Perustelut
Pirkanmaan hyvinvointialueen aluehallituksella on kolme jaostoa: asiakkuus- ja laatujaosto, henkilöstöjaosto sekä konserni- ja toimitilajaosto. Aluehallitus on kokouksessaan 21.3.2022 nimennyt näiden jaostojen jäsenet. Jaostojen tehtävät tulevat täsmentymään hallintosäännön päivityksillä aluevaltuustossa 6.6.2022.
Jaostojen esittelijöinä ovat nyt toimineet jaostojen puheenjohtajat ja valmistelijoina hyvinvointialueen valmisteluhenkilöstöä. Hyvinvointialueen organisoituminen on edennyt ja vakituiset viranhaltijat aloittavat työskentelynsä hyvinvointialueella, jolloin myös jaostoille voidaan nimittää viranhaltijat esittelijöiksi 1.8.2022 alkaen.
Hallintosäännön 134 §:n mukaan aluehallitus nimittää jaostojen esittelijät.
Asiakkuus- ja laatujaoston tehtävänä on hallintosäännön 12 §:n mukaan muun muassa arvioida asiakaskokemuksen toteutumista ja seurata järjestämisvastuun alaisten palvelujen toteutumista sekä laatua ja käsitellä asiakas- ja potilasturvallisuusvastaavien selvitykset. Asiakkuus- ja laatujaoston tehtävät painottuvat vahvasti sosiaali- ja terveystoimen palvelutuotantoon, minkä vuoksi esittelijäksi esitetään nimitettäväksi sosiaali- ja terveysjohtaja.
Henkilöstöjaoston tehtävänä on hallintosäännön 13 §:n mukaan muun muassa valmistella hyvinvointialueen henkilöstöpoliittiset linjaukset ja päättää hallintosäännössä mainituista erilaisista henkilöstötoimintaan liittyvistä periaatteista. Henkilöstöjaoston tehtävät painottuvat koko hyvinvointialuetasoisesti henkilöstöprosessiin kuuluviin asioihin, minkä vuoksi esittelijäksi esitetään nimitettäväksi henkilöstöjohtaja.
Konserni- ja toimitilajaoston esittelijäksi esitetään nimitettäväksi konsernipalvelujohtaja. Konserni- ja toimitilajaosto käsittelee hyvinvointialueen tytär- ja osakkuusyhteisöjen hallintosäännössä nimettyjä asioita sekä hyvinvointialueen järjestämisvastuuseen liittyviä toimitilaratkaisuja, mitkä ovat toimintoina konsernipalvelujohtajan alaista toimintaa.
Esittelijät hyödyntävät tarvitsemiaan valmistelijoita koko hyvinvointialueen organisaatiosta.