Aluehallitus, kokous 7.10.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 266 Pirkanmaan hyvinvointialueen vammaisten palvelujen VAPA2035-kehittämisohjelma

27853/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Päivi Tryyki, IKÄIHMISTEN JA VAMMAISTEN PJOH, paivi.tryyki@pirha.fi
Tuulikki Parikka, TOIMIALUEJOHTAJA, tuulikki.parikka@pirha.fi

Perustelut

Aluehallitus päätti 27.11.2023 § 344 merkitä tiedoksi vammaisten päivä- ja työtoiminnan sekä vammaissosiaalityön palveluiden verkoston selvityksen ja lähettää sen laajalle kuulemiskierrokselle YT-elimelle, vaikuttamistoimielimiin, valiokunnille ja aluehallituksen jaostoille. Aluehallitus edellytti, että selvitys ja siihen tehdyt täydennysehdotukset tuodaan aluehallituksen hyväksyttäviksi ja että lisäksi laaditaan erillinen kooste kuulemiskierroksen kommenteista. 

Kuulemiskierroksen lisäksi asukkailla on ollut mahdollisuus antaa suoraa palautetta palveluiden verkostosta Pirkanmaan hyvinvointialueen internetsivuilla tai toimipisteissä palautelomakkeella. Palveluiden verkoston suunnitelmasta annettuja ja kirjaamon kautta tulleita kommentteja, palautteita ja lausuntoja viedään valmistelun aikana hyvinvointialueen internetsivulle Palveluverkko - pirha.fi, josta ne ovat saatavilla. 

Kommentointikierros on tuottanut jonkin verran asukas- ja muita palautteita, ja toimielimet sekä valiokunnat ovat antaneet lausuntonsa. Pykälän liitteinä ovat kaikki 7.1.2024 mennessä tulleet hyvinvointialueen jaostojen, valiokuntien, vaikuttamistoimielimien, YT-elimen ja henkilöstöjärjestöjen kommentit ja palautteet sekä pöytäkirjojen otteet. 

Palvelujen verkoston suunnitelmasta annetuista kommenteista, palautteista ja lausunnoista on valmisteltu kooste ja johtopäätökset jatkovalmistelua varten, jotka ovat kokonaisuudessaan pykälän liitteenä. 

Kommentointikierroksen perusteella tehdyt johtopäätökset 

  • Asiakkaan palvelukokonaisuuden suunnittelu lähtee aina asiakkaan palvelutarpeesta yksilöllisyys huomioiden. Digipalveluja hyödynnetään asiakkaalle soveltuvalla tavalla. 
  • Palvelun laadussa pysyvä ja tuttu henkilöstö sekä riittävä resursointi ovat tärkeitä.
  • Tavoitteena on työelämäsuuntautuneisuuden lisääminen ja TE-keskus-, yritys- sekä järjestöyhteistyön kehittäminen työllistymisedellytyksiä edistettäessä. 
  • Kodin ulkopuolisen toiminnan mahdollistaminen on vammaisen henkilön oikeus. 
  • Tilaratkaisuissa huomioidaan etäisyydet sekä tilojen eriyttämismahdollisuus / pienryhmätoiminta ja asiakkaiden erityispiirteet huomioivat ryhmäkoot. 
  • Vammaispalveluissa ja etenkin rekrytointihaasteellisessa vammaissosiaalityössä edistetään aktiivisesti työn veto- ja pitovoimatekijöitä. 
  • Asiakkaiden, omaisten ja henkilöstön osallisuutta lisätään palveluja kehitettäessä. 

Jatkovalmistelu 

Jatkovalmistelussa hyödynnetään kommenttien, palautteiden ja lausuntojen yksityiskohtaiset palvelujen sisältöihin liittyvät ehdotukset ja kommentointikierroksen pohjalta tehdyt johtopäätökset. 

Vammaisten päivä- ja työtoiminnan sekä vammaissosiaalityön palveluverkon jatkovalmistelu jakautuu kiinteän palveluverkon osalta vammaissosiaalityön ja päivä- ja työtoiminnan palveluverkon kehittämiseen kuitenkin niin, että vammaisten palveluja tarkastellaan yhtenä toiminnallisena kokonaisuutena. Molemmat palvelukokonaisuudet tullaan kokoamaan yhdessä vammaisten asumisen ja vammaisten vaativien erityispalvelujen kanssa vammaisten palvelujen kehitysohjelmaan VAPA2035. 

