Aluevaltuusto, kokous 6.6.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 81 Pirkanmaan hyvinvointialueen henkilöstön siirtosopimus

180/2022

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Taina Niiranen, HR valmistelukokonaisuuden johtaja, taina.niiranen@pirha.fi
Vesa Koskinen, Palvelussuhdepäällikkö, vesa.koskinen@pirha.fi

Perustelut

Väliaikaisen valmistelutoimielimen tehtävänä oli voimaanpanolain (616/2021) 10 §:n mukaan yhteistyössä niiden viranomaisten kanssa, joista tehtäviä ja niitä hoitavaa henkilöstöä siirtyy hyvinvointialueelle, selvittää siirtyvä henkilöstö ja valmistella aluevaltuustolle ehdotukset henkilöstön siirtosopimukseksi ja -suunnitelmaksi. Henkilöstön siirtämisen perusperiaatteet tulevat hyvinvointialuetta koskevasta lainsäädännöstä. Väliaikainen valmistelutoimielin käsitteli 25.2.2022 kokouksessaan § 47 siirtosuunnitelmaa, sekä henkilöstön siirtosopimusta, mikä täydentää ja todentaa henkilöstön asemaan liittyviä asioita 1.1.2023 voimaan tulevan liikkeen luovutuksen osalta.

Kuntien ja kuntayhtymien on salassapitosäännösten estämättä tullut luovuttaa hyvinvointialueelle toiminnan ja hallinnon käynnistämisen valmistelun edellyttämät välttämättömät tiedot henkilöstöstä, joka siirtyy hyvinvointialueen palvelukseen 1.1.2023. Voimaanpanolain 18 §:n mukaan näitä tietoja ovat olleet arvio siirtyvän henkilöstön määrästä, palkkakuluista ja lomapalkkavelasta. Tiedot siirtyvästä henkilöstöstä tuli luovuttaa valmisteluun sähköisessä muodossa yhteisesti sovitulla tavalla. Tietojen luovuttamisessa noudatettiin tietosuojaa koskevaa lainsäädäntöä ja Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n antamia ohjeita.

Kunnista ja kuntayhtymistä siirtyy hyvinvointialueelle sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen tehtävät ja tehtäviä hoitava henkilöstö, opiskelijaterveydenhuollon kuraattorit ja psykologit sekä tukipalveluhenkilöstö, joiden tehtävistä vähintään puolet on edellä mainittujen tehtävien tukitehtäviä.

Henkilöstö siirtyy kunnista ja kuntayhtymistä hyvinvointialueelle liikkeen luovutuksen periaatteella ns. vanhoina työntekijöinä. Liikkeenluovutus ei yleensä edellytä erillisen henkilöstön siirtosopimuksen tekemistä. Hyvinvointialuetta koskevassa lainsäädännössä siirtosopimus on kuitenkin säädetty laadittavaksi. Henkilöstön siirtosopimus ja siirtosuunnitelma ovat sisällöltään vapaamuotoisia.

Henkilöstön siirtosopimus tehdään toimintoja ja henkilöstöä luovuttavien työnantajien ja henkilöstöä vastaanottavan hyvinvointialueen kesken. Siirtosopimuksen hyväksymistä edeltää sopimuksen käsittely yhteistoimintamenettelyssä luovuttavissa organisaatioissa ja hyvinvointialueen yhteistoimintaelimessä. Samassa yhteydessä käsitellään myös henkilöstön siirtosuunnitelmaa. Siirtosuunnitelma vastaa kysymyksiin mitä ja milloin jotakin tapahtuu.

Alustavia luonnoksia henkilöstön siirtosuunnitelmaksi ja -sopimukseksi on käsitelty hyvinvointialueen yhteistoimintaelimessä 13.4.2022 sekä 25.4.2022. Yhteistoimintaelimen jäseniltä on pyydetty ja saatu kommentteja siirtosopimuksesta 27.4.2022 mennessä. Luonnoksesta on saatu kommentteja myös muilta ammattijärjestöjen edustajilta sekä luovuttavien organisaatioiden HR-johdolta. Lisäksi kuntajohtajilta on pyydetty mahdollisia kommentteja 30.4.2022 mennessä. Luovuttavien organisaatioiden HR-johdon kanssa on siirtosuunnitelmaa sekä siirtosopimusta ja siihen tulleita kommentteja käsitelty HR-johdon verkostossa 29.4.2022 ja käsittelyn pohjalta luonnosta on viimeistelty.

