Aluehallitus, kokous 7.10.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 263 Liikkuvien palveluiden pilotin väliarviointi ja lähiasemaverkon tarkennukset

18950/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Eeva Torppa-Saarinen, PALVELULINJAJOHTAJA AVOPALVELUT, eeva.torppa-saarinen@pirha.fi
Titta Pelttari, PALVELULINJAJOHTAJA LANUPE, titta.pelttari@pirha.fi
Sari Mäkinen, TOIMIALUEJOHTAJA, sari.makinen@pirha.fi
Minna Luoto, TOIMIALUEJOHTAJA,SUUN TERVEYD., minna.luoto@pirha.fi

Perustelut

Tausta

Aluehallitus hyväksyi 20.11.2023 (§ 318) Pirkanmaan hyvinvointialueen vastaanottopalveluiden palveluiden verkoston suunnitelman. Suunnitelma sisälsi päätöksen alustavasta liikkuvien palveluiden toimintamallista ja sen pilotoimisesta Kurussa, Luopioisissa ja Punkalaitumella vuonna 2024. 

Palveluiden verkostoa täydentävä lähiasemien palveluiden verkoston suunnitelma hyväksyttiin aluehallituksessa 11.3.2024 (§ 71). Aluehallitus täydensi palveluiden verkostoa kymmenellä lähiasemalla, jotka ovat Hervanta Mehiläinen, Ikaalinen, Kangasala Ruutana, Kangasala Vatiala, Koukkuniemen hammashoitola, Kuhmoinen, Peltolammi, Pälkäne, Tampere keskusta Mehiläinen ja Urjala. 

Toimipaikat, joiden toiminnan jatkumisesta aluehallitus ei ole vielä tehnyt päätöstä, ovat Juupajoki, Kaukajärvi (Tampere), Kihniö, Kulju (Lempäälä), Kuru (Ylöjärvi), Kämmenniemi (Tampere), Luopioinen (Pälkäne), Mouhijärvi (Sastamala), Punkalaidun (Sastamala), Ruovesi, Sahalahti (Kangasala) ja Vesilahti. Hammashoitolat, joiden osalta päätökset puuttuvat, ovat Kiikoinen (Sastamala), Kaukajärvi (Tampere), Kauraslampi (Ylöjärvi) ja Viljakkala (Ylöjärvi).  

Aluehallituksen linjauksen mukaisesti ennen edellä mainittujen toimipisteiden toiminnan jatkamista koskevien päätösten tekemistä tulee toteuttaa liikkuvien palveluiden pilotointi. 

Liikkuvien palveluiden pilotin tilannekuva 

Liikkuvilla palveluilla tarkoitetaan palvelupäiväperiaatteella toteutettavia lähipalveluja, jotka mahdollistavat asukkaalle palvelun lähellä kotia. Liikkuvat palvelut tukeutuvat lähimpään sote-asemaan tai lähiasemaan ja samalla lisätään alueen asukkaiden mahdollisuuksia käyttää digitaalisia palveluja. Liikkuvia palveluja tarjotaan erityisesti asukkaille, joiden on hankala hakeutua palveluun lähimmälle sote-asemalle tai lähiasemalle tai jotka muista syistä hyötyvät lähipalveluista. Asiakasryhmään kuuluvat esimerkiksi monipalveluasiakkaat, paljon palveluja käyttävät, syrjäytymisvaarassa olevat, digitaalisten palveluiden ulkopuolelle jäävät ja pikkulapsiperheet. 

Pirkanmaalla on jo tällä hetkellä vakiintuneita palvelupäiväperiaatteella toimivia palveluja. Esimerkkejä vakiintuneista liikkuvista palveluista ovat muun muassa tietyt suun terveydenhuollon palvelut, liikkuva sosiaalityö, rokotebussi, lapsiperheiden liikkuvat palvelut kuten neuvola- ja opiskeluterveydenhuollon palvelut, kotisairaala ja laajentuvat ensihoidon palvelut. Pirkanmaalla käytössä olevat liikkuvat palvelut kuvataan tarkemmin liitteessä. 

Liikkuvien palveluiden pilotit käynnistettiin maaliskuun 2024 alusta Luopioisissa, Punkalaitumella ja Kurussa. Varsinaisten pilottien käynnistymistä edelsi yhteistyössä alueen asukkaiden ja henkilöstön kanssa toteutetut työpajat. Valmisteluvaiheessa selvitettiin laajasti Suomessa käytössä olevia tai kokeilussa olleita liikkuvien palveluiden toimintamalleja. Näistä piloteista saatua tietoa on hyödynnetty valmisteltaessa Pirkanmaan alueellista pilotointia. 

Pirkanmaalla käynnistyneiden pilottien toteutustavat eroavat hieman toisistaan. Toteutustavoissa on huomioitu alueen asukkaiden palvelutarpeet ja asukastyöpajoissa alueelta nousseet toiveet. Kokeilu sisältää terveydenhuollon, suun terveydenhuollon ja sosiaalihuollon palveluja. Tavoitteena on pilotista kertyvän tiedon perusteella muodostaa Pirkanmaan hyvinvointialueelle tarkoituksenmukaisin liikkuvien lähipalveluiden yleinen toimintamalli. Lähtökohtana on, että liikkuvat palvelut toteutetaan aina alueen asukkaiden palvelutarpeiden mukaan. 

Käynnissä olevien liikkuvien palveluiden pilottien arvioinnissa selvitetään alueen asukkaiden, palveluja käyttävien asiakkaiden ja henkilökunnan näkemyksiä liikkuvista palveluista. Seurattavia asioita ovat muun muassa asiakastyytyväisyys, palveluihin pääsy, palveluiden sisällöt, asiakkaiden ja henkilöstön liikkumisesta aiheutuvat kustannukset ja niiden vaihtoehdot sekä palveluiden vaatimat tilat. Arviointi- ja mittaritiedot vaikuttavat pilotin perusteella muodostettavaan liikkuvien palveluiden toimintamalliin sekä toiminnan sisältöön ja toteutukseen paikallisesti. Palautetta kerätään jatkuvasti pilotin aikana ja toimintamallia muokataan jo meneillään olevan kokeiluvaiheen aikana palautteen perusteella. 

Tiivistys liikkuvien palveluiden väliraportoinnista 

Liikkuvien lähipalveluiden pilotin väliarvioinnissa tarkastellaan kolmea eri arviointikokonaisuutta, jotka ovat palaute, palveluiden saatavuus ja kustannukset. Väliarvioinnissa on huomioitu asiakkaiden ja ammattilaisten antama palaute. Ensimmäisten kahden kuukauden tarkemmat arviointitulokset esitetään liitemateriaalissa.  

