Aluevaltuusto, kokous 15.1.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 6 Tays uudistamisohjelman loppuvaihe, hankesuunnittelman hyväksyminen ja investoinnin käynnistäminen

4997/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi

Perustelut

Uudistamisohjelman loppuvaiheen hankkeen tarkoituksena on siirtää nykyisin sairaalan A-, B- ja K-rakennuksissa sijaitsevat toiminnot sekä FM1 rakennuksessa toimiva teho-osasto uudisrakennukseen. Hanke on suunniteltu kokonaisuutena, jossa on tarkasteltu toiminnallisen suunnittelun päälinjat ja rakentamisen yhteensovitus koko keskussairaalan toimintaan. Hankesuunnitelma on päivitetty Pirkanmaan sairaanhoitopiirin valtuustossa 23.11.2021 hyväksytyn pohjalta vastaamaan nykysuunnittelutilannetta. Hankesuunnitelma jakaantuu toiminnallisen suunnittelun ja rakentamisen hankesuunnitelmiin. Hankesuunnitelmalla ei sitouduta hankkeen valmistuttua vapautuvan vanhan rakennuskannan osalta ratkaisuihin tai toteutukseen. A-, B- ja K-rakennusten osalta jatkosuunnittelu tehdään osana Pirkanmaan hyvinvointialueen palveluiden verkoston kehittämistä.

Loppuvaiheen hankkeen tavoitteet

Loppuvaiheen suunnittelun tavoitteena on turvata Pirkanmaan hyvinvointialueen asiakaslähtöiset erikoissairaanhoidon palvelut tulevina vuosikymmeninä. Pirkanmaan hyvinvointialueen vaativan erikoissairaanhoidon tarve kasvaa väestön ikääntymisen ja väestön kasvun seurauksena. Nykyiset tilat eivät mahdollista erikoissairaanhoidon palvelujen toteuttamista enää 2030-luvulla. Taysin keskussairaalan alueen vanhimmat tilat ovat elinkaarensa päässä. Rakennusten talotekniikan huono kunto aiheuttaa laajan toiminnan keskeytymisen riskin, heikentää hyvinvointialueen kykyä tuottaa lakisääteisiä palveluja sekä vaarantaa potilasturvallisuuden toteutumisen.

Hankkeen keskeisenä tavoitteena on toiminnallisen kehittämisen, digipalvelujen ja tietojärjestelmäkehittämisen sekä tilasuunnittelun keinoin 4,5 % tuottavuuden lisäys.

Uudisrakennuksen toiminnallinen kokonaisuus ja sijoittuminen

Uudistamisohjelman loppuvaiheessa uudistamisen kohteena ovat Tays Keskussairaalan vanhimmissa rakennuksissa (rakennukset A, B, K) sijaitsevat toiminnot: päivystys Acuta, teho-osasto, neuroalat, korva-, nenä- ja kurkkutaudit, ihotaudit, sisätaudit, keuhkosairaudet, äiti-lapsiyksikkö, gynekologia, gastroenterologia, kuvantaminen ja urologia. Kokonaisuus pitää sisällään laajasti vuodeosastoja, leikkaussaleja sekä poliklinikkatiloja.

Uudet tilat ja kasvavat potilasvolyymit edellyttävät myös potilashoitoa tukevien palvelujen tilojen ja toiminnan uudistamista.

Suunnittelussa on tutkittu eri vaihtoehtoja runsaasti ja todettu, että uudisrakennukselle ainoa mahdollinen toiminnalliset tavoitteet mahdollistava sijoituspaikka on B-rakennuksen ja Teiskontien välisellä alueella. Suunnitelmassa rakennuksen yhtenäiseen jalustaan sijoittuu päivystys Acuta, tehohoitokeskus, leikkaussalit, kuvantaminen sekä poliklinikat. Jalustan päälle sijoittuvat vuodeosastot korkeampina torneina.

