Aluehallitus, kokous 28.4.2025

Esityslista on tarkastamaton

§ 124 Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen alentaminen ja perimättä jättäminen Pirkanmaan hyvinvointialueella

225/2022

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Asian esittelyteksti on aluehallituksen käsittelyssä 16.6.2022 § 134.

Pirkanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen oikaisemis- ja alentamisperusteet ovat liitteenä.

Ehdotus

Aluehallituksen ehdotus:

aluevaltuusto päättää

  • ​että sosiaali-​ ja terveydenhuollon palveluista perittäviä asiakasmaksuja voidaan oikaista,​ alentaa tai jättää perimättä liitteenä olevan asiakirjan "Pirkanmaan hyvinvointialueen sosiaali-​ ja terveydenhuollon asiakasmaksujen oikaisemis-​ ja alentamisperusteet" mukaisesti 1.1.2023 alkaen,​

  • valtuuttaa talousjohtajan tekemään liitteenä olevaan asiakirjaan mahdolliset teknisluonteiset korjaukset.

Päätös

Aluevaltuusto päätti

  • että sosiaali-​ ja terveydenhuollon palveluista perittäviä asiakasmaksuja voidaan oikaista,​ alentaa tai jättää perimättä liitteenä olevan asiakirjan "Pirkanmaan hyvinvointialueen sosiaali-​ ja terveydenhuollon asiakasmaksujen oikaisemis-​ ja alentamisperusteet" mukaisesti 1.1.2023 alkaen,​

  • valtuuttaa talousjohtajan tekemään liitteenä olevaan asiakirjaan mahdolliset teknisluonteiset korjaukset.

Lisäksi aluevaltuusto hyväksyi yksimielisesti seuraavan toivomusponnen: 

  • aluevaltuusto edellyttää, että asiakasmaksujen alentamisesta ja perimättä jättämisestä tiedotetaan selkeästi ja asiakkaita ohjataan tarvittaessa hakemaan asiakasmaksujen alentamista tai perimättä jättämistä, eikä asiakasmaksujen alentamisen tai perimättä jättämisen hakemisen kynnystä vaikeuteta tarpeettomalla byrokratialla. Lisäksi edellytetään,​ että tieto asiakasmaksuista ja ohjeet maksujen alenntamisesta tai perimättä jättämisestä löytyvät helposti Pirkanmaan hyvinvointialueen kotisivuilta.

Kokouskäsittely

Keskustelun jälkeen puheenjohtaja totesi, että aluevaltuusto on yksimielisesti hyväksynyt aluehallituksen esityksen. 

Johanna Loukaskorpi esitti seuraavan toivomusponnen hyväksymistä: "Aluevaltuusto edellyttää, että asiakasmaksujen alentamisesta ja perimättä jättämisestä tiedotetaan selkeästi ja asiakkaita ohjataan tarvittaessa hakemaan asiakasmaksujen alentamista tai perimättä jättämistä, eikä asiakasmaksujen alentamisen tai perimättä jättämisen hakemisen kynnystä vaikeuteta tarpeettomalla byrokratialla. Lisäksi edellytetään,​ että tieto asiakasmaksuista ja ohjeet maksujen alentamisesta tai perimättä jättämisestä löytyvät helposti Pirkanmaan hyvinvointialueen kotisivuilta."

Aluevaltuusto hyväksyi Loukaskorven toivomusponnen yksimielisesti.

 

Valmistelija

  • Mari Kallinen, ASIAKASMAKSUPÄÄLLIKKÖ, mari.kallinen@pirha.fi
  • Mikko Hannola, TALOUSPALVELUJOHTAJA, mikko.hannola@pirha.fi

Perustelut

Aluevaltuusto on 16.8.2022 § 96 hyväksynyt ”Perusteet sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen oikaisemiseksi, alentamiseksi ja perimättä jättämiseksi”-asiakirja. Perusteisiin on ollut tarpeen tehdä eräitä päivityksiä ja asiakirja on sen vuoksi valmisteltu uudelleen.