Yhteenveto väliarvioinnista: 

Aiakaspalaute on ollut pääsääntöisesti myönteistä, noin 90 % palvelua käyttäneistä asiakkaista suosittelisi liikkuvia lähipalveluja läheisilleen. Sanallisessa palautteessa kiitetään henkilöstön ammattitaitoa, palveluiden läheisyyttä ja hoidon laatua. Kehittämiskohteeksi asiakkaat ovat tunnistaneet tiedottamisen puutteet, lisääntyneet hiilidioksidipäästöt ja pilotin koetun keskeneräisyyden. 

Ammattilaisista 40 % kokee toiminnan pääosin positiiviseksi ja 20 % pääosin negatiiviseksi. Onnistumisiksi ammattilaiset näkevät erityisesti tilat, välineistön ja sisäisen viestinnän. Keskeisiksi kehityskohteiksi nähdään erityisesti ulkoinen viestintä ja hoitoon ohjautuminen. Ammattilaisten näkemykset vaihtelevat alueittain, Luopioisissa 70 % ammattilaisista koki pilotin positiiviseksi. 

Palveluiden saatavuuteen liittyviä huomioita ensimmäisen kahden kuukauden ajalta on muun muassa etävastaanottojen määrän lisääntyminen noin 30 %, yhteydenottojen määrän kasvu noin 25 %, vastaanottojen määrän väheneminen noin 30 %, mutta toisaalta hoitotakuun (14 vrk) sisälle kuuluvien vastaanottokäyntien osuus kasvoi noin 11 %. Palvelujen saatavuustiedot ovat käytettävissä terveyspalveluista, sosiaalipalveluista on käytettävissä yksittäisiä käyntitietoja. Syksyn arvioinnissa tiedot tuotetaan myös suun terveydenhuollon ja sosiaalipalveluiden mittareista.  

Liikkuvien palvelujen kustannuksiin vaikuttaa palvelupäiväperiaatteen mukaisten palvelupäivien toteutunut lukumäärä. Palvelua tuotetaan palvelutarpeen mukaisesti ja jo pilotoinnin yhteydessä palvelutarpeen on todettu vaihtelevan. Kustannusmittareiden osalta liikkumisen kustannuksia (kilometrikorvaukset, leasing-autojen kustannukset) kertyi alueilla noin 2.000 euroa kuukaudessa. Muut logistiikkakustannukset (posti- ja kuriiripalvelut ja tavarankuljetuspalvelut) lisääntyivät alueilla noin 2.000 euroa kuukaudessa. Vuokrakustannusten potentiaalinen kustannussäästö on alueilla noin -10.000 euroa kuukaudessa. Potentiaalisia kustannussäästöjä syntyy myös henkilöstömenojen ja henkilöstövuokrauksen menojen vähenemistä. Pienillä asemilla on ollut välttämätöntä maksaa rekrytointilisää terveyskeskuslääkäreille saatavuusongelmien vuoksi ja alueilla on jouduttu käyttämään vuokratyövoimaa. Lääkäreiden rekrytointilisät ovat olleet noin 500-1.000 €/kk.  

Asukkaiden kuuleminen, muut lausunnot ja kommentit 

Asukkaita, palvelujen käyttäjiä ja henkilöstöä on kuultu ennen käynnissä olevien pilottien alkamista ja palautetta on kerätty väliraportointia varten. Ennen pilottien käynnistämistä asukkaat kutsuttiin alueellisiin työpajoihin, joista saatu palaute vaikutti pilottien alueittain vaihteleviin toteutustapoihin. Liikkuvien palveluiden arviointipalautetta kerätään pilotin päättymiseen asti ja palautetta voi antaa myös muiden palautekanavien kautta. Kesäkuussa on aukeamassa laajempi kysely, jossa kysytään asukkaiden näkemyksiä myös liikkuvista palveluista. Toimielimien kuulemiskierros käynnistyy aluehallituksen 17.6.2024 päätöksellä. Alueelliset asukastilaisuudet tullaan järjestämään Ruovedellä 19.8.2024 ja Lempäälässä 26.8.2024. 

Esitys lähiasemaverkon täydentämiseksi, toimipisteiden lakkauttamiseksi ja liikkuvien palveluiden alueiksi 

Lähiasemaverkoston osalta päätökset puuttuvat seuraavista toimipaikoista: Juupajoki, Kaukajärvi (Tampere), Kihniö, Kulju (Lempäälä), Kuru (Ylöjärvi), Kämmenniemi (Tampere), Luopioinen (Pälkäne), Mouhijärvi (Sastamala), Punkalaidun (Sastamala), Ruovesi, Sahalahti (Kangasala) ja Vesilahti. Hammashoitolat, joiden osalta päätökset puuttuvat, ovat Kiikoinen (Sastamala), Kaukajärvi (Tampere), Kauraslampi (Ylöjärvi) ja Viljakkala (Ylöjärvi).  

Toimipisteiden vaikutusalueen asukkaiden palvelutarve, henkilöstön saatavuus, käytettävissä olevat tilat, hyvinvointialueen investointiohjelman tavoitteet ja tähän mennessä liikkuvien palveluiden pilotista saatujen kokemusten perusteella palveluiden verkostoon virkavalmistelusta esitetään seuraavia toimenpiteitä: 

Palveluiden verkostoon lisättävät lähiasemat: 

  • Kaukajärven toimipiste säilyy, kunnes Tampereen kaupungin alueen sote-asemien kokonaisuus täydentyy (Kaupin yliopistollinen sote-asema). 
  • Kuljun toimipiste säilyy, kunnes Lempäälän sote-aseman tilatarpeet on ratkaistu. 
  • Vesilahden toimipiste säilyy, kunnes Lempäälän sote-aseman tilatarpeet on ratkaistu. 


Lakkautettavat toimipisteet, jotka korvataan liikkuvilla palveluilla 

  • Juupajoki 
  • Kihniö 
  • Kuru (Ylöjärvi) 
  • Luopioinen (Pälkäne) 
  • Mouhijärvi (Sastamala) 
  • Punkalaidun (Sastamala) 
  • Ruovesi 


Toimeenpanovaiheessa liikkuvilla palveluilla korvattavien toimipisteiden alueilla sovitaan erikseen tilat, joissa liikkuvia palveluja tuotetaan.  

Toimipisteet, jotka suljetaan: 

  • Kangasala Sahalahti 
  • Tampere Kämmenniemi 
  • Ylöjärvi Viljakkala (Elokaari) 
  • hammashoitola Sastamala Kiikoinen 
  • hammashoitola Sastamala Äetsä 
  • hammashoitola Tampere Kaukajärvi 
  • hammashoitola Ylöjärvi Kauraslampi 


Suljettavat hammashoitoloiden toimipisteet 

Lisäksi esitetään, että seuraavat hammashoitolat suljetaan heti, kun korvaavat, toiminnan vaatimat tilat ovat järjestyneet: 

  • Kangasala Suorama 
  • Nokia Kauppakatu 
  • Nokia Koskenmäki 
  • Tampere Vuores 
  • Ylöjärvi Vuorentausta. 


