Konserni- ja toimitilajaosto, kokous 11.2.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 3 Tays Uudistamisohjelman loppuvaiheen rakennushankkeiden neuvottelumenettelyyn kutsuttavat urakoitsijat

4997/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi
Matias Seini, RAKENNUTTAJAPÄÄLLIKKÖ, matias.seini@pirha.fi
Juha Kinnunen, PALVELULINJAJOHTAJA SAIRAALAPALV., juha.kinnunen@pirha.fi

Perustelut

Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen hankesuunnitelma on hyväksytty ja päätös investointihankkeen käynnistämisestä on tehty aluevaltuustossa 15.1.2024. Päätös on ehdollinen, kunnes valtioneuvosto hyväksyy Pirkanmaan hyvinvointialueen tasapainotusohjelman. Tasapainotusohjelman on hyväksynyt valtiovarainministeriö 15.2.2024.

Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen hankkeen toteuttaminen edellytti Pirkanmaan hyvinvointialueen lainanottovaltuuden muuttamista. josta valtioneuvosto päätti 2.11.2023. Lainanottovaltuus on 900 miljoonaa euroa, joka mahdollistaa hankkeen toteuttamisen. Lainanottovaltuuden ehtona on vaiheistussuunnitelma. Konserni- ja toimitilajaosto on käsitellyt hankkeen vaiheistussuunnitelman 12.3.2024 § 11.

Rakennuslupa jätettiin 27.6.2024. Lainvoimaista rakennuslupaa odotetaan loppuvuoden aikana. Kaupin kampuksen rakennusinvestointien valmisteluryhmä linjasi 11.6.2024, että hankkeen edistämiseksi edetään yleissuunnitteluvaiheeseen.

Asia on merkitty tiedoksi konserni- ja toimitilajaoston kokouksessa 10.9.2024. Asia on käsitelty suurten investointien yhteensovittamisryhmässä 23.9.2024. Konserni- ja toimitilajaosto on hyväksynyt osaltaan Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen toteutusmuodoksi yhteistoiminnallisen projektijohtourakan ja urakoitsijakilpailutuksen käynnistämisen kokouksessaan 8.10.2024 § 81.

Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen markkinavuoropuhelu

Markkinavuoropuhelu hankkeen toteutuksesta urakoitsijoiden kanssa käytiin kevään ja kesän aikana. Tavoitteena oli kartoittaa vaihtoehdot hankintaa varten ja tuoda esitys käytettävästä urakkamuodosta päätöksentekoon loppuvuodesta 2024. Markkinavuoropuhelun aloitustilaisuus pidettiin 15.2.2024. 

Markkinavuoropuheluun ilmoittautuneita urakoitsijoita oli kahdeksan, kaikkien kanssa käytiin keskusteluja toteutusmuodon valinnasta kevään ja kesän aikana. Mukana oli kuusi rakennusliikettä ja kaksi talotekniikan urakoitsijaa. Markkinavuoropuhelun aikana tutustuttiin käynnissä oleviin Oulun, Kuopion, Hämeenlinnan ja Helsingin sairaalahankkeisiin. Tutustumisen aikana kuultiin kattavasti urakoitsijoiden ja tilaajien näkökulmia hankkeiden toteutuksesta. Markkinavuoropuhelusta ja tutustumiskäyntien keskustelujen perusteella muodostui käsitys, että hankkeen toteutukseen soveltuisi parhaiten yhteistoiminnallinen projektijohtourakka, huomioiden hankkeen erityispiirteet ja suunnittelutilanne.

Hankkeen erityispiirteet

Rakennustyömaan sijainti logistisesti keskellä käyttäjä- ja asiakasvirtoja sekä ympäröivää liikennevirtaa tuo mukanaan runsaasti rajoituksia työn toteuttamiselle aikataulun, kulkureittien, järjestelmäkatkosten ja ympäristöhäiriöiden suhteen ja edellyttää saumatonta yhteistyötä urakoitsijoiden ja tilaajan välillä.

Pirkanmaan hyvinvointialueen organisaatiossa on pitkä kokemus vaativien sairaalahankkeiden läpiviennistä. Hankkeen lähtökohdat ovat palvelutuotannon toiminnallisessa suunnittelussa. Rakennusteknisiä suunnitteluratkaisuja ohjaa hyvinvointialueen rakennuttamisen teknisen suunnittelun ratkaisut suunnitteluohjeineen. Kokonaissuunnittelu hankkeessa on edellisistä johtuen varsin pitkällä ja hyvinvointialue haluaa pitää päätöksenteon ratkaisuista omissa käsissään.

