Aluevaltuusto, kokous 3.10.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 115 Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelma vuosille 2023 - 2026

446/2022

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Arto Ranta, strategiajohtaja, Arto.Ranta@pirha.fi

Perustelut

Investointisuunnitelmaa ja sen hyväksymismenettelyä koskevan sääntelyn tarkoituksena on varmistaa, että hyvinvointialue suunnittelee investoinnit taloudellisesti kestävästi siten, että niihin käytettävissä oleva rahoitus riittää. Lisäksi tarkoituksena on, että hyvinvointialueiden laajoja investointeja koskevat hankkeet suunnitellaan valtakunnallisten strategisten tavoitteiden mukaisesti ja kustannusvaikuttavasti huomioiden muiden hyvinvointialueiden vastaavat suunnitelmat sekä väestön palvelutarpeet.

Hyvinvointialueesta annetun lain 16 §:n mukaan hyvinvointialueen on vuosittain laadittava investointisuunnitelma seuraavaa tilikautta seuraavien neljän tilikauden aikana aloitettavista hyvinvointialuekonsernin investoinneista ja niiden rahoituksesta. Investointisuunnitelma koostuu sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen osasuunnitelmista. Voimaanpanolain 61 § mukaan ensimmäinen investointisuunnitelma koskee tilikausia 2023–2026.  Ensimmäinen vuosi 2023 on sitova, loput vuodet 2024–2026 ovat ohjeellisia.

Investointisuunnitelman tulee sisältää tiedot investoinneista ja investointia vastaavista sopimuksista. Lisäksi sen tulee sisältää tiedot hyvinvointialueen toimitilojen ja kiinteistöjen sekä muiden pitkävaikutteisten hyödykkeiden suunnitelluista luovutuksista. Investointiesitykset on eritelty ministeriön ohjeiden mukaisesti rakennuksiin, laite- ja kalustohankintoihin, ICT ja muihin aineettomiin hyödykkeisiin sekä muihin investointeihin.  Investointisuunnitelma ei saa olla ristiriidassa hyvinvointialueen lainanottovaltuuden kanssa.

Vuosien 2023-2026 investointisuunnitelma on esitettävä ministeriöille 1.10.2022 mennessä. Marraskuussa 2022 ministeriö käynnistää neuvottelut hyvinvointialueiden kanssa ja ilmoittavat hyvinvointialueelle suunnitelman hyväksymisestä viimeistään 30.11.2022.

Investointiesitykset on pyydetty kunnilta, pelastuslaitokselta ja sairaanhoitopiiriltä hyvinvointialueen valmisteluun keväällä 2022 ja listaa on vielä täydennetty elo-syyskuussa ja esitysten pohjalta on koottu hyvinvointialueen investointisuunnitelma. 

Pirkanmaan hyvinvointialueen omaan taseeseen tehtävien investointien kokonaismäärä on 307,1 miljoonaan euroa vv. 2023-2026 ja siitä vuodelle 2023 kohdistuu 96,2 miljoonaan euroa. Investointeja vastaavat sopimukset sisältävät vuokrakiinteistöihin tehtäviä perusparannuskorjauksia, uudiskohteita, leasing-hankintoja ja in-house yhtiöiden Monetran ja Istekin kautta tehtyjä ict-hankintoja. Näiden osalta kustannukset tulevat joko rakennusten vuokrina tai järjestelmien palvelumaksuina ja kohdistuvat käyttötalouteen ja heikentävät vuosikatetta. Ennen vuokravaikutteisten rakennusinvestointien toteuttamista tarvitaan vielä hyvinvointialueen palveluiden verkkosuunnitelma ja vuonna 2023 toteutetaan palvelujen toteuttamisen kannalta välttämättömät ja kiireelliset investointihankkeet. Kuntien ja sairaanhoitopiirin ilmoittamat vuokravaikutteiset kohteet on tallennettu hallitukselle oheismateriaaliksi sähköiseen kokoustyötilaan. 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen investointisuunnitelmassa vv. 2023-2026 omaan taseeseen tehtävien investointien kokonaismäärä on 256,3 miljoonaan euroa, josta vuodelle 2023 kohdistuu 91,2 miljoonaan euroa. Investointeja vastaavien sopimusten määrä vv. 2023-2026 on 263,9 miljoonaan euroa, josta vuodelle 2023 kohdistuu 68,9 miljoonaan euroa.