Yhteistoiminta -käsittely 

Suunnitelma palvelujen toteuttamisesta liikkuvina ja digitaalisina palveluina avopalveluissa ja lasten, nuorten ja perheiden palveluissa on ollut sisällöllisenä asiana syksyn 2023 yhteistoimintaneuvotteluissa. Kohdennetut neuvottelut toimipisteiden osalta käydään päätösten toimeenpanovaiheessa. 

Jatkovalmistelu 

Pirkanmaan hyvinvointialueen hallintosäännön (AV 12.2.2024, § 33) § 10a kohdan 1a mukaan aluehallitus päättää palvelukohtaisista palveluverkkosuunnitelmista aluevaltuuston käymän lähetekeskustelun pohjalta ja kuultuaan asianmukaisia jaostoja, valiokuntia ja vaikuttamistoimielimiä aiheesta.  

Liitteenä lähiasemien palveluverkkoa täydentävän ja liikkuvia palveluja koskeva suunnitelma.

Ehdotus

Esittelijä

Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • merkitä tiedoksi liitteenä olevan lähiasemien palveluverkkoa täydentävän ja liikkuvia palveluja koskevan suunnitelman ja
     
  • lähettää suunnitelman laajalle kuulemiskierrokselle sekä
     
  • esittää aluevaltuustolle, että se käy lähetekeskustelun lähiasemien palveluverkkoa täydentävästä ja liikkuvia palveluja koskevasta suunnitelmasta ja palauttaa suunnitelman lähetekeskustelun jälkeen aluehallitukselle käsiteltäväksi,
     
  • tarkastaa pykälän kokouksessa.

Päätös

Asia jätettiin pöydälle.

Esteellisyys

Olga Haapa-aho, Arja Laitinen, Katariina Pylsy ja Ida Leino ilmoittivat olevansa esteellisiä asian käsittelyssä (HL 28 § 1 mom 5 kohta, HL 28 § 1 mom 7 kohta, kunnan/kaupungin hallituksen jäsenyys/varajäsenyys) ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Aluehallitus totesi Pekka Järvisen esteelliseksi asian käsittelyssä (HL 28 § 1 mom 5 kohta, HL 28 § 1 mom 7 kohta, kunnan/kaupungin hallituksen jäsenyys) ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Esteellisyydet todettiin.

Kokouskäsittely

Hallintolain 28.1 § 5 kohdan mukaan henkilö on esteellinen, jos hän on hallituksen, hallintoneuvoston tai niihin rinnastettavan toimielimen jäsenenä sellaisessa yhteisössä, joka on asianosainen tai jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa. Hallintolain 28.1 § 7 kohdan mukaan henkilö on esteellinen, jos luottamus hänen puolueettomuuteensa vaarantuu muusta erityisestä syystä. Käsittelyn kohteena olevat suunnitelmat, voidaan katsoa koskevan kuntien erityisiä etuja tai haittoja. Asiassa pidetään siten esteellisinä Pirkanmaan kunnan- ja kaupunginhallitusten jäseniä ja varajäseniä. Esteellisyyden arvioinnissa ei ole merkitystä sillä, onko henkilö ollut päättämässä asiasta toisessa roolissa, vaan ratkaisevaa on kaksoisroolin olemassaolo. Esteellisyyden arvioinnissa on hyödynnetty Kuntaliiton ohjeistuksia sekä Hyvil Oy:n 19.5.2023 laatimaa (6/2023) lausuntoa. Hyvinvointialueella noudatetaan esteellisyysperusteiden arvioinnissa varovaisuusperiaatetta.

Aluehallituksen varajäsenet Hanna Holma ja Perttu Jussila saapuivat kokoukseen. 

Aluehallitus totesi jäsen Pekka Järvisen esteelliseksi §:n 185 käsittelyssä edellä mainituin perustein. Hyväksyttiin yksimielisesti. 

Aluehallituksen varajäsen Atanas Aleksovski saapui kokoukseen. 

Kuultiin asiantuntijana palvelulinjajohtaja Eeva Torppa-Saarista. 
 

Aluehallituksen jäsen Milka Hanhela teki muutosesityksen: 

" Aluehallitus päättää

  • merkitä tiedoksi liitteenä olevan lähiasemien palveluverkkoa täydentävän ja liikkuvia palveluja koskevan suunnitelman,  
  • lähettää suunnitelman laajalle kuulemiskierrokselle,  
  • että liikkuvien palveluiden pilotin kokeilua ja kehittämistä jatketaan syksyn 2024 ajan ennen lähiasemien palveluverkkoa täydentävän ja liikkuvia palveluja koskevan suunnitelman käsittelyä aluevaltuustossa ja -hallituksessa, ja  
  • tarkastaa pykälän kokouksessa. " 

Kannatus: Hanna Laine, Jouni Sirén, Leena Mankkinen. 
 

Kokouksessa pidettiin neuvottelutauko klo 13.50-14.00.
 

Aluehallituksen varajäsen Perttu Jussila esitti, että asia jätetään pöydälle. 

Kannatus: Atanas Aleksovski. 

Hyväksyttiin yksimielisesti. 


Hanhelan muutosesitys raukesi asian pöydälle panon johdosta.
 

Aluevaltuuston puheenjohtaja Johanna Loukaskorpi, aluehallituksen varajäsen Hanna Holma, yliopiston edustaja Tapio Visakorpi ja aluehallituksen 1. varapuheenjohtaja Hanna Laine poistuivat kokouksesta ennen päätöksentekoa. 

Aluehallituksen varajäsenet Ulla Kampman ja Leena Mankkinen saapuivat kokoukseen ennen päätöksentekoa. 

Valmistelija

Eeva Torppa-Saarinen, PALVELULINJAJOHTAJA AVOPALVELUT, eeva.torppa-saarinen@pirha.fi
Sari Mäkinen, TOIMIALUEJOHTAJA, sari.makinen@pirha.fi
Titta Pelttari, PALVELULINJAJOHTAJA LANUPE, titta.pelttari@pirha.fi
Minna Luoto, TOIMIALUEJOHTAJA,SUUN TERVEYD., minna.luoto@pirha.fi

Perustelut

Asian esittely aluehallituksen kokouksella 17.6.2024 § 185.

Liitteenä lähiasemien palveluverkkoa täydentävän ja liikkuvia palveluja koskeva suunnitelma.

Ehdotus

Esittelijä

Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • merkitä tiedoksi liitteenä olevan lähiasemien palveluverkkoa täydentävän ja liikkuvia palveluja koskevan suunnitelman ja
     
  • lähettää suunnitelman laajalle kuulemiskierrokselle sekä
     
  • esittää aluevaltuustolle, että se käy lähetekeskustelun lähiasemien palveluverkkoa täydentävästä ja liikkuvia palveluja koskevasta suunnitelmasta ja palauttaa suunnitelman lähetekeskustelun jälkeen aluehallitukselle käsiteltäväksi,
     
  • tarkastaa pykälän kokouksessa.

