Aluehallitus, kokous 9.1.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 4 Pirkanmaan hyvinvointialueen sopimushallinta

893/2022

Valmistelija

  • Miia Luukko, hallintopalvelujohtaja, miia.luukko@pirha.fi

Perustelut

Hyvinvointialueesta annetun lain 95 §:n mukaan hallintosäännössä annetaan tarpeelliset määräykset muun muassa sopimusten hallinnasta. Pirkanmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 69 §:n mukaan aluehallitus vastaa siitä, että sopimushallinnan ja -valvonnan vastuut ja käytännöt on määritelty hyvinvointialueen tehtävissä. Aluehallitus vastaa sopimusten hallinnan ja sopimusvalvonnan järjestämisestä sekä antaa tarkemmat ohjeet sopimushallinnasta (hallintosääntö 10 § 15. kohta).

Sopimushallinnan periaatteet määritellään hyvä hallinto- ja johtamistapa ja sisäinen valvonta -ohjeessa, jonka aluehallitus on hyväksynyt 19.12.2022 § 330.

Erilaisin sopimuksin ohjataan toimintaa, joka kattaa noin puolet hyvinvointialueen budjetista. Siksi sopimushallinta on tärkeää juridisten riskien hallinnan, toiminnan sujuvuuden varmistamisen ja hyvinvointialueen taloudellisten etujen turvaamisen näkökulmasta. Sopimushallinnalla tarkoitetaan kaikkia sopimusten valmisteluun, hyväksymiseen, toimeenpanoon ja elinkaareen liittyviä tehtäviä. Tämän ohjeen tarkoituksena on kuvata ne keskeiset asiat, toimintatavat ja ohjeet, joita Pirkanmaan hyvinvointialueen sopimushallinnassa tulee huomioida. Sopimusohjetta valmisteltaessa on huolehdittu siitä, että se muodostaa selkeän kokonaisuuden strategisen ohjauksen hakinnan vastuualueen valmisteleman hankintaohjeen kanssa. 

Hyvinvointialueen hallintosäännön 10a §:n 9 kohdan mukaan aluehallitus päättää myös sopimuskriteereistä, joilla varmennetaan järjestämisvastuun toteutuminen palveluntuottajien kanssa tehtävissä sopimuksissa. Näistä kriteereistä on tarkoituksenmukaista päättää sopimushallintaohjeen hyväksymisen yhteydessä (luku 5). Kuntaliiton ja hyvinvointialueiden yhteistyönä on laadittu opas sote-järjestämislain 15 §:n tulkinnasta. ”Hankittavien palvelujen sopimusehdot ja varautuminen sopimuksen päättymiseen” -opasta noudatetaan soveltuvin osin Pirkanmaan hyvinvointialueella sote-järjestämislain mukaisten velvoitteiden täyttämiseksi. Opas sisältää toimintaohjeita ja mallilausekkeita, joista sopimusvalmistelija voi käyttää kuhunkin tilanteeseen parhaiten sopivia ehtoja. Opas on sopimusohjeen liitteenä ja sitä on hyödynnetty jo syksyn aikana hyvinvointialueen tulevien kilpailutusten valmistelussa. 

Sopimushallintaohjeen hyväksymisen jälkeen aloitetaan ohjeen jalkautus kullekin tehtäväalueelle tarkoituksenmukaisella tavalla. Tavoitteena on, että mahdollisimman moni sopimusten parissa työskentelevä ymmärtää perusasiat sopimushallinnasta ja hankaliin tilanteisiin on saatavilla asiantuntijoiden apua. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Juhani Sand, konsernipalvelujohtaja, juhani.sand@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • hyväksyä liitteenä olevan sopimushallintaohjeen,
     
  • että ohje tulee voimaan heti pöytäkirjan tarkastuksen jälkeen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

 

Oikaisuvaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue,​ kirjaamo

Postiosoite: PL 272,​ 33101 Tampere

Käyntiosoite: Biokatu 12,​ 3. krs,​ kirjaamo

Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9 -​ 14.30.

 

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös,​ johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi,​ kotikunta,​ postiosoite ja puhelinnumero. Päätöksen sähköistä tiedoksiantoa varten tekijä voi ilmoittaa sähköpostiosoitteensa.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen edellä mainitun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

 

Oikaisuvaatimusaika   

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.