Aluevaltuusto, kokous 16.8.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 96 Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen alentamisen ja perimättä jättämisen perusteet

225/2022

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Minna Luoto, Kehittämispäällikkö, minna.luoto@pirha.fi

Perustelut

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain (734/1992) 11 §:ssä määrätään asiakasmaksujen alentamisesta. Lain mukaan sosiaalihuollon palveluista määrätty maksu ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista.

Asiakasmaksulain 11 § antaa hyvinvointialueelle mahdollisuuden päättää, että myös muita kuin edellä mainittuja asiakasmaksuja voidaan jättää perimättä tai alentaa siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista tai jos maksujen alentamiseen tai perimättä jättämiseen on syytä huollolliset näkökohdat huomioon ottaen. Lain mukaan maksun alentamisen ja perimättä jättämisen on oltava ensisijaista toimeentulotuesta annetussa laissa (1412/1997) tarkoitettuun toimeentulotukeen nähden.

Pirkanmaan hyvinvointialueella on tarkoituksenmukaista mahdollistaa kaikkien asiakasmaksujen alentaminen tai perimättä jättäminen, jotta asiakkaalle ei synny toimeentulotuentarvetta. Käytännön kokemuksen perusteella Kansaneläkelaitos toimeentulotukea myöntäessään edellyttää useissa tapauksissa toimeentulotuen hakijoilta alennuksen hakemista myös terveydenhuollon tasasuuruisiin asiakasmaksuihin.

Pirkanmaan hyvinvointialueella noudatetaan nyt päätettäviä perusteita 1.1.2023 alkaen arvioitaessa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista

Ehdotus

Esittelijä

Jukka Alasentie, muutosjohtaja, jukka.alasentie@pirha.fi

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että

  1. sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista perittäviä asiakasmaksuja voidaan oikaista, alentaa tai jättää perimättä liitteenä olevan asiakirjan "Pirkanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen oikaisemis- ja alentamisperusteet" mukaisesti 1.1.2023 alkaen,
  2. talousjohtaja valtuutetaan tekemään liitteenä olevaan asiakirjaan mahdolliset teknisluonteiset korjaukset.

 

Päätös

Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle, että

  1. sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista perittäviä asiakasmaksuja voidaan oikaista, alentaa tai jättää perimättä liitteenä olevan asiakirjan "Pirkanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen oikaisemis- ja alentamisperusteet" mukaisesti 1.1.2023 alkaen,
     
  2. talousjohtaja valtuutetaan tekemään liitteenä olevaan asiakirjaan mahdolliset teknisluonteiset korjaukset.

 

Lisäksi aluehallitus hyväksyi seuraavat toivomusponnet

  • Aluehallitus edellyttää, että asiakasmaksujen alentamisesta ja perimättä jättämisestä tiedotetaan kotisivuilla selkeästi ja asiakkaita ohjataan tarvittaessa hakemaan asiakasmaksujen alentamista tai perimättä jättämistä. Lisäksi edellytetään, että asiakasmaksuista tiedotetaan yleisesti Pirkanmaan hyvinvointialueen kotisivuilla niin, että asiakkaat löytävät ne helposti.
     
  • Asiakkaille tulee tiedottaa selkeästi, että maksuun on tietyin ehdoin mahdollista saada alennusta tai se voidaan jättää perimättä. Asiakkaalle on tarvittaessa tarjottava neuvoa alennuksen tai perimättä jättämisen hakemisessa.

Kokouskäsittely

Merkittiin, että § 134 käsittelyn aikana kuultiin asiantuntijoina valmistelukokonaisuuden johtaja Paula Paavilaista ja kehittämispäällikkö Minna Luotoa. Paavilainen ja Luoto poistuivat kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Johanna Loukaskorpi esitti, että myös tähän pykälään lisätään toivomusponsi: "Aluehallitus edellyttää, että asiakasmaksujen alentamisesta ja perimättä jättämisestä tiedotetaan kotisivuilla selkeästi ja asiakkaita ohjataan tarvittaessa hakemaan asiakasmaksujen alentamista tai perimättä jättämistä. Lisäksi edellytetään, että asiakasmaksuista tiedotetaan yleisesti Pirkanmaan hyvinvointialueen kotisivuilla niin, että asiakkaat löytävät ne helposti."  

Esitys hyväksyttiin yksimielisesti. 

Jouni Sirén esitti seuraavan toivomusponnen hyväksymistä: "Asiakkaille tulee tiedottaa selkeästi, että maksuun on tietyin ehdoin mahdollista saada alennusta tai se voidaan jättää perimättä. Asiakkaalle on tarvittaessa tarjottava neuvoa alennuksen tai perimättä jättämisen hakemisessa."

