Aluehallitus, kokous 17.2.2025

Esityslista on tarkastamaton

§ 57 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvontasuunnitelman toteutuminen 2024

8678/2024

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Katja Uitus-Mäntylä, PALVELUPÄÄLLIKKÖ, katja.uitus-mantyla@pirha.fi

Perustelut

Hyvinvointialueen on järjestämisvastuuseensa kuuluvana tehtävänä valvottava ja ohjattava järjestämisvastuullaan olevia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja ja palveluntuottajia. Pirkanmaan hyvinvointialueen (jäljempänä Pirha) omavalvontaohjelman (aluevaltuusto 15.12.2023 § 140) mukaisesti palvelunjärjestäjän keskeisenä tehtävänä on varmentaa järjestämisvastuunsa toteuttaminen. Järjestämisvastuu varmennetaan järjestäjän omavalvontaohjelman mukaisella laadunkehittämisellä ja itsearvioinnilla (Strategisen ohjauksen tehtäväalue) sekä oman ja hankitun sosiaali- ja terveyspalvelun valvonnalla (Tukipalveluiden tehtäväalue).

Valvonnan toteuttaminen vuonna 2024 on perustunut aluehallituksen (29.1.2024 § 32) hyväksymään sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvontasuunnitelmaan 2024–2025. Valvontasuunnitelmassa on linjattu suunnitelman mukaiset valvontakohteet sekä järjestäjän valvonnan painopisteet.

Pirhan hallintosäännön (§ 12, 4a kohta) mukaan asiakkuus- ja laatujaosto seuraa valvontasuunnitelman toteutumista. Asiakkuus- ja laatujaosto käsittelee neljännesvuosittain sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvontasuunnitelman toteutumisraportit. Edellinen valvontasuunnitelman toteutumisraportti tammi-syyskuulta 2024 on käsitelty asiakkuus- ja laatujaostossa 21.10.2024 § 76. Nyt käsittelyssä on koko vuoden 2024 raportti, joka sisältää myös loka-joulukuussa 2024 tehdyt valvontahavainnot.

Valvontasuunnitelman mukainen toiminta

Vuonna 2024 valvontayksikössä työskenteli 17 valvonta-asiantuntijaa ja palvelupäällikkö. Valvonnan toteuttamiseksi valvontayksikkö on jaettu tiimeihin; lapsiperheiden tiimi (lasten, nuorten ja perheiden palvelut), työikäisten tiimi (työikäisten palvelut, mielenterveys- ja päihdepalvelut, vammaispalvelut), ikäihmisten tiimi (ikäihmisten palvelut) sekä terveydenhuollon tiimi (terveydenhuollon ja sairaanhoidon palvelut).

Valvontasuunnitelma toteutui vuonna 2024 pääasiassa suunnitelman mukaisesti. Ympärivuorokautista sosiaalihuollon palvelua tuottavien yksiköiden valvonta toteutui lähes 100 %:sti.  Kotihoidon valvonta kokonaisuutena toteutettiin jo vuoden 2024 aikana. Terveydenhuollon yksiköistä valvonta kohdistui kotisairaalatoimintaan, lähipalvelusairaaloihin ja kampussairaaloiden osastohoitoon. Ohjaus- ja valvonta kohdennettiin kaikkeen Pirhan omaan toimintaan. Osastotoiminnan osalta ohjaus- ja valvontakäynnit toteutettiin myös Kolmostien terveyden, Keiturin Sote Oy:n ja Mäntänvuorenterveys Oy:n yksiköihin. Lisäksi käytiin Tammenlehväkeskuksen neljällä osastolla, Pirkanmaan hoitokodissa sekä katkaisu- ja selviämisasemalla.

Valvontasuunnitelmaan jouduttiin toimintavuoden aikana tekemään muutamia tarkennuksia ja muutoksia lähinnä valvontaviranomaisen valvontatoimenpiteiden sekä palvelujen organisoinnissa tapahtuneiden muutosten vuoksi. Esimerkiksi lastensuojelun avohuollon sosiaalityön valvonta siirrettiin valvontaviranomaisen valvonnan vuoksi vuodelle 2025 ja lasten-, nuorten- ja aikuispsykiatrian avopalveluiden valvonta organisoitumismuutoksen vuoksi vuodelle 2026.