Uudistettu asiakirja ”Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen alentaminen ja perimättä jättäminen Pirkanmaan hyvinvointialueella” on termistöltään ja sisältörakenteeltaan ajantasainen ja noudattaa muiden hyvinvointialueiden vastaavien dokumenttien sisältöä. Dokumentti antaa aiempaa selkeämmän ja yksityiskohtaisemman kuvauksen alentamisen ja perimättä jättämisen ehdoista ja käsittelyprosessista, mikä hyödyttää alennusta hakevaa asiakasta ja asiakkaiden kanssa toimivia Pirhan työntekijöitä.

Asiakirja esittää uusia työkaluja kaikkein vaikeimmassa asemassa olevien asiakkaiden tukemiseen. Keinovalikoimassa ovat mm.

  • Jos alennus myönnetään laskusta, joka on osaltaan vaikuttanut maksukaton täyttymiseen, maksukatto jätetään tästä huolimatta voimaan asiakkaan edun mukaisesti.
  • Jos maksun alentamisen jälkeen asiakkaalle lähetettävän laskun arvoksi jää alle 7 euroa, maksua ei peritä asiakkaalta lainkaan.
  • Kelan myöntämä toimeentulotuki tai Ulosottolaitoksen toteama varattomuus toimivat todisteena asiakkaan toimeentulon vaarantumisesta.


Asiakirja mahdollistaa asiakkaan käyttää niitä Pirhan palveluita, joita palvelutarpeen arvioinnissa on katsottu hänelle välttämättömiksi. Ravintomenojen kolmiluokkainen malli takaa, että Pirhan ateriapalveluita käyttävällä asiakkaalla on riittävät taloudelliset resurssit aterioidensa maksamiseen.

Asiakirja tehostaa alennushakemuksia käsittelevien sihteereiden toimintaa esim. karsimalla päällekkäistä työtä Kelan kanssa. Se myös vähentää asiakkaiden työmäärää määrittämällä tilanteita, joissa tarvitaan vähemmän liitteitä esim. asiakkaan verotiedot saadaan käsittelyyn suoraan Verosovelluksen kautta.

Kaikkien asiakkaiden kohdalla tehdään kokonaistaloudellinen selvitys ja asiakkaan tilanteessa voidaan käyttää harkintaa sosiaalialan ammattihenkilön puoltavalla arviolla. Hyvinvointialueen asiakasmaksujen alentaminen ja perimättä jättäminen erottautuu aiempaa selkeämmin omaksi erilaiseksi prosessikseen suhteessa Kelan vastaavaan toimeentulon vaarantumisen laskennan prosessiin.

Muutoksena esitetään, että Kelan ja hyvinvointialueen työnjakoa selkeytetään ja Pirkanmaan hyvinvointialue ei enää jatkossa myöntäisi alennuksia tai maksuvapautuksia terveydenhuollon tasasuuruisiin maksuihin, vaan asiakkaat asioisivat näiden asioiden kanssa Kelan toimeentulotuessa, joissa terveydenhuollon laskut huomioidaan asikkaiden hyväksi toimeentulotukea määriteltäessä. Asiakkaan kannalta asiointi ja vastuu olisi yhdessä paikassa ja myös hyvinvointialueen ja Kelan työnjako ja taloudellinen taakka jakaantuisi entistä selkeämmin ja suunnitelmallisemmin. Asian perusteluita on avattu tarkemmin samaan kokoukseen tuotavassa vastauksessa valtuustoaloitteisiin, jossa maksuvapautusten myöntämisiä käsitellään. 

Liitteenä "Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen alentaminen ja perimättä jättäminen Pirkanmaan hyvinvointialueella"- asiakirja sekä lisäksi keskeisimmät tehdyt muutokset on koottu erilliseen yhteenvetodokumenttiin lyhyine perusteluineen.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Juhani Sand, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Aluehallitus päättää esittää aluvaltuustolle, että se

  1. hyväksyy dokumentin "Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen alentaminen ja perimättä jättäminen Pirkanmaan hyvinvointialueella" noudatettavaksi päätöksenteossa,
     
  2. valtuuttaa talouspalvelujohtajan tekemään liitteenä olevaan asiakirjaan mahdolliset teknisluonteiset korjaukset.