Valittu suunnitelma edellyttää lupaa poiketa voimassa olevasta asemakaavasta rakennusten korkeuden osalta. Tampereen kaupungin yhdyskuntalautakunta myönsi 14.12.2021 kaavasta poikkeamisluvan, josta maakuntamuseo valitti hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus hyväksyi valituksen ja kumosi päätöksellä 23.1.2023 Tampereen yhdyskuntalautakunnan myöntämän poikkeamisluvan. Hallinto-oikeuden kielteisestä päätöksestä tehtiin valituslupahakemus ja valitus korkeimpaan hallinto-oikeuteen 20.2.2023. Korkeimman hallinto-oikeuden päätös saatiin 6.10.2023, jossa korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden päätöksen ja saattoi voimaan yhdyskuntalautakunnan päätöksen 14.12.2021. Perusteena on, että B-rakennusta koskeva suojelumerkintä (sr) ei koske rakennuksen ympärillä olevia alueita ja osin korkeakin rakentaminen rakennuksen ympärille on mahdollista. Poikkeamisluvan saannin myötä Konserni- ja toimitilajaosto peruutti 7.11.2023 aiemmin vireille laitetun no 8890 Taysin kampuksen asemakaavan valmistelun.

Sijoittuminen edellyttää Q-rakennuksen purkamista uudisrakennuksen tieltä. Q-rakennuksen toiminnoille lastenpsykiatrialle, nuorisopsykiatrialle sekä sairaalakoululle on suunnitteilla uudisrakennus nykyisen Y-talon paikalle. Hankesuunnitelma on hyväksytty aluehallituksessa 22.5.2023 ja hanke etenee omana kokonaisuutenaan.

Hanke osana Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiaa

Uudistamisohjelman loppuvaiheen hanke on osa Pirkanmaan hyvinvointialueen strategian toimeenpanoa ja sijoittuu vuosien 2023-2025 strategian ”Tärkeintä on ihminen” toimeenpano-ohjelman kärjen 2 ”Yhdenvertaiset, ennaltaehkäisevät ja vaikuttavat palvelut” alle. Alatavoitteen toimenpiteiden mukaisesti uudistamisohjelman loppuvaiheen hankkeen vaikutukset hyvinvointialueella on arvioitu ja hankkeen laajuus varmistettu osana hyvinvointialueen sairaalapalvelujen vuodeosastoselvitystä.

Hankkeen rahoitus

Taysin uudistamisohjelman loppuvaiheen hankkeen kustannusarvio on noin 900 milj. euroa. Hankesuunnitelmassa kokonaiskustannusarvio sidotaan Haahtela-tarjoushintaindeksiin. Hanke on mukana sosiaali- ja terveysministeriön hyväksymässä Pirkanmaan hyvinvointialueen vuosien 2024-2027 sosiaali- ja terveyspalvelujen osainvestointisuunnitelmassa. Hankkeen toteuttaminen edellytti Pirkanmaan hyvinvointialueen lainanottovaltuuden muuttamista, josta valtioneuvosto päätti 2.11.2023. Lainanottovaltuus on 900 miljoonaa euroa, joka mahdollistaa Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen toteuttamisen. Päätös on ehdollinen ja edellyttää hyvinvointialueen laatimaan talouden tasapainottamisohjelman ja käynnistämään sen toimeenpanon.

Hankkeesta on toteutettu investoinnin rahoituslaskelma, jossa on arvioitu suuntaa antavia vaikutuksia hyvinvointialueen talouteen. Kokonaisuutena investointi parantaa tuottavuuden lisääntymisen myötä hyvinvointialueen mahdollisuuksia selviytyä sille allokoidulla kiinteällä valtion rahoituksella vuosina 2024–2040. Tulosta parantava vaikutus vuosina 2024–2040 on laskelman mukaan yhteensä noin 188 milj. euroa. Laskelmassa on huomioitu lainanottotarve ja lainanhoitokulut sekä tilojen lisäyksen aiheuttamat hoitokulut sekä poistuvat neliöt.

Laskelmassa on mukana tuottavuuspotentiaali, joka koostuu kahdesta erillisestä osiosta: Vuodesta 2027 alkaen on tuottavuuspotentiaalin suuruudeksi arvioitu 4,5 % uusiin tiloihin sijoitettavien toimintojen osalta ja loppuvaiheen valmistumisen myötä vuodesta 2032 samoin 4,5 %. Tämän myötä tuottavuuspotentiaali nousee noin 21 milj. euroon vuodessa, mikä on 20 milj. euroa enemmän kuin ennen loppuvaiheen valmistumista.