Vuonna 2024 valvontayksikön Laatuporttiin kirjaamia ohjaus- ja valvontatapahtumia oli yhteensä 662. Näistä noin 82 % oli  valvontasuunnitelman mukaisia ohjaus- ja valvontakäyntejä. Pääasiassa suunnitelmalliseen valvontaan liittyvät jatkovalvonnat huomioiden suunnitelmallisen valvonnan osuus oli noin 88 %. Lisäksi reaktiivisia valvontatapahtumia oli 52. Reaktiivista valvontaa toteutettiin pääasiassa osana erilaisten epäkohtailmoitusten tai omavalvonnalliseen käsittelyyn siirrettyjen asioiden selvittelyä. 

Ohjaus- ja valvontatapahtumissa kirjattiin eri osa-alueisiin liittyen vakavia poikkeamia, lieviä poikkeamia, kehittämissuosituksia ja positiivisia havaintoja. Havaituista poikkeamista 5,7 % oli vakavia. Vakavat poikkeamat liittyivät esimerkiksi omavalvontasuunnitelmien laadintaan, julkaisuun ja raportointiin, riskien hallintaan, asiakkaiden hoito-/palvelu-/kuntoutussuunnitelmiin, asiakkaan asemaan ja oikeuksiin, lääkehoitoon, henkilöstöön, kirjaamiskäytäntöihin ja ohjeisiin sekä tietoturvaan.

Positiivisia havaintoja tehtiin esimerkiksi henkilöstön sekä läheisten ja asiakkaiden osallistamisesta yksikön omavalvonnan suunnitteluun, toimintaa ohjaavien arvojen toteuttamisesta käytännön toiminnassa, palautekäytäntöjen toimivuudesta ja palautteiden hyödyntämisestä toiminnan kehittämisessä, tiedottamisesta, asiakkaiden osallistamisesta arjessa sekä henkilöstön hyvästä perehdytyksestä ja koulutukseen panostamisesta.

Pirhan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämiseen liittyen tehtiin lisäksi loka-joulukuulta 2024 yleisiä havaintoja. Näitä olivat esimerkiksi sosiaalihuoltolain mukaisen omatyöntekijyyden toteutuminen, lääkehoitosuunnitelmien sisältö, kirjaamisen laatu ja sisältö sekä mielenterveyspalveluiden saatavuus.

Joidenkin vuonna 2024 aloitettujen valvonnallisten huomioiden seurantaa jatketaan edelleen valvontayksikössä vuonna 2025, koska esimerkiksi toimenpiteet ja toteutus voivat olla vielä osittain kesken. Seurannassa olevia asioita ovat mm:  henkilökunnan ilmoittamisvelvollisuuden toteutuminen, omavalvontasuunnitelmien neljän kuukauden välein tehtävä raportointi, Pirhan yksiköiden omavalvontasuunnitelmien käyttö käytännössä yksikön omavalvonnan toteuttamisessa, muistutusten käsittelyn prosessit Pirhassa ja tiedon kulku valvontayksikölle, vakavien vaaratapahtumien tutkinnan prosessit Pirhassa ja omatyöntekijyyden toteutuminen.

Muu valvontatoiminta
Valvontaviranomaiselta (pääasiassa aluehallintovirasto) saapuneita epäkohtailmoituksia ja omavalvonnalliseen käsittelyyn siirrettäviä asioita tuli Pirhaan yhteensä 88. Ilmoituksista 34 koski ostopalveluita ja 54 hyvinvointialueen omaa palvelutuotantoa (näistä terveydenhuolto 30). Saapuneiden ilmoituksen sisältö on ollut moninaista, eikä esille ole noussut selkeästi yksittäisiä palveluita tai asioita, joihin ilmoituksia olisi erityisesti kohdentunut.

Vuoden 2024 alusta tuli voimaan henkilökunnan ilmoitusvelvollisuus (laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023), § 29). Henkilöstön ilmoituksia tuli valvontayksikölle tietoon 19. Näistä 10 koski Pirhan omaa palvelutuotantoa ja yhdeksän (9) ostopalvelua. Lisäksi Pirhan palvelutuotannon käyttämän Haipro-järjestelmän kautta valvontayksikkö sai tiedoksi 30 ilmoitusta. Ilmoitusten kohteena olivat pääasiassa henkilöstön riittävyyteen liittyvät asiat sekä asiakkaiden palvelujen toteutuminen ja asiakkaiden kohtelu.

