Aluevaltuusto, kokous 6.11.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 122 Pirkanmaan hyvinvointialueen pelastustoimen palvelutasopäätös 2024-2026

12614/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Mika Kontio, PELASTUSJOHTAJA, mika.kontio@pirha.fi
Martti Honkala, KEHITTÄMISPÄÄLLIKKÖ, martti.honkala@pirha.fi
Kari Alanko, PELASTUSPÄÄLLIKKÖ, kari.alanko@pirha.fi
Teemu-Taavetti Toivonen, PELASTUSPÄÄLLIKKÖ, teemu-taavetti.toivonen@pirha.fi

Perustelut

Pelastustoimen järjestämistä koskevan lain (613/2021) mukaan hyvinvointialueen pelastustoimen palvelutason tulee vastata kansallisia, alueellisia ja paikallisia tarpeita ja onnettomuusuhkia ja muita uhkia. Palvelutasoa määriteltäessä on otettava huomioon myös toiminta valmiuslain (1552/2011) 3 §:ssä tarkoitetuissa poikkeusoloissa sekä niihin varautuminen. 

Pelastustoimen palvelutasopäätöksen tulee kattaa hyvinvointialueen järjestämisvastuulla olevat pelastuslaissa (379/2011) tai muussa laissa säädetyt pelastustoimen sekä pelastusviranomaisten tehtävät.

Palvelutasopäätöstä tehtäessä on otettava huomioon kansallisesti merkittävät riskit, selvitettävä alueella esiintyvät uhkat ja arvioitava niistä aiheutuvat riskit sekä määriteltävä toiminnan tavoitteet, käytettävät voimavarat, tuotettavat palvelut ja niiden taso.

Palvelutasopäätöksessä on huomioitava myös valtioneuvoston vahvistamat valtakunnalliset strategiset tavoitteet.

Pelastustoimen palvelut on suunniteltava ja toteutettava siten, että ne voidaan hoitaa mahdollisimman tehokkaalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla ja että onnettomuus- ja vaaratilanteissa tarvittavat toimenpiteet voidaan suorittaa viivytyksettä ja tehokkaasti. Palvelutasopäätös tulee laatia siten, että se mahdollistaa pelastustoimen palveluiden yhdenvertaisen saatavuuden hyvinvointialueen koko alueella ja sen tulee kattaa erikseen sekä onnettomuuksien ehkäisyyn, että pelastustoimintaan kuuluvat palvelut.

Sisäministeriön asetuksessa pelastustoimen palvelutasopäätöksestä (1225/2022) säädetään tarkemmin palvelutasopäätösten sisällön perusteista ja rakenteesta sekä aluehallintoviraston suorittamasta arvioinnista. Palvelutasopäätöksen tulee perustua ajantasaiseen riskianalyysiin ja siitä tulee käydä ilmi, miten siinä on huomioitu aluehallintoviraston lausunto ja vuosittainen asiantuntija-arvio sekä puutteiden ja epäkohtien korjaamista koskevat määräykset, ministeriöiden suositukset ja hyvinvointialueen vuosittaiset selvitykset pelastustoimen palvelujen toteutumisesta ja talouden tilasta alueellaan.

Päätökseen tulee sisältyä suunnitelma palvelutason kehittämisestä.

Hyvinvointialueen on pyydettävä palvelutasopäätöksestä ennen sen hyväksymistä aluehallintoviraston lausunto. Aluehallintovirasto valvoo pelastustointa sekä pelastustoimen palvelujen saatavuutta, tasoa ja riittävyyttä toimialueellaan.

Hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvien pelastustoimen palveluiden tasosta päätettäessä tulee ottaa huomioon pelastuslaissa (379/2011) säädetyt ihmisten, yritysten sekä muiden yhteisöjen ja oikeushenkilöiden velvollisuudet ehkäistä tulipaloja ja muita onnettomuuksia ja varautua onnettomuuksiin sekä toimintaan onnettomuuksien uhatessa ja sattuessa.

Pirkanmaan pelastuslaitoksella on laadittu vaadittavat riskiarviot, arvioitu toimintaympäristön muutoksia sekä voimassa olevan palvelutasopäätöksen toteutumista ja niiden vaikutuksia pelastustoimen suunnitteluun. Palvelutasopäätös on laadittu huomioiden säädöksissä edellytetyt osa-alueet sekä Aluehallintoviraston luonnosvaiheesta antamat kommentit.