Katariina Pylsy kannatti esitystä. Toivomusponsi hyväksyttiin yksimielisesti.

Perustelut

Asian esittelyteksti on aluehallituksen käsittelyssä 16.6.2022 § 134.

Pirkanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen oikaisemis- ja alentamisperusteet ovat liitteenä.

Ehdotus

Aluehallituksen ehdotus:

aluevaltuusto päättää

  • ​että sosiaali-​ ja terveydenhuollon palveluista perittäviä asiakasmaksuja voidaan oikaista,​ alentaa tai jättää perimättä liitteenä olevan asiakirjan "Pirkanmaan hyvinvointialueen sosiaali-​ ja terveydenhuollon asiakasmaksujen oikaisemis-​ ja alentamisperusteet" mukaisesti 1.1.2023 alkaen,​

  • valtuuttaa talousjohtajan tekemään liitteenä olevaan asiakirjaan mahdolliset teknisluonteiset korjaukset.

Päätös

Aluevaltuusto päätti

  • että sosiaali-​ ja terveydenhuollon palveluista perittäviä asiakasmaksuja voidaan oikaista,​ alentaa tai jättää perimättä liitteenä olevan asiakirjan "Pirkanmaan hyvinvointialueen sosiaali-​ ja terveydenhuollon asiakasmaksujen oikaisemis-​ ja alentamisperusteet" mukaisesti 1.1.2023 alkaen,​

  • valtuuttaa talousjohtajan tekemään liitteenä olevaan asiakirjaan mahdolliset teknisluonteiset korjaukset.

Lisäksi aluevaltuusto hyväksyi yksimielisesti seuraavan toivomusponnen: 

  • aluevaltuusto edellyttää, että asiakasmaksujen alentamisesta ja perimättä jättämisestä tiedotetaan selkeästi ja asiakkaita ohjataan tarvittaessa hakemaan asiakasmaksujen alentamista tai perimättä jättämistä, eikä asiakasmaksujen alentamisen tai perimättä jättämisen hakemisen kynnystä vaikeuteta tarpeettomalla byrokratialla. Lisäksi edellytetään,​ että tieto asiakasmaksuista ja ohjeet maksujen alenntamisesta tai perimättä jättämisestä löytyvät helposti Pirkanmaan hyvinvointialueen kotisivuilta.

Kokouskäsittely

Keskustelun jälkeen puheenjohtaja totesi, että aluevaltuusto on yksimielisesti hyväksynyt aluehallituksen esityksen. 

Johanna Loukaskorpi esitti seuraavan toivomusponnen hyväksymistä: "Aluevaltuusto edellyttää, että asiakasmaksujen alentamisesta ja perimättä jättämisestä tiedotetaan selkeästi ja asiakkaita ohjataan tarvittaessa hakemaan asiakasmaksujen alentamista tai perimättä jättämistä, eikä asiakasmaksujen alentamisen tai perimättä jättämisen hakemisen kynnystä vaikeuteta tarpeettomalla byrokratialla. Lisäksi edellytetään,​ että tieto asiakasmaksuista ja ohjeet maksujen alentamisesta tai perimättä jättämisestä löytyvät helposti Pirkanmaan hyvinvointialueen kotisivuilta."

Aluevaltuusto hyväksyi Loukaskorven toivomusponnen yksimielisesti.

 


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta aluevalituksella.

Aluevalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä aluevalituksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen (Laki hyvinvointialueesta 140 §).

 

Valitusviranomainen   

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna

Valituksen voi lähettää sähköpostitse hameenlinna.hao@oikeus.fi tai tehdä hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.  Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusasiakirjat

Valituskirjelmässä on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • muutosvaatimuksen perusteet
  • mihin valitus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituskirjelmässä on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Lisäksi on ilmoitettava yhteystiedot (postiosoite, sähköpostiosoite), joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa ja puhelinnumero mahdollisia tiedusteluita varten.

Valituskirjelmään on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai jäljennöksenä sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valituskirjelmään on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. Asiamiehen on liitettävä valtakirja sen mukaan kuin HLL 21 §:ssä säädetään.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

"Tuomioistuimen ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista annetun lain (701/93) nojalla muutoksenhakijalta peritään hallinto-oikeudessa kulloinkin voimassa oleva oikeudenkäyntimaksu 260 euroa (v. 2021).

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Oikeudenkäyntimaksua ei peritä sosiaalihuoltolaissa (mm. vammaispalvelu, toimeentulotuki ja kehitysvammaisten erityishuolto) tarkoitettua palvelua tai etuutta koskevissa asioissa eikä myöskään terveydenhuolto-, päihdehuolto- tai mielenterveyslain mukaisissa asioissa eikä asioissa, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain mukaan määrättyjä asiakasmaksuja (Tuomioistuinmaksulaki 5 §).”