Aluehallitus, kokous 24.4.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 100 Ensihoitopalvelun palvelutasopäätös vuosille 2024-2026

9359/2023

Valmistelija

  • Kaius Kaartinen, ERIKOISLÄÄKÄRI, kaius.kaartinen@pirha.fi
  • Sanna Hoppu, YLILÄÄKÄRI, sanna.hoppu@pirha.fi
  • Mika Kontio, PELASTUSJOHTAJA, mika.kontio@pirha.fi

Perustelut

Taustaa

Terveydenhuoltolaki (1326/2010), sosiaali- ja terveysministeriön asetus ensihoitopalvelusta (585/2017), asetukseen liittyvä muistio, sekä sosiaali- ja terveysministeriön ohje sairaanhoitopiireille palvelutasopäätöksen laatimiseksi (julkaisu 2017:14) kuvaavat ensihoitopalvelun palvelutasopäätökseen sisällytettävät asiat ja palvelutasopäätöksen valmistelujärjestyksen.

Ensihoitopalvelun palvelutasopäätös valmistellaan osana hyvinvointialueen toiminnallista ja taloudellista suunnittelua hallintosäännön kuvaamalla tavalla.

Perustuslaki velvoittaa noudattamaan yhdenvertaisuusperiaatetta julkisten terveyspalvelujen järjestämisessä. Ensihoitopalvelun palvelutasopäätöksen ja suunnittelun lähtökohtana on samantasoisten palvelujen tarjoaminen riskeiltään ja palvelutarpeiltaan samanlaisilla alueilla. Maantieteelliset näkökohdat ja terveydenhuollon muu päivystystoiminta huomioiden, väestölle tulee tarjota mahdollisimman tasavertaiset mahdollisuudet saada apua.

Pirkanmaan hyvinvointialueella v. 2023 ensihoitopalvelun säännöllistä ambulanssitoimintaa tuottaa hyvinvointialue itse omana tuotantona (21 ambulanssia, 456 valmiustunti/vrk), sekä yksityiset palveluntuottajat (5 tuottajaa, 16 ambulanssia, 300 valmiustunti/vrk). Yksityisen sektorin osalta käytössä on kuluvan sopimusjakson viimeinen optiovuosi.

Ensihoitopalvelun tehtävämäärät jatkavat kasvuaan. Sairaanhoitopiirin järjestämisvastuun aikajaksolla 2013-22 tehtävämäärät ovat kasvoivat 37,4%. Samana aikajaksona, ensihoidon vuorokausittainen ambulanssiresursointi on tippui 790:stä valmiustunnista 780:een valmiustuntiin.  Ensihoidon palvelutaso on vastaavasti heikentynyt jatkuvasti. Vuodesta 2018 asti käytössä olleet ensihoidon palvelutason tavoitteet saavutettiin kaikissa tarkasteluryhmissä viimeksi vuonna 2017. Prosentuaalisesti eniten hätätilapotilaiden (A- ja B- kiireellisyysluokat) tavoittaminen on hidastunut ydintaajama-alueilla ja erityisesti Tampereella. Harvaanasutuilla alueilla keskeinen puutos palvelutarjonnassa ja asukkaiden perusturvallisuudessa on ambulanssiyövalmiuden puute (Kuhmoinen, Kihniö, Juupajoki, Vesilahti), mikä näyttäytyy erityisesti Kuhmoisissa ja Kihniössä huomattavan pitkinä tavoittamisviiveinä yöaikaan.

Taulukko 1. Ensihoidon palvelutasototeuma Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä 2015-22.

  tavoittamisaika minuutteina  
AB-tehtävät, 50%-osuus 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 tavoite v. 2018-22 tavoittamisajan kasvu 2015-22
ydintaajama 5,3 5,1 5,2 5,4 5,8 5,9 6,1

6,3

6,0 19%
muu taajama 7,5 7,5 7,3 7,6 7,7 7,7 8,0 8,3 8,0 10%
haja-asutusalueet 14,4 14,7 15,1 15,6 15,3 15,9 15,5 15,8 15,0 9%
asutut yhteensä 7,3 7,2 7,0 7,3 7,5 7,5 7,8 8,0 ei määr. 10%
                     
AB-tehtävät, 90%-osuus 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 tavoite v. 2018-22

tavoittamisajan kasvu 2015-22

ydintaajama

9,3 8,7 8,7 9,2 9,6 9,6 10,4 10,9 10,0

16%

muu taajama

14,5 14,3 13,9 14,4 14,2 13,9 14,4 14,9 16,0 2%

haja-asutusalueet

25,5 26,3 26,7 27,9 26,4 26,1 26,2 26,6 30,0 4%

asutut yhteensä

16,2 16,4 16,2 16,9 16,0 16,5 16,8 17,0 ei määr. 5%

 

Ensihoitopalvelun toteumaa on käsitelty tarkemmin ensihoidon toimintakertomuksessa 2022.

LIITE 1. Ensihoidon toimintakertomus 2022.

 

Ehdotuksen keskeinen sisältö ja perusteet

Analyysi ambulanssitoiminnan tuotantorakenneratkaisuista puoltaa hyvinvointialueen oman toiminnan selkeää vahvistamista. Tuotantotapaan liittyviä piirteitä on käsitelty liitteessä 2, johon on koottu keskeisten aiempien kansallisten selvitysten tulokset (NHG 2015, Kuntaliitto 2016, NHG 2021).

LIITE 2. Ambulanssitoiminnan tuotantoratkaisut Suomessa

Ehdotuksessa tuotantotavaksi esitetään monituottajamallia siten, että hyvinvointialueen oman tuotannon osuus nousee nykyisestä n. 60 %:sta 70,2 %:iin. Lakisosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä 8§ ja 50§ edellyttävät, että yksityisiltä palveluntuottajilta hankittavan ambulanssitoiminnan on oltava laajuudeltaan sellaista, että hyvinvointialue pystyy huolehtimaan kaikissa tilanteissa ensihoitopalvelun saatavuudesta, myös yksityisiltä palveluntuottajilta hankittavien palvelujen osalta. Järjestämisvastuunsa toteuttamiseksi hyvinvointialueella on oltava riittävä oma palvelutuotanto ja palveluksessaan toiminnan edellyttämä ensihoitohenkilöstö, ja hallinnassaan asianmukaiset asematilat, ajoneuvokalusto sekä muut tarvittavat toimintaedellytykset. Jää hyvinvointialueen omalle vastuulle arvioida ja suunnitella mikä on riittävä oman tuotannon ja kaluston laajuus, että palvelun saatavuus voidaan turvata myös odottamattomissa riskitilanteissa ja yhteiskunnan poikkeusoloissa. Oman tuotannon osuuden lisäys on edellytys suunniteltujen ensihoidon, sotesektorin muiden tehtävien, sekä pelastustoimen tehtäviin kykenevien moniviranomaisyksiköiden tehokkaalle käyttöönotolle.

Ensihoidon jatkuvasti heikkenevä palvelutasototeuma edellyttää korjausliikkeitä usealta kantilta. Ensihoidon tehtävämäärän kasvua tulee hillitä ja saattaa lasku-uralle siten, että hyvinvointialueen kehittää ja ottaa käyttöön erityisesti kiireettömämpien potilaiden avuntarpeeseen tarkoituksenmukaisempia ratkaisuja. Ensihoidon palvelutarjonnassa kehitetään palvelua erityisesti harvaanasutuilla alueilla ottamalla käyttöön moniviranomaisyksiköitä, jotka kykenevät ympärivuorokautisesti tuottamaan paitsi ensihoidon, myös muun sote-sektorin kotiin vietyjä päivystyksellisiä palveluita sekä pelastustoimen valmiutta. Moniviranomaisyksiköiden käyttö lisää hyvinvointialueella ensihoitopalvelun valmiutta nykyisestä 756 valmiustunnista vuorokaudessa 852:een (huom. valmiustuntien ero verrattuna vuoden 2022 tasoon, 780 valmiustuntia/vrk, johtuu Punkalaitumen liittymisestä Pirhaan ja vastaavasti Jämsän irtautumisesta). Valmiustuntien lisäys lisää ensihoidon ja pelastustoimen kustannuksia arviolta n. 3 M€ mikä nostaa Pelastuspalvelut tehtäväalueen v.2023 talousarviota 3,9%. Moniviranomaisyksiköiden kehittäminen yhdessä Päivystyspalveluiden ja päivystyksellisten kotiin vietävien sote -palveluiden kautta tuo laskennallisesti edellistä merkittävämmät kustannussäästöt.