Tämän hankesuunnitelman tavoitteena on tarkentaa rakentamisen laajuus ja kustannukset siten, että investointihankkeen käynnistämisestä voidaan päättää. Hankesuunnitelma on päivitetty Pirkanmaan sairaanhoitopiirin valtuustossa 23.11.2021 hyväksytyn pohjalta vastaamaan nykysuunnittelutilannetta. 

Taysin vanhan osan uudistamisesta aiheutuva investointi on maakunnallisesti merkittävä ja välttämätön investointi palveluiden turvaamiseksi Pirkanmaan asukkaille.

Uudistamisohjelman loppuvaiheen suunnitelmaa on käsitelty aluehallituksen iltakoulussa 16.2.2023, konserni- ja toimitilajaostossa 7.3.2023 ja hankesuunnitelma on käsitelty Tays uudistamisohjelman valmisteluryhmässä 30.11.2023 ja hyvinvointialueen johtoryhmässä 5.12.2023 ja konserni- ja toimitilajaostossa 12.12.2023.

Liitteenä toiminnallisen suunnittelun ja rakentamisen hankesuunnitelmat, toiminnallisen hankesuunnitelman liitteet sekä esittelydiat.

Ehdotus

Esittelijä

Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle

  • esittelytekstissä ja liitteissä kuvatun Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen hankesuunnitelman hyväksymistä,
     
  • Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen investoinnin käynnistämistä edellyttäen, että valtioneuvosto hyväksyy Pirkanmaan hyvinvointialueen tasapainotusohjelman.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana strategiajohtaja Arto Rantaa, joka poistui kokouksesta pykälän käsittelyn jälkeen.

Varajäsen Ulla Kampman poistui kokouksesta (poissa klo 10.47-11.21).

Yliopiston edustaja Jarmo Takala ja hallintojohtaja Vuokko Ylinen saapuivat kokoukseen.

Kokouksessa pidettiin tauko pykälän käsittelyn jälkeen.

Perustelut

Asian esittelyteksti on aluehallituksen käsittelyssä 18.12.2023 § 375.

Liitteenä toiminnallisen suunnittelun ja rakentamisen hankesuunnitelmat,​ toiminnallisen hankesuunnitelman liitteet sekä esittelydiat.

 

Ehdotus

Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle

  • esittelytekstissä ja liitteissä kuvatun Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen hankesuunnitelman hyväksymistä,​
     
  • Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen investoinnin käynnistämistä edellyttäen,​ että valtioneuvosto hyväksyy Pirkanmaan hyvinvointialueen tasapainotusohjelman.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Merkittiin, valtuutettu Kukka Kunnari poistui kokouksesta, tilalle varavaltuutettu Sinikka Torkkola. Valtuuston vahvuus 78 jäsentä. 


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta aluevalituksella.

Aluevalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä aluevalituksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen (Laki hyvinvointialueesta 140 §).

 

Valitusviranomainen   

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna

Valituksen voi lähettää sähköpostitse hameenlinna.hao@oikeus.fi tai tehdä hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusasiakirjat

Valituskirjelmässä on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • muutosvaatimuksen perusteet
  • mihin valitus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
     

Valituskirjelmässä on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Lisäksi on ilmoitettava yhteystiedot (postiosoite, sähköpostiosoite), joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa ja puhelinnumero mahdollisia tiedusteluita varten.

Valituskirjelmään on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai jäljennöksenä sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valituskirjelmään on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. Asiamiehen on liitettävä valtakirja sen mukaan kuin HLL 21 §:ssä säädetään.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään hallinto-oikeudessa kulloinkin voimassa oleva oikeudenkäyntimaksu 270 euroa (v. 2023). Linkki tuomioistuinmaksulakiin: www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Oikeudenkäyntimaksua ei peritä sosiaalihuoltolaissa (mm. vammaispalvelu, toimeentulotuki ja kehitysvammaisten erityishuolto) tarkoitettua palvelua tai etuutta koskevissa asioissa eikä myöskään terveydenhuolto-, päihdehuolto- tai mielenterveyslain mukaisissa asioissa eikä asioissa, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain mukaan määrättyjä asiakasmaksuja (Tuomioistuinmaksulaki 5 §).