Joustava toteutusmuoto mahdollistaa suunnitelmien tarkentamisen esimerkiksi laitehankintojen tarpeiden mukaiseksi myöhäisessäkin vaiheessa hanketta. Suureen ja kompleksiseen sekä teknisesti vaativaan kohteeseen soveltuu parhaiten yhteistoiminnalliset urakkamuodot. Aiemmin toteutettu Etupihahanke toteutettiin projektinjohtourakalla.

Hankkeessa noudatetaan hyväksyttyä riskienhallintasuunnitelmaa mukaan lukien vastuullisuus ja harmaan talouden torjunta.

Esitys

Toteutusmuodoksi esitetään yhteistoiminnallista projektinjohtourakkaa. Projektinjohtourakoitsija tarjoaa myös talotekniikkaurakan, joko itse tai yhdessä talotekniikkakumppanin kanssa, tai myöhemmin yhdessä tilaajan kanssa valiten. Kilpailutus suoritetaan neuvottelumenettelyllä, jonka aikana lopullisen tarjouspyynnön sisältö, rajaukset ja laajuus tarkennetaan.

Urakoitsijavalinnan valintaperusteena ovat kustannukset sekä laatuominaisuudet. Projektinjohtourakka sisältää kehitysvaiheen, josta urakoitsijan kanssa tehdään erillinen konsulttisopimus. Kehitysvaiheen aikana tehdään valmistelevia töitä. Kilpailutus edellyttää neuvottelumenettelyn käyttöä.

Päätösvallan peruste

Konserni- ja toimitilajaosto päättää (HS 14 §) vastata suurten tai strategisten investointihankkeiden valmistelusta ja valvonnasta sekä valmistella aluehallitukselle suuria ja strategisia rakennusinvestointeja ja vastata valvonnan järjestämisestä.

Aluehallitus päättää (HS 62 §) investointisuunnitelmaan sisältyvistä rakennushankkeista ja muista investointihankkeista, joiden kustannusarvio ylittää 30 milj. euroa (hankintapäätös).

Aluehallitus perusti 24.6.2024 § 190 hankeorganisaation poliittisen ja virkavalmistelun yhteensovittamisen ryhmän, joka käsittelee asiaa konserni- ja toimitilajaoston jälkeen. Yhteensovittamisryhmästä asia etenee aluehallituksen päätettäväksi.

 

Liitteenä esittelydiat Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen hankkeen urakkamuodon valinta ja kilpailutuksen käynnistäminen sekä esitys hankkeen toteutusmuodosta (HTJ).

Ehdotus

Esittelijä

Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää hyväksyä Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen toteutusmuodoksi yhteistoiminnallisen projektijohtourakan ja käynnistää urakoitsijakilpailutuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Aluehallituksen varajäsen Anneli Taina saapui kokoukseen ennen päätöksentekoa.

Strategiajohtaja Arto Ranta oli asiantuntijana läsnä kouksessa asian käsittelyn ajan.

Valmistelija

  • Veli-Pekka Tanhuanpää, HANKEJOHTAJA, veli-pekka.tanhuanpaa@pirha.fi
  • Matias Seini, RAKENNUTTAJAPÄÄLLIKKÖ, matias.seini@pirha.fi
  • Esa Rinta-Jaskari, RAKENNUSPÄÄLLIKKÖ, esa.rinta-jaskari@pirha.fi
  • Jarno Virolainen, RAKENNUTTAJAPÄÄLLIKKÖ, jarno.virolainen@pirha.fi

Perustelut

Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen hankesuunnitelma on hyväksytty ja päätös investointihankkeen käynnistämisestä on tehty aluevaltuustossa 15.1.2024. Tays uudistamisohjelman rakennushankkeiden kokonaisuus on sosiaali- ja terveysministeriön hyväksymässä Pirkanmaan hyvinvointialueen vuosien 2024-2027 investointisuunnitelmassa. Tampereen kaupungin yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaosto myönsi hankkeen sairaalarakentamisen osuudelle (M-rakennus) rakennusluvan 26.11.2024 ja se on saanut lainvoiman. Pysäköinti- ja huoltorakennuksen (P-rakennus) osalta rakennuslupa on jätetty 13.12.2024 ja lupakäsittely on käynnissä.

Aluehallitus on 28.10.2024 kokouksessaan hyväksynyt hankkeen toteutusmuodoksi yhteistoiminnallisen projektinjohtourakan sekä päättänyt käynnistää urakoitsijakilpailutuksen. Tays uudistamisohjelman rakennushankkeiden hankintailmoitus on päivätty 26.11.2024 ja se tuli julkiseksi Hilmassa 27.11.2024. Hankintamenettelyksi on ilmoitettu neuvottelumenettely (yhteistoiminnallinen projektinjohtourakka).