Palvelutasotavoitteet esitetään säilytettävän aiemmalla tasolla.

Ensihoitopalvelun tuotantotapana, sisältö, ensihoitajien koulutusvaatimukset, palvelutasotavoitteet ja muut ensihoitopalvelun järjestämisen kannalta tarpeelliset asiat on kuvattu liitteenä olevassa PIRHA ensihoitopalvelun palvelutasopäätöksessä 2024-26, noudattaen STM:n ensihoitojaoksessa suositeltua kansallista palvelutasopäätöksen mallia.

LIITE 3. PIRHA ensihoitopalvelun palvelutasopäätös v. 2024-26

Ehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, Hyvinvointialuejohtaja, Marina.Erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • hyväksyä liitteenä olevan ensihoitopalvelun palvelutasopäätöksen.

Päätös

Aluehallitus päättää

  • hyväksyä liitteenä olevan ensihoitopalvelun palvelutasopäätöksen esittelijän kokouksessa tekemin muutoksin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana pelastusjohtaja Mika Kontiota. Kontio esitteli hyvinvointi- ja kokonaisturvallisuusvaliokunnan kannanoton palvelutasopäätökseen. Kontio poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa. 

Katariina Pylsy teki esityksen asian palauttamisesta valmisteluun. Esitys raukesi, koska sitä ei kannatettu. 

Esittelijä muutti esitystä siten, että hyvinvointialueen oman tuotannon osuus on 70.2 %. Puheenjohtaja tiedusteli, voidaanko esitys hyväksyä yksimielisesti. Hyväksyttiin yksimielisesti. 

Pöytäkirjaan ja liitteenä olevaan palvelutasopäätökseen tehdään vastaava muutos. 

Merkittiin, että hyvinvointi- ja kokonaisturvallisuusvaliokunta on käsitellyt asiaa 23.3.2023 ja laatinut seuraavan kannanoton: 

"Valiokunnalta huoli-ilmoitus aluehallitukselle, että tarkastellaan ensihoidon tilannetta mahdollisimman nopeasti (ennen kuin vasta ensi vuoden alusta). Huomio, että tarve nopealle tarkastelulle ja resurssien lisäämiselle.​ Tällä hetkellä ei päästä sovittuun palvelutasoon, jonka takia tätä on syytä kiirehtiä ja tilanteeseen reagoida.​ Esimerkiksi hybridiyksikköjen lisäämisellä pystyttäisiin helpottamaan myös Acutan tilannetta​. Huomioitava, että työntekijöitä on erittäin vähän vapailla markkinoilla, ja esimerkiksi hybridiyksikön saaminen tehtaaltakin ottaa aikaa herkästi reilun puolen vuoden - vuoden jotta se on vuorokierrossa.​"

Kokouksessa pidettiin tauko klo 10.48-11.02.

Merkittiin, että Lauri Lyly, Anna-Kaisa Ikonen ja Jarmo Takala poistuivat kokouksesta ennen päätöksentekoa. 


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

 

Oikaisuvaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue,​ kirjaamo

Postiosoite: PL 272,​ 33101 Tampere

Käyntiosoite: G-rakennus, Nivelkatu 5,​ 1. krs,​ kirjaamo

Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9 -​ 14.30.

 

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös,​ johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi,​ kotikunta,​ postiosoite ja puhelinnumero. Päätöksen sähköistä tiedoksiantoa varten tekijä voi ilmoittaa sähköpostiosoitteensa.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen edellä mainitun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

 

Oikaisuvaatimusaika   

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.