Aluehallitus, kokous 7.10.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 267 Vammaisten henkilöiden asumispalvelujen hankinta

7304/2024

Valmistelija

  • Ulla Mäkinen, ulla.makinen@tuomi.fi
  • Sanna Hakkarainen, SUUNNITTELIJA, sanna.hakkarainen@pirha.fi
  • Päivi Tryyki, IKÄIHMISTEN JA VAMMAISTEN PJOH, paivi.tryyki@pirha.fi

Perustelut

Hankinnan kuvaus

Tuomi Logistiikka Oy lähetti Pirkanmaan hyvinvointialueen toimeksiannosta 6.8.2024 julkaistavaksi HILMA-palveluun hankintailmoituksen 212/Vammaisten henkilöiden asumispalvelujen hankinta 7304/2024.

Sopimuskausi on 1.1.2025 - 31.12.2026. Sopimusta on mahdollista jatkaa toistaiseksi voimassa olevalla optiokaudella. Tilaaja tekee option käytöstä erillisen päätöksen.

Kyseessä on hankintalain (1397/2016) liitteen E mukainen sosiaali-​ ja terveyspalvelujen kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintamenettelynä on hankintalain 109 § mukainen menettely. Tilaaja perustaa sote-hankintamenettelyn, jonka tarkoituksena on koota mahdollisimman kattava Palveluntuottajajoukko tuottamaan hankinnan kohteena olevia palveluja. Hankintamenettely mahdollistaa uusien Palveluntuottajien sekä aiemmin valittujen Palveluntuottajien uusien palvelutuotteiden tai -luokkien liittämisen sopimuskaudelle. Hankintamenettely on tarkoitettu hankintalain luvun 12 mukaisiin hankintoihin. Hankintamenettelynä käytetään soveltuvin osin hankintalain 32 §:n avoimen menettelyn säännöksiä kuitenkin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä tarkemmin kuvatulla tavalla. Tarjouspyyntö liitteineen oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa https://tarjouspalvelu.fi/tuomilogistiikka.

Hankinta jaettiin osa-alueisiin seuraavasti:

Osa-alue 1. Tuettu asuminen

Osa-alue 2. Yhteisöllinen asuminen

Osa-alue 3. Ympärivuorokautinen palveluasuminen

Osa-alue 4. Vammaisten lasten ympärivuorokautinen palveluasuminen

Hankinnan arvonlisäveroton vuosiarvo on sitoumuksetta noin 55 000 000 euroa ja noin 110 000 000 euroa sopimuskauden aikana ilman optiota.

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 16 §:n mukainen perustelu

Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiassa ja siihen sisältyvässä palvelustrategiassa asetetaan muun ohella palvelujen järjestämistä linjaavat tavoitteet ja palveluiden verkoston periaatteet. Hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palveluiden tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palveluiden riittävän saatavuuden takaamiseksi hyvinvointialueella. Tilaaja on huomioinut hankintaa määritellessään järjestämislain (612/2021) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinta täyttää järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta.

Tilaaja varmistaa palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Sopimuskaudella tilaaja seuraa palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Tilaaja on varautunut palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin.

Saadut tarjoukset

Tarjouksen jätti määräaikaan 30.8.2024 klo 12.00 mennessä 34 markkinatoimijaa.

Tarjoajat osa-alueittain on kuvattu päätöksen liitteenä olevassa Tarjousten vertailutaulukossa (liite 1A-D).

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintalain 80 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle, jos hankintayksikön tiedossa on, että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain 81 §:n mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista. Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Kaikki tarjoajat ovat tarjouksissaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset kokonaisuudessaan. Valituilta tarjoajilta on tarkistettu tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ja muiden asetettujen soveltuvuusvaatimusten täyttyminen. Valituilta tarjoajilta tarkistetaan viimeistään ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista vaaditut rikosrekisteriotteet (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko-ote.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintalain 113 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta määräajassa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja.

