Aluehallitus, kokous 11.4.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 92 Pirkanmaan kuntien henkilökohtaisen avun hankinnan uudelleenavaus 2023

973/2023

Valmistelija

  • Päivi Tryyki, JOHTAJA, paivi.tryyki@pirha.fi

Perustelut

Hankinnan kuvaus

Tuomi Logistiikka Oy lähetti Pirkanmaan hyvinvointialueen toimeksiannosta 3.2.2023 julkaistavaksi HILMA-palveluun hankintailmoituksen 430541/Pirkanmaan kuntien henkilökohtaisen avun hankinta uudelleenavaus 2023. Kyseessä on Pirkanmaan kuntien henkilökohtaisen avun hankinnan (1978/2020) hankintamenettelyn toinen uudelleen avaus.

Hankinnan kohteena on vammaispalvelulain perusteella järjestettävä vaikeavammaisten henkilökohtaisen avun palvelu. Hankinta on alun perin ollut Pirkanmaan kuntien yhteishankinta, jonka Tampereen kaupunki on aiemmin toteuttanut kaikkien hankintaan osallistuvien kuntien puolesta. Hankinnan uudelleen avauksen toteutti Pirkanmaan hyvinvointialue.

Hankintamenettelyn mukaisesti hankinta avataan uudelleen varsinaisen sopimuskauden (1.1.2021-31.12.2023) aikana vähintään kaksi (2) kertaa. Tilaaja avasi hankinnan ensimmäisen kerran vuoden 2022 alussa, jolloin tilaaja nosti palvelulle asetettua enimmäishintaa 0,50 euroa ja päivitti palvelukuvausta ja hankintasopimusluonnosta hankintamenettelyn ehtojen mukaisesti. Hankinta avattiin uudelleen toisen kerran helmikuussa 2023, jolloin tilaaja nosti palvelulle asetettua enimmäishintaa 0,50 euroa ja päivitti palvelukuvausta ja hankintasopimusluonnosta hankintamenettelyn ehtojen mukaisesti. 

Valituksi tulleella palveluntuottajalla on oikeus muuttaa hankintamenettelyn avaamisen yhteydessä hintaansa jättämällä uuden tarjouksen kuitenkin niin, ettei hinta ylitä kulloinkin palvelulle määriteltyä uutta enimmäishintaa. Hankintamenettelyn uudelleen avaamisen yhteydessä myös tarjoaja, joka ei ole jättänyt tarjousta tai ei ole aiemmin tullut valituksi palveluntuottajaksi, voi jättää tarjouksen.

Uudelleen avauksen mukainen sopimuskausi on 1.5.2023 - 31.12.2023. Sopimusta on mahdollista jatkaa toistaiseksi voimassa olevalla optiokaudella. Tilaaja tekee option käytöstä erillisen päätöksen.

Kyseessä on hankintalain (1397/2016) liitteen E mukainen sosiaali- ja terveyspalvelujen kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintamenettelynä on hankintalain 109 §:n mukainen menettely. Kyseessä on sähköinen hankintamenettely, joka mahdollistaa palveluntuottajien mukaan pääsyn menettelyyn myös kesken hankintakauden. 

Tarjouspyyntö liitteineen oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa https://tarjouspalvelu.fi/tuomilogistiikka. 

Hankintaa ei ollut jaettu osiin, koska se ei kokonaisuuden kannalta ollut tarkoituksenmukaista.

Hankinnan arvonlisäveroton vuosiarvo on sitoumuksetta noin 11 000 000 euroa ja arvonlisäveroton kokonaisarvo on yhteensä sitoumuksetta noin 77 000 000 euroa sopimuskauden aikana sisältäen option.

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 16 §:n mukainen perustelu.

Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiassa ja siihen sisältyvässä palvelustrategiassa asetetaan muun ohella palvelujen järjestämistä linjaavat tavoitteet ja palveluiden verkoston periaatteet. Hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palveluiden tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palveluiden riittävän saatavuuden takaamiseksi hyvinvointialueella. Tilaaja on huomioinut hankintaa määritellessään järjestämislain (612/2021) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinta täyttää järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta. 

Tilaaja varmistaa palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Sopimuskaudella tilaaja seuraa palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Tilaaja on varautunut palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin. 

