Aluehallitus, kokous 16.9.2024

Esityslista on tarkastamaton

§ 241 Asiakaspysäköinnin hinnoitteluperiaatteet ja pysäköintimaksut

20219/2024

Valmistelija

  • Petri Laurikka, KIINTEISTÖJOHTAJA, petri.laurikka@pirha.fi
  • Ari Kulmala, TILAHALLINTAJOHTAJA, ari.kulmala@pirha.fi
  • Juhapekka Hirvimäki, TOIMITILAPÄÄLLIKKÖ, juhapekka.hirvimaki@pirha.fi
  • Tero Rahkonen, SAIRAALAINSINÖÖRI, tero.rahkonen@pirha.fi

Perustelut

Hyvinvointialueen asiakaspysäköinnin hinnoitteluperiaatteet ja käytännöt ovat periytyneet hyvinvointialueelle kunnilta ja sairaanhoitopiiriltä vaiheittain ja hinnoitteluun liittyvät käytännöt vaihtelevat.

Hyvinvointialueella on hyväksytty pysäköintipolitiikka (aluehallitus 26.6.2023 § 175), joka perustuu pysäköinnin toimivuuteen, sujuvuuteen ja paikkojen riittävyyden turvaamiseen kokonaisuutena. Politiikka laadittiin pääosin henkilöstöpysäköintiä varten ja asiakaspysäköinti huomioitiin osana kohteiden pysäköintitarvetta. Pysäköintipolitiikassa ei linjattu asiakashinnoittelun periaatteita ja siihen liittyviä käytäntöjä.

Erityisesti osassa Tampereen ja sen lähikuntien kohteita on todettu tarve pysäköintimaksujen päivitykselle tai käyttöönotolle. Taustalla on pysäköintipaikkojen riittämättömyys, asiakasvolyymien kasvu, keskusta-alueiden laajentuminen ja maantasopaikoituksen väheneminen (muun muassa täydennysrakentamisen vuoksi.

Asiakaspysäköinnin kehittämiseksi esitetään seuraavia hinnoitteluperiaatteita:

  • Hinnoittelussa noudatetaan politiikkaa, jossa käyttäjähinta on vähintään sama kuin mitä vastaavalla alueella sijaintikunnan yleinen pysäköinnin hinnoittelu on.
  • Pysäköintimaksujen asettaminen ja perintä perustuu palveluiden saavutettavuuden turvaamiseen (autopaikkojen riittävyys). Pysäköintimaksuja ei kerätä, mikäli sille ei ole selkeää tarvetta.
  • Pysäköinnin maksullisuudesta ei synny Pirkanmaan hyvinvointialueelle tuottoa, vaan maksut kattavat osaltaan pysäköinnin järjestämisen kustannuksia.
  • Pysäköinnin maksullisuus voidaan ottaa käyttöön em. periaattein kohdekohtaisesti ja tarveperusteisesti. Asiakaspysäköinnin hinnoittelusta ja järjestämisestä vastaa Kiinteistöhallinta ja tilapalvelut toimialue.


Lähitulevaisuudessa hinnoitteluperiaatteita sovelletaan ensi sijassa Tampereen keskustan ja sen lähialueen kohteisiin. Esimerkiksi Hatanpään kampuksella on tarve kehittää asiakaspysäköinnin järjestelyjä sekä tarkistaa pysäköintimaksuja, koska pysäköintipaikkojen saatavuus arjen ruuhkatunteina on heikentynyt. Alueen kokonaispaikkamäärä on edelleen vähenemässä uuden asemakaavan mukaisen aluerakentamisen sekä mm. uuden päiväkotihankkeen myötä. 

Aluehallitus päättää palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen euromääristä (=hinnastosta). Hallintosääntö 66 §. 

Liitteenä on ehdotus Hatanpään asiakaspysäköinnin järjestämisestä ja sen hinnoittelusta.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää hyväksyä edellä esitetyt asiakaspysäköinnin hinnoitteluperiaatteet.