 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Pykälä tarkastettiin kokouksessa.

Esteellisyys

Lassi Kaleva, Olga Haapa-aho, Katariina Pylsy ja Arja Laitinen ja Ida Leino  ilmoittivat olevansa esteellisiä asiassa (HL 28 § 1 mom 5 kohta, HL 28 § 1 mom 7 kohta, kunnan/kaupungin hallituksen jäsenyys/varajäsenyys) ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Esteellisyydet todettiin. Aluehallitus totesi Pekka Järvisen esteelliseksi asian käsittelyssä (HL 28 § 1 mom 5 kohta,​ HL 28 § 1 mom 7 kohta,​ kunnan/ kaupungin hallituksen jäsenyys) ja Järvinen poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. 

Kokouskäsittely

Hallintolain 28.1 § 5 kohdan mukaan henkilö on esteellinen, jos hän on hallituksen, hallintoneuvoston tai niihin rinnastettavan toimielimen jäsenenä sellaisessa yhteisössä, joka on asianosainen tai jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa. Hallintolain 28.1 § 7 kohdan mukaan henkilö on esteellinen, jos luottamus hänen puolueettomuuteensa vaarantuu muusta erityisestä syystä. Käsittelyn kohteena olevat suunnitelmat, voidaan katsoa koskevan kuntien erityisiä etuja tai haittoja. Asiassa pidetään siten esteellisinä Pirkanmaan kunnan- ja kaupunginhallitusten jäseniä ja varajäseniä. Esteellisyyden arvioinnissa ei ole merkitystä sillä, onko henkilö ollut päättämässä asiasta toisessa roolissa, vaan ratkaisevaa on kaksoisroolin olemassaolo. Esteellisyyden arvioinnissa on hyödynnetty Kuntaliiton ohjeistuksia sekä Hyvil Oy:n 19.5.2023 laatimaa (6/2023) lausuntoa. Hyvinvointialueella noudatetaan esteellisyysperusteiden arvioinnissa varovaisuusperiaatetta.

Varajäsenet Perttu Jussila, Jocka Träskbäck, Atanas Aleksovski, Veikko Vallin, Ulla Kampman ja Hanna Holma saapuivat kokoukseen §:n 188 käsittelyn ajaksi.

Aluehallitus totesi jäsen Pekka Järvisen esteelliseksi §:n 188 käsittelyssä edellä mainituin perustein. Hyväksyttiin yksimielisesti. 

Kuultiin asiantuntijana toimialuejohtaja Sari Mäkista.

Milka Hanhelan muutosesitys:  

"Aluehallitus päättää
- merkitä tiedoksi liitteenä olevan lähiasemien palveluverkkoa täydentävän ja liikkuvia palveluja koskevan suunnitelman,
- että liikkuvien palveluiden pilotin kokeilua ja kehittämistä jatketaan syksyn 2024 ajan,
- lähettää suunnitelman laajalle kuulemiskierrokselle syksyllä 2024,
- esittää aluevaltuustolle, että se käy lähetekeskustelun lähiasemien palveluverkkoa täydentävästä ja liikkuvia palveluja koskevasta suunnitelmasta ja palauttaa suunnitelman lähetekeskustelun jälkeen aluehallitukselle käsiteltäväksi, kun kokeilu on päättynyt, ja
- tarkastaa pykälän kokouksessa".

Kannatus: Jouni Sirén.

Puheenjohtajan äänestysesitys: Pohjaesitys JAA, Hanhelan muutosesitys EI. Hyväksyttiin.

Äänestyksessa annettiin 8 JAA-ääntä ja 4 EI-ääntä. Yksi poissa. Pohjaesitys hyväksyttiin. 

Varajäsenet  Perttu Jussila, Jocka Träskbäck, Atanas Aleksovski, Veikko Vallin, Ulla Kampman ja Hanna Holma poistuivat kokouksesta pykälän käsittelyn jälkeen. 

 

Äänestystulokset

  • Jaa 8 kpl 67%

    Leena Kostiainen, Hanna Laine, Juho Ojares, Jori-Pekka Träskbäck, Ulla Kampman, Sari Tanus, Atanas Aleksovski, Veikko Vallin

  • Ei 4 kpl 33%

    Milka Hanhela, Perttu Jussila, Hanna Holma, Jouni Sirén

Valmistelija

Eeva Torppa-Saarinen, PALVELULINJAJOHTAJA AVOPALVELUT, eeva.torppa-saarinen@pirha.fi
Titta Pelttari, PALVELULINJAJOHTAJA LANUPE, titta.pelttari@pirha.fi
Paula Paavilainen, VASTAAVA HALLINTOPÄÄLLIKKÖ, paula.paavilainen@pirha.fi

Perustelut

Perustelut

Asian esittelyteksti on aluehallituksen kokouksen 17.6.2024 § 185 pöytäkirjassa. Aluehallitus lähetti lähiasemien palveluverkkoa täydentävän ja liikkuvia palveluja koskevan suunnitelman laajalle kuulemiskierrokselle ja aluevaltuuston lähetekeskusteluun kokouksessaan 24.6.2024 § 188.

Suunnitelman liiteaineisto on täydentynyt aluehallituksen kesäkuun kokouksen jälkeen toimielinten kuulemiskierroksella saaduilla lausunnoilla, muiden tahojen suunnitelmasta antamilla kommenteilla ja lausunnoilla sekä asukaskyselyn tuloksilla. Myös liikkuvien palveluiden arviointiraportti on päivittynyt elokuun lopun tilanteen mukaisesti.

Laajan kuulemiskierroksen pohjalta aluehallituksen 24.6.2024 § 188 pohjaesitykseen lähiasemien palvelujen verkostoa täydentävään ja liikkuvia palveluja koskevaan suunnitelmaan esitetään tehtäväksi tarkennuksia, jotka koskevat Kämmenniemen, Ruoveden ja Sahalahden alueita.

Kämmenniemen ja Sahalahden alueella palvelutuotanto esitetään järjestettäväksi liikkuvina palveluina. Kämmenniemen osalta tilannetta arvioidaan uudelleen, kun Tampereen kaupungin alueen sote-asemien kokonaisuus täydentyy. Sahalahden alueen tilannetta arvioidaan Kangasalan sote-asemakokonaisuuden osana. Liikkuvina palveluina tuotettavien palvelujen lähtökohtana on oma palvelutuotanto, mahdollinen vuokratyövoiman käyttö huomioidaan toiminnan jatkoedellytyksiä arvioitaessa.

