Nuorisovaltuusto, kokous 8.10.2024

Pöytäkirja on tarkastamaton

§ 108 Strateginen monituottajuus Pirkanmaan hyvinvointialueella

21436/2024

Valmistelija

  • Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi
  • Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi
  • Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Perustelut

Strategisen monituottajuuden päätavoite on, että väestön palvelutarpeet, palvelutuotannon mahdollisuudet sekä rahoitus ovat tasapainossa. Pirkanmaan hyvinvointialueen taloudessa ostopalvelut ovat noin 1,6 miljardia euroa joka on 57 % koko taloudesta.

Aluehallitus päätti 11.3.2024 perustaa ostopalveluiden kokonaisuuden työryhmän. Asetuspäätöksessä on työryhmälle annettu lukuisia tavoitteita, joista yksi merkittävimmistä on pohtia, miten yhteensovitetaan strateginen monituottajuus ja kokonaiskustannusten nykyistä parempi hallinta,

Monituottajuus tarkoittaa Pirkanmaan hyvinvointialueella julkisesti rahoitettujen palveluiden tuottaminen yhdessä yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa.

Tällä hetkellä ostopalveluiden kustannusten nousu on ollut paikoin hallitsematonta. Samaan aikaan kestävä talous edellyttää välittömiä toimenpiteitä itse toteutettavissa ja ostopalveluissa. Nykyinen Pirhan monituottajuuskokonaisuus on tullut kunnilta ja sairaanhoitopiiriltä hyvinvointialueiden perustamien yhteydessä. Nyt on välttämätöntä yhdistää nuo siirtyneet mallit yhdeksi Pirhan omaksi strategiseksi monituottajuusmalliksi. Kyseessä on laaja kokonaisuus, joka kytkeytyy myös seuraavaan strategiakauteen. Tavoitteena on luoda uusi strateginen monituottajuusmalli, joka on hyvin johdettu ja joka toimii tasapainoisesti täydentäen omaa tuotantoa. Erillistavoitteina on lisäksi ostopalveluiden kustannuskasvun taittuminen, ja että menojen kehitys on hallittua. Lisäksi tavoitellaan, että Pirhan ostovoima ja skaalaedut saadaan hyödynnettyä. Huomioida tulee myös inhouse-yhtiöiden tuloksellisuus ja tuotantorakenne.

Strategisen monituottajuuden mallin valmistelu on aloitettu tänä syksynä. Tarkoitus on osallistaa valmisteluun laajasti sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät. Sen jälkeen tehdään päätökset kokonaisuudesta, sen johtamisesta sekä organisoitumisesta.

Valmisteluun osallistetaan sisäisistä sidosryhmistä mm. palvelutuotanto, konsernipalvelut ja Pirhan viranhaltijajohto sekä päättäjät. Ulkoisista sidosryhmistä mukaan valmisteluun otetaan tuottajakenttä, luottamushenkilöelimet ja vaikuttamistoimielimet, inhouse-yhtiöt sekä asukkaat ja asiakkaat.

Liitteenä on esitysmateriaali, jonka pohjalta toivotaan sidosryhmien ottavan kantaa tulevan mallin perusteisiin ja lähtökohtiin.

Ehdotus

Esittelijä

  • Elsa Nisula, Pirha nuorisovaltuuston jäsen, elsa.nisula@pirha.fi

Nuorisovaltuusto päättää 

  • merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen
  • antaa kommentit ohjelman valmisteluun.

Päätös

Nuorisovaltuusto päätti

  • merkitä tiedoksi strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheen
  • antaa kommentit ohjelman valmisteluun
  • valtuuttaa sosiaali- terveys ja pelastuspalveluiden tiimin valmistelemaan lausunnon strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheesta
  • valtuuttaa puheenjohtajaneuvoston hyväksymään nuorisovaltuuston valmiin lausunnon

Kokouskäsittely

Puheenjohtaja esitti, että nuorisovaltuusto valtuuttaa sosiaali- terveys ja pelastuspalveluiden tiimin valmistelemaan nuorisovaltuuston lausunnon strategisen monituottajuusohjelman valmisteluvaiheesta, jonka jälkeen lausuntoluonnos lähetetään kommenttikierrokselle nuorisovaltuuston jäsenille sähköpostilla. Puheenjohtajaneuvosto valtuutetaan hyväksymään valmis lausunto. Puheenjohtajan ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).