Aluevaltuusto, kokous 30.3.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 29 Hyvinvointialueen päätös Juupajoen kunnan selvityksestä

64/2022

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Heli Hirvelä, hallinnon valmistelukokonaisuuden johtaja, heli.hirvela@pirha.fi

Perustelut

Juupajoen kunnanvaltuuston on kokouksessaan 21.2.2022 § 3 päättänyt antaa Pirkanmaan hyvinvointialueelle voimaanpanolain 26 §:n mukaisen selvityksen.  Selvitys sisältää lain 22, 23 ja 25 §:ssä tarkoitetut sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen käytössä olevat toimitilat, siirtyvän irtaimen omaisuuden, sopimukset ja vastuut.

Sen sijaan Juupajoelta ei ole siirtyvää henkilöstöä eikä selvitys sisällä siksi arvioita lain 18 §:n nojalla siirtyvän henkilöstön määrästä, palkkakuluista tai 24 §:n mukaisesta lomapalkkavelasta.

Pirkanmaan hyvinvointialueen antamassa ohjeessa kunnille lakisääteisen selvityksen tekemiseen on pyydetty toimitettavat tiedot. Juupajoki on toimittanut pääosin tarvittavat tiedot. Kunnan ilmoituksen mukaan siirtyvässä kokonaisuudessa ei ole pysyviä vastaavia, ajoneuvoja, lahjoituksia tai suunniteltuja rakennusinvestointeja.  

Kunta voi täydentää ja hyvinvointialue voi pyytää tarvitsemiaan tietoja vielä kesäkuun 2022 loppuun saakka.

Liitteenä Juupajoen kunnan osalta luovutettavia tietoja sisältävät liitteet.

Ehdotus

Esittelijä

Jukka Alasentie, vt. hyvinvointialuejohtaja, jukka.alasentie@pirha.fi

 Aluehallitus esittää aluevaltuustolle että

  • aluevaltuusto ottaa vastaan Juupajoen kunnan voimaanpanolain 26 §:n mukaisen selvityksen oheisten liitteiden mukaisena, ja 
  • aluevaltuusto päättää selvityksen voimaanpanolain 22, 23 ja 25 §:n mukaisten kohteiden siirtymisestä Pirkanmaan hyvinvointialueelle ja hyvinvointialueen vastuulle siltä osin kuin annettu selvitys täyttää voimaanpanolain 22-26 §:ssä säädetyt edellytykset.  

Päätös

Hyväksyttiin.

Perustelut

Asian esittelyteksti on aluehallituksen 21.3.2022 § 24 käsittelyssä.

Liitteenä on Juupajoen kunnan osalta luovutettavia tietoja sisältävät liitteet.

Ehdotus

Aluehallituksen ehdotus:

aluevaltuusto päättää

  • ottaa vastaan Juupajoen kunnan voimaanpanolain 26 §:n mukaisen selvityksen oheisten liitteiden mukaisena,
     
  • selvityksen voimaanpanolain 22, 23 ja 25 §:n mukaisten kohteiden siirtymisestä Pirkanmaan hyvinvointialueelle ja hyvinvointialueen vastuulle siltä osin kuin annettu selvitys täyttää voimaanpanolain 22-26 §:ssä säädetyt edellytykset.  

Päätös

Hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Aluevalitusohje

Tähän päätökseen haetaan muutosta aluevalituksella.

Aluevalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä aluevalituksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen (Laki hyvinvointialueesta 140 §).

 

Valitusviranomainen   

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna

Valituksen voi lähettää sähköpostitse hameenlinna.hao@oikeus.fi tai tehdä hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.  Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusasiakirjat

Valituskirjelmässä on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • muutosvaatimuksen perusteet
  • mihin valitus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituskirjelmässä on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Lisäksi on ilmoitettava yhteystiedot (postiosoite, sähköpostiosoite), joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa ja puhelinnumero mahdollisia tiedusteluita varten.

Valituskirjelmään on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai jäljennöksenä sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valituskirjelmään on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. Asiamiehen on liitettävä valtakirja sen mukaan kuin HLL 21 §:ssä säädetään.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

"Tuomioistuimen ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista annetun lain (701/93) nojalla muutoksenhakijalta peritään hallinto-oikeudessa kulloinkin voimassa oleva oikeudenkäyntimaksu 260 euroa (v. 2021).

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Oikeudenkäyntimaksua ei peritä sosiaalihuoltolaissa (mm. vammaispalvelu, toimeentulotuki ja kehitysvammaisten erityishuolto) tarkoitettua palvelua tai etuutta koskevissa asioissa eikä myöskään terveydenhuolto-, päihdehuolto- tai mielenterveyslain mukaisissa asioissa eikä asioissa, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain mukaan määrättyjä asiakasmaksuja (Tuomioistuinmaksulaki 5 §).”