Perustelut
Pirkanmaan hyvinvointialueen strategian mukainen tavoite on, että hyvinvointialueen palvelut rakentuvat aidosti asiakaslähtöisesti ja että osallistuminen palveluiden kehittämiseen on helppoa ja osa henkilöstön sekä asukkaiden arkea. Toimeenpano-ohjelman mukaisesti luodaan rakenteita, jotka edistävät asiakaskokemuksen ja osallistumisen kehittämistä Pirkanmaan hyvinvointialueella sekä juurruttavat yhteiset asiakaslähtöisen toiminnan periaatteet hyvinvointialueen toimintaan henkilöstöä osallistavilla menetelmillä.
Osallistavia menetelmiä ovat räätälöity asiakaslähtöisyyden koulutus- ja valmennuskokonaisuus hyvinvointialueen henkilöstölle, asiakaslähtöisyyttä edistävän verkostotoiminnan käynnistäminen sekä asiakaslähtöisyyden huomioiminen rekrytointi- ja perehdytysprosesseissa. Asiakaslähtöisyyttä edistävä verkosto tukee asiakaskokemuksen kehittämistä yksiköissä, hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja, tarjoaa vertaistukea sekä mahdollisuuden jakaa hyviä käytäntöjä helposti läpi organisaation. Verkostoon osallistuminen on joustavaa osallistujan mahdollisuuksien ja yksikön resurssien mukaan.
Verkostotoimintaa on pilotoitu syksyn 2024 ja alkuvuoden 2025 aikana ja pilotointiryhmään osallistui yhteensä 35 henkilöä kaikilta palvelulinjoilta, pelastuspalveluista ja tukipalveluista. Pilotointiryhmän avulla rakennettiin valmis toimintamalli ja siihen sisältyvän perehdytyksen suunnitelma. Verkoston toimintamalli on käynnistetty koko Pirkanmaan hyvinvointialueella huhtikuussa 2025.
Oheismateriaalina on Asiakaslähtöisyyttä edistävä verkostotoiminta Pirhassa -diaesitys.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Aija Tuimala, HR-JOHTAJA, aija.tuimala@pirha.fi
Yhteistoimintaelin päättää merkitä esityksen ja asiasta käydyn keskustelun tiedoksi.