Pelastuslaitoksen investointisuunnitelmassa vv. 2023-2026 omaan taseeseen tehtävien investointien kokonaismäärä on 50,9 miljoonaan euroa, josta vuodelle 2023 kohdistuu 4,9 miljoonaan euroa. Investointeja vastaavien sopimusten määrä vv. 2023-2026 on 15,4 miljoonaan euroa, josta vuodelle 2023 kohdistuu 3,6 miljoonaan euroa.

Tietohallinto (ICT) tukeutuu hankinnoissaan inhouse-yhtiöihin (Istekki Oy ja Monetra Oy), ja nämä suorittavat hankinnat joko kuluperusteisesti tai investointeina omaan taseeseensa. Yhtiöt veloittavat aiheutuvat kustannukset asiakkailtaan palvelumaksuina. Toimintamalli mahdollistaa kustannusten tasaisen jaksottamisen. Tietohallinnon (ICT) suunnitellut investoinnit vuosille 2023-2026 on yhteensä 103,7 milj. euroa, josta vuodelle 2023 kohdistuu 35 miljoonaa euroa. 

Investointien rahoitus

Hyvinvointialueesta annetun lain 15 §:ssä tarkoitettu hyvinvointialueen lainanottovaltuus vuodelle 2023 määritellään hyvinvointialueelle siirtyvien sairaanhoitopiirien ja erityshuoltopiirien kuntayhtymien vuoden 2021 tilinpäätöksen tietojen ja vuoden 2022 talousarvion tietojen perusteella. Valtioneuvoston päätös Pirkanmaan hyvinvointialueen lainanottovaltuudesta vuodelle 2023 on 338 miljoonaan euroa. Hyvinvointialue voi ottaa pitkäaikaista lainaa investointien rahoitukseen lainanottovaltuuden puitteissa.  Rahoituksen riittävyys on osoitettava koko hankkeelle. Lainalla ei voi kuitenkaan lyhentää vanhoja lainoja.

Investointisuunnitelmassa omaan taseeseen tehdään palvelujen kannalta keskeiset rakennusinvestoinnit ja ne rahoitetaan pitkäaikaisella lainalla. Laite- ja kalustehankinnat ja muut investoinnit rahoitetaan pääsääntöisesti vuosikatteella. Rahoituslaskelman mukaan lainaottovaltuus vv. 2023-2026 kattaa investointiohjelmassa olevat rakennushankkeet, mutta lainanottovaltuus ei riitä Taysin uudistamisohjelman loppuvaiheen investointiin ja sen toteuttaminen edellyttää lainanottovaltuuden muuttamista.

Liitteenä on Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelma vuosille 2023-2026 sisältäen esittelydiat sekä Kuntien ja sairaanhoitopiirin ilmoittamat vuokravaikutteiset kohteet.

Ehdotus

Esittelijä

Marina Erhola, Hyvinvointialuejohtaja, Marina.Erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle

  • että aluevaltuusto hyväksyy liitteenä olevan Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelman vuosille 2023-2026 ja
     
  • että aluevaltuusto lähettää investointisuunnitelmaa koskevan esityksen valtiovarainministeriön, sosiaali- ja terveysministeriön ja sisäministeriön käsiteltäväksi.

Päätös

Aluehallitus päätti

  • jättää asian pöydälle

Kokouskäsittely

Merkitiin, että strategiajohtaja Arto Rantaa kuultiin asiantuntijana kokouksessa. Ranta poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Merkittiin, että Miko Bergbom liittyi kokouksen asian käsittelyn aikana.

Merkittiin, että puheenjohtajan esityksestä asia päätettiin jättää pöydälle.  

