Henkilöstöjaosto, kokous 6.9.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 42 NPS-työntekijäkokemuksen mittaaminen

10421/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Sini Tenhovuori, HR, sini.tenhovuori@pirha.fi

Perustelut

Työntekijäkokemusta mitataan hyvinvointialueella säännöllisesti ja eri tavoin. Ensimmäinen työntekijöiden suositteluhalukkuutta mittaava NPS (Net promoter score)-kysely tehtiin 1.2.2023. Työntekijöiden suositteluhalukkuutta mittaavaa NPS-kyselyä toteutetaan  kuukausittain. NPS-kyselyn lisäksi toinen jatkossa säännöllisesti toistuva henkilöstökysely on Työelämän laadun mittari -kysely QWL ( Quality of Work-Life)-kysely. Ensimmäinen QWL-kysely toteutettiin maalis-huhtikuussa 2023 , ja se toteutetaan jatkossa 2 kertaa vuodessa.

Pirkanmaan hyvinvointialueella työntekijäkokemusta mitataan säännöllisesti ja palvelussuhteen eri vaiheissa. Työntekijäkokemus ja työelämän laadun mittari ovat laajoja tiedonlähteitä esihenkilöille ja johdolle. Työntekijäkokemuksesta kerätyn tiedon perusteella voidaan löytää kehittämiskohteita, joiden parantamiseen työyhteisöt sitoutuvat yhdessä. 

Työntekijäkokemuksesta kerättyä tietoa tarkastellaan myös muiden henkilöstötunnuslukujen sekä esimerkiksi asiakaskokemukseen perustuvan tiedon rinnalla. Maalis-huhtikuun 2023 aikana esihenkilöille on tarjolla perehdytystä työntekijäkokemuksesta kerätyn tiedon hyödyntämiseksi. 

Henkilöstöjaostolle työntekijäkokemuksen mittaamista alustaa erityisasiantuntija Sini Tenhovuori.

Ehdotus

Esittelijä

Taina Niiranen, HENKILÖSTÖJOHTAJA, taina.niiranen@pirha.fi

Henkilöstöjaosto päättää

  • merkitä esittelyn tiedoksi.

 

Päätös

Henkilöstöjaosto päätti

  • merkitä esittelyn tiedoksi.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana erityisasiantuntija Sini Tenhovuorta, joka poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa. 

Valmistelija

  • Sini Tenhovuori, HR, sini.tenhovuori@pirha.fi

Perustelut

Työntekijän suositteluhalukkuutta mittaavan eNPS kyselyn tulokset huhti-elokuussa Pirkanmaan hyvinvointialueella. 

Ensimmäinen työntekijöiden suositteluhalukkuutta mittaava NPS (Net promoter score)-kysely toteutettiin 1.2.2023. Sen jälkeen työntekijöiden suositteluhalukkuutta mittaavaa NPS-kyselyä on toteutettu kuukausittain. Kysely toteutetaan aina kuun alussa ja tulokset julkaistaan Pirha Tabussa niiden valmistuttua. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Taina Niiranen, HENKILÖSTÖJOHTAJA, taina.niiranen@pirha.fi

Henkilöstöjaosto päättää

  • merkitä tiedoksi annetun alustuksen ja käydyn keskustelun NPS -työntekijäkokemuksen mittaamisesta.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantunitjana HR-erityisasiantuntija Sini Tenhovuorta, joka poistui kokouksesta asian käsittelyn jälkeen. 


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).