Aluevaltuusto, kokous 16.8.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 93 Tukipalvelujen järjestämistavat

172/2022

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Heli Hirvelä, hallinnon valmistelukokonaisuuden johtaja, heli.hirvela@pirha.fi

Perustelut

Hyvinvointialue voi tuottaa palveluja järjestämisvastuulleen kuuluvissa palveluissa itse, yhteistoiminnassa muiden hyvinvointialueiden kanssa tai hankkia ne sopimukseen perustuen muilta palvelujen tuottajilta (hyvinvointialuelaki 9 §). Palvelujen tuottamisen ja koko hyvinvointialueen toiminnan tueksi tarvitaan monenlaisia tukipalveluja. Tukipalveluita hyvinvointialue voi hankkia sopimukseen perustuen tai tuottaa ne omana toimintana joko hyvinvointialueen omassa organisaatiossa tai hyvinvointialueen omistukseen kuuluvissa inhouse-yhtiöissä.

Mahdollisia tukipalveluiden järjestämistapoja on käsitelty Pirkanmaan hyvinvointialueen valmistelussa yhteistyössä kuntien talous- ja hallintojohtajien kanssa sekä yhteistyössä hyvinvointialueelle siirtyvien inhouse-toimijoiden kanssa. Väliaikainen toimielin on käsitellyt tukipalveluiden järjestämistapoja lokakuussa 2021 sekä nimennyt tukipalveluiden neuvottelijat. Yhteistyötä on jatkettu kuntien ja sairaanhoitopiirin kanssa kevään ajan, ja tukipalveluiden asioita käsitellään jonkin verran myös käynnissä olevissa kuntakohtaisissa neuvotteluissa.  

Tukipalveluiden osalta nähdään tarkoituksenmukaisena keskittää toimintoja niille yhtiöille, jotka siirtyvät yleisseuraantona Pirkanmaan sairaanhoitopiiriltä hyvinvointialueelle. Näitä tukipalveluyhtiöitä ovat Istekki Oy, Monetra Pirkanmaa Oy, Pirkanmaan Voimia Oy, Tuomi Logistiikka Oy, Monetra Oulu Oy, Sakupe Oy ja Servi Oy.

Omaksi toiminnaksi tulisi tällöin keskittää muut tukipalveluiden tehtäväkokonaisuudet, joissa erityisesti korostuu välittömät yhteydet palvelutuotannon asiakas- ja potilastoimintaan.  

Tukipalveluiden palvelujen sisällön ohjaaminen tulee kytkeä niihin prosesseihin, joita kyseisellä tukipalvelulla tuetaan. Hyvinvointialueella tulee olla riittävä ja ammattitaitoinen henkilöstö ohjaamaan tukipalveluiden ostosopimusten toteutumista ja huolehtimaan tarvittavista viranomaistoiminnan edellyttämistä tehtävistä.

Hyväksyttävien pääperiaatteiden mukaisesti käynnistetään yksityiskohtaisempi suunnittelu tukipalveluiden toiminnan muutoksista vuoden 2022 aikana. Toiminnan suunnittelu, toteutussuunnitelma ja järjestämisvastuun siirron mahdollistuminen 1.1.2023 edellyttää hyvää viestintää ja yhteistoimintaa henkilöstön ja eri toimijoiden kesken.

Ehdotus

Esittelijä

Juho Ojares, Aluevaltuuston Jäsen, Juho.Ojares@pirha.fi

Konserni- ja toimitilajaosto esittää aluehallitukselle ja edelleen aluevaltuustolle että

tukipalveluiden tuottaminen keskitetään seuraaville yhtiöille laadittavan toteutussuunnitelman mukaisesti: Istekki Oy, Monetra Pirkanmaa Oy, Pirkanmaan Voimia Oy, Tuomi Logistiikka Oy, Monetra Oulu Oy, Sakupe Oy ja Servi Oy,

muut tukipalvelut tuotetaan pääosin Pirkanmaan hyvinvointialueen omana toimintana.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

Heli Hirvelä, hallinnon valmistelukokonaisuuden johtaja, heli.hirvela@pirha.fi

Perustelut

Asian esittelyteksti on konserni- ja toimitilajaoston kokouksessa 10.5.2022 § 14 käsittelyssä.

