Aluevaltuusto, kokous 16.8.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 94 Pysyvien vastaavien laskentaohje ja poistosuunnitelma

251/2022

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Mikko Hannola, vs. talousjohtaja, mikko.hannola@pirha.fi

Perustelut

Pysyvien vastaavien laskentaohjeen tarkoituksena on antaa tarkentavat ohjeet kirjanpitolainsäädännön sekä kirjanpitolautakunnan kuntajaoston yleisohjeiden soveltamisesta hyvinvointialueen kirjanpitoon ja talousarvioon siltä osin, kuin ne koskevat pysyvien vastaavien erien käsittelyä ja suunnitelman mukaisia poistoja.

Hyvinvointialueen taseessa pysyviin vastaaviin kuuluvat hankintahinnaltaan vähintään 10 000 euron arvoiset aineettomat ja aineelliset hyödykkeet sekä erikseen luovutettavissa olevat oikeudet, jotka tulon tuottamisen tarkoituksesta riippumatta vaikuttavat tuotannontekijöinä usean tilikauden ajan. Tämän rajan alittavat hankinnat kirjataan kuluksi kuluvana vuonna, vaikka niiden odotetaan tuottavan tuloa tai ne ovat palvelutuotannon käytössä useamman tilikauden aikana.

Ohjeen yhteydessä esitetään päätettäväksi myös poistosuunnitelma. Siinä esitetään omaisuusluokittain hyvinvointialueella käytettävät poistoajat.

Pirkanmaan hyvinvointialueen pysyvien vastaavien laskentaohje ja poistosuunnitelma ovat liitteenä.

Ehdotus

Esittelijä

Jukka Alasentie, muutosjohtaja, jukka.alasentie@pirha.fi

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että

  • Aluevaltuusto hyväksyy liitteenä olevan pysyvien vastaavien laskentaohjeen ja poistosuunnitelman. 
     

Lisäksi aluehallitus päättää

  • oikeuttaa talousjohtajan tekemään pysyvien vastaavien ohjeeseen sekä poistosuunnitelmaan teknisluonteisia korjauksia.

Päätös

Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle, että

  • Aluevaltuusto hyväksyy liitteenä olevan pysyvien vastaavien laskentaohjeen ja poistosuunnitelman. 
     

Lisäksi aluehallitus päätti

  • oikeuttaa talousjohtajan tekemään pysyvien vastaavien ohjeeseen sekä poistosuunnitelmaan teknisluonteisia korjauksia.

Kokouskäsittely

Merkittiin, että § 132 käsittelyn aikana kuultiin asiantuntijana valmistelukokonaisuuden johtaja Mikko Hannolaa ja hän poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

 

Perustelut

Asian esittelyteksti on aluehallituksen käsittelyssä 16.6.2022 § 132.

Pysyvien vastaavien laskentaohje ja poistosuunnitelma ovat liitteenä.

 

Ehdotus

Aluehallituksen ehdotus:

aluevaltuusto päättää

  • hyväksyä liitteenä olevan pysyvien vastaavien laskentaohjeen ja poistosuunnitelman. 

Päätös

Aluevaltuusto päätti

  • hyväksyä liitteenä olevan pysyvien vastaavien laskentaohjeen ja poistosuunnitelman. 

Kokouskäsittely

Merkittiin, että valtuutettu Jari Kinnunen saapui kokoukseen päätöksteon jälkeen ja varavaltuutettu Anne-Mari Jussila poistui kokouksesta.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta aluevalituksella.

Aluevalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä aluevalituksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen (Laki hyvinvointialueesta 140 §).

 

Valitusviranomainen   

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna

Valituksen voi lähettää sähköpostitse hameenlinna.hao@oikeus.fi tai tehdä hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.  Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusasiakirjat

Valituskirjelmässä on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • muutosvaatimuksen perusteet
  • mihin valitus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituskirjelmässä on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Lisäksi on ilmoitettava yhteystiedot (postiosoite, sähköpostiosoite), joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa ja puhelinnumero mahdollisia tiedusteluita varten.

Valituskirjelmään on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai jäljennöksenä sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valituskirjelmään on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. Asiamiehen on liitettävä valtakirja sen mukaan kuin HLL 21 §:ssä säädetään.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

"Tuomioistuimen ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista annetun lain (701/93) nojalla muutoksenhakijalta peritään hallinto-oikeudessa kulloinkin voimassa oleva oikeudenkäyntimaksu 260 euroa (v. 2021).

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Oikeudenkäyntimaksua ei peritä sosiaalihuoltolaissa (mm. vammaispalvelu, toimeentulotuki ja kehitysvammaisten erityishuolto) tarkoitettua palvelua tai etuutta koskevissa asioissa eikä myöskään terveydenhuolto-, päihdehuolto- tai mielenterveyslain mukaisissa asioissa eikä asioissa, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain mukaan määrättyjä asiakasmaksuja (Tuomioistuinmaksulaki 5 §).”