Lisäksi muita ilmoituksia tuli 48. Näistä 41 koski ostopalveluita ja seitsemän (7) Pirhan omaa palvelutuotantoa. Ilmoitukset olivat yli puolessa tapauksista yksikön omavalvonnallisia ilmoituksia mm. lääkehoitoon liittyviä merkittäviä poikkeamia sekä yksittäisen asiakkaan asioita (esim. karkaaminen).

Saapuneet ilmoitukset on käsitelty palvelutuotannon kanssa sovitun työnjaon mukaisesti siten, että valvontayksikkö on selvittänyt ostopalveluita koskevat ilmoitukset ja Pirhan palvelutuotanto ensisijaisesti omaa palvelua koskevat ilmoitukset. Valvontayksikkö on kuitenkin seurannut riskiperusteisesti myös omaan palvelutuotantoon kohdistuvia ilmoituksia.

Yhteistyö

Ohjaus- ja valvontakäynneiltä saatava palaute palveluntuottajilla on ensiarvoisen tärkeää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvonnan toteutumisen seurannassa sekä kehittämisessä. Valvontayksikkö lähetti vuonna 2024 ohjaus- ja valvontakäynnin jälkeen palveluyksiköille palautekyselyn. Palautteita saatiin 199 yksiköstä. Ohjaus- ja valvontakäynnin yleisarvosana palautteissa oli 4,5/5.

Vuosi 2024 on tuonut esille tarpeen kehittää valvontayksikön ja palvelulinjojen yhteistyötä edelleen. Lisäksi myös sopimuksenmukaisuuden valvonnassa on Pirhassa edelleen kehitettävää.

Valvontaviranomaisena toimii Suomessa Valvira ja aluehallintovirastot. Valvontayksikkö on tehnyt tarpeen mukaisesti yhteistyötä valvontaviranomaisten kanssa ja yhteistyö on koettu toimivaksi.

Liitteenä sosiaali- ja terveydenhuollon valvontasuunnitelman toteutuminen vuonna 2024 -raportti. Oheismateriaalina Sosiaali- ja terveydenhuollon valvontasuunnitelman toteutuminen vuonna 2024 esitysdiat.

Ehdotus

Esittelijä

Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi

Asiakkuus ja laatujaosto päättää

  1. merkitä tiedoksi valvontasuunnitelman toteutumisen vuodelta 2024.
     
  2. antaa sen tiedoksi aluehallitukselle.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana palvelupäällikkö Katja Uitus-Mäntylää.

Valmistelija

  • Katja Uitus-Mäntylä, PALVELUPÄÄLLIKKÖ, katja.uitus-mantyla@pirha.fi

Perustelut

Hyvinvointialueen on järjestämisvastuuseensa kuuluvana tehtävänä valvottava ja ohjattava järjestämisvastuullaan olevia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja ja palveluntuottajia. Pirkanmaan hyvinvointialueen omavalvontaohjelman (aluevaltuusto 15.12.2023 § 140) mukaisesti palvelunjärjestäjän keskeisenä tehtävänä on varmentaa järjestämisvastuunsa toteuttaminen. Järjestämisvastuu varmennetaan järjestäjän omavalvontaohjelman mukaisella laadunkehittämisellä ja itsearvioinnilla (strategisen ohjauksen tehtäväalue) sekä oman ja hankitun sosiaali- ja terveyspalvelun valvonnalla (tukipalveluiden tehtäväalue).

Valvonnan toteuttaminen vuonna 2024 on perustunut aluehallituksen (29.1.2024 § 32) hyväksymään sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvontasuunnitelmaan 2024–2025. Valvontasuunnitelmassa on linjattu suunnitelman mukaiset valvontakohteet sekä järjestäjän valvonnan painopisteet.

Hallintosäännön (§ 12, 4a kohta) mukaan asiakkuus- ja laatujaosto seuraa valvontasuunnitelman toteutumista. Asiakkuus- ja laatujaosto käsittelee neljännesvuosittain sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvontasuunnitelman toteutumisraportit.  Asiakkuus- ja laatujaosto on käsitellyt vuoden 2024 aikana kolme kertaan valvontasuunnitelman toteutumista ja koko vuoden 2024 valvontasuunnitelman toteutumisen 3.2.2025 § 12. Koko vuoden 2024 raportti on sisältänyt myös vuoden viimeisen neljänneksen (loka-joulukuu 2024) valvontahavainnot.

