hakija. Lisäksi suoritettu haastattelu tuki valintaryhmän esitystä virkavalinnasta. Valinta tehtiin ansiovertailuun ja haastatteluun perustuvan kokonaisarvion perusteella.
Henkilöstöjohtajaksi valitun Taina Niirasen haastattelussa korostui erityisesti vahva työlainsäädännöllinen ja HR-kokonaisuuden johtamiseen liittyvä osaaminen. Hakemuksesta nousi esiin pitkä kokemus sosiaali- ja terveyspalvelujen toimialajohtamisesta ja muutostilanteiden läpiviennistä. Niirasella on monipuoliset ja laajat alueelliset ja kansalliset henkilöstöjohtamisen verkostot, kuten Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat.
Esteellisyyden huomioiminen
Päätösvalmistelu on kaikissa vaiheissa toteutettu esteellisyyssäännökset huomioiden. Asianosaisen asemassa olevat eivät ole osallistuneet miltään osin niiden virkojen rekrytointiprosessiin, joihin ovat ilmoittautuneet.
Koeaika
Jos viranhaltija otetaan saman työnantajan palveluksessa virkasuhteesta toiseen, työnantaja voi viranhaltijalain mukaan määrätä koeajan noudatettavaksi uudessa virkasuhteessa, jos viranhaltijan tehtävissä tai hänen asemassaan tapahtuu huomattava muutos.
Myös koeaikaehdon osalta henkilöstöä on kohdeltava yhdenvertaisin periaattein. Mikäli johtajavirkojen osalta olisi tehty rajanveto siitä, miten huomattava muutos työtehtävissä tai henkilön asemassa laukaisee koeajan käyttöönoton, sama rajanveto olisi pitänyt tehdä hyvinvointialueella kaikkien niiden osalta joiden asema tai tehtävät muuttuvat.
Mikäli hyvinvointialueen johtajatehtävään valitun henkilön palvelussuhde uudessa johtotehtävässä päätettäisiin koeaikapurkuna, henkilöllä olisi uudistuksen liikkeenluovutussäännösten puitteissa oikeus palata vanhaan tehtäväänsä. Uudistuksen tultua voimaan vanhoja virkoja ei kuitenkaan enää ole. Koeaikapurun sijaan voidaan soveltaa tehtävien muuttamista koskevia viranhaltijalain säännöksiä, koska henkilölle pitäisi tuossa tilanteessa joka tapauksessa löytää sopiva entisen kaltainen tehtävä eikä paluumahdollisuutta aiempaan virkaan enää ole. Koeaikaa ei ole käytetty, koska se soveltuu huonosti liikkeenluovutustilanteeseen hyvinvointialueuudistuksen voimaantulon yhteydessä.
Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteita, joiden johdosta valintapäätöstä olisi muutettava, joten oikaisuvaatimus tulee hylätä.
Sovelletut lainkohdat
- Laki sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta 18 §
- laki hyvinvointialueesta 16 luku ja hallintolaki 7a luku (oikaisuvaatimus)
- laki kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta 8 § (koeaika) ja 25 § (viranhaltijan asema liikkeen luovutuksessa)
- Suomen perustuslaki 125 § (virkanimitysperusteet)
Ehdotus
Esittelijä
-
Marina Erhola, Hyvinvointialuejohtaja, Marina.Erhola@pirha.fi
Aluehallitus päättää hylätä oikaisuvaatimuksen edellä esitetyillä perusteilla.
Päätös
Aluehallitus päätti hylätä oikaisuvaatimuksen edellä esitetyillä perusteilla.