Aluehallitus, kokous 6.10.2025

Esityslista on tarkastamaton

§ 274 Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut ja maksujen alentamisen ja perimättä jättämisen perusteet

225/2022

Valmistelija

  • Mari Kallinen, ASIAKASMAKSUPÄÄLLIKKÖ, mari.kallinen@pirha.fi
  • Mikko Hannola, TALOUSPALVELUJOHTAJA, mikko.hannola@pirha.fi

Perustelut

Aluevaltuusto on 16.8.2022 § 96 hyväksynyt ”Perusteet sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen oikaisemiseksi, alentamiseksi ja perimättä jättämiseksi”-asiakirja. Perusteisiin on ollut tarpeen tehdä eräitä päivityksiä ja asiakirja on sen vuoksi valmisteltu uudelleen.

Uudistettu asiakirja ”Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen alentaminen ja perimättä jättäminen Pirkanmaan hyvinvointialueella” on termistöltään ja sisältörakenteeltaan ajantasainen ja noudattaa muiden hyvinvointialueiden vastaavien dokumenttien sisältöä. Dokumentti antaa aiempaa selkeämmän ja yksityiskohtaisemman kuvauksen alentamisen ja perimättä jättämisen ehdoista ja käsittelyprosessista, mikä hyödyttää alennusta hakevaa asiakasta ja asiakkaiden kanssa toimivia Pirhan työntekijöitä.

Asiakirja esittää uusia työkaluja kaikkein vaikeimmassa asemassa olevien asiakkaiden tukemiseen. Keinovalikoimassa ovat mm.

  • Jos alennus myönnetään laskusta, joka on osaltaan vaikuttanut maksukaton täyttymiseen, maksukatto jätetään tästä huolimatta voimaan asiakkaan edun mukaisesti.
  • Jos maksun alentamisen jälkeen asiakkaalle lähetettävän laskun arvoksi jää alle 7 euroa, maksua ei peritä asiakkaalta lainkaan.
  • Kelan myöntämä toimeentulotuki tai Ulosottolaitoksen toteama varattomuus toimivat todisteena asiakkaan toimeentulon vaarantumisesta.


Asiakirja mahdollistaa asiakkaan käyttää niitä Pirhan palveluita, joita palvelutarpeen arvioinnissa on katsottu hänelle välttämättömiksi. Ravintomenojen kolmiluokkainen malli takaa, että Pirhan ateriapalveluita käyttävällä asiakkaalla on riittävät taloudelliset resurssit aterioidensa maksamiseen.

Asiakirja tehostaa alennushakemuksia käsittelevien sihteereiden toimintaa esim. karsimalla päällekkäistä työtä Kelan kanssa. Se myös vähentää asiakkaiden työmäärää määrittämällä tilanteita, joissa tarvitaan vähemmän liitteitä esim. asiakkaan verotiedot saadaan käsittelyyn suoraan Verosovelluksen kautta.

Kaikkien asiakkaiden kohdalla tehdään kokonaistaloudellinen selvitys ja asiakkaan tilanteessa voidaan käyttää harkintaa sosiaalialan ammattihenkilön puoltavalla arviolla. Hyvinvointialueen asiakasmaksujen alentaminen ja perimättä jättäminen erottautuu aiempaa selkeämmin omaksi erilaiseksi prosessikseen suhteessa Kelan vastaavaan toimeentulon vaarantumisen laskennan prosessiin.

Liitteenä "Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen alentaminen ja perimättä jättäminen Pirkanmaan hyvinvointialueella"- asiakirja sekä lisäksi keskeisimmät tehdyt muutokset on koottu erilliseen yhteenvetodokumenttiin lyhyine perusteluineen.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Juhani Sand, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että se

  1. hyväksyy dokumentin "Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen alentaminen ja perimättä jättäminen Pirkanmaan hyvinvointialueella" noudatettavaksi päätöksenteossa,
     
  2. valtuuttaa talouspalvelujohtajan tekemään liitteenä olevaan asiakirjaan mahdolliset teknisluonteiset korjaukset.