Hankintayksikkö toimitti täsmennyspyynnön 5.9.2024 ja 16.9.2024 seuraaville tarjoajille:

  • Möttiäänen Oy (3141659-4) koskien osa-alueen 3 tarjoajan palvelutuotannon aloitusajankohtaa.
  • Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiö sr (0116657-1) koskien osa-alueen 3 tarjottavaa palvelua.

 

Täsmennyspyynnöt koskivat sellaisia tarjouksen tietoja, joilla ei ollut vaikutusta tarjousten vertailuun.

Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiö sr toimitti hyväksyttävän selvityksen määräaikaan mennessä.

Hankintayksikön täsmennyspyyntöön saadun vastauksen perusteella Möttiäänen Oy ei täytä tarjouspyynnön ehtoa palveluntuotannon aloitusajankohdan osalta. Möttiäänen Oy:n osatarjous koskien osa-aluetta 3 suljetaan tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vaatimusten täyttymättä jäämisen vuoksi.

Hankintayksikkö toimitti selvityspyynnöt 5.9.2024 seuraaville neljälle (4) tarjoajalle koskien poikkeuksellisen alhaista hintaa.

  • Möttiäänen Oy (3141659-4) koskien osa-aluetta 4.
  • Sylvia-koti yhdistys ry (0149830-6) koskien osa-aluetta 2.
  • Symbolon Oy (2337340-8) koskien osa-aluetta 2.
  • Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiö sr (0116657-1) koskien osa-aluetta 3.

 

Symbolon Oy ja Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiö sr toimittivat hyväksyttävän selvityksen määräaikaan mennessä.

Hankintayksikön täsmennyspyyntöön saatujen vastausten perusteella Möttiäänen Oy ja Sylvia-koti yhdistys ry eivät täytä tarjouspyynnön ehtoa. Möttiäänen Oy:n osatarjous koskien osa-aluetta 4 ja Sylvia-koti yhdistys ry:n osatarjous koskien osa-aluetta 2 suljetaan tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vaatimusten täyttymättä jäämisen vuoksi.

Tarjousten vertailu ja sopimuskumppanin valinta

Tarjouspyynnössä ilmoitettuna valintaperusteena oli kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden valintaperusteena on halvin vertailuhinta.

Tarjousten vertailuperusteena käytettiin halvinta vertailuhintaa, koska laatu huomioitiin osana vähimmäisvaatimuksia. Tilaaja on sisällyttänyt sopimukseen palvelulle asetetut tavoitteet ja asettanut palvelua koskevat ehdottomat laatuvaatimukset sellaisiksi, että ne yhdessä takaavat laadukkaan palvelun.

Tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti Tilaaja valitsee kaikki soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävät ja tarjouspyynnön mukaiset ja tarjouspyynnössä määritetyn hintaleikkurin sekä kattohinnan alittavat tarjoajat osa-aluekohtaisesti Palveluntuottajaksi.

Osa-alue 1 Tuettu asuminen

Tarjoajan tulee tarjota osa-alueen sisällä vähintään kevyen tuen palvelua (€/h/asiakas). Tarjoaja antaa yhden (1) tarjoushinnan, jolla tuottaa palvelua kaikkiin valitsemiinsa Pirkanmaan kuntiin. Sijajärjestys muodostetaan kunnittain. Tarjoaja voi tarjota vahvan tuen palvelua ja asumisvalmennusta. Vahvan tuen palvelu ja asumisvalmennus eivät vaikuta osa-alueen vertailuhintaan. Mikäli tarjoaja sitoutuu tuottamaan vahvan tuen palvelua tai asumisvalmennusta, tarjoajalle maksetaan kustakin palvelusta + 10 % tarjottuun osatarjoushintaan.

Tarjouspyynnön osa-alueessa 1 ennen tarjousten lopullista vertailua sovelletaan tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti hintaleikkuria, jos yksittäiseen kuntaan saapuu vähintään kolme (3) tarjousta. Hintaleikkuri laskettiin osatarjouskohtaisesti seuraavalla tavalla: tarjotuista tuntihinnoista laskettiin keskiarvo kunnittain,​ ja mikäli yksittäisen tarjouksen tuntihinta osatarjouksessa ylitti osatarjouksessa kaikkien tarjousten keskiarvon vähintään 25 %:lla,​ osatarjous ei tule valituksi Palveluntuottajaksi.

Hintaleikkurin perusteella hylätyt tarjousten osat on korostettu hankintapäätöksen liitteessä 1A punaisella fontin värillä.

Ryhmäkoti Aunela Oy (3200034-7) ilmoitti osatarjouksellaan, että teknisestä syystä tarjosi virheellisesti osa-alueeseen 1. Osatarjous hylätään.

Osa-alue 2 Yhteisöllinen asuminen

Osa-alueen 2 vertailuhinta muodostuu seuraavasti: Tarjottu yhteisöllisen asumisen vuorokausihinta (€/vrk/asiakas) * 10 + tarjottu yhteisöllisen asumisen yöhoidon tuntihinta (€/h/asiakas).

Osa-alueessa 2 muodostetaan yksi sijajärjestys. Yhteisöllisen asumisen palvelulle määritettiin kattohinta 95,00 euroa/vrk/asiakas. Kaikki soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävät, tarjouspyynnön mukaiset ja kattohinnan alittavat tarjoajat valitaan Palveluntuottajaksi.

Tarjoaja voi tarjota asumisvalmennusta. Asumisvalmennus ei vaikuta osa-alueen vertailuhintaan. Mikäli tarjoaja sitoutuu tuottamaan asumisvalmennusta, tarjoajalle maksetaan palvelusta + 10 % tarjottuun yhteisöllisen asumisen vuorokausihintaan.

Ryhmäkoti Aunela Oy (3200034-7) ilmoitti osatarjouksellaan, että teknisestä syystä tarjosi virheellisesti osa-alueeseen 2. Osatarjous hylätään.

Osa-alue 3 Ympärivuorokautinen palveluasuminen

Jos tarjoaja tarjoaa ympärivuorokautista palveluasumista, on tämän tarjottava kaikkia osa-alueeseen kuuluvia palveluluokkia (1-4). Kustakin palveluluokasta muodostetaan oma sijajärjestys. Lisäksi tarjoaja voi tarjota asumisvalmennusta. Asumisvalmennus ei vaikuta vertailuhintaan. Mikäli tarjoaja sitoutuu tuottamaan asumisvalmennusta, tarjoajalle maksetaan palvelusta + 10 % tarjottuun palveluluokan vuorokausihintaan.

Ympärivuorokautisen palveluasumisen palveluluokille määritettiin seuraavat kattohinnat:

  • Palveluluokka 1, tuen tarve 0-4 h 150,00 €/vrk/asiakas
  • Palveluluokka 2, tuen tarve 4-6 h 192,00 €/vrk/asiakas
  • Palveluluokka 3, tuen tarve 6-8 h 289,00 €/vrk/asiakas
  • Palveluluokka 4, tuen tarve 8-12 h 420,00 €/vrk/asiakas

 

Kaikki soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävät, tarjouspyynnön mukaiset ja kattohinnan alittavat tarjoajat valitaan Palveluntuottajaksi.

Sylvia-koti yhdistys ry (0149830-6) jätti osa-alueeseen 3 tarjouspyynnön vastaisesti kaksi (2) tarjousta koskien Tapolan kyläyhteisö -yksikköä ja Sylvia-koti -yksikköä. Myöhempänä lähetetty tarjous koskien Sylvia-koti -yksikköä hylätään tarjouspyynnön vastaisena.

Osa-alue 4 Vammaisten lasten ympärivuorokautinen palveluasuminen

Jos tarjoaja tarjoaa vammaisten lasten ympärivuorokautista palveluasumista, on tämän tarjottava kaikkia osa-alueeseen kuuluvia palveluluokkia. Vertailuhinta muodostuu seuraavasti: Palveluluokassa 1 tarjottu vuorokausihinta (€/vrk/asiakas) + palveluluokassa 2 tarjottu vuorokausihinta (€/vrk/asiakas) + palveluluokassa 3 tarjottu vuorokausihinta (€/vrk/asiakas).