Projektinjohtourakan kilpailutus suoritetaan neuvottelumenettelyllä. Hankintaprosessi jakautuu hankinta-, kehitys- ja toteutusvaiheisiin. Kehitysvaiheesta urakoitsijan kanssa tehdään erillinen konsulttisopimus. Kehitysvaiheen aikana voidaan tehdä rakentamista valmistelevia töitä.

Uudistamisohjelman rakennushankkeet jakautuvat 2-6 osahankkeeseen, joiden kokonaiskustannusarvio on noin 900 M€ ja niiden toteutus tulee jakautumaan pääosin vuosille 2026-2032 investointisuunnitelman mukaisesti. Hankekokonaisuus ja kokonaiskustannusarvio täsmentyvät hankkeen kehitysvaiheessa. Hankkeen kokonaiskustannusarvio sisältää urakointikustannusten lisäksi mm. rakennuttajan kustannukset sekä tilaajan erillishankinnat.

Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävän urakan hankinta. Hankinnassa sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä on hankintalain 34 §:n mukainen neuvottelumenettely.

Tällä päätöksellä valitaan urakoitsijat neuvottelumenettelyyn sekä hyväksytään tarjoajien referenssikohteet osaksi lopullista tarjouskilpailua.

Saadut tarjoukset

Osallistumishakemukset tuli jättää 27.12.2024 klo 12:een mennessä. Määräaikaan mennessä saatiin yhteensä kuusi (6) osallistumishakemusta. Osallistumishakemuksen jättivät:

Jatke Pirkanmaa Oy

NCC Suomi Oy

Rakennusliike Lapti Oy

Skanska Talonrakennus Oy

SRV Rakennus Oy

YIT Business Premises Oy/ YIT Housing Oy / YIT Infra Oy

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintalain 80 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle, jos hankintayksikön tiedossa on, että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain 81 §:n mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista. Hankintalain 79 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Hankintailmoituksessa tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset olivat seuraavat:

  1. Tarjoajan liikevaihdon tulee olla ollut yli 200 000 000 €/vuosi viimeisen kolmen vuoden aikana (2023, 2022, 2021)
  2. Tilaajavastuulain mukaiset velvoitteet tulee olla hoidettuna ja enintään 3kk vanhat selvitykset toimitettuna osallistumisilmoituksen mukana
  3. Tarjoajaa ei koske mikään hankintalain 80 §:n ja 81 §:n mukaisista poissulkemisperusteista
  4. Tarjoajalta edellytetään Rakentamisen Laatu ry (RALA) myöntämää pätevyyttä tai muuta vastaavaa kansallisesti tai kansainvälisesti tunnustettua pätevyyttä, joka osoittaa tarjoajan laadunhallintajärjestelmän ja toimintatapojen vastaavan hankinnan kohteen vaatimuksia. Hyväksyttäviksi pätevyyksiksi katsotaan esimerkiksikansallisten viranomaisten, akkreditoitujen organisaatioiden tai alan keskeisten toimijoiden myöntämät sertifikaatit, jotka täyttävät vastaavat standardit ja kriteerit kuin RALA-pätevyys. Tarjoajan on liitettävätarjoukseensa dokumentaatio pätevyyden tai sertifikaatin sisällöstä, joka osoittaa, että se vastaa hankinnankohteelle asetettuja laatuvaatimuksia.
  5. Tarjoajalla on pankin tai muun luottolaitoksen antama todistus yrityksen luottokelpoisuudesta
  6. Tarjous-, suunnittelu- ja työmaakielenä toimii Suomi
    1. Työmaan toimihenkilöiltä vaaditaan EU:n kielitaidon viitekehyksen mukaisesti vähintään arviointiasteikon tasoa C1

Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyyntöaineiston vähimmäisvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintalain 74 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta määräajassa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja.

Lisäselvityspyyntöjen ja -selvitysten perusteella todettiin neljän (4) referenssikohteen olevan hankintailmoituksessa ilmoitettujen referenssien vähimmäiskriteerien vastaisia, eikä niitä voida hyväksyä osallistumishakemusten vertailuun, eikä neuvotteluvaiheen päättävään, lopullisten tarjousten vertailun pisteytykseen. Referenssit eivät olleet hankintailmoituksessa määritetty vähimmäisvaatimukseksi, joten referenssien hylkääminen ei estä osallistumishakemusten hyväksymistä. Hyväksytyt ja hylätyt referenssit on esitetty esitysaineistossa (liite 1).

Kaikki osallistumishakemukset täyttivät hankintailmoituksen ehdot.

Tarjousten vertailu ja neuvotteluun kutsuttavat tarjoajat

Hankintailmoituksessa oli määritelty, että kuusi (6) eniten pisteitä kerännyttä tarjoajaa kutsutaan mukaan neuvotteluihin.