Selvitys hankinnan laatuvaatimuksista

Tilaaja on sisällyttänyt sopimukseen palvelulle asetetut tavoitteet ja asettanut palvelua koskevat ehdottomat laatuvaatimukset sellaisiksi, että ne yhdessä takaavat laadukkaan palvelun.

Saadut tarjoukset

Tarjouksen jättivät määräaikaan 28.2.2023 klo 12.00 mennessä seuraavat (8 kpl) tarjoajat:

  • Avustajasi Validia Oy (y-tunnus 3119852-3) 
  • Gubbe Sydänystävä Oy (y-tunnus 2949014-6) 
  • KoskiHoiva Oy (y-tunnus 2695507-5)
  • Kotipalvelu Mehiläinen Oy (y-tunnus 1926203-5)
  • Med Group Oy (y-tunnus 2080120-0)
  • Medicomissio Sairaanhoitopalvelu (y-tunnus 2617166-8)
  • ! Suomen Avustajapalvelut Oy (y-tunnus 2872955-7)
  • Suomen Seniorihoiva Oy (y-tunnus 2560205-9)

Tarjouksen jättäneistä yrityksistä KoskiHoiva Oy, Kotipalvelu Mehiläinen Oy, Med Group Oy ja ! Suomen Avustajapalvelut Oy ovat jo perustamisvaiheessa mukaan hyväksyttyjä palveluntuottajia, joiden kanssa on voimassa olevat sopimukset palvelun tuottamisesta. Nämä palveluntuottajat ovat päivittäneet hintojaan hankintamenettelyn mukaisesti.

Tarjouksen jättäneistä yrityksistä Avustajasi Validia Oy, Gubbe Sydänystävä Oy, Medicomissio Sairaanhoitopalvelu ja Suomen Seniorihoiva Oy ovat uusia tarjoajia.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintalain 80 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle, jos hankintayksikön tiedossa on, että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain 81 §:n mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista. Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Kaikki tarjoajat ovat tarjouksissaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset kokonaisuudessaan. Valituilta tarjoajilta on tarkistettu tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ja muiden asetettujen soveltuvuusvaatimusten täyttyminen. Valituilta tarjoajilta tarkistetaan viimeistään ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista ja uusien hintojen voimaan astumista vaaditut rikosrekisteriotteet (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko-ote.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintalain 113 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta määräajassa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja. 

Hankintayksikkö toimitti täydennyspyynnön 9.3.2023 Avustajasi Validia Oy:lle koskien arvonlisäverovelvollisten rekisteriä. Tarjoaja toimitti hyväksytyn selvityksen määräaikaan mennessä.

Hankintayksikkö toimitti täydennyspyynnön 9.3.2023 Gubbe Sydänystävä Oy:lle koskien työterveyshuollon järjestämistä ja palvelutoiminnan kuvauksen täsmentämistä. Tarjoaja toimitti hyväksytyn selvityksen määräaikaan mennessä. Täsmennyspyyntö koski sellaisia tarjouksen tietoja, joilla ei ollut vaikutusta tarjousten vertailuun.

Hankintayksikkö toimitti täydennyspyynnön 9.3.2023 Medicomissio sairaanhoitopalvelulle koskien hinnoittelutaulukkoa, työterveyshuollon järjestämistä ja palvelutoiminnan kuvauksen täsmentämistä. Tarjoaja toimitti hyväksytyn selvityksen määräaikaan mennessä. Täsmennyspyyntö koski sellaisia tarjouksen tietoja, joilla ei ollut vaikutusta tarjousten vertailuun.

Hankintayksikön täsmennyspyyntöihin saatujen vastausten perusteella kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön ehdot.

Tarjousten vertailu ja sopimuskumppanin valinta

Tarjouspyynnössä ilmoitettuna valintaperusteena oli kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden valintaperusteena on halvin hinta.

Tarjousten vertailuperusteena käytettiin halvinta hintaa, koska laatu huomioitiin osana vähimmäisvaatimuksia. Tilaaja on sisällyttänyt sopimukseen palvelulle asetetut tavoitteet ja asettanut palvelua koskevat ehdottomat laatuvaatimukset sellaisiksi, että ne yhdessä takaavat laadukkaan palvelun.

Tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti kaikki tarjouspyynnön mukaiset ja soveltuvuusvaatimukset täyttävät tarjoajat otetaan mukaan hankintamenettelyyn ja valitaan palveluntuottajiksi. Tilaaja asettaa palveluntuottajat etusijajärjestykseen tarjouspyynnössä kerrotuin perustein.

Vertailussa otetaan huomioon myös aiemmat tarjousvertailut. Mikäli aiemmin hyväksytyn tarjouksen jättänyt palveluntuottaja ei jätä uutta tarjousta hankintamenettelyn uudelleen avaamisen yhteydessä, jää viimeisin hyväksytty tarjous ja vertailun hinta/pistemäärä automaattisesti voimaan.

Palveluntuottajarekisteri päivitetään uusien tarjousten osalta. Mikäli vanhan tarjoajan osalta ainoastaan hinta muuttuu hankintamenettelyn avaamisen yhteydessä annetun tarjouksen myötä, muutos ei vaadi uuden liittymissopimuksen laatimista ja allekirjoittamista tilaajan ja palveluntuottajan välillä.

Tarjousvertailu on kuvattu hankintapäätöksen liitteellä 1 Palveluntuottajarekisteri.

Tarjousvertailun perusteella Avustajasi Validia Oy, Gubbe Sydänystävä Oy, Medicomissio Sairaanhoitopalvelu ja Suomen Seniorihoiva Oy esitetään valittavaksi sopimuskumppaneiksi. Lisäksi KoskiHoiva Oy:n, Kotipalvelu Mehiläinen Oy:n, Med Group Oy:n ja ! Suomen Avustajapalvelut Oy:n hinta esitetään päivitettäväksi hankintamenettelyn mukaisesti.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman. 

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Asiakirjapyynnöt tulee osoittaa osoitteeseen hankintapalvelut@tuomilogistiikka.fi.

Sopimuksen omistaja ja vastuuhenkilö 

Sopimuksen omistaa Pirkanmaan hyvinvointialueen ikäihmisten ja vammaisten palvelujen palvelulinjajohtaja Päivi Tryyki ja vastuuhenkilönä toimii toimialuejohtaja Tuulikki Parikka. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hankintaa valmistellut työryhmä

Hankinnan valmistelussa toimi nimetty työryhmä, johon kuuluivat Pirkanmaan hyvinvointialueen vammaisten palveluiden toimialuejohtaja Tuulikki Parikka, vammaissosiaalityön vastuualueen vastuualuejohtaja Sonja Vuorela, ostopalvelupäällikkö Alli Ruuhilehto, koordinoiva ostopalvelupäällikkö Anna Mustonen, omais- ja perhehoidon sekä henkilökohtaisen avun keskuksen palvelupäällikkö Anu Lehtinen, suunnittelija Sanna Hakkarainen ja Tuomi Logistiikka Oy:n hankinta-asiantuntija Suvi Leppänen.

Päätöstoimivalta

Hyvinvointialueen hallintosäännön 62 §:n mukaan aluehallitus päättää palveluhankinnoista, joiden arvo ylittää 10milj. euroa.

Oikeus tilauksen tekemiseen palvelusopimuksen perusteella määräytyy hallinto- ja toimintasääntöjen sekä hankinta- ja sopimushallintaohjeiden mukaisesti.
 

Ehdotus

Esittelijä

  • Juhani Sand, konsernipalvelujohtaja, juhani.sand@pirha.fi

Aluehallitus päättää, että

  • valitaan Avustajasi Validia Oy (y-tunnus 3119852-3), Gubbe Sydänystävä Oy (y-tunnus 2949014-6), Medicomissio Sairaanhoitopalvelu (y-tunnus 2617166-8) ja Suomen Seniorihoiva Oy (y-tunnus 2560205-9) palveluntuottajiksi Pirkanmaan kuntien henkilökohtaisen avun hankinnan uudelleenavauksessa sopimuskaudelle 1.5.2023 - 31.12.2023. Sopimusta on mahdollista jatkaa erillisellä päätöksellä toistaiseksi voimassa olevalla optiokaudella,
     
  • päivitetään KoskiHoiva Oy:n (y-tunnus 2695507-5), Kotipalvelu Mehiläinen Oy:n (y-tunnus 1926203-5), Med Group Oy:n (y-tunnus 2080120-0) ja ! Suomen Avustajapalvelut Oy:n (y-tunnus 2872955-7) hinnat hankintamenettelyn mukaisesti,
     