Ruoveden alueen palvelujen tuotantotapaan ei esitetä muutosta. Kuulemiskierros on kuitenkin vahvistanut näkemystä, että palvelut on tuotettava alueelle riittävän laajana alueen palvelutarve huomioiden (mm. sairastavuusindeksi 1,4). Koska liikkuvien palveluiden toimintamalli joustaa sisällöllisesti ja määrällisesti kiinteää lähiasemaa enemmän, Ruoveden alueelle esitetään edelleen liikkuvien palveluiden toimintamallia riittävien palveluiden turvaamiseksi. Palveluvalikoiman sisältö tarkentuu liikkuvien palveluiden käyttöönottovaiheessa. Alueen palvelutarve huomioiden Ruoveden alueelle on myös tarkoituksenmukaista neuvotella näytteenottopalveluista Fimlab Oy:n kanssa.

Päätöksen alla olevien toimipisteiden vuokrakustannukset ovat nykyisillä vuokrasopimuksilla noin 4,2 miljoonaa euroa vuodessa. Alkuperäinen (AH 24.6.2024 § 188) pohjaesitys olisi vähentänyt vuokrakustannuksia noin 850.000 euroa vuodessa nykyisten vuokrasopimusten mukaisilla vuokrilla. Mikäli Kämmenniemessä ja Sahalahdella otetaan käyttöön liikkuvien palveluiden toimintamalli, vuokrakustannusten väheneminen pienenee ja on vuositasolla noin 730.000 euroa. Sahalahden osalta on mahdollista neuvotella nykyisiä tiloja suppeammat tilat liikkuville palveluille, mutta Kämmenniemi on vuokrattava kokonaisuudessaan. Vuokravaikutusten arvioinnissa ei tässä vaiheessa pystytä arvioimaan kaikkien nykyisten vuokrasopimusten irtisanomisesta ja uusien vuokrasopimusten solmimisesta aiheutuvaa vähennystä.

Kämmenniemen ja Sahalahden liikkuvien palveluiden käyttöönotto ei lisää henkilöstökustannuksia edellyttäen, että toimipisteisiin saadaan rekrytoitua omaa henkilökuntaa. Lisäkustannuksia aiheutuu liikkumisen kustannuksista, jotka ovat liikkuvien palveluiden pilotin kokemusten perusteella noin 20.000 euroa vuodessa yhtä liikkuvan palvelun toimipistettä kohden.

Muutettu pohjaesitys vähentää säästöpotentiaalia vuositasolla noin 150.000 euroa (kahden liikkuvan palvelun toimipisteen arvioidut kokonaiskustannukset vuodessa).

 

Päivitetty esitys lähiasemien palvelujen verkoston täydentämiseksi, toimipisteiden lakkauttamiseksi ja liikkuvien palveluiden alueiksi

Palveluiden verkostoon lisättävät lähiasemat:

  • Kaukajärven toimipiste säilyy, kunnes Tampereen kaupungin alueen sote-asemien kokonaisuus täydentyy.
  • Kuljun toimipiste säilyy, kunnes Lempäälän sote-aseman tilatarpeet on ratkaistu.
  • Vesilahden toimipiste säilyy, kunnes Lempäälän sote-aseman tilatarpeet on ratkaistu.
     

Lakkautettavat toimipisteet, jotka korvataan liikkuvilla palveluilla

  • Juupajoki
  • Kihniö
  • Kuru (Ylöjärvi)
  • Kämmenniemi (Tampere)
  • Luopioinen (Pälkäne)
  • Mouhijärvi (Sastamala)
  • Punkalaidun (Sastamala)
  • Ruovesi
  • Sahalahti (Kangasala)
     

Toimeenpanovaiheessa liikkuvilla palveluilla korvattavien toimipisteiden alueilla sovitaan erikseen tilat, joissa liikkuvia palveluja tuotetaan.

Toimipisteet, jotka suljetaan:

  • Ylöjärvi Viljakkala (Elokaari)
  • hammashoitola Sastamala Kiikoinen
  • hammashoitola Sastamala Äetsä
  • hammashoitola Tampere Kaukajärvi
  • hammashoitola Ylöjärvi Kauraslampi
     

Suljettavat hammashoitoloiden toimipisteet

Lisäksi esitetään, että seuraavat hammashoitolat suljetaan heti, kun korvaavat, toiminnan vaatimat tilat ovat järjestyneet:

  • Kangasala Suorama
  • Nokia Kauppakatu
  • Nokia Koskenmäki
  • Tampere Vuores
  • Ylöjärvi Vuorentausta.
     

Pykälän liitteenä on seuraava aineisto:

  • Liikkuvien lähipalveluiden pilotin väliarviointi ja palvelujen verkoston täydentäminen, suunnitelma 24.6.2024,
  • Kooste liikkuvien palveluiden suunnitelmasta 5.9.2024 mennessä annetuista kommenteista ja lausunnoista,
  • Asiakaskyselyn tulokset,
  • Liikkuvien palveluiden pilotin arviointiraportti 31.8.204 ja
  • Lähiasemia ja liikkuvia palveluja koskeva päätöksenteon ennakkoarviointi.

Ehdotus

Esittelijä

Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • merkitä tiedoksi liitteenä olevat päivitetyt aineistot,
     
  • esittää aluevaltuustolle, että se käy lähetekeskustelun päivitetystä lähiasemien palveluverkkoa täydentävästä ja liikkuvia palveluja koskevasta suunnitelmasta ja palauttaa suunnitelman lähetekeskustelun jälkeen aluehalitukselle käsiteltäväksi,
     
  • tarkastaa pykälän kokouksessa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Esteellisyys

Aluehallituksen jäsenet Olga Haapa-aho, Lassi Kaleva ja Katariina Pylsy ilmoittivat olevansa esteellisiä asiassa (HL 28 § 1 mom 5 kohta, HL 28 § 1 mom 7 kohta, kunnan/kaupungin hallituksen jäsenyys/varajäsenyys) ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Esteellisyydet todettiin. Aluehallitus totesi jäsen Pekka Järvisen esteelliseksi asian käsittelyssä (HL 28 § 1 mom 5 kohta,​ HL 28 § 1 mom 7 kohta,​ kunnan/ kaupungin hallituksen jäsenyys) ja Järvinen poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Kokouskäsittely

Hallintolain 28.1 § 5 kohdan mukaan henkilö on esteellinen, jos hän on hallituksen, hallintoneuvoston tai niihin rinnastettavan toimielimen jäsenenä sellaisessa yhteisössä, joka on asianosainen tai jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa. Hallintolain 28.1 § 7 kohdan mukaan henkilö on esteellinen, jos luottamus hänen puolueettomuuteensa vaarantuu muusta erityisestä syystä. Käsittelyn kohteena olevat suunnitelmat, voidaan katsoa koskevan kuntien erityisiä etuja tai haittoja. Asiassa pidetään siten esteellisinä Pirkanmaan kunnan- ja kaupunginhallitusten jäseniä ja varajäseniä. Esteellisyyden arvioinnissa ei ole merkitystä sillä, onko henkilö ollut päättämässä asiasta toisessa roolissa, vaan ratkaisevaa on kaksoisroolin olemassaolo. Esteellisyyden arvioinnissa on hyödynnetty Kuntaliiton ohjeistuksia sekä Hyvil Oy:n 19.5.2023 laatimaa (6/2023) lausuntoa. Hyvinvointialueella noudatetaan esteellisyysperusteiden arvioinnissa varovaisuusperiaatetta.

