Valmistelija
Titta Pelttari, PALVELULINJAJOHTAJA LANUPE, titta.pelttari@pirha.fi
Perustelut
Hankinnan kuvaus
Tuomi Logistiikka Oy lähetti Tampereen kaupungin toimeksiannosta 28.10.2022 julkaistavaksi HILMA-palveluun hankintailmoituksen lastensuojelun sijaishuollon laitoshoidon ja ammatillisen perhehoidon palveluista.
Sopimuskausi on 01.06.2023 - 31.05.2026. Sopimusta on mahdollista jatkaa toistaiseksi voimassa olevalla optiokaudella. Tilaaja tekee option käytöstä erillisen päätöksen.
Kyseessä on hankintalain (1397/2016) liitteen E mukainen sosiaali- ja terveyspalvelujen kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintamenettelynä on hankintalain 109 §:n mukainen menettely. Kyseessä on sähköinen hankintamenettely, joka mahdollistaa palveluntuottajien mukaan pääsyn menettelyyn myös kesken hankintakauden. Hankintamenettely on tarkoitettu hankintalain 1397/2016 luvun 12 mukaisiin hankintoihin. Kaikissa hankintamenettelyn vaiheissa noudatetaan mukaillen hankintalain EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen avointa hankintamenettelyä tarjouspyynnön liitteenä olleen hankintamenettelyn mukaisesti.
Tarjouspyyntö liitteineen oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa https://tarjouspalvelu.fi/tuomilogistiikka.
Hankinta jaettiin osa-alueisiin palvelutuotteittain seuraavasti:
Palvelutuote 1. Ammatillinen perhehoito
Palvelutuote 2. Perustason laitoshoito
Palvelutuote 3. Erityistason laitoshoito
Palvelutuote 4. Vaativan tason laitoshoito
Palvelutuote 5. Erityinen huolenpito
Hankinnan arvonlisäveroton vuosiarvo on sitoumuksetta noin 84 300 000 euroa ja koko hankintasopimuksen arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta noin 337 200 000 euroa sopimuskauden aikana sisältäen option. Hankinnan arvo koko sopimuskauden osalta on määritetty laskennallisen neljän (4) vuoden arvon mukaan.
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 16 §:n mukainen perustelu
Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiassa ja siihen sisältyvässä palvelustrategiassa asetetaan muun ohella palvelujen järjestämistä linjaavat tavoitteet ja palveluiden verkoston periaatteet. Hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palveluiden tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palveluiden riittävän saatavuuden takaamiseksi hyvinvointialueella. Tilaaja on huomioinut hankintaa määritellessään järjestämislain (612/2021) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinta täyttää järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta.
Tilaaja varmistaa palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Sopimuskaudella tilaaja seuraa palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Tilaaja on varautunut palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin.
Selvitys hankinnan laatuvaatimuksista
Laatuun liittyvät vaatimukset on huomioitu kunkin hankinnan kohteen osa-alueen palvelukuvauksen vähimmäisvaatimuksissa. Lisäksi laatua painotettiin 10 % painoarvolla osa-aluekohtaisesti hankinnan vertailuperusteissa.
Saadut tarjoukset
Tarjouksen jätti määräaikaan 7.12.2022 klo 12.00 mennessä 155 tarjoajaa.
Tarjoajat etusijajärjestyksessä osa-alueittain on kuvattu päätöksen liitteenä olevassa palveluntuottajarekisterissä (liite 1).
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintalain 80 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle, jos hankintayksikön tiedossa on, että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain 81 §:n mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista. Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.
Kaikki tarjoajat ovat tarjouksissaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset kokonaisuudessaan. Tilaaja tarkistaa soveltuvuusvaatimusten täyttymisen viimeistään ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista, mukaan lukien vaaditut rikosrekisteriotteet (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko-otteen.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Hankintalain 113 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta määräajassa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja.
Hankintayksikkö toimitti täsmennyspyynnöt seuraaville yrityksille:
Abnoy Oy 2773817-9
Attendo Lastensuojelupalvelut Oy 2208132-3
Avalon Lastensuojelupalvelut Oy 3166107-1
Helsingin Diakonissalaitoksen Säätiö sr 0116480-8
Humanan Kallio Oy 1786707-3
Kotico Uusimaa Oy 2123039-0
Namikan Pienryhmäkoti Oy 2461106-8
Perhekeskus Harjula Oy 2371238-5
Perhekuntoutuskeskus Lauste ry 0774963-9
Pienryhmäkoti Puolenhehtaarin Metsä Oy 2166211-8
Pienkoti Aura Oy 1853882-9
Rytmikodit Oy 3207009-7
SOS-lapsikyläsäätiö sr 0813692-2
Suomen Kuntolat Oy 2754539-3
Tabolia 3 Oy 2685905-9
Vaahteramäen Nuorisokoti 3261706-4
Tarjoajille lähetetyt täsmennyspyynnöt koskivat sellaisia tarjouksen tietoja, joilla ei ollut vaikutusta tarjousten vertailuun. Täsmennykset toimitettiin hankintayksikölle määräaikaan mennessä.
Hankintayksikön täsmennyspyyntöihin saatujen vastausten perusteella kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön ehdot.
Sospro Oy:n (2421540-1) tarjous Käpylä hylätään tarjouspyynnön vastaisena sen vuoksi, että tarjous on jätetty virheellisesti väärällä y-tunnuksella ja osoitetiedoilla. Hankintalain (1397/2016) 3 §:n mukaisten tasapuolisuuden ja syrjimättömyyden kohtelun perusteilla tarjouksessa ilmoitettua tarjoajaa ei ole mahdollista muuttaa tarjousajan päättymisen jälkeen.