Pelastustoimen palvelutasopäätöstä on valmisteluvaiheessa esitelty hyvinvointi- ja kokonaisturvallisuusvaliokunnassa 23.3.2023, 1.6.2023 ja 21.9.2023 sekä asiakkuus- ja laatujaostossa 2.10.2023. Palvelutasopäätöstä on käsitelty myös pelastuspalvelujen yhteistoiminta-työsuojelutoimikunnassa 4.9.2023. 

Palvelutasopäätöksestä päättää aluevaltuusto.

Pelastustoimen palvelutasopäätös ja koontitaulukko ovat liitteenä sekä palvelutasopäätöksen pitkä ja lyhyt esittely ja AVI:n lausunto ovat tallennettu oheismateriaaliksi kokousjärjestelmään.

Kokouksessa nähtävillä olevat turvaluokitellut liitteet (salassa pidettävät, laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 24 § 7-8. ja 10. kohdat): 6.1 Liite 1 Toimintaympäristö- ja riskianalyysi TL IV, 6.2 Liite 2 Toimintaympäristön riskimatriisi TL IV, 6.3 Liite 3 Varautumisen TL IV -aineisto, 6.4 Liite 4 Henkilöstöresurssit TL IV, 6.5 Liite 5 Tikasautot TL IV, 6.6 Liite 6 CBRNE valmius TL IV, 6.7 Liite 7 Palvelutasopäätöskartta, 6.8 Liite 8 Pelastustoiminta TL-IV -aineisto.

Ehdotus

Esittelijä

Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus esittää aluevaltuustolle, että

  • se hyväksyy Pirkanmaan hyvinvointialueen pelastustoimen palvelutasopäätöksen vuosille 2024-2026.  

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana pelastusjohtaja Mika Kontiota, joka poistui kokouksesta asian käsittelyn jälkeen.

Perustelut

Asian esittelyteksti on aluehallituksen käsittelyssä 23.10.2023 § 284.

Pelastustoimen palvelutasopäätös ja koontitaulukko ovat liitteenä. Palvelutasopäätöksen pitkä ja lyhyt esittely ja AVI:n lausunto ovat tallennettu oheismateriaaliksi kokousjärjestelmään.

Kokouksessa ovat paperisina liitteinä nähtävillä päätökseen liittyvät turvaluokitellut liitteet (salassa pidettävät, laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 24 § 7-8. ja 10. kohdat). 

Ehdotus

Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle,​ että

  • se hyväksyy Pirkanmaan hyvinvointialueen pelastustoimen palvelutasopäätöksen vuosille 2024-​2026.  

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta aluevalituksella.

Aluevalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä aluevalituksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen (Laki hyvinvointialueesta 140 §).

 

Valitusviranomainen   

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna

Valituksen voi lähettää sähköpostitse hameenlinna.hao@oikeus.fi tai tehdä hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusasiakirjat

Valituskirjelmässä on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • muutosvaatimuksen perusteet
  • mihin valitus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
     

Valituskirjelmässä on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Lisäksi on ilmoitettava yhteystiedot (postiosoite, sähköpostiosoite), joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa ja puhelinnumero mahdollisia tiedusteluita varten.

Valituskirjelmään on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai jäljennöksenä sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valituskirjelmään on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. Asiamiehen on liitettävä valtakirja sen mukaan kuin HLL 21 §:ssä säädetään.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään hallinto-oikeudessa kulloinkin voimassa oleva oikeudenkäyntimaksu 270 euroa (v. 2023). Linkki tuomioistuinmaksulakiin: www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Oikeudenkäyntimaksua ei peritä sosiaalihuoltolaissa (mm. vammaispalvelu, toimeentulotuki ja kehitysvammaisten erityishuolto) tarkoitettua palvelua tai etuutta koskevissa asioissa eikä myöskään terveydenhuolto-, päihdehuolto- tai mielenterveyslain mukaisissa asioissa eikä asioissa, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain mukaan määrättyjä asiakasmaksuja (Tuomioistuinmaksulaki 5 §).