Perustelut
Taustaa
Terveydenhuoltolaki (1326/2010), sosiaali- ja terveysministeriön asetus ensihoitopalvelusta (585/2017), asetukseen liittyvä muistio, sekä sosiaali- ja terveysministeriön ohje sairaanhoitopiireille palvelutasopäätöksen laatimiseksi (julkaisu 2017:14) kuvaavat ensihoitopalvelun palvelutasopäätökseen sisällytettävät asiat ja palvelutasopäätöksen valmistelujärjestyksen.
Ensihoitopalvelun palvelutasopäätös valmistellaan osana hyvinvointialueen toiminnallista ja taloudellista suunnittelua hallintosäännön kuvaamalla tavalla.
Perustuslaki velvoittaa noudattamaan yhdenvertaisuusperiaatetta julkisten terveyspalvelujen järjestämisessä. Ensihoitopalvelun palvelutasopäätöksen ja suunnittelun lähtökohtana on samantasoisten palvelujen tarjoaminen riskeiltään ja palvelutarpeiltaan samanlaisilla alueilla. Maantieteelliset näkökohdat ja terveydenhuollon muu päivystystoiminta huomioiden, väestölle tulee tarjota mahdollisimman tasavertaiset mahdollisuudet saada apua.
Pirkanmaan hyvinvointialueella v. 2023 ensihoitopalvelun säännöllistä ambulanssitoimintaa tuottaa hyvinvointialue itse omana tuotantona (21 ambulanssia, 456 valmiustunti/vrk), sekä yksityiset palveluntuottajat (5 tuottajaa, 16 ambulanssia, 300 valmiustunti/vrk). Yksityisen sektorin osalta käytössä on kuluvan sopimusjakson viimeinen optiovuosi.
Ensihoitopalvelun tehtävämäärät jatkavat kasvuaan. Sairaanhoitopiirin järjestämisvastuun aikajaksolla 2013-22 tehtävämäärät ovat kasvoivat 37,4%. Samana aikajaksona, ensihoidon vuorokausittainen ambulanssiresursointi on tippui 790:stä valmiustunnista 780:een valmiustuntiin. Ensihoidon palvelutaso on vastaavasti heikentynyt jatkuvasti. Vuodesta 2018 asti käytössä olleet ensihoidon palvelutason tavoitteet saavutettiin kaikissa tarkasteluryhmissä viimeksi vuonna 2017. Prosentuaalisesti eniten hätätilapotilaiden (A- ja B- kiireellisyysluokat) tavoittaminen on hidastunut ydintaajama-alueilla ja erityisesti Tampereella. Harvaanasutuilla alueilla keskeinen puutos palvelutarjonnassa ja asukkaiden perusturvallisuudessa on ambulanssiyövalmiuden puute (Kuhmoinen, Kihniö, Juupajoki, Vesilahti), mikä näyttäytyy erityisesti Kuhmoisissa ja Kihniössä huomattavan pitkinä tavoittamisviiveinä yöaikaan.
Taulukko 1. Ensihoidon palvelutasototeuma Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä 2015-22.
|
tavoittamisaika minuutteina |
|
AB-tehtävät, 50%-osuus |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
tavoite v. 2018-22 |
tavoittamisajan kasvu 2015-22 |
ydintaajama |
5,3 |
5,1 |
5,2 |
5,4 |
5,8 |
5,9 |
6,1 |
6,3
|
6,0 |
19% |
muu taajama |
7,5 |
7,5 |
7,3 |
7,6 |
7,7 |
7,7 |
8,0 |
8,3 |
8,0 |
10% |
haja-asutusalueet |
14,4 |
14,7 |
15,1 |
15,6 |
15,3 |
15,9 |
15,5 |
15,8 |
15,0 |
9% |
asutut yhteensä |
7,3 |
7,2 |
7,0 |
7,3 |
7,5 |
7,5 |
7,8 |
8,0 |
ei määr. |
10% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
AB-tehtävät, 90%-osuus |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
tavoite v. 2018-22 |
tavoittamisajan kasvu 2015-22
|
ydintaajama
|
9,3 |
8,7 |
8,7 |
9,2 |
9,6 |
9,6 |
10,4 |
10,9 |
10,0 |
16%
|
muu taajama
|
14,5 |
14,3 |
13,9 |
14,4 |
14,2 |
13,9 |
14,4 |
14,9 |
16,0 |
2% |
haja-asutusalueet
|
25,5 |
26,3 |
26,7 |
27,9 |
26,4 |
26,1 |
26,2 |
26,6 |
30,0 |
4% |
asutut yhteensä
|
16,2 |
16,4 |
16,2 |
16,9 |
16,0 |
16,5 |
16,8 |
17,0 |
ei määr. |
5% |
Ensihoitopalvelun toteumaa on käsitelty tarkemmin ensihoidon toimintakertomuksessa 2022.
