Perustelut
Oikaisuvaatimus
Aluehallitus päätti 28.12.2022 § 337 hyvinvointialueen vastauksen antamisesta Pirkanmaan sairaanhoitopiirin alijäämän kattamista koskevassa asiassa. Päätöksestä on 1.1.2023 jätetty oikaisuvaatimus. Oikaisuvaatimus on tehty hyvinvointialueen jäsenyyden perusteella. Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii aluehallituksen päätöksen kumoamista ja asian uudelleen käsittelemistä.
Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii, että jääviydet hänen, apulaispormestarin sekä Tampereen sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsenten ja lautakunnan varapuheenjohtajan osalta tutkitaan uudelleen. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii, että eduskunnan oikeusasiamieheltä pyydetään kirjallinen lausunto luottamushenkilöiden oikeudesta toteuttaa kansalaisten heille myöntämän luottamuksen hoitamiseen.
Oikaisuvaatimus on liitteenä.
Aluehallituksen käsiteltävänä olleesta asiasta lyhyesti
Pirkanmaan sairaanhoitopiirin valtuusto päätti 27.12.2022, että sairaanhoitopiiri kattaa taseeseen kertyneen alijäämän, tarvittaessa erillistoimin. Sairaanhoitopiirin hallitus on valtuuston kokouksen jälkeisessä kokouksessaan 27.12.2022 ohjeistanut Tays Sydänkeskus Oy:n ja Coxa Oy:n yhtiökokousedustajan siten, että yhtiöiden tulee kummankin maksaa ennen vuotta 2022 kertyneistä voittovaroistaan osinkoa 2,5 miljoonaa euroa sillä edellytyksellä, että Pirkanmaan hyvinvointialueen aluehallitus antaa tälle järjestelylle suostumuksensa. Pirkanmaan aluehallituksen käsiteltävänä asiana 28.12.2022 oli siten hyvinvointialueen vastauksen antaminen Pirkanmaan sairaanhoitopiirin alijäämän kattamista koskevassa asiassa. Esitetty osingonmaksua koskeva järjestely, jolla alijäämät katettaisiin ennen tilinpäätöshetkeä, tarkoittaisi erityistä hyötyä sairaanhoitopiirin jäsenkunnille. Pirkanmaan sairaanhoitopiiri ja Pirkanmaan hyvinvointialue ovat asiassa asianosaisia.
Esteellisyydet
Hyvinvointialuelain 102 §:n mukaan muun luottamushenkilön kuin valtuutetun, tilintarkastajan sekä viranhaltijan ja työntekijän esteellisyydestä säädetään hallintolain 27–30 §:ssä.
Aluehallituksen jäsenten esteellisyydet käsiteltiin ennen asian käsittelyn varsinaista aloittamista. Erja Pelkonen, Lauri Lyly, Miko Bergbom, Anna-Kaisa Ikonen ja Leena Kostiainen ilmoittivat olevansa esteellisiä asian käsittelyssä (HL 28 § 1 mom. 5 kohta) ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn sekä päätöksenteon ajaksi. Aluehallitus totesi oikaisuvaatimuksen tekijän Pekka Järvisen esteelliseksi asian käsittelyssä (HL 28 § 1 mom 5 kohta) ja hän poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.
Oikaisuvaatimuksen tekijä on esittänyt, että hänen jääviyttään koskeva asia tulisi käsitellä uudelleen. Oikaisuvaatimuksen tekijä toimii hyvinvointialueen aluehallituksen jäsenenä, Valkeakosken kaupunginhallituksen ensimmäisenä varapuheenjohtajana sekä hän toimi Pirkanmaan sairaanhoitopiirin hallituksen varapuheenjohtajana. Hallintolain 28 § 1 momentin 5 kohdan mukaan henkilö on esteellinen, jos hän on hallituksen, hallintoneuvoston tai niihin rinnastettavan toimielimen jäsenenä sellaisessa yhteisössä, joka on asianosainen tai jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa. Aluehallitus katsoi, että oikaisuvaatimuksen tekijä on edellä mainitun yhteisöjäävin perusteella esteellinen käsittelemään asiaa, sillä sairaanhoitopiirin jäsenkunnalle, Valkeakoskelle, on odotettavissa asiassa erityistä hyötyä tai vahinkoa ja hän toimii varapuheenjohtajana Valkeakosken kaupunginhallituksessa sekä Pirkanmaan sairaanhoitopiirin hallituksen jäsenenä. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt väitteensä tueksi seikkoja, joiden puolesta asiaa tulisi tarkastella toisin.
Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole ilmoittanut henkilöitä nimeltä, joita muutoin oikaisuvaatimus ja siten päätöksenteon jääviys koskisi. Vastineen laatijan tietojen mukaan Johanna Loukaskorpi toimii Tampereen kaupungin apulaispormestarina sekä myös sen sosiaali- ja terveyslautakunnan puheenjohtajana. Tampereen sosiaali- ja terveyslautakunnan muina jäseninä, jota oikaisuvaatimus koskee, toimivat lautakunnan varapuheenjohtaja Kari-Matti Hiltunen sekä sen jäsenenä Perttu Jussila. Selvyydeksi todettakoon, että edellä mainitut henkilöt osallistuivat myös aluehallituksen käsittelyyn.
Oikaisuvaatimuksen tekijä on esittänyt, että Tampereen kaupungin apulaispormestarin sekä sosiaali- ja terveyslautakunnan puheenjohtajan esteellisyys tulisi arvioida uudelleen. Tampereen kaupungin apulaispormestarit toimivat lautakuntien puheenjohtajina ja vastaavat puheenjohtajan roolissa lautakunnan tehtävistä. Apulaispormestarit muun muassa johtavat asioiden käsittelyä lautakunnan kokouksissa, määrittelevät lautakunnalle esiteltävien asioiden valmistelun suuntaviivat palvelualueen johtajalle ja vastaavat pormestarin alaisuudessa edunvalvonnasta, edustamisesta ja yhteydenpidosta eri sidosryhmiin. Kyse on siis luottamustoimesta.
Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä on esittänyt, että Tampereen kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunnan varapuheenjohtaja ja varajäsenen jääviys tulisi arvioida uudelleen. Hallintolain 28 § 1 momentin 5 kohdan mukainen yhteisöjääviys ei ulotu lautakuntiin. Sote-muutoksen myötä on syntynyt useita tilanteita, joissa luottamushenkilöillä on ns. kaksoisrooli, eli he edustavat sekä kuntia että (tulevaa) hyvinvointialuetta sekä mahdollisesti vielä sairaanhoitopiiriä tai kuntayhtymää. Kuntaliitto on ottanut ohjeistuksissaan kantaa ns. kaksoisroolituksiin varovaisuusperiaatteen näkökulmasta: mikäli hyvinvointialueen aluehallituksessa tai lautakunnassa käsitellään kuntaa koskevia asioita – esimerkiksi jos käsitellään kunnan omaisuuden ostamista hyvinvointialueelle-, ao. kunnan hallituksen jäsenet ja kunnanjohtaja sekä heidän hallintolain 28.2.§ 1 kohdan tarkoittamat läheisensä jääväisivät itsensä varovaisuusperiaatteen mukaisesti.
Pirkanmaan hyvinvointialueen aluehallituksen päätöksenteossa on noudatettu varovaisuusperiaatetta ja esteellisyyssäännöksiä. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt väitteensä tueksi seikkoja, joiden puolesta asiaa apulaispormestarin tai lautakuntien puheenjohtajien/jäsenten osalta tulisi tarkastella toisin. Oikaisuvaatimuksessa ei ole myöskään esitetty sellaisia laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteita, joiden johdosta päätöstä olisi muutettava, joten oikaisuvaatimus tulee hylätä.
Kantelu eduskunnan oikeusasiamiehelle
Kuka tahansa voi kääntyä eduskunnan oikeusasiamiehen puoleen, mikäli hän epäilee, että viranomainen tai virkamies ei ole noudattanut lakia tai täyttänyt velvollisuuksiaan tai jos kantelija epäilee, että perus- ja ihmisoikeudet eivät ole toteutuneet asianmukaisesti. Aluehallituksella ei ole velvollisuutta saattaa asiaa eduskunnan oikeusasiamiehen tarkasteltavaksi.
Sovelletut lainkohdat
Hallintolain 28.1 § 5 kohta
Laki hyvinvointialueesta (611/2021) 102 §
Muu materiaali
Kuntaliitto. Hyvinvointialueen ja kunnan luottamushenkilö – näkökulmia esteellisyyteen. https://www.kuntaliitto.fi/laki/hyvinvointialueen-ja-kunnan-luottamushenkilo-nakokulmia-esteellisyyteen, vierailtu 3.1.2022.
Kuntaliitto. Sote-muutostuki. Usein kysyttyä: vaalikelpoisuus ja esteellisyys hyvinvointialueella. https://www.kuntaliitto.fi/sosiaali-ja-terveysasiat/sote-uudistus-ja-kuntaliitto/sote-muutostuki/usein-kysytty%C3%A4-vaalikelpoisuus-ja-esteellisyys-hyvinvointialueella, vierailtu 3.1.2022.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.