Ehdotus

Esittelijä

Jukka Alasentie, muutosjohtaja, jukka.alasentie@pirha.fi

Aluehallitus esittää aluevaltuustolle, että

  • tukipalveluiden tuottaminen keskitetään seuraaville yhtiöille laadittavan toteutussuunnitelman mukaisesti: Istekki Oy, Monetra Pirkanmaa Oy, Pirkanmaan Voimia Oy, Tuomi Logistiikka Oy, Monetra Oulu Oy, Sakupe Oy ja Servi Oy,
     
  • muut tukipalvelut tuotetaan pääosin Pirkanmaan hyvinvointialueen omana toimintana.

Päätös

Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle, että

  • tukipalveluiden tuottaminen keskitetään seuraaville yhtiöille laadittavan toteutussuunnitelman mukaisesti: Istekki Oy, Monetra Pirkanmaa Oy, Pirkanmaan Voimia Oy, Tuomi Logistiikka Oy, Monetra Oulu Oy, Sakupe Oy ja Servi Oy,
     
  • muut tukipalvelut tuotetaan pääosin Pirkanmaan hyvinvointialueen omana toimintana.

Kokouskäsittely

Merkittiin, että §127 käsittelyn alussa kuultiin asiantuntijana palvelukeskuksen johtaja Pekka Erolaa. Erola poistui kokouksesta ennen asian keskustelua ja päätöksentekoa.

Merkittiin, että muutosjohtaja Jaakko Herrala saapui kokoukseen § 127 käsittelyn aikana.

Perustelut

Asian esittelyteksti on aluehallituksen käsittelyssä 16.6.2022 § 127.

Tukipalvelujen järjestämistavat ovat liitteenä.

Ehdotus

Aluehallituksen ehdotus:

aluevaltuusto päättää

  • että tukipalveluiden tuottaminen keskitetään seuraaville yhtiöille laadittavan toteutussuunnitelman mukaisesti: Istekki Oy,​ Monetra Pirkanmaa Oy,​ Pirkanmaan Voimia Oy,​ Tuomi Logistiikka Oy,​ Monetra Oulu Oy,​ Sakupe Oy ja Servi Oy,​
     
  • että muut tukipalvelut tuotetaan pääosin Pirkanmaan hyvinvointialueen omana toimintana.

Päätös

Aluevaltuusto päätti

  • että tukipalveluiden tuottaminen keskitetään seuraaville yhtiöille laadittavan toteutussuunnitelman mukaisesti: Istekki Oy,​ Monetra Pirkanmaa Oy,​ Pirkanmaan Voimia Oy,​ Tuomi Logistiikka Oy,​ Monetra Oulu Oy,​ Sakupe Oy ja Servi Oy,​
     
  • että muut tukipalvelut tuotetaan pääosin Pirkanmaan hyvinvointialueen omana toimintana.

Kokouskäsittely

Kuultiin muutosjohtaja Jukka Alasentien esittely tukipalvelujen järjestämistavoista.

Merkittiin, että valtuutettu Jouni Sirén saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana ja varavaltuutettu Sinikka Torkkola poistui kokouksesta. 


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta aluevalituksella.

Aluevalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä aluevalituksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen (Laki hyvinvointialueesta 140 §).

 

Valitusviranomainen   

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna

Valituksen voi lähettää sähköpostitse hameenlinna.hao@oikeus.fi tai tehdä hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.  Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusasiakirjat

Valituskirjelmässä on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • muutosvaatimuksen perusteet
  • mihin valitus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituskirjelmässä on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Lisäksi on ilmoitettava yhteystiedot (postiosoite, sähköpostiosoite), joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa ja puhelinnumero mahdollisia tiedusteluita varten.

Valituskirjelmään on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai jäljennöksenä sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valituskirjelmään on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. Asiamiehen on liitettävä valtakirja sen mukaan kuin HLL 21 §:ssä säädetään.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

"Tuomioistuimen ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista annetun lain (701/93) nojalla muutoksenhakijalta peritään hallinto-oikeudessa kulloinkin voimassa oleva oikeudenkäyntimaksu 260 euroa (v. 2021).

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Oikeudenkäyntimaksua ei peritä sosiaalihuoltolaissa (mm. vammaispalvelu, toimeentulotuki ja kehitysvammaisten erityishuolto) tarkoitettua palvelua tai etuutta koskevissa asioissa eikä myöskään terveydenhuolto-, päihdehuolto- tai mielenterveyslain mukaisissa asioissa eikä asioissa, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain mukaan määrättyjä asiakasmaksuja (Tuomioistuinmaksulaki 5 §).”