Perustelut
Aluehallitus päätti 2.12.2024 (§ 336) vammaispalvelulain mukaisen liikkumisen tuen myöntämisperusteet, jotka tulivat voimaan 1.1.2025.
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (hyvinvointialuelaki 142 §).
Vammaisneuvoston puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja ovat allekirjoittaneet oikaisuvaatimuksen, joka on tullut vireille määräajassa 18.12.2024.
Oikaisuvaatimus
Oikaisuvaatimuksen mukaan vammaisneuvosto huomauttaa, että vammaisneuvoston antama lausunto ei ole ollut liitteenä aluehallituksen käsittelyn yhteydessä. Lausunnon tulee olla aluehallituksen pöytäkirjan esityslistassa ja kokouspöytäkirjassa mukana. Aluehallituksen päätös on kumottava ja myöntämisperusteet käsiteltävä aluehallituksessa uudelleen niin, että vammaisneuvoston lausunto on liitetty mukaan. Vammaisneuvoston lausunnossa esille tuodut yhdenvertaisuutta ja yksilöllisyyttä koskevat täydennykset on lisättävä myöntämisperusteisiin.
Perustelut
Oikaisuvaatimus on laadittu siten, että siinä esitetyt vaatimukset olisivat vammaisneuvoston esittämiä. Vaikuttamistoimielimellä ei kuitenkaan ole itsenäistä oikeutta tehdä asiassa oikaisuvaatimusta. Oikaisuvaatimus käsitellään hyvinvointialueen jäsenen muutoksenhakuna.
Vaikuttamistoimielimille tulee antaa mahdollisuus vaikuttaa hyvinvointialueen toiminnan suunnitteluun, valmisteluun, toteuttamiseen ja seurantaan asioissa, joilla on tai joilla vaikuttamistoimielin arvioi olevan merkitystä lasten ja nuorten, ikääntyneen väestön tai vammaisten henkilöiden ja heidän tarvitsemiensa palveluiden kannalta, ja vaikuttamistoimielimet tulee ottaa mukaan osallistumisen ja kuulemisen kehittämiseen hyvinvointialueella. Aluehallituksen on huolehdittava vaikuttamistoimielinten toimintaedellytyksistä (hyvinvointialuelaki 32 §).
Asioiden valmistelusta ja virkavalmistelun ehdotuksista käydään keskustelua vaikuttamistoimielinten kokouksissa ja elimillä on mahdollisuus laatia asiasta kommenttinsa ja lausuntonsa asian päätöskäsittelyjä varten. Virkavalmistelu ottaa huomioon myös vaikuttamistoimielimen kanssa käydyn keskustelun ja siinä nousseet näkökulmat.
Kokouskäsittelyyn liittyvät vaatimukset
Esitystä vammaispalvelulain mukaisen liikkumisen tuen myöntämisperusteista on käsitelty vammaisneuvoston kokouksessa 6.11.2024 § 88. Käsittely sisälsi asian esittelyn ja keskustelun aiheesta. Kokouksen pöytäkirjalle on merkitty, että neuvosto laatii lausunnon myöntämisen perusteista keskustelun pohjalta ja lausunto liitetään pöytäkirjalle sen valmistuttua. Lausunto 15.11.2024 on liitetty myöhemmin (18.11.) vammaisneuvoston pöytäkirjaan verkkosivulle.
Aluehallituksen esityslistalla (2.12.2024 § 336) on kerrottu asian käsittelystä vammaisneuvoston kanssa ja se, millä tavalla vammaisneuvoston näkemykset ovat vaikuttaneet esitykseen. Esityslistalla on mainittu vammaisneuvoston laatima lausunto. Esityslistan historiatiedoissa on ollut mukana vammaisneuvoston pöytäkirja 6.11.2024 § 88.
Vammaisneuvoston lausunto oli valitettavan teknisen virheen takia jäänyt pois aluehallituksen pykälän liitekokonaisuudesta. Lausunto on ollut saatavilla vammaisneuvoston pöytäkirjan liitteenä verkkosivuilla. Hallintolain 45 §:n mukaan päätös on perusteltava ja perusteluissa on ilmoitettava, mitkä seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun sekä mainittava sovelletut säännökset. Aluehallituksen esityslistalla oleva asia on perusteltu ja siinä on kerrottu, miten vammaisneuvosto on ollut mukana asian valmistelussa. Aluehallituksen kokouksessa on kuultu palvelulinjajohtajaa asiantuntijana.
Myöntämisperusteisiin liittyvät vaatimukset
Oikaisuvaatimuksessa viitataan myös asiakkaan yksilöllisen tarveharkinnan merkitykseen. Aluehallituksen 2.12.2024 päättämillä myöntämisperusteilla varmistetaan, että lakisääteisten palveluiden järjestäminen ja myöntäminen hyvinvointialueella tapahtuu yhdenvertaisesti ja vammaisten henkilöiden yksilölliset tarpeet huomioiden. Asiakkaan yksilöllisen tilanteen arviointi ja huomioiminen sisältyy vammaispalvelulain mukaiseen päätöksentekoon ja on osa sosiaalityötä. Myöntämisperusteet eivät kavenna sosiaalityöhön kiinteästi sisältyvää yksilöllistä harkintaa, mutta antavat yhdenmukaisen pohjan viranhaltijoiden päätöksenteolle ja turvaavat kaikkien asiakkaiden yhdenvertaista kohtelua. Myöntämisperusteisiin ei pääsääntöisesti kirjata lakitekstejä tai toisteta sisältöä, joka ilmenee laista.
Vammaisneuvoston lausunnossaan esittämät yksitiyiskohtaiset ehdotukset ja täydennykset on vammaispalvelujen virkavalmistelussa käyty huolellisesti läpi. Ehdotukset ja täydennykset eivät taloudelliset reunaehdot huomioiden ja asiakkaiden yhdenvertaisen kohtelun vuoksi olleet mahdollisia eivätkä lain mukaan myöskään velvoittavia. Vammaisneuvoston lausunto on sisältänyt lisäksi muita huomioita liikkumisen tuen palveluihin ja kilpailuttamisen käytäntöihin. Nämä eivät kuitenkaan ole myöntämisperusteisiin liittyviä asioita.
Muilta osin viittaamme aluehallituksen päätöksen 2.12.2024 perusteluihin. Oikaisuvaatimuksessa tai vammaisneuvoston lausunnossa ei ole esitetty perusteluja, joiden perusteella aluehallituksen 2.12.2024 päättämiä myöntämisperusteita tulisi arvioida toisin.
Asian liitteenä on oikaisuvaatimus ja vammaispalvelulain mukaisen liikkumisen tuen myöntämisperusteet sekä vammaisneuvoston lausunto.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Juhani Sand, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi
Aluehallitus päättää hylätä oikaisuvaatimuksen.