Vammaissosiaalityö on suurelta osin viranhaltijan tekemää kirjallista päätöksentekoa asiakkaille myönnettävistä palveluista. Asiakastapaamiset tapahtuvat pääsääntöisesti asiakkaan kotona. Myös kaikkien kuntien alueilla sijaitsevilla Lähitoreilla annetaan vammaisille asiakkaille matalan kynnyksen ammatillista ohjausta ja neuvontaa. Tämän vuoksi vammaissosiaalityön asiakastapaamisiin tarvittavien tilojen tarve on vähäisempi. Suurin tilatarve kohdentuu vammaissosiaalityötä tekevien työntekijöiden työpisteisiin ja tiimityön mahdollistaviin työtiloihin. Asiakastapaamisten ja työntekijöiden tilatarpeet tulee huomioida palveluverkkosuunnittelussa niin, että luodaan palvelulinjat ylittävään yhteiskäyttöön soveltuvat tilat ja kohtaamispaikat.

Palvelulinjat ylittävää selvitystyötä tehdään alkuvuodesta 2024. Lähiasemia koskevat päätökset ja vammaissosiaalityön henkilöstön osalta mahdolliset sote-asemia (AH § 318/2023, 20.11.2023) koskevat täydennykset tuodaan aluehallituksen päätettäväksi maaliskuussa 2024. Vammaissosiaalityötä koskevat mahdolliset päätökset liitetään osaksi VAPA2035-kehittämisohjelmaa, joka tulee päätöksentekoon maaliskuussa 2024. 

Palveluverkkoa koskevien päätösten toimeenpanon yhteydessä varmistetaan mahdollisten korvaavien ja täydentävien palveluiden kuten liikkuvien palveluiden ja digipalveluiden toteutus.

Ehdotus

Esittelijä

Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • merkitä tiedoksi liitteenä olevaan selvitykseen annetut kommentit ja lausunnot sekä niiden perusteella laadittu kooste ja johtopäätökset huomioonotettavaksi jatkovalmistelussa, 

  • oikeuttaa jatkamaan vammaisten päivä- ja työtoiminnan sekä vammaissosiaalityön palveluiden verkoston valmistelua liitteenä olevan selvityksen pohjalta. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Esteellisyys

Lassi Kaleva, Olga Haapa-aho, Katariina Pylsy ilmoittivat olevansa esteellisiä asian käsittelyssä (HL 28 § 1 mom 5 kohta, HL 28 § 1 mom 7 kohta, kunnan/ kaupungin hallituksen jäsenyys) ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Aluehallitus totesi Pekka Järvisen esteelliseksi asian käsittelyssä (HL 28 § 1 mom 5 kohta, HL 28 § 1 mom 7 kohta, kunnan/ kaupungin hallituksen jäsenyys) ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Esteellisyydet todettiin. 

Kokouskäsittely

Hallintolain 28.1 § 5 kohdan mukaan henkilö on esteellinen, jos hän on hallituksen, hallintoneuvoston tai niihin rinnastettavan toimielimen jäsenenä sellaisessa yhteisössä, joka on asianosainen tai jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa. Hallintolain 28.1 § 7 kohdan mukaan henkilö on esteellinen, jos luottamus hänen puolueettomuuteensa vaarantuu muusta erityisestä syystä. Hyvinvointialueella noudatetaan esteellisyysperusteiden arvioinnissa varovaisuusperiaatetta. Käsittelyn kohteena olevien suunnitelmien voidaan katsoa koskeva kuntien erityisiä etuja tai haittoja. Esteellisiä ovat Pirkanmaan kunnan- ja kaupunginhallitusten jäsenet. Esteellisyyden arvioinnissa ei ole merkitystä sillä, onko henkilö ollut päättämässä asiasta toisessa roolissa, vaan ratkaisevaa on kaksoisroolin olemassaolo. Esteellisyyden arvioinnissa on hyödynnetty Kuntaliiton ohjeistuksia sekä Hyvil Oy:n 19.5.2023 laatimaa (6/2023) lausuntoa.

Varajäsenet Hanna Holma, Perttu Jussila sekä Veikko Vallin saapuivat kokoukseen §:n 5 käsittelyn ajaksi. 

