Henkilöstöjaosto, kokous 2.10.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 56 Strateginen monituottajuus Pirkanmaan hyvinvointialueella

21436/2024

Valmistelija

  • Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi
  • Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi
  • Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Perustelut

Strategisen monituottajuuden päätavoite on alueen asukkaiden palveluiden turvaaminen.

Pirkanmaan hyvinvointialueen taloudessa ostopalvelut ovat noin 1,6 miljardia euroa joka on 57 % koko taloudesta.

Aluehallitus päätti 11.3.2024 perustaa ostopalveluiden kokonaisuuden työryhmän. Asetuspäätöksessä on työryhmälle annettu lukuisia tavoitteita, joista yksi merkittävimmistä on pohtia, miten yhteensovitetaan strateginen monituottajuus ja kokonaiskustannusten nykyistä parempi hallinta.

Monituottajuus tarkoittaa Pirkanmaan hyvinvointialueella julkisesti rahoitettujen palveluiden tuottaminen yhdessä yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa.

Tällä hetkellä ostopalveluiden kustannusten nousu on ollut paikoin hallitsematonta. Samaan aikaan kestävä talous edellyttää välittömiä toimenpiteitä itse toteutettavissa ja ostopalveluissa. Nykyinen Pirhan monituottajuuskokonaisuus on tullut kunnilta ja sairaanhoitopiiriltä hyvinvointialueiden perustamien yhteydessä. Nyt on välttämätöntä yhdistää nuo siirtyneet mallit yhdeksi Pirhan omaksi strategiseksi monituottajuusmalliksi. Kyseessä on laaja kokonaisuus, joka kytkeytyy myös seuraavaan strategiakauteen. Tavoitteena on luoda uusi strateginen monituottajuusmalli, joka on hyvin johdettu ja joka toimii tasapainoisesti täydentäen omaa tuotantoa. Erillistavoitteina on lisäksi ostopalveluiden kustannuskasvun taittuminen, ja että menojen kehitys on hallittua. Lisäksi tavoitellaan, että Pirhan ostovoima ja skaalaedut saadaan hyödynnettyä. Huomioida tulee myös inhouse-yhtiöiden tuloksellisuus ja tuotantorakenne.

Strategisen monituottajuuden mallin valmistelu on aloitettu tänä syksynä. Tarkoitus on osallistaa valmisteluun laajasti sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät. Sen jälkeen tehdään päätökset kokonaisuudesta, sen johtamisesta sekä organisoitumisesta.

Valmisteluun osallistetaan sisäisistä sidosryhmistä mm. palvelutuotanto, konsernipalvelut ja Pirhan viranhaltijajohto sekä päättäjät. Ulkoisista sidosryhmistä mukaan valmisteluun otetaan tuottajakenttä, luottamushenkilöelimet ja vaikuttamistoimielimet, inhouse-yhtiöt sekä asukkaat ja asiakkaat.

Liitteenä on esitysmateriaali, jonka pohjalta toivotaan sidosryhmien ottavan kantaa tulevan mallin perusteisiin ja lähtökohtiin.

Ehdotus

Esittelijä

  • Teija Liimatainen, HENKILÖSTÖJOHTAJA, teija.liimatainen@pirha.fi

Henkilöstöjaosto päättää

  • merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen.
     
  • antaa kommentit ohjelman valmisteluun.

Päätös

Henkilöstöjaosto päätti

  • merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen.
     
  • kommentoida asian osalta seuraavaa:
    • Korostetaan henkilöstön asiantuntijuutta palvelutarpeen määrittämisessä sekä asiakasnäkökulmaa.
    • On tärkeää, että laatu ja sen merkitys näkyy ostopalveluissa vahvemmin. Laatuindikaattoreita, kuten NPS:ää tulee verrata oman tuotannon ja hankittujen palveluiden osalta.
    • Tarvitaan strategia, joka mahdollistaa pienten tuottajien ja kolmannen sektorin toiminnan.
    • Rekrytoinnin kannalta on tärkeää, että sotesektorilla on monipuolinen työnantajan kirjo.
    • Monituottajuusohjelmaan tulee myös laatia välitavoitteet. Raportoinnin ja viestinnän parantaminen ohjelman etenemisestä on tärkeää.
    • Tarvitaan riskienhallintastrategia, joka mahdollistaa joustavuuden ja reagoinnin.
    • Suoritetaan yksikkökustannusanalyysi, eli verrataan oman tuotannon ja ostopalveluiden kustannuksia. Edistetään kilpailua ja tuetaan yrittäjyyttä. Analysoidaan ja optimoidaan alueellisten palvelupisteiden verkosto. Myös It-järjestelmien ja asiakastietojen integrointi monituottajuusmallin edellyttämällä tavalla on tärkeää.

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).