Valmistelija

Arto Ranta, strategiajohtaja, Arto.Ranta@pirha.fi

Perustelut

Asian esittelyteksti on aluehallituksen 26.9.2022 § 201 käsittelyssä. 

Liitteenä on Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelma vuosille 2023-​2026 sisältäen esittelydiat sekä Kuntien ja sairaanhoitopiirin ilmoittamat vuokravaikutteiset kohteet.

Ehdotus

Esittelijä

Marina Erhola, Hyvinvointialuejohtaja, Marina.Erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle

  • että aluevaltuusto hyväksyy liitteenä olevan Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelman vuosille 2023-​2026 ja
     
  • että aluevaltuusto lähettää investointisuunnitelmaa koskevan esityksen valtiovarainministeriön,​ sosiaali-​ ja terveysministeriön ja sisäministeriön käsiteltäväksi.

Päätös

Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle

  • että aluevaltuusto hyväksyy liitteenä olevan Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelman vuosille 2023-​2026 ja
     
  • että aluevaltuusto lähettää investointisuunnitelmaa koskevan esityksen valtiovarainministeriön,​ sosiaali-​ ja terveysministeriön ja sisäministeriön käsiteltäväksi.

Kokouskäsittely

Merkittiin, että strategiajohtaja Arto Rantaa kuultiin asiantuntijana kokouksessa. Ranta esitteli kokouksessa liitteenä olevat esittelydiat "Pirkanmaan hyvinvointilaluueen investointisuunnitelma vuosille 2023-2026". Ranta poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Perustelut

Asian esittelyteksti on aluehallituksen käsittelyssä 27.9.2022 § 216.

Hyvinvointialueen investointisuunnitelma vuosille 2023-2026 , kuntien ja sairaanhoitopiirin ilmoittamat vuokravaikutteiset kohteet sekä asian esittelydiat ovat liitteenä. 

 

Ehdotus

Aluehallituksen ehdotus:

aluevaltuusto päättää

  • hyväksyä liitteenä olevan Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelman vuosille 2023-​2026,
     
  • että aluevaltuusto lähettää investointisuunnitelmaa koskevan esityksen valtiovarainministeriön,​ sosiaali-​ ja terveysministeriön ja sisäministeriön käsiteltäväksi.

Päätös

Hyväksyttiin.

Pykälä tarkastettiin kokouksessa.

Kokouskäsittely

Kuultiin strategiajohtaja Arto Rantaa asiantuntijana kokouksessa. Ranta esitteli "Investointisuunnitelma vv. 2023-2026"

Puheenjohtaja esitti, että pykälä tarkastetaan kokouksessa. Puheenjohtajan ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta aluevalituksella.

Aluevalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä aluevalituksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen (Laki hyvinvointialueesta 140 §).

 

Valitusviranomainen   

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna

Valituksen voi lähettää sähköpostitse hameenlinna.hao@oikeus.fi tai tehdä hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.  Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusasiakirjat

Valituskirjelmässä on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • muutosvaatimuksen perusteet
  • mihin valitus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituskirjelmässä on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Lisäksi on ilmoitettava yhteystiedot (postiosoite, sähköpostiosoite), joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa ja puhelinnumero mahdollisia tiedusteluita varten.

Valituskirjelmään on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai jäljennöksenä sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valituskirjelmään on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. Asiamiehen on liitettävä valtakirja sen mukaan kuin HLL 21 §:ssä säädetään.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

"Tuomioistuimen ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista annetun lain (701/93) nojalla muutoksenhakijalta peritään hallinto-oikeudessa kulloinkin voimassa oleva oikeudenkäyntimaksu 260 euroa (v. 2021).

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Oikeudenkäyntimaksua ei peritä sosiaalihuoltolaissa (mm. vammaispalvelu, toimeentulotuki ja kehitysvammaisten erityishuolto) tarkoitettua palvelua tai etuutta koskevissa asioissa eikä myöskään terveydenhuolto-, päihdehuolto- tai mielenterveyslain mukaisissa asioissa eikä asioissa, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain mukaan määrättyjä asiakasmaksuja (Tuomioistuinmaksulaki 5 §).”