Yhteistoimintaelin, kokous 12.12.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 119 Paikantaminen ja sijaintitiedon kerääminen

29113/2023

Valmistelija

  • Ida-Emilia Laasonen, KEHITTÄMISPÄÄLLIKKÖ, ida-emilia.laasonen@pirha.fi

Perustelut

Työantajalla voi tietyissä tilanteissa olla tarve työntekijöiden paikantamiseen. Erityisesti paikantaminen voi tulla kyseeseen liikkuvassa työssä, jossa työ tehdään muualla kuin työnantajan tiloissa. Työntekijän paikantamiseen voidaan käyttää matkapuhelinta tai erilaista päätelaitetta kuten esimerkiksi autoon kytkettyä kiinteää paikannuslaitetta.

Paikantamispalveluilla on mahdollista saada hyvin tarkkaa tietoa työntekijän sijainnista. Paikantamisella puututaan työntekijän yksityisyyden suojaan (perustuslaki 731/1999 § 10.1), itsemääräämisoikeuteen sekä liikkumisvapauteen (perustuslaki 731/1999 § 9), minkä vuoksi paikkatietojen käsittelyn edellytykset on säännelty yksityiskohtaisesti laissa.

Lainsäädäntö

Työntekijän sijaintitietojen käsittelystä säädetään EU:n yleisessä tietosuoja-asetuksessa (679/2016), tietosuojalaissa (1050/2018), yksityisyyden suojasta työelämässä annetussa laissa (759/2004, jäljempänä työelämän tietosuojalaki) ja sähköisen viestinnän palveluista annetussa laissa (917/2014, jäljempänä viestintäpalvelulaki).

Sijaintitiedon määritelmä

Viestintäpalvelulain 3 §:n 18 kohta sisältää sijaintitietojen määritelmän, jonka mukaisesti sijaintitiedolla tarkoitetaan viestintäverkosta tai päätelaitteesta saatavaa tietoa, joka ilmaisee liittymän tai päätelaitteen maantieteellisen sijainnin, ja jota käytetