Perustelut
Pirhan omissa ja vuokrakohteissa tarjolla olevan pyöräpysäköinnin määrä ja laatu vaihtelevat merkittävästi kunnasta ja kohteesta riippuen. Pääsääntönä on, että isommissa kunnissa pyöräliikenteen ratkaisuihin on panostettu enemmän, sillä myös pyöräliikenteen osuus työmatkaliikenteestä on tyypillisesti suurempi keskuskunnissa. Pyöräpysäköinnin laatutasoa koskevat kyselyt ja palautteet liittyvät tyypillisesti laadukkaiden pyöräsäilytystilojen puutteisiin. Palautteita tulee käytännössä vain henkilökunnalta, ei juuri lainkaan asiakkailta. Käytännön tilanne on, ettei koottua tietoa pyöräpysäköinnin laatutasosta ja käyttöasteesta koko toiminta-alueelta ole saatavissa.
Pirhan pysäköintipolitiikan mukaisesti pyöräpysäköintiä pyritään kehittämään niin, että pyöräily voisi toimia vaihtoehtona autoilulle työssäkäyntimatkoilla. Pyöräliikenteen ratkaisuihin ei ole Pirhassa korvamerkittyä kehitysrahaa, vaan kehittäminen kuuluu ylläpidon vuosibudjetin sisälle. Pyöräpysäköinnin kehittäminen on kuitenkin suhteellisen kustannustehokasta silloin, kun käytössä on valmiiksi soveltuva tila tai alue. Kehittämistoimia on tehty kiireellisyysjärjestyksessä saatujen palautteiden mukaisesti, mutta kohteissa on tehty pieniä toimenpiteitä myös itsenäisesti. Pyöräpysäköinnin kehittämistä hidastaa osaltaan resurssipula ja asiaan liittyvien päätösten epäselvyys esim. vuokrakohteet, joissa sopimustilanne ei valmiina.
Ehdotus
Esittelijä
-
Teija Liimatainen, HENKILÖSTÖJOHTAJA, teija.liimatainen@pirha.fi
Työsuojelutoimikunta merkitsee tiedoksi saadun selvityksen.
Päätös
Työsuojelutoimikunta merkitsi tiedoksi saadun selvityksen.