Valvontasuunnitelman mukainen toiminta

Vuonna 2024 valvontayksikössä työskenteli 17 valvonta-asiantuntijaa ja palvelupäällikkö. Valvonnan toteuttamiseksi valvontayksikkö on jaettu tiimeihin; lapsiperheiden tiimi (lasten, nuorten ja perheiden palvelut), työikäisten tiimi (työikäisten palvelut, mielenterveys- ja päihdepalvelut, vammaispalvelut), ikäihmisten tiimi (ikäihmisten palvelut) sekä terveydenhuollon tiimi (terveydenhuollon ja sairaanhoidon palvelut).

Valvontasuunnitelma toteutui vuonna 2024 pääasiassa suunnitelman mukaisesti. Ympärivuorokautista sosiaalihuollon palvelua tuottavien yksiköiden valvonta toteutui lähes 100 %:sti.  Kotihoidon valvonta kokonaisuutena toteutettiin jo vuoden 2024 aikana. Terveydenhuollon yksiköistä valvonta kohdistui kotisairaalatoimintaan, lähipalvelusairaaloihin ja kampussairaaloiden osastohoitoon. Ohjaus- ja valvonta kohdennettiin kaikkeen hyvinvointialueen omaan toimintaan. Osastotoiminnan osalta ohjaus- ja valvontakäynnit toteutettiin myös Kolmostien terveyden, Keiturin Sote Oy:n ja Mäntänvuorenterveys Oy:n yksiköihin. Lisäksi käytiin Tammenlehväkeskuksen neljällä osastolla, Pirkanmaan hoitokodissa sekä katkaisu- ja selviämisasemalla.

Valvontasuunnitelmaan tehtiin toimintavuoden aikana tmuutamia tarkennuksia ja muutoksia lähinnä valvontaviranomaisen valvontatoimenpiteiden sekä palvelujen organisoinnissa tapahtuneiden muutosten vuoksi. Esimerkiksi lastensuojelun avohuollon sosiaalityön valvonta siirrettiin valvontaviranomaisen valvonnan vuoksi vuodelle 2025 ja lasten-, nuorten- ja aikuispsykiatrian avopalveluiden valvonta organisoitumismuutoksen vuoksi vuodelle 2026.

Vuonna 2024 valvontayksikön Laatuporttiin kirjaamia ohjaus- ja valvontatapahtumia oli yhteensä 662. Näistä noin 82 % oli  valvontasuunnitelman mukaisia ohjaus- ja valvontakäyntejä. Pääasiassa suunnitelmalliseen valvontaan liittyvät jatkovalvonnat huomioiden suunnitelmallisen valvonnan osuus oli noin 88 %. Lisäksi reaktiivisia valvontatapahtumia oli 52. Reaktiivista valvontaa toteutettiin pääasiassa osana erilaisten epäkohtailmoitusten tai omavalvonnalliseen käsittelyyn siirrettyjen asioiden selvittelyä. 

Ohjaus- ja valvontatapahtumissa kirjattiin eri osa-alueisiin liittyen vakavia poikkeamia, lieviä poikkeamia, kehittämissuosituksia ja positiivisia havaintoja. Havaituista poikkeamista 5,7 % oli vakavia. Vakavat poikkeamat liittyivät esimerkiksi omavalvontasuunnitelmien laadintaan, julkaisuun ja raportointiin, riskien hallintaan, asiakkaiden hoito-/palvelu-/kuntoutussuunnitelmiin, asiakkaan asemaan ja oikeuksiin, lääkehoitoon, henkilöstöön, kirjaamiskäytäntöihin ja ohjeisiin sekä tietoturvaan.

Positiivisia havaintoja tehtiin esimerkiksi henkilöstön sekä läheisten ja asiakkaiden osallistamisesta yksikön omavalvonnan suunnitteluun, toimintaa ohjaavien arvojen toteuttamisesta käytännön toiminnassa, palautekäytäntöjen toimivuudesta ja palautteiden hyödyntämisestä toiminnan kehittämisessä, tiedottamisesta, asiakkaiden osallistamisesta arjessa sekä henkilöstön hyvästä perehdytyksestä ja koulutukseen panostamisesta.

Hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämiseen liittyen tehtiin lisäksi loka-joulukuulta 2024 yleisiä havaintoja. Näitä olivat esimerkiksi sosiaalihuoltolain mukaisen omatyöntekijyyden toteutuminen, lääkehoitosuunnitelmien sisältö, kirjaamisen laatu ja sisältö sekä mielenterveyspalveluiden saatavuus.