Aluehallituksen varajäsenet Perttu Jussila, Veikko Vallin ja Hanna Holma saapuivat kokoukseen §:n 238 käsittelyn ajaksi.

Aluehallitus totesi jäsen Pekka Järvisen esteelliseksi §:n 238 käsittelyssä edellä mainituin perustein. Hyväksyttiin yksimielisesti.

Aluehallituksen varajäsen Atanas Aleksovski saapui kokoukseen §:n 238 käsittelyn ajaksi.

Kuultiin asiantuntijana palvelulinjajohtaja Eeva Torppa-Saarista.

Aluehallituksen varajäsenet Perttu Jussila, Jori-Pekka Träskbäck, Atanas Aleksovski, Veikko Vallin ja Hanna Holma sekä aluehallituksen jäsen Milka Hanhela poistuivat kokouksesta päätöksenteon jälkeen.

Perustelut

Aluehallitus on 24.6.2024 § 188 päättänyt lähettää liikkuvien palveluiden pilotin väliarvioinnin ja lähiasemaverkon tarkennukset aluevaltuuston lähetekeskusteluun. 

Suunnitelman liiteaineisto on täydentynyt aluehallituksen kesäkuun kokouksen jälkeen toimielinten kuulemiskierroksella saaduilla lausunnoilla, muiden tahojen suunnitelmasta antamilla kommenteilla ja lausunnoilla sekä asukaskyselyn tuloksilla. Myös liikkuvien palveluiden arviointiraportti on päivittynyt elokuun lopun tilanteen mukaisesti. Aluehallitus käsittelee asiaa 16.9.2024. 

Aluevaltuuston 23.9.2024 esityslista täydennetään aluehallituksen päätösehdotuksella ja päivitetyllä liitteellä aluehallituksen kokouksen jälkeen. 
 

Pykälän liitteenä on seuraava aineisto:

  • Liikkuvien lähipalveluiden pilotin väliarviointi ja palvelujen verkoston täydentäminen, suunnitelma 24.6.2024,
  • Kooste liikkuvien palveluiden suunnitelmasta 5.9.2024 mennessä annetuista kommenteista ja lausunnoista,
  • Asiakaskyselyn tulokset,
  • Liikkuvien palveluiden pilotin arviointiraportti 31.8.204 ja
  • Lähiasemia ja liikkuvia palveluja koskeva päätöksenteon ennakkoarviointi.

Ehdotus

Aluehallitus päätti

  • merkitä tiedoksi liitteenä olevat päivitetyt aineistot,
     
  • esittää aluevaltuustolle, että se käy lähetekeskustelun päivitetystä lähiasemien palveluverkkoa täydentävästä ja liikkuvia palveluja koskevasta suunnitelmasta ja palauttaa suunnitelman lähetekeskustelun jälkeen aluehalitukselle käsiteltäväksi,
     
  • tarkastaa pykälän kokouksessa.

Päätös

Aluevaltuusto

  • kävi lähetekeskustelun päivitetystä lähiasemien palveluverkkoa täydentävästä ja liikkuvia palveluja koskevasta suunnitelmasta ja palautti suunnitelman lähetekeskustelun jälkeen aluehalitukselle käsiteltäväksi.

Lähetekeskusteltussa käytettiin 9 ryhmäpuheenvuoroa ja 27 muuta puheenvuoroa. Ryhmäpuheenvuorot liitetään pöytäkirjaan. 

 

Kokouskäsittely

Puheenjohtaja avasi keskustelun ja totesi, että ensiksi valtuustoryhmien puheenjohtajat pitävät ryhmäpuheenvuoronsa suuruusjärjestyksessä. 

Aluevaltuustoryhmien puheenjohtajat pitivät ryhmäpuheenvuorot päivitetystä lähiasemien palveluverkkoa täydentävästä ja liikkuvia palveluja koskevasta suunnitelmasta seuraavasti: Leena Kostiainen (KOK), Joni Kumlander (SDP), Milka Hanhela (VAS), Sami Kymäläinen (PS), Iiris Suomela (VIHR), Petra Schulze Steinen (KESK), Riitta Kuismanen (KD), Mauri Heiska (Suomen Kataja), Kimmo Holma (Vapauden Liitto).

Ryhmäpuheenvuorot (9 kpl) ovat pykälän liitteenä. Ryhmäpuheenvuorojen lisäksi käytettiin 27 muuta puheenvuoroa.

Muutokset aluevaltuuston kokoonpanossa asian käsittelyn aikana:

  • Valtuutettu Milka Hanhela poistui, tilalle varavaltuutettu Reijo Kahelin.
  • Varavaltuutettu Iikka Jäntti poistui, tilalle valtuutettu Jori-Pekka Träskbäck. Valtuuston vahvuus 79.

Valmistelija

  • Eeva Torppa-Saarinen, PALVELULINJAJOHTAJA AVOPALVELUT, eeva.torppa-saarinen@pirha.fi
  • Titta Pelttari, PALVELULINJAJOHTAJA LANUPE, titta.pelttari@pirha.fi

Perustelut

Asian esittelyteksti on aluehallituksen 17.6.2024 § 185 ja 16.9.2024 § 238 pöytäkirjoissa. Aluehallitus täydensi kokouksessaan 16.9.2024 § 238 aluevaltuustolle lähetekeskusteluun menevää pohjaehdotusta kuulemiskierroksen, liikkuvien palveluiden arviointiraportin, kuntien kannanottojen ja muiden asiasta annettujen kommenttien ja lausuntojen perusteella. Aluevaltuusto kävi suunnitelmaa koskevan lähetekeskustelun kokouksessaan 23.9.2024 § 97.

Esitys lähiasemien palvelujen verkoston täydentämiseksi, toimipisteiden lakkauttamiseksi ja liikkuvien palveluiden alueiksi

Lähiasemien palveluiden verkoston täydentämistä koskeva esitys perustuu alueen asukkaiden sairastavuuteen ja palvelutarpeeseen, alueen palvelujen saatavuuteen ja saavutettavuuteen, kiinteistöjen kuntoluokitukseen, kuulemiskierroksella suunnitelmasta saatuihin lausuntoihin ja kommentteihin, asukaskyselyyn, liikkuvien palveluiden pilotin kokemuksiin ja arviointiraporttiin sekä aluevaltuuston lähetekeskusteluun. Palveluiden verkostoksi esitetään seuraavaa:

Palveluiden verkostoon lisättävät lähiasemat:

  • Kaukajärven toimipiste säilyy, kunnes Tampereen kaupungin alueen sote-asemien kokonaisuus täydentyy.
  • Kuljun toimipiste säilyy, kunnes Lempäälän sote-aseman tilatarpeet on ratkaistu.
  • Vesilahden toimipiste säilyy, kunnes Lempäälän sote-aseman tilatarpeet on ratkaistu.
     