Hankintailmoituksessa ilmoitettiin osallistumishakemusten vertailuperusteiksi kolmen (3) edellisen vuoden liikevaihdon keskiarvon, painoarvolla 60 % ja tarjoajan yhteistoiminnallisten urakoiden referenssit, painoarvolla 40 %.

Koska kaikki osallistumisilmoitukset täyttivät hankintailmoituksessa esitetyt vähimmäisvaatimukset ja osallistumisilmoituksia tuli kuusi (6) kappaletta, voidaan kaikki osallistumishakemuksen jättäneet tarjoajat kutsua neuvotteluvaiheeseen.

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Toimielimen päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi Pirkanmaan hyvinvointialueen päätöksenteon avoimuutta koskevien ohjeiden mukaisesti esityslistan julkaisun myötä. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Pirkanmaan hyvinvointialueen asianhallintajärjestelmässä. Asiakirjapyynnöt tulee osoittaa osoitteeseen kirjaamo@pirha.fi.

Hankinnan vastuuhenkilö

Tämä hankinnan vaihe ja toimielinpäätös eivät johda vielä sopimukseen. Nyt neuvotteluvaiheeseen valittavista urakoitsijoista valitaan erillisellä päätöksellä myöhemmin yksi kehitysvaiheeseen. Tämä päätöksenteko tapahtuu neuvottelujen päätteeksi ja valinnasta syntyy sopimussuhde.

Hankinnan vastuuhenkilö ja myöhemmin tehtävän sopimuksen omistaja on Pirkanmaan hyvinvointialueen strategisen ohjauksen ja järjestämisen tehtäväalue, viranhaltijana suurten investointihankkeiden hankejohtaja. Tehtävää hoitavan henkilön vaihtuessa vastuu hankinnasta ja sopimuksesta siirtyy kulloisellekin viranhaltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hankintaa valmistellut työryhmä

Hankinnan valmistelussa toimivat Veli-Pekka Tanhuanpää, Matias Seini, Esa-Rinta-Jaskari ja Jarno Virolainen sekä rakennuttajakonsultti HTJ:n edustajat Jyrki Anttila ja Taro Malinen.

Päätöstoimivalta

Hyvinvointialueen hallintosäännön 62 § mukaan aluehallitus päättää Investointisuunnitelmaan sisältyvistä rakennushankkeista ja muista investointihankkeista, joiden kustannusarvio ylittää 30 milj. euroa. Hyvinvointialueen hallintosäännön 14 §:n 6. kohdan mukaan konserni- ja toimitilajasto tehtävänä on valmistella aluehallitukselle suuria ja strategisia rakennusinvestointeja.

Pirkanmaan hyvinvointialueen aluehallitus päätti kokouksessaan 28.10 § 281 Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen hankkeen urakkamuodon valinnasta ja kilpailutuksen käynnistämisestä. Konserni- ja toimitilajaosto käsitteli asian osaltaan 10.9.2024.

Liitteenä esittelydiat.

Ehdotus

Esittelijä

  • Mika Kontio, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, mika.kontio@pirha.fi

Konserni- ja toimitilajaosto päättää esittää aluehallitukselle, että aluehallitus

  1. hyväksyy esityksen mukaisesti tarjoajien referenssikohteet osallistumishakemusten ja lopullisten tarjousten vertailuun, sekä niille määritetyt hankintailmoituksen mukaiset pisteet.
     
  2. hylkää esityksessä hylättäväksi esitetyt referenssikohteet hankintailmoituksen vastaisina ja jättää huomioimatta kyseiset referenssikohteet hankinnan osallistumishakemusten sekä lopullisten tarjousten vertailussa.
     
  3. hyväksyy määräaikaan mennessä saapuneet kuusi (6) osallistumishakemusta hankintailmoituksen mukaisena ja päättää kutsua seuraavat tarjoajat neuvottelumenettelyyn osallistuviksi:
  • Jatke Pirkanmaa Oy y-tunnus 2951086-4
  • NCC Suomi Oy, y-tunnus 1765514-2
  • Rakennusliike Lapti Oy, y-tunnus 0788291-5
  • Skanska Talonrakennus Oy, y-tunnus 1772433-9
  • SRV Rakennus Oy, y-tunnus 1728244-6
  • YIT Business Premises Oy, y-tunnus 3370377-3 / YIT Housing Oy, y-tunnus 1565583-5 / YIT Infra Oy, y-tunnus 2138243-1

 

Sopimus hankinnasta syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella myöhemmässä vaiheessa hankintaa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Hankejohtaja Veli-Pekka Tanhuanpää esitteli Tays Uudistamisohjelman loppuvaiheen rakennushankkeiden neuvottelumenettelyyn kutsuttavat urakoitsijat ja hankkeen projektinjohtourakan kaupallisen mallin ja indeksisidonnaisuuden (§:t 3 ja 4) yhteisesti §:ssä 3.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).