Perustelut
Palkkaharmonisointia valmistellaan yhteistyössä henkilöstön edustajien kanssa neuvotellen ja työryhmäkokoonpanoissa. Yhteneväisen palkkausjärjestelmän lisäksi palkan tulee olla harmonisoitu, jolloin saman vaativuustason tehtävissä tehtäväkohtainen palkka on sama hyvinvointialuetasoisesti.
Henkilöstöjaosto päätti 16.12.2022 § 80, että ylimenokauden ajan hyvinvointialueella noudatetaan luovuttavien organisaatioiden palkkausjärjestelmiä siihen saakka, kunnes hyvinvointialueen oma palkkausjärjestelmä on muodostettu. Tällä toimintatavalla työnantaja on pyrkinyt turvaamaan uusien työntekijöiden yhdenvertaisuuden suhteessa olemassa olevaan henkilöstöön siinä toimipisteessä, jonne uusi työntekijä palkataan.
Valtakunnan tasolla neuvotellaan uusista hyvinvointialan, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastusalan palkkausjärjestelmistä, joiden tavoitteena on korvata nykyiset työnantajakohtaiset tehtävän vaativuudenarviointiin perustuvat järjestelmät. Palkkausjärjestelmän uudistus toteutetaan vaiheittain. Ensimmäisenä on saatu neuvoteltua lääkärisopimukseen palkkausjärjestelmä, joka korvaa kunnilta ja sairaanhoitopiiriltä siirtyneet lääkärisopimusta koskeneet palkkausjärjestelmät. Lääkärisopimuksen osalta ensimmäisen vaiheen harmonisointi eli paikallisten järjestelyerien jakaminen on neuvoteltu uuteen uraporrasjärjestelmään ja paikalliseen sopimukseen on tältä osin päästy toukokuussa 2024.
HYVTES ja SOTE-sopimuksessa on sovittu valtakunnallisesta palkkaustyöryhmästä, jonka tehtävänä on neuvotella uudesta tasopalkkajärjestelmästä. Tämä korvaa nykyisen tehtävien vaativuuden arviointijärjestelmän. KT ja pääsopijajärjestöt ovat päässeet sopimukseen keskitetyn kehittämisohjelmaerän 0,4 % käyttämisestä kokonaisuudessaan SOTE-sopimuksen palkkahinnoitteluliitteitä koskevaan muutokseen 1.2.2024 alkaen. SOTE-sopimuksen palkkahinnoittelu-uudistus on ensimmäinen vaihe palkkausjärjestelmän kehittämisessä.
Pirkanmaan hyvinvointialueella palkkaharmonisointi on suunniteltu toteutettavan vaiheittain vuosittaisten paikallisten järjestelyerien kohdentamisella. Valtakunnallisesti on neuvoteltu, että paikallisista järjestelyeristä erityisesti kehittämisohjelmaerät sekä yhteensovittamiserät kohdennetaan palkkausjärjestelmän kehittämiseen ja yhteensovittamiseen.
Pirkanmaan hyvinvointialueen harmonisointisuunnitelman valmistelussa on tunnistettu kaksi merkittävää riskiä, jotka ovat kustannukset ja aikataulu. Järjestelyeriin pohjautuvan harmonisoinnin kokonaiskustannusarvio on arviolta 106 M€, jonka perustana on vuoden 2024 talousarviossa oleva henkilöstömäärä. Kokonaiskustannusarvio on suuntaa antava, sillä muuttuvia tekijöitä on paljon. Valtakunnantasolla neuvoteltavat palkkausjärjestelmät eivät ole valmiina SOTE-sopimuksen ja HYVTES:n osalta, joten niiden aiheuttamaa harmonisoinnin tarvetta on vaikea laskea ennen kuin uudet palkkatasot ovat selvillä. Lisäksi henkilöstön määrän kehitys vaikuttaa nyt esitettyyn kokonaiskustannusarvioon.
Strategian toimeenpano-ohjelmassa 2023–2025 kärjen 3 (Hyvinvoivat työntekijät) yhdeksi alatavoitekohdaksi on kirjattu palkkaharmonisoinnin toteuttaminen ja kannustavan palkkausjärjestelmän kehittäminen. (Aluehallitus 14.2.2023 § 39). Strategian ja sen toimeenpano-ohjelman sisältämien tavoitteiden toimeenpanosta päätetään erikseen.
Palkkaharmonisoinnin toteuttaminen vuosina 2023–2025 on haasteelliselta toteuttaa kokonaisuudessaan huomioiden taloudelliset ja henkilöstöresurssien asettamat reunaehdot sekä muutoksen kokoluokka. Muutoksessa rakennetaan valtakunnantasoisesti yhteneväiset ja valtakunnallisiin neuvotteluaikatauluihin sidotut palkkausjärjestelmät samanaikaisesti palkkaharmonisoinnin kanssa.
Tämän vuoksi esitetään, että palkkaharmonisointi toteutetaan järjestelyerillä mahdollisimman pitkälle vuoden 2025 loppuun, mutta sitä jatketaan tarpeen mukaan siten, että se on valmis viimeistään vuonna 2028. Tätä linjausta tukee korkeimman oikeuden päätös palkkaerojen poistamisen aikataulusta (KKO: 2024:9), jossa harmonisointisuunnitelma oli tehty kahden vuoden kuluessa liikkeenluovutuksesta ja itse harmonisointiohjelmaa oli toteutettu yli viiden vuoden ajan suunnitelmallisesti palkkaerojen poistamiseksi.
Palkkaharmonisointisuunnitelmaa on käsitelty henkilöstöjaostossa 5.6.2024 § 39.
Yhteistoimintaelimessä asiaa on käsitelty 11.6.2024 § 52. Työntekijöitä edustavista järjestöistä JHL ry, JUKO ry, SUPER ry ja TEHY ry ovat jättäneet eriävät lausuntonsa nyt esitettävään harmonisointiaikatauluun. Pääsopijajärjestöt ilmaisevat pöytäkirjan liitteenä olevissa lausunnoissaan kielteisen kannan palkkaharmonisaation venyttämiseen useammalla vuodella.
Henkilöstöjaostolle esitetään, että se täydentää päätöstään 5.6.2024 merkitsemällä tiedoksi järjestöjen kannanotot esitettyyn harmonisointiaikatauluun.
Harmonisointisuunnitelma on päivittyvä asiakirja, joka on esityksen liitteenä (ei-julkinen). Liitteenä myös esittelymateriaali (ei-julkinen) ja järjestöjen eriävät lausunnot harmonisointiaikatauluun.