Tarjouspyynnön osa-alueessa 4 ennen tarjousten lopullista vertailua sovelletaan tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti hintaleikkuria. Hintaleikkuri laskettiin osatarjouskohtaisesti seuraavalla tavalla: tarjotuista vertailuhinnoista laskettiin keskiarvo,​ ja mikäli yksittäisen tarjouksen vertailuhinta osatarjouksessa ylitti osatarjouksessa kaikkien tarjousten vertailuhintojen keskiarvon vähintään 30 %:lla,​ osatarjous ei tule valituksi tarjousten vertailuun.

Yhdenkään osatarjouksen hinta ei ylittänyt osa-alueen kaikkien tarjousten keskiarvoa vähintään 30 %. Kaikki soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävät ja tarjouspyynnön mukaiset tarjoajat valitaan Palveluntuottajaksi.

Ryhmäkoti Aunela Oy (3200034-7) ilmoitti osatarjouksellaan, että teknisestä syystä tarjosi virheellisesti osa-alueeseen 4. Osatarjous hylätään.

Tarjousten vertailu
Tarjousten vertailussa tarjoajat asetettiin osa-alueittain sijajärjestykseen halvimman hinnan perusteella siten,​ että edullisimman vertailuhinnan tarjonnut tarjoaja on sijajärjestyksessä ensimmäisenä ja muut tarjoajat vertailuhintansa osoittamassa järjestyksessä.

Tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti tasatilanteessa sijajärjestys ratkaistaan arpomalla. Kyseisten tarjousten osalta lopullinen sijajärjestys ratkaistiin arvonnan perusteella 13.9.2024. Saman sijan saaneet tarjoukset ja niiden sijajärjestyksen arvonta on kuvattu tarkemmin hankintapäätöksen liitteenä kaksi (2) olevassa Arvontapöytäkirjassa.

Tarjousvertailu on kuvattu hankintapäätöksen liitteissä 1A-D Tarjousten vertailutaulukko. Vertailutaulukossa sijat on kirjattu tarjousvertailun ja toteutetun arvonnan mukaisesti.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-​asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Toimielimen päätösesitys perusteluineen vertailuliitteitä lukuun ottamatta tulee julkiseksi Pirkanmaan hyvinvointialueen päätöksenteon avoimuutta koskevien ohjeiden mukaisesti esityslistan julkaisun myötä. Päätös liitteineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat,​ kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Asiakirjapyynnöt tulee osoittaa osoitteeseen hankintapalvelut@tuomi.fi. Oheismateriaalina on esitysmateriaali,​ joka on salassa pidettävä (julkisuuslain 24 § 1 mom. 17-​kohta).

Sopimuksen omistaja ja vastuuhenkilö

Sopimuksen omistaa Pirkanmaan hyvinvointialueen ikäihmisten ja vammaisten palvelujen palvelulinja ja vastuuhenkilönä toimii toimialuejohtaja Tuulikki Parikka. Tehtävää hoitavan henkilön vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin tehtävänhoitajalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hankintaa valmistellut työryhmä

Hankinnan valmistelussa toimi nimetty ohjausryhmä sekä eri kokoonpanoin kokoontuvia työryhmiä, joihin kuuluivat toimialuejohtaja Tuulikki Parikka, vammaisten asumispalveluiden ja päiväaikaisen toiminnan vastuualuejohtaja Marjaana Räsänen, vammaissosiaalityön vastuualuejohtaja Sonja Vuorela, vaativien erityispalveluiden vastuualuejohtaja Mari Niinivirta, lastensuojelun sijaishuollon vastuualuejohtaja Hanna Harju-Virtanen, koordinoiva ostopalvelupäällikkö Anna Mustonen, ostopalvelupäällikkö Alli Ruuhilehto, ostopalvelupäällikkö Elisa Sivula, palvelupäällikkö Tuula Soukka, sosiaalityöntekijä Johanna Seppänen, sosiaalityöntekijä Riitu Nykänen, suunnittelija Heidi Ikäheimo, sosiaalityöntekijä Heli Fogelman, sosiaalityöntekijä Susanna Salo, suunnittelija Sanna Hakkarainen, hankintapäällikkö Virva Palomäki, analyytikko Emma Reponen, Tuomi Logistiikka Oy:n hankinta-asiantuntija Ulla Mäkinen. 