Aluehallitus totesi Pekka Järvisen esteelliseksi §:n 5 käsittelyssä edellä mainituin perustein. Hyväksyttiin yksimielisesti.

Varajäsen Atanas Aleksovski saapui kokoukseen §:n 5 käsittelyn ajaksi.

Kuultiin asiantuntijana sosiaali- ja terveysjohtaja Taru Kuosmasta ja palvelulinjajohtaja Päivi Tryykiä. Tryyki poistui kokouksesta asian käsittelyn jälkeen.

Varajäsenet Atanas Aleksovski,​ Hanna Holma,​ Veikko Vallin ja Perttu Jussila sekä hallintolakimies Vilma Kiilunen poistuivat kokouksesta pykälän käsittelyn jälkeen.

Kokouksessa pidettiin tauko pykälän käsittelyn jälkeen.

Valmistelija

  • Päivi Tryyki, IKÄIHMISTEN JA VAMMAISTEN PJOH, paivi.tryyki@pirha.fi
  • Tuulikki Parikka, TOIMIALUEJOHTAJA, tuulikki.parikka@pirha.fi

Perustelut

Pirkanmaan aluevaltuusto hyväksyi hyvinvointialueen strategian 5.12.2022 § 128. Hyvinvointialuestrategia määrittää pitkän aikavälin tavoitteet ja palvelustrategian ylätason linjaukset vuosille 2023–2025. Strategian neljä kärkeä ovat tärkeintä ihminen, yhdenvertaiset, ennaltaehkäisevät ja vaikuttavat palvelut, hyvinvoivat työntekijät sekä yhdessä yhteen toimiva hyvinvointialue.

Toimeenpano-ohjelma rakentuu neljän alussa mainitun strategian kärkiteeman mukaan. Toimeenpano-ohjelma luo edellytykset strategian toimeenpanolle määrittämällä toimenpiteet, vastuut ja seurantamittarit. Toimeenpano-ohjelman avulla seurataan, että hyvinvointialue etenee yhtenäisesti kohti yhdessä asetettuja tavoitteita ja strategista tahtotilaa. 

Hyvinvointialueen strategian 2023–2025 toimeenpano-ohjelmassa vammaispalvelut ovat osa 2.2. kärkiteemaa kestävä palvelurakenne vahvalla sosiaali- ja terveydenhuollon integraatiolla sekä hoito- ja palveluketjujen uudistamisella. VAPA2035-ohjelmaa toteutetaan ensimmäisinä vuosina osana vuosien 2023–2025 strategian toimeenpanoa, mutta ohjelmaluonnoksen palvelujen kehittämisen aikajänne ulottuu tätä pidemmälle aina vuoteen 2035 asti.

VAPA2035-kehittämisohjelma on suunnitelma vammaispalvelujen uudistamisesta ja monipuolistamisesta tulevina vuosina. Tavoitteena on vastata pirkanmaalaisten vammaisten henkilöiden tulevaisuuden palvelutarpeisiin yhdenvertaisesti sekä toiminnallisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla. Ohjelma käynnistyy epävarmuuksien keskellä. Uuden vammaispalvelulain soveltamisala on uudelleenarvioitavana ja astuu voimaan 1.1.2025. Lainsäädäntömuutoksen vaikutuksia ei vielä tunneta tarkasti ja VAPA2035-ohjelmaa tullaan tarkentamaan tarpeen mukaan lain tulkinnan tarkentumisen myötä. 

Lainsäädäntöuudistuksen lisäksi nykytilanteen haasteina Pirkanmaan vammaispalveluissa ovat mm. kunnista siirtynyt palveluvelka, palvelutarpeen kasvu, raskas palvelurakenne, kustannusten kasvu, riittämättömät asumisen palvelut, oman tuotannon vähäisyys, heikkokuntoisten toimitilojen suuri määrä, tietojärjestelmien moninaisuudesta johtuva tietopohjan hajanaisuus sekä henkilöstöresurssien riittämättömyys. 