Luovuttavissa organisaatioissa on yhteistoimintaneuvottelut aloitettu tietojen luovuttamista koskevilla neuvotteluilla ja niitä on jatkettu jatkuvan neuvotteluperiaatteen mukaisesti. Seuraavaksi luovuttavissa organisaatioissa aloitetaan siirtosuunnitelmaa ja siirtosopimusta ja liikkeen luovutusta koskevat yhteistoimintamenettelyt. Yhteistoimintaneuvottelut aloitetaan kesäkuussa ja hyvinvointialueen henkilöstövalmistelu laatii ohjeistuksen ja esittelymateriaalin siirtosuunnitelmaa ja siirtosopimusta käsittelevään yhteistoimintamenettelyyn.

HR-tiimin erityisasiantuntija Vesa Koskinen on esitellyt henkilöstöjaostolle kokouksessaan 18.5.2022 § 22 luonnosta siirtosopimukseksi ja siirtosuunnitelmaksi. Henkilöstöjaosto merkitsi tiedoksi siirtosuunnitelman ja siirtosopimuksen.

Esityslistan liitteenä ovat henkilöstön siirtosopimusluonnos 12.5.2022 ja henkilöstön siirtosuunnitelma 12.5.2022.

Ehdotus

Esittelijä

Jukka Alasentie, vt. hyvinvointialuejohtaja, jukka.alasentie@pirha.fi

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto

  • hyväksyy 12.5.2022 päivitetyn henkilöstön siirtosopimuksen ja henkilöstön siirtosuunnitelman ja lähettää ne luovutettavien organisaatioiden käsiteltäväksi ja hyväksyttäväksi 30.9.2022 mennessä.
     
  • toteaa, että henkilöstön siirtosuunnitelmaa päivitetään lokakuun loppuun mennessä valmistelutilanteen edetessä.

Päätös

Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto

  • hyväksyy 12.5.2022 päivitetyn henkilöstön siirtosopimuksen ja henkilöstön siirtosuunnitelman ja lähettää ne luovutettavien organisaatioiden käsiteltäväksi ja hyväksyttäväksi 30.9.2022 mennessä.
     
  • toteaa, että henkilöstön siirtosuunnitelmaa päivitetään lokakuun loppuun mennessä valmistelutilanteen edetessä.

Kokouskäsittely

Merkittiin, että varajäsen Roope Lehto saapui kokoukseen § 98 käsittelyn alkaessa.

 

Perustelut

Asian esittelyteksti on aluehallituksen käsittelyssä 24.5.2022 § 98.

Henkilöstön siirtosopimus ja siirtosuunnitelma ovat liitteenä. 

Ehdotus

Aluehallituksen ehdotus:

aluevaltuusto päättää

  • hyväksyä 12.5.2022 päivitetyn henkilöstön siirtosopimuksen ja henkilöstön siirtosuunnitelman ja lähettää ne luovuttavien organisaatioiden käsiteltäväksi ja hyväksyttäväksi 30.9.2022 mennessä,
     
  • todeta, että henkilöstön siirtosuunnitelmaa päivitetään lokakuun loppuun mennessä valmistelutilanteen edetessä.

Päätös

Hyväksyttiin. 


Muutoksenhaku

Aluevalitusohje

Tähän päätökseen haetaan muutosta aluevalituksella.

Aluevalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä aluevalituksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen (Laki hyvinvointialueesta 140 §).

 

Valitusviranomainen   

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna

Valituksen voi lähettää sähköpostitse hameenlinna.hao@oikeus.fi tai tehdä hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.  Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusasiakirjat

Valituskirjelmässä on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • muutosvaatimuksen perusteet
  • mihin valitus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituskirjelmässä on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Lisäksi on ilmoitettava yhteystiedot (postiosoite, sähköpostiosoite), joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa ja puhelinnumero mahdollisia tiedusteluita varten.

Valituskirjelmään on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai jäljennöksenä sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valituskirjelmään on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. Asiamiehen on liitettävä valtakirja sen mukaan kuin HLL 21 §:ssä säädetään.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

"Tuomioistuimen ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista annetun lain (701/93) nojalla muutoksenhakijalta peritään hallinto-oikeudessa kulloinkin voimassa oleva oikeudenkäyntimaksu 260 euroa (v. 2021).

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Oikeudenkäyntimaksua ei peritä sosiaalihuoltolaissa (mm. vammaispalvelu, toimeentulotuki ja kehitysvammaisten erityishuolto) tarkoitettua palvelua tai etuutta koskevissa asioissa eikä myöskään terveydenhuolto-, päihdehuolto- tai mielenterveyslain mukaisissa asioissa eikä asioissa, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain mukaan määrättyjä asiakasmaksuja (Tuomioistuinmaksulaki 5 §).”