Aluehallitus, kokous 25.11.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 313 Vuoden 2025 talousarvio ja taloussuunnitelma vuosille 2025-2027

11705/2024

Valmistelija

  • Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi
  • Mikko Hannola, TALOUSPALVELUJOHTAJA, mikko.hannola@pirha.fi

Perustelut

Hyvinvointialuelain 115 § mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, jossa otetaan huomioon hyvinvointialuekonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä aluevaltuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Taloussuunnitelma on laadittava siten, että se on tasapainossa tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Taloussuunnitelman tasapainossa voidaan ottaa huomioon talousarvion laadintavuoden taseeseen kertyväksi arvioitu ylijäämä. Hyvinvointialueen taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Tässä määräajassa tulee kattaa myös talousarvion laadintavuonna tai sen jälkeen kertynyt alijäämä. Taloussuunnitelmassa hyväksytään hyvinvointialueen ja hyvinvointialuekonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Tavoitteiden on toteutettava hyvinvointialuestrategiaa.

Pirkanmaan hyvinvointialue teki vuonna 2023 alijäämää 136,5 miljoonaa euroa. Vuoden 2025 talousarvion laadintavaiheessa ennustetaan vuodelle 2024 alijäämää noin 70 miljoonaa euroa. Vuosina 2023–24 syntyisi siis yli 200 miljoonaa euroa katettavaa alijäämää vuosille 2025–26. Rahoituslain mukainen rahoituksen jälkikäteistarkistus tuo vuodelle 2025 134,6 miljoonaa euroa rahoituksen oikaisua. Myös vuodelle 2026 on tulossa valtiovarainministeriön painelaskelman mukaan jälkikäteistarkistuksen antamaa lisärahoitusta. Tämän hetken suunnitelmien mukaan Pirkanmaan hyvinvointialueella on mahdollista pystyä kattamaan alijäämä lain vaatimusten mukaisesti, mikäli vuoden 2024 alijäämä on enintään 70 miljoonaa euroa, ja vuosien 2025–26 toimintakatteen kasvu on enintään 3 prosenttia vuodessa.

Edellä mainitut oletukset edellyttävät kuitenkin taloudessa säästöjä sekä toiminnan tehostamista, sillä ns. luonnollinen (hyvinvointialueindeksi + palvelutarpeen kasvu) toimintamenojen kasvu on selvästi yli 4 prosenttia vuodessa. Taloutta on tasapainotettu vuosina 2023–24 toistaiseksi viisillä yhteistoimintaneuvotteluilla. Tavoitteena on, ettei ainakaan ennen syksyä 2025 tarvita koko hyvinvointialuetta koskevia YT-neuvotteluita. Kohdennettuja YT-neuvotteluja tullaan kuitenkin tarvitsemaan.

Taloussuunnitelma on laadittu edellä kerrottujen vuoden 2026 tasapainon oletusten mukaisesti. Tämä on edellyttänyt huomattavia toiminnan uudelleen järjestelyjä sekä supistamisia kaikilla tehtäväalueilla. Muutokset on kuvattu tehtäväalueiden ja palvelulinjojen kohdissa talousarviokirjassa.

Aluehallitus hyväksyy tammikuussa talousarvioon pohjautuvat käyttösuunnitelmat, joilla määrärahat ja tavoitteet jaetaan organisaatiossa seuraaville tasoille.

Vuoden 2025 talousarvioehdotuksen yhteydessä käsiteltävät valtuustoaloitteet sekä niihin liitteessä annetut vastaukset merkitään tiedoksi. Aloitteet eivät anna aihetta muihin kuin liitteessä mainittuihin toimenpiteisiin. 

Vaikuttamistoimielinten ja valiokuntien lausunnot talousarvion tavoitteisiin on huomioitu valmistelussa ja ovat mukana kokousmateriaaleissa. 

Hallintosäännön 65 § mukaan talousjohtaja oikeutetaan päättämään pitkäaikaisista ja lyhytaikaisista lainoista talousarviossa määritellyissä rajoissa.

 

Liitteenä Pirkanmaan hyvinvointialueen vuoden 2025 talousarvio sekä vuosien 2025-2027 taloussuunnitelma ja vuoden 2025 talousarvioehdotuksen yhteydessä käsiteltävät valtuustoaloitteet sekä niihin annetut vastaukset ja lisäksi vaikuttamistoimielinten ja valiokuntien lausunnot talousarvion tavoitteisiin.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että

  1. aluevaltuusto hyväksyy liitteenä olevan Pirkanmaan hyvinvointialueen vuoden 2025 talousarvion sekä vuosien 2025-2027 taloussuunnitelman,
     
  2. talousjohtajan päätösvaltaan kuuluvan pitkäaikaisten lainojen nostamisen enimmäismäärä on talousarvion mukaisesti 60 miljoonaa euroa,
     
  3. talousjohtajan päätösvaltaan kuuluvan lyhytaikaisten lainojen nostamisen enimmäismäärä on talousarvion mukaisesti enintään 30 miljoonaa euroa,
     
  4. se merkitsee tiedoksi talousarvion yhteydessä käsiteltävät aloitteet ja niihin annetut vastaukset.
     

Lisäksi aluehallitus päättää oikeuttaa hyvinvointialuejohtajan tekemään talousarvioon oikaisuluonteisia sekä muita mahdollisia teknisiä korjauksia, ennen kuin talousarvio lähetetään aluevaltuustolle.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin kokouksessa tehdyllä muutoksella täydennettynä. 

Kokouskäsittely

Asiantuntijana kokouksessa talousjohtaja Pasi Virtanen ja talouspalvelujohtaja Mikko Hannola.

Aluehallituksen jäsen Hanna Laine teki muutosesityksen: ”Aluehallitus edellyttää, että Hyvinvointialuejohtajan esipuheessa tuodaan esiin poliittisten ryhmien kanssa käytyjen neuvottelujen tuloksena hyväksytyt taloudelliset lisäykset alkuperäiseen talousarvioesitykseen. Kiireettömään hoitoon pääsyyn 14 vrk.n sisään 2,2 milj. e, Ikä-ihmisten päivätoimintaan 1. milj.e sekä Mielenterveys- ja päihdepalveluihin 800 000 e.”

Kannatus: Pekka Järvinen.

Hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Aluehallituksen varajäsen Riitta Kuismanen teki muutosesityksen: ”Ikäihmisten ympärivuorokautisen palveluasumisen säästövelvoitetta tulee alentaa siten, että ostopalveluihin kohdennetaan 1 miljoona (kolmen miljoonan sijaan) ja omaan tuotantoon 2 miljoonaa (kuuden miljoonan sijaan). Perusteena se, että ministeriö ja hallitus on arvioinut, että vain kolmannes yksiköistä voi alentaa hoitajamitoituksen uudistuvan lain 0,6 tasolle. Nyt tehty säästövelvoite pohjautuu arviolle, että kaikki alentavat mitoituksen 0,6 tasolle. Muutos katsotaan alijäämän lisäyksenä.”

Kuismasen esitys raukesi kannattamattomana.

 

Aluehallituksen jäsen Lassi Kaleva ja Aluevaltuuston 1. varapuheenjohtaja Aleksi Jäntti sekä yliopiston edustaja Tapio Visakorpi poistuivat kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Aluehallituksen varajäsen Veikko Vallin saapui kokoukseen ennen päätöksentekoa.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).