Joidenkin vuonna 2024 aloitettujen valvonnallisten huomioiden seurantaa jatketaan edelleen valvontayksikössä vuonna 2025, koska esimerkiksi toimenpiteet ja toteutus voivat olla vielä osittain kesken. Seurannassa olevia asioita ovat mm:  henkilökunnan ilmoittamisvelvollisuuden toteutuminen, omavalvontasuunnitelmien neljän kuukauden välein tehtävä raportointi, hyvinvointialueen yksiköiden omavalvontasuunnitelmien käyttö käytännössä yksikön omavalvonnan toteuttamisessa, muistutusten käsittelyn prosessit ja tiedon kulku valvontayksikölle, vakavien vaaratapahtumien tutkinnan prosessit  ja omatyöntekijyyden toteutuminen.

Muu valvontatoiminta

Valvontaviranomaiselta (pääasiassa aluehallintovirasto) saapuneita epäkohtailmoituksia ja omavalvonnalliseen käsittelyyn siirrettäviä asioita tuli  yhteensä 88. Ilmoituksista 34 koski ostopalveluita ja 54 hyvinvointialueen omaa palvelutuotantoa (näistä terveydenhuolto 30). Saapuneiden ilmoituksen sisältö on ollut moninaista, eikä esille ole noussut selkeästi yksittäisiä palveluita tai asioita, joihin ilmoituksia olisi erityisesti kohdentunut.

Vuoden 2024 alusta tuli voimaan henkilökunnan ilmoitusvelvollisuus (laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023), § 29). Henkilöstön ilmoituksia tuli valvontayksikölle tietoon 19. Näistä 10 koski omaa palvelutuotantoa ja yhdeksän (9) ostopalvelua. Lisäksi hyvinvointialueen palvelutuotannon käyttämän Haipro-järjestelmän kautta valvontayksikkö sai tiedoksi 30 ilmoitusta. Ilmoitusten kohteena olivat pääasiassa henkilöstön riittävyyteen liittyvät asiat sekä asiakkaiden palvelujen toteutuminen ja asiakkaiden kohtelu.

Lisäksi muita ilmoituksia tuli 48. Näistä 41 koski ostopalveluita ja seitsemän (7) omaa palvelutuotantoa. Ilmoitukset olivat yli puolessa tapauksista yksikön omavalvonnallisia ilmoituksia mm. lääkehoitoon liittyviä merkittäviä poikkeamia sekä yksittäisen asiakkaan asioita (esim. karkaaminen).

Saapuneet ilmoitukset on käsitelty palvelutuotannon kanssa sovitun työnjaon mukaisesti siten, että valvontayksikkö on selvittänyt ostopalveluita koskevat ilmoitukset ja hyvinvointialueen palvelutuotanto ensisijaisesti omaa palvelua koskevat ilmoitukset. Valvontayksikkö on kuitenkin seurannut riskiperusteisesti myös omaan palvelutuotantoon kohdistuvia ilmoituksia.

Yhteistyö

Ohjaus- ja valvontakäynneiltä saatava palaute palveluntuottajilla on ensiarvoisen tärkeää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvonnan toteutumisen seurannassa sekä kehittämisessä. Valvontayksikkö lähetti vuonna 2024 ohjaus- ja valvontakäynnin jälkeen palveluyksiköille palautekyselyn. Palautteita saatiin 199 yksiköstä. Ohjaus- ja valvontakäynnin yleisarvosana palautteissa oli 4,5/5.

Vuosi 2024 on tuonut esille tarpeen kehittää valvontayksikön ja palvelulinjojen yhteistyötä edelleen. Lisäksi myös sopimuksenmukaisuuden valvonnassa on  edelleen kehitettävää.

Valvontayksikkö on tehnyt tarpeen mukaisesti yhteistyötä valvontaviranomaisten (Valvira, aluehallintovirasto) kanssa ja yhteistyö on koettu toimivaksi.

Liitteenä Sosiaali- ja terveydenhuollon valvontasuunnitelman toteutuminen vuonna 2024 -raportti. 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Juhani Sand, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Aluehallitus päättää merkitä tiedoksi Sosiaali- ja terveydenhuollon valvontasuunnitelman toteutumisen vuonna 2024.