Tarjousten vertailu ja sopimuskumppanin valinta
Tarjouspyynnössä ilmoitettuna valintaperusteena oli kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden valintaperusteena on paras hinta-laatusuhde.
Tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti kaikki tarjouspyynnön mukaiset, soveltuvuusvaatimukset ja palvelua koskevat ehdottomat vähimmäisvaatimukset täyttävät tarjoajat otetaan mukaan hankintamenettelyyn ja valitaan palveluntuottajiksi. Hankintamenettelyyn valituista palveluntuottajista muodostetaan palveluntuottajarekisteri palveluittain. Palveluntuottajarekisterin etusijajärjestys muodostuu tarjousvertailun perusteella.
Hinnan painoarvo vertailussa on 90 % ja laadun 10 %. Vertailuhinnaltaan edullisin tarjous sai hinnan osalta palvelutuotteen maksimivertailupisteet (90 pistettä). Muiden tarjousten hinnan vertailupisteet laskettiin siten,että edullisimman tarjouksen vertailuhinta (X) jaettiin kyseisen tarjouksen vertailuhinnalla (Y) ja kerrottiin palvelutuotteen hinnan maksimivertailupisteillä (X/Y*90).
Laadun vertailukriteerinä oli seuraava: ”Tarjoaja sitoutuu mittaamaan tarjoamansa palvelun vaikuttavuutta siihen tarkoitetulla mittaristolla.” Tarjoajalla oli mahdollisuus jokaisessa osa-alueessa sitoutua laatukriteeriin. Kuhunkin laatukriteeriin tuli vastata kyllä tai ei, ja kyllä-vastauksella tarjoaja sai tarjoukseensa kussakin laatukriteerissä esitetyn pistemäärän 10 pistettä.
Tarjousten vertailupisteet on saatu laskemalla hintapisteiden ja laadun pisteet osa-aluekohtaisesti yhteen, jolloin on saatu tarjouksen vertailupisteet. Tarjoajat asetettiin etusijajärjestykseen tarjousten vertailupisteiden mukaisesti.
Suoritetun vertailun perusteella osa tarjouksista sai saman vertailupistemäärän. Kyseisten tarjousten osalta lopullinen etusijajärjestys ratkaistiin 30.1.2023 arvonnan perusteella. Saman vertailupistemäärän saaneet tarjoukset ja niiden etusijajärjestyksen arvonta on kuvattu päätöksen liitteenä olevassa arvontatilaisuuden pöytäkirjassa (hankintapäätöksen liite 2). Tarjousvertailu on kuvattu hankintapäätöksen liitteellä 1 Palveluntuottajarekisteri.
Liitteessä 1 palveluntuottajarekisteri luetellut palveluntuottajat esitetään valittavaksi sopimuskumppaneiksi. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Asiakirjojen julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Asiakirjapyynnöt tulee osoittaa osoitteeseen hankintapalvelut@tuomilogistiikka.fi.
Sopimuksen omistaja ja vastuuhenkilö
Sopimuksen omistaa Pirkanmaan hyvinvointialueen Lasten, nuorten ja perheiden palveluiden erityispalveluiden toimialajohtaja Sanna Rautalammi ja vastuuhenkilönä toimii Lastensuojelun sijaishuollon vastuualuejohtaja Hanna Harju-Virtanen. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.
Hankintaa valmistellut työryhmä
Hankinnan valmistelussa toimi nimetty ohjausryhmä/työryhmä, johon kuuluivat suunnittelija Milla Ahola, lastensuojelun sijaishuollon vastuualueen palvelujohtaja Harju-Virtanen, Lastensuojelun asiakasohjaus Luotsin sosiaalityöntekijä Mervi Lyytikäinen, suunnittelija Elisa Sivula ja kilpailutusasiantuntija Pia Ritari / Tuomi Logistiikka Oy.
Päätöstoimivalta
Hyvinvointialueen hallintosäännön 62 § mukaan aluehallitus päättää palveluhankinnoista, joiden arvo ylittää 10 miljoonaa euroa.
Oikeus tilauksen tekemiseen palvelusopimuksen perusteella määräytyy hallinto- ja toimintasääntöjen sekä hankinta- ja sopimushallintaohjeiden mukaisesti.
Ehdotus
Esittelijä
Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi
Aluehallitus päättää
1) sulkea Sospro Oy:n (2421540-1) tarjouksen Käpylä tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vastaisena.
2) hyväksyä lastensuojelun sijaishuollon laitoshoidon ja ammatillisen perhehoidon palveluiden hankinnassa sopimuskaudelle 1.6.2023 - 31.5.2026 palveluntuottajiksi liitteessä 1 palveluntuottajarekisteri luetellut palveluntuottajat. Sopimussuhdetta on mahdollista jatkaa erillisellä päätöksellä toistaiseksi voimassa olevalla optiokaudella.
Sopimus hankinnasta syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.
3) delegoida lasten ja nuorten palvelujen palvelulinjajohtajalle päätösvallan täydentävästä hankinnasta, joka voidaan tehdä kesken hankintakauden uusien palveluntuottajien mukaanpääsyn mahdollistamiseksi.
Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään Lastensuojelun sijaishuollon vastuualuejohtaja Hanna Harju-Virtanen.
Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta noin 84 300 000 euroa vuodessa.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.
Kokouskäsittely
Kuultiin § 44 aikana asiantuntijoina sosiaali- ja terveysjohtaja Taru Kuosmasta ja palvelulinjajohtaja Titta Pelttaria, jotka poistuivat ennen päätöksentekoa.