Lakkautettavat toimipisteet, jotka korvataan liikkuvilla palveluilla:

  • Juupajoki
  • Kihniö
  • Kuru (Ylöjärvi)
  • Kämmenniemi (Tampere)
  • Luopioinen (Pälkäne)
  • Mouhijärvi (Sastamala)
  • Punkalaidun (Sastamala)
  • Ruovesi
  • Sahalahti (Kangasala)
     

Toimeenpanovaiheessa liikkuvilla palveluilla korvattavien toimipisteiden alueilla sovitaan erikseen tilat, joissa liikkuvia palveluja tuotetaan. Liikkuvina palveluina tuotettavien palvelujen lähtökohtana on oma palvelutuotanto, mahdollinen vuokratyövoiman käyttö huomioidaan toiminnan jatkoedellytyksiä arvioitaessa. 

Toimipisteet, jotka suljetaan:

  • Ylöjärvi Viljakkala (Elokaari)
  • hammashoitola Sastamala Kiikoinen
  • hammashoitola Sastamala Äetsä
  • hammashoitola Tampere Kaukajärvi
  • hammashoitola Ylöjärvi Kauraslampi
     

Suljettavat hammashoitoloiden toimipisteet:

Lisäksi esitetään, että seuraavat hammashoitolat suljetaan heti, kun korvaavat, toiminnan vaatimat tilat ovat järjestyneet:

  • Kangasala Suorama
  • Nokia Kauppakatu
  • Nokia Koskenmäki
  • Tampere Vuores
  • Ylöjärvi Vuorentausta.

 

Aluevaltuuston lähetekeskustelu

Aluevaltuustoryhmien aluevaltuustossa 23.9.2024 § 97 käyttämät ryhmäpuheenvuorot ovat tämän pykälän liitteenä. Ryhmäpuheenvuoroissa ja lähetekeskustelussa kiinnitettiin huomioita erityisesti seuraaviin asioihin:

  • alueella annettavien palveluiden tulee perustua alueen palvelutarpeeseen;
  • palveluiden tulee olla saavutettavia;
  • henkilökohtainen asiointi tulee mahdollistaa henkilökunnan ollessa paikalla toimipisteessä;
  • liikkuvien palveluiden toimintamalli tulee nimetä toimintaa paremmin kuvaavalla termillä;
  • kustannusvaikutuksista on saatava tarkempaa tietoa erityisesti tilakustannusten osalta;
  • toimitilaratkaisuissa tulee tehdä yhteistyötä kuntien kanssa;
  • henkilöstön hyvinvoinnista tulee huolehtia suunnitelmaa toteutettaessa;
  • henkilöstöpulaan on etsittävä innovatiivisia ratkaisuja;
  • suunnitelmaa ja sen toteutumista tulee arvioida jatkuvasti ja suunnitelmaan tulee tarvittaessa tehdä muutoksia.

 

Alueella annettavien palveluiden sisältö ja määrä tulee pohjautumaan tilastotietoihin alueen palvelutarpeesta. Sisältö tarkentuu alueen asukkaiden ja henkilöstön kanssa toteutettavissa työpajoissa. Suunnitelman toimeenpanovaiheessa kullakin alueella toteutetaan liikkuvien palveluiden pilotin mukaiset asukastyöpajat.

Aluekohtaisten palvelujen henkilöstötarvetta suunniteltaessa varmistetaan, että toimipisteissä on mahdollista asioida myös paikan päällä. Palvelujen saavutettavuutta parannetaan kehittämällä viestintää ja puhelinpalveluja sekä lisäämällä digipalvelujen ohjausta asukkaille, joille digipalvelut ovat mahdollinen asiointikanava.

Liikkuvien palveluiden termi tullaan muuttamaan paremmin palvelumuotoa kuvaavaksi. Asia valmistellaan toimeenpanosuunnitelman laatimisen yhteydessä syksyn 2024 aikana.

Tilakustannukset ovat keskeinen kokonaiskustannuksiin vaikuttava tekijä. Hyvinvointialue neuvottelee vuokrattavista tiloista ja tilavuokrien tasosta kuntien kanssa. Tavoitteena on, että kuntien antamat vastaukset toimitilojen vuokrausta koskevaan tietopyyntöön käsitellään konserni- ja toimitilajaostossa 8.10.2024. Palvelutuotannon käytettävissä olevat alueelliset toimitilat ja niiden kustannusvaikutukset tarkentuvat edellä mainitun neuvottelukierroksen jälkeen.

Henkilöstö osallistuu aluekohtaisiin toimeenpanosuunnitelmien laatimiseen. Suunnitelma palvelujen toteuttamisesta liikkuvina ja digitaalisina palveluina on ollut sisällöllisenä asiana syksyn 2023 yhteistoimintaneuvotteluissa. Henkilöstön kanssa käydään kohdennetut neuvottelut päätösten toimeenpanovaiheessa. Oman henkilöstön saatavuus ja pysyvyys ovat keskeisiä tavoitteita. Esimerkiksi terveyskeskuslääkäreiden saatavuuden ja pysyvyyden kehittämistä palvelutuotannossa koskevat toimenpidesuositukset ovat parhaillaan valmistumassa sosiaali- ja terveysjohtajan toimeksiannosta.

Aluehallituksen päätöksen mukaista lähiasemaverkostoa ja liikkuvien palveluiden toimintamallia koskeva tarkennettu toimeenpanosuunnitelma laaditaan syksyn 2024 aikana virkatyönä. Operatiivisen toimeenpanosuunnitelman hyväksyy sosiaali- ja terveysjohtaja. Toimeenpanosuunnitelman laadintavaiheessa selkiytyy, millä aikataululla konkreettiset alueelliset muutokset voidaan toteuttaa. Neuvottelujen alla olevat tilaratkaisut vaikuttavat toteuttamisaikatauluun. Suunnitelman mukainen toimeenpano käynnistyy alkuvuodesta 2025 alueellisesti vaiheittain toteutettavilla asukastyöpajoilla.

Suunnitelmaa arvioidaan ja tarkennetaan säännöllisesti toimeenpanosuunnitelman laatimisvaiheesta alkaen. Tarkempi arviointi- ja seurantasuunnitelma mittareineen sisällytetään laadittavaan toimeenpanosuunnitelmaan. Sosiaali- ja terveyspalvelujen johtoryhmä seuraa palvelulinjat ylittävän suunnitelman toteutumista. Toteutuminen raportoidaan osana toiminnan ja talouden raportointia. Arvioinnin perusteella palvelujen verkostoon mahdollisesti tarvittavat muutokset tehdään hyvinvointialueen hallinto- ja toimintasääntöjen määrittelemän toimivallan mukaisesti.