Päätöstoimivalta

Hyvinvointialueen hallintosäännön 62 § mukaan aluehallitus päättää palveluhankinnoista, joiden arvo ylittää 30 miljoonaa euroa.

Oikeus tilauksen tekemiseen palvelusopimuksen perusteella määräytyy hallinto- ja toimintasääntöjen sekä hankinta- ja sopimushallintaohjeiden mukaisesti.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • sulkea seuraavien tarjoajien osatarjoukset tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vastaisina:
    • Möttiäänen Oy:n (3141659-4) osa-alueiden 3 ja 4 osalta.
    • Ryhmäkoti Aunela Oy (3200034-7) osa-alueiden 1, 2 ja 4 osalta.
    • Sylvia-koti yhdistys ry (0149830-6) osa-alueen 2 osalta ja osa-alueen 3 osalta koskien Sylvia-koti -yksikköä.
    • hintaleikkurin perusteella hylätyt tarjousten osat, jotka on korostettu hankintapäätöksen liitteessä 1A punaisella fontin värillä.
       
  • valita vammaisten henkilöiden asumispalvelujen palveluntuottajiksi liitteissä 1A-D Tarjousten vertailutaulukko esitetyt tarjoajat. Sijajärjestys noudattaa hankintapäätöksen liitteissä 1A-D esitettyä järjestystä.
     
  • sopimuskausi on 1.1.2025-31.12.2026. Sopimusta on mahdollista jatkaa toistaiseksi voimassa olevalla optiokaudella.
     
  • hankinnan arvonlisäveroton vuosiarvo on sitoumuksetta noin 55 000 000 euroa ja noin 110 000 000 euroa sopimuskauden aikana ilman optiota.
     
  • että sopimuksen vastuuhenkilöiksi valitaan toimialuejohtaja Tuulikki Parikka.


Sopimus hankinnasta syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana palvelulinjajohtaja Päivi Tryykiä.

Tiedoksi

Päivi Tryyki, Tuulikki Parikka, Marjaana Räsänen, Sonja Vuorela, Mari Niinivirta, Hanna Harju-Virtanen, Anna Mustonen, Alli Ruuhilehto, Elisa Sivula, Tuula Soukka, Johanna Seppänen, Riitu Nykänen, Heidi Ikäheimo, Heli Fogelman, Susanna Salo, Sanna Hakkarainen, Virva Palomäki, Anniina Tirronen, Sanna K. Ahonen, Katja Uitus-Mäntylä, Mari Kovanen, psop@istekki.fi, palveluhankinnat@pirha.fi, hankintapalvelut@tuomi.fi, Tarjoajat

Muutoksenhaku

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

I Hankintaoikaisuohje

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen jäljempänä ilmoitetun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Tiedoksianto sähköisesti 

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Vaatimus osoitetaan päätöksen tehneelle toimielimelle. Vaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue, kirjaamo
Postiosoite: PL 272, 33101 Tampere 
Käyntiosoite: G-rakennus, Nivelkatu 5,​ 1. krs,​ kirjaamo
Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi 

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin kello 9.00–14.30.

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.
     

Tiedoksianto sähköisesti 

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden aukioloajan päättymistä.

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
     

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Valituksen toimittaminen, markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden osoite:

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
puh. 029 56 43300
fax 029 56 43314
markkinaoikeus(at)oikeus.fi