VAPA2035-ohjelman ydintavoitteeksi on asetettu toiminnallisesti ja taloudellisesti kestävä palvelurakenne, jossa vammainen henkilö saa tarpeen mukaiset palvelut oikea-aikaisesti ja oikein mitoitettuina. VAPA2035-ohjelman kehittämisalueina ovat ammatillisen neuvonnan ja ohjauksen sekä ensisijaisten palvelujen käytön vahvistaminen, itsenäistä elämää tukevien palvelujen kehittäminen ja monipuolistaminen, asumispalvelujen rakenteen keventäminen sekä järjestämiskyvykkyyksien vahvistaminen.

Valmisteluprosessi

Aluehallitus päätti 27.11.2023 § 344 merkitä tiedoksi vammaisten päivä- ja työtoiminnan sekä vammaissosiaalityön palveluiden verkoston selvityksen ja lähettää sen laajalle kuulemiskierrokselle YT-elimelle, vaikuttamistoimielimiin, valiokunnille ja aluehallituksen jaostoille. Aluehallitus 15.1.2024 § 5 merkitsi tiedoksi selvitykseen annetut kommentit ja lausunnot sekä niiden perusteella laaditun koosteen ja johtopäätökset huomioonotettavaksi jatkovalmistelussa, sekä oikeutti jatkamaan vammaisten päivä- ja työtoiminnan sekä vammaissosiaalityön palveluiden verkoston valmistelua liitteenä olleiden selvityksen pohjalta. Palveluverkkoselvitystä tehdessä syntyi tarve vammaispalveluja laajasti kokoavalle kehittämisohjelmalle, joka nimettiin VAPA2035-ohjelmaksi. Palveluverkkosuunnitelma etenee päätöksentekoon nyt valmistuvan VAPA2035-kehittämisohjelman hyväksymisen jälkeen.

VAPA2035-ohjelmasta on tehty laaja päätösvaikutusten ennakkoarviointi, joka on pykälän liitteenä.

Asukkaiden kuuleminen, muut lausunnot ja kommentit

Huhtikuussa 2024 toteutettiin avoin verkkokysely vammaispalvelujen nykytilasta ja kehitystarpeista kaikille pirkanmaalaisille. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 906 kpl. Kyselyn tuloksia on syvennetty yhdessä vammaisjärjestöjen ja vammaisneuvoston nimeämien edustajien kanssa yhteensä neljässä erillisessä työpajassa. Lisäksi vammaispalvelujen esihenkilöille sekä asumisen ja päiväaikaisen toiminnan asiakkaille ja heidän omaisilleen on järjestetty omia työpajoja. VAPA2035-ohjelmaluonnosta esiteltiin ikäihmisten ja vammaisten palvelulinjan yhteistoimintaryhmässä 28.8.2024.

Vammaisneuvosto on kokouksissaan 13.2.2024 § 19, 14.8.2024 § 63 ja 11.9.2024 § 71 käsitellyt kehittämisohjelman kulloistakin vaihetta ja antanut valmisteluun huomionsa.

Monipalveluvaliokunnassa VAPA2035-ohjelmaluonnosta esiteltiin 21.8.2024 § 34, ja monipalveluvaliokunta antoi lausuntonsa kokouksessaan 17.9.2024 § 47.

Sekä vammaisneuvoston että monipalveluvaliokunnan lausunnot tukevat VAPA2035-ohjelmaa, korostaen ohjelmassa mainittujen toimenpiteiden tärkeyttä. Osallisuusteema nostettiin lausuntojen pohjalta omaksi toimenpiteekseen. Lausunnoissa korostettiin myös vammaisten henkilöiden oikeutta kaikille tarkoitettuihin, universaaleihin sosiaali- ja terveyspalveluihin, jolloin vammaisille henkilöille tarkoitettujen erityispalvelujen resurssi riittäisi paremmin. Vammaisneuvoston ja monipalveluvaliokunnan lausunnot ovat tämän pykälän liitteinä.

Pykälän liitteenä on seuraava aineisto:

  • Vammaispalvelujen VAPA2035-ohjelma
  • Verkkokyselyn yhteenveto
  • VAPA2035-ohjelman päätösvaikutusten ennakkoarviointi
  • Vammaisneuvoston ja monipalveluvaliokunnan lausunnot VAPA2035-ohjelmaluonnoksesta

Pykälän oheismateriaali:

  • VAPA2035-ohjelman valmistelun eteneminen

Ehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto hyväksyy VAPA2035-ohjelman.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana palvelulinjajohtaja Päivi Tryykiä.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).