 

Liitteenä lähiasemien palvelujen verkostoa täydentävän ja liikkuvia palveluja koskeva suunnitelma, yhteenveto kommenteista, jaostojen, valiokuntien ja vaikuttamistoimielinten pöytäkirjojen otteet sekä valtuustoryhmien ryhmäpuheenvuorot.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • hyväksyä lähiasemien palvelujen verkostoa täydentävän ja liikkuvia palveluja koskevan suunnitelman esittelytekstissä mainituilla muutoksilla päivitettynä,
     
  • todeta, että aluehallitus tarkistaa tarvittaessa lähiasemien palvelujen verkostoa ja liikkuvia palveluja koskevan suunnitelman.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Esteellisyys

  • Aluehallituksen jäsenet Olga Haapa-aho, Lassi Kaleva ja Katariina Pylsy ilmoittivat olevansa esteellisiä asiassa (HL 28 § 1 mom 5 kohta, HL 28 § 1 mom 7 kohta, kunnan/kaupungin hallituksen jäsenyys/varajäsenyys) ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Esteellisyydet todettiin. Aluehallitus totesi jäsen Pekka Järvisen esteelliseksi asian käsittelyssä (HL 28 § 1 mom 5 kohta,​ HL 28 § 1 mom 7 kohta,​ kunnan/ kaupungin hallituksen jäsenyys) ja Järvinen poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Kokouskäsittely

Hallintolain 28.1 § 5 kohdan mukaan henkilö on esteellinen, jos hän on hallituksen, hallintoneuvoston tai niihin rinnastettavan toimielimen jäsenenä sellaisessa yhteisössä, joka on asianosainen tai jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa. Hallintolain 28.1 § 7 kohdan mukaan henkilö on esteellinen, jos luottamus hänen puolueettomuuteensa vaarantuu muusta erityisestä syystä. Käsittelyn kohteena olevat suunnitelmat, voidaan katsoa koskevan kuntien erityisiä etuja tai haittoja. Asiassa pidetään siten esteellisinä Pirkanmaan kunnan- ja kaupunginhallitusten jäseniä ja varajäseniä. Esteellisyyden arvioinnissa ei ole merkitystä sillä, onko henkilö ollut päättämässä asiasta toisessa roolissa, vaan ratkaisevaa on kaksoisroolin olemassaolo. Esteellisyyden arvioinnissa on hyödynnetty Kuntaliiton ohjeistuksia sekä Hyvil Oy:n 19.5.2023 laatimaa (6/2023) lausuntoa. Hyvinvointialueella noudatetaan esteellisyysperusteiden arvioinnissa varovaisuusperiaatetta.

Aluehallituksen varajäsenet Perttu Jussila, Veikko Vallin ja Hanna Holma saapuivat kokoukseen § 263 käsittelyn ajaksi.

Aluehallitus totesi jäsen Pekka Järvisen esteelliseksi §:n 263 käsittelyssä edellä mainituin perustein. Hyväksyttiin yksimielisesti.

Aluehallituksen varajäsen Atanas Aleksovski saapui kokoukseen §:n 263 käsittelyn ajaksi.

Myönnettiin läsnäolo- ja puheoikeus palvelulinjajohtaja Eeva Torppa-Saariselle.

 

Aluehallituksen jäsen Milka Hanhela teki ponsiesityksen: ”Mikäli toimipisteiden lakkauttamisella saatavat säästötavoitteet ylittyvät neuvotteluissa vuokranantajien kanssa, säästyneet rahat pyritään kohdentamaan kyseisen alueen palvelujen kehittämiseen palveluntarpeen mukaan.”

Kannatus: Jouni Sirén

Puheenjohtajan äänestysesitys: Hanhelan toivomusponnen hyväksyminen JAA, toivomusponnen hylkääminen EI. Hyväksyttiin yksimielisesti.

Äänestyksessä annettiin 4 JAA- ääntä ja 9 EI- ääntä. Toivomusponsi hylättiin.

 

Aluehallituksen varajäsen Hanna Holma teki ponsiesityksen: ”Palvelutarpeen arvioinnin on oltava kattavaa ja sen on edustettava koko väestöä kullakin alueella, jonka palvelutarjontaa arvioidaan.”

Kannatus: Jouni Sirén

 

Aluehallituksen varajäsen Hanna Holma muutti ponsiesityksen kuulumaan seuraavasti: ”Alueen väestön palvelutarpeiden arvioinnin on oltava kattavaa ja sen on edustettava koko väestöä kullakin alueella, jonka palvelutarjontaa arvioidaan.”

Kannatus: Sari Tanus, Jouni Siren

Puheenjohtajan äänestysesitys: Holman muutetun toivomusponnen hyväksyminen JAA, toivomusponnen hylkääminen EI. Hyväksyttiin yksimielisesti.

Äänestyksessä annettiin 5 JAA- ääntä ja 8 EI- ääntä. Toivomusponsi hylättiin.

 

Aluehallituksen varajäsenet Perttu Jussila, Jori-Pekka Träskbäck, Atanas Aleksovski, Veikko Vallin ja Hanna Holma poistuivat kokouksesta päätöksenteon jälkeen.

Äänestystulokset

  • Jaa 4 kpl 31%

    Perttu Jussila, Milka Hanhela, Jouni Sirén, Hanna Holma

  • Ei 9 kpl 69%

    Jari Andersson, Leena Kostiainen, Kari-Matti Hiltunen, Ulla Kampman, Sari Tanus, Hanna Laine, Jori-Pekka Träskbäck, Atanas Aleksovski, Veikko Vallin

  • Jaa 5 kpl 38%

    Jouni Sirén, Milka Hanhela, Hanna Holma, Perttu Jussila, Sari Tanus

  • Ei 8 kpl 62%

    Jari Andersson, Kari-Matti Hiltunen, Hanna Laine, Ulla Kampman, Leena Kostiainen, Jori-Pekka Träskbäck, Atanas Aleksovski, Veikko Vallin

Liitteet


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

 

Oikaisuvaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue,​ kirjaamo
Postiosoite: PL 272,​ 33101 Tampere
Käyntiosoite: G-rakennus, Nivelkatu 5,​ 1. krs,​ kirjaamo
Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin kello 9.00–14.30.

Oikaisuvaatimuksen voi tehdä myös hyvinvointialueen sähköisessä asioinnissa:
asiointi.pirha.fi (Asioi hallinnon kanssa).

 

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös,​ johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.
     

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi,​ kotikunta,​ postiosoite ja puhelinnumero. Päätöksen sähköistä tiedoksiantoa varten tekijä voi ilmoittaa sähköpostiosoitteensa.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen edellä mainitun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

 

Oikaisuvaatimusaika   

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.