LIITE 1. Ensihoidon toimintakertomus 2022.
Ehdotuksen keskeinen sisältö ja perusteet
Analyysi ambulanssitoiminnan tuotantorakenneratkaisuista puoltaa hyvinvointialueen oman toiminnan selkeää vahvistamista. Tuotantotapaan liittyviä piirteitä on käsitelty liitteessä 2, johon on koottu keskeisten aiempien kansallisten selvitysten tulokset (NHG 2015, Kuntaliitto 2016, NHG 2021).
LIITE 2. Ambulanssitoiminnan tuotantoratkaisut Suomessa
Ehdotuksessa tuotantotavaksi esitetään monituottajamallia siten, että hyvinvointialueen oman tuotannon osuus nousee nykyisestä n. 60 %:sta 70,2 %:iin. Lakisosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä 8§ ja 50§ edellyttävät, että yksityisiltä palveluntuottajilta hankittavan ambulanssitoiminnan on oltava laajuudeltaan sellaista, että hyvinvointialue pystyy huolehtimaan kaikissa tilanteissa ensihoitopalvelun saatavuudesta, myös yksityisiltä palveluntuottajilta hankittavien palvelujen osalta. Järjestämisvastuunsa toteuttamiseksi hyvinvointialueella on oltava riittävä oma palvelutuotanto ja palveluksessaan toiminnan edellyttämä ensihoitohenkilöstö, ja hallinnassaan asianmukaiset asematilat, ajoneuvokalusto sekä muut tarvittavat toimintaedellytykset. Jää hyvinvointialueen omalle vastuulle arvioida ja suunnitella mikä on riittävä oman tuotannon ja kaluston laajuus, että palvelun saatavuus voidaan turvata myös odottamattomissa riskitilanteissa ja yhteiskunnan poikkeusoloissa. Oman tuotannon osuuden lisäys on edellytys suunniteltujen ensihoidon, sotesektorin muiden tehtävien, sekä pelastustoimen tehtäviin kykenevien moniviranomaisyksiköiden tehokkaalle käyttöönotolle.
Ensihoidon jatkuvasti heikkenevä palvelutasototeuma edellyttää korjausliikkeitä usealta kantilta. Ensihoidon tehtävämäärän kasvua tulee hillitä ja saattaa lasku-uralle siten, että hyvinvointialueen kehittää ja ottaa käyttöön erityisesti kiireettömämpien potilaiden avuntarpeeseen tarkoituksenmukaisempia ratkaisuja. Ensihoidon palvelutarjonnassa kehitetään palvelua erityisesti harvaanasutuilla alueilla ottamalla käyttöön moniviranomaisyksiköitä, jotka kykenevät ympärivuorokautisesti tuottamaan paitsi ensihoidon, myös muun sote-sektorin kotiin vietyjä päivystyksellisiä palveluita sekä pelastustoimen valmiutta. Moniviranomaisyksiköiden käyttö lisää hyvinvointialueella ensihoitopalvelun valmiutta nykyisestä 756 valmiustunnista vuorokaudessa 852:een (huom. valmiustuntien ero verrattuna vuoden 2022 tasoon, 780 valmiustuntia/vrk, johtuu Punkalaitumen liittymisestä Pirhaan ja vastaavasti Jämsän irtautumisesta). Valmiustuntien lisäys lisää ensihoidon ja pelastustoimen kustannuksia arviolta n. 3 M€ mikä nostaa Pelastuspalvelut tehtäväalueen v.2023 talousarviota 3,9%. Moniviranomaisyksiköiden kehittäminen yhdessä Päivystyspalveluiden ja päivystyksellisten kotiin vietävien sote -palveluiden kautta tuo laskennallisesti edellistä merkittävämmät kustannussäästöt.
Palvelutasotavoitteet esitetään säilytettävän aiemmalla tasolla.
Ensihoitopalvelun tuotantotapana, sisältö, ensihoitajien koulutusvaatimukset, palvelutasotavoitteet ja muut ensihoitopalvelun järjestämisen kannalta tarpeelliset asiat on kuvattu liitteenä olevassa PIRHA ensihoitopalvelun palvelutasopäätöksessä 2024-26, noudattaen STM:n ensihoitojaoksessa suositeltua kansallista palvelutasopäätöksen mallia.
LIITE 3. PIRHA ensihoitopalvelun palvelutasopäätös v. 2024-26