  • delegoidaan ikäihmisten ja vammaisten palveluiden palvelulinjajohtajalle päätösvalta täydentävästä hankinnasta, joka voidaan tehdä kesken hankintakauden uusien palveluntuottajien mukaanpääsyn mahdollistamiseksi tai optiokauden käyttöön ottamiseksi, 
     
  • sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään vammaisten palveluiden toimialuejohtaja Tuulikki Parikka,
     
  • hankinnan arvonlisäveroton vuosiarvo on sitoumuksetta noin 11 000 000 euroa ja arvonlisäveroton kokonaisarvo on yhteensä sitoumuksetta noin 77 000 000 euroa sopimuskauden aikana sisältäen option,
     
  • tarkastaa pykälän kokouksessa.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella tai kun Pirkanmaan hyvinvointialue on tilannut palvelun.

Päätös

Aluehallitus päätti

  • valitaan Avustajasi Validia Oy (y-tunnus 3119852-3), Gubbe Sydänystävä Oy (y-tunnus 2949014-6), Medicomissio Sairaanhoitopalvelu (y-tunnus 2617166-8) ja Suomen Seniorihoiva Oy (y-tunnus 2560205-9) palveluntuottajiksi Pirkanmaan kuntien henkilökohtaisen avun hankinnan uudelleenavauksessa sopimuskaudelle 1.5.2023 - 31.12.2023. Sopimusta on mahdollista jatkaa erillisellä päätöksellä toistaiseksi voimassa olevalla optiokaudella,
     
  • päivitetään KoskiHoiva Oy:n (y-tunnus 2695507-5), Kotipalvelu Mehiläinen Oy:n (y-tunnus 1926203-5), Med Group Oy:n (y-tunnus 2080120-0) ja ! Suomen Avustajapalvelut Oy:n (y-tunnus 2872955-7) hinnat hankintamenettelyn mukaisesti,
     
  • sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään vammaisten palveluiden toimialuejohtaja Tuulikki Parikka,
     
  • hankinnan arvonlisäveroton vuosiarvo on sitoumuksetta noin 11 000 000 euroa ja arvonlisäveroton kokonaisarvo on yhteensä sitoumuksetta noin 77 000 000 euroa sopimuskauden aikana sisältäen option,

Pykälä tarkastetiin kokouksesssa.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella tai kun Pirkanmaan hyvinvointialue on tilannut palvelun.

Kokouskäsittely

Merkittiin, että kuultiin sosiaali- ja terveysjohtaja Taru Kuosmasta ja palvelupäällikkö Anu Lehtistä asiantuntijoina kokouksessa. Asiantuntijat poistuivat kokouksesta ennen päätöksentekoa. 

Esittelijä poisti päätösehdotuksen kolmannen kohdan, joka kuuluu seuraavasti: "delegoidaan ikäihmisten ja vammaisten palveluiden palvelulinjajohtajalle päätösvalta täydentävästä hankinnasta, joka voidaan tehdä kesken hankintakauden uusien palveluntuottajien mukaanpääsyn mahdollistamiseksi tai optiokauden käyttöön ottamiseksi."

Tiedoksi

Tarjoajat ja menettelyssä jo mukana olevat palveluntuottajat, Tuulikki Parikka, Sonja Vuorela, Anna Mustonen, Alli Ruuhilehto, Anu M. Lehtinen, Virva Palomäki, Birgit Viitanen, Sanna Hakkarainen, psop@istekki.fi, palveluhankinnat@pirha.fi, hankintapalvelut@tuomilogistiikka.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

 

Oikaisuvaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue,​ kirjaamo

Postiosoite: PL 272,​ 33101 Tampere

Käyntiosoite: G-rakennus, Nivelkatu 5,​ 1. krs,​ kirjaamo

Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9 -​ 14.30.

 

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös,​ johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi,​ kotikunta,​ postiosoite ja puhelinnumero. Päätöksen sähköistä tiedoksiantoa varten tekijä voi ilmoittaa sähköpostiosoitteensa.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen edellä mainitun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

 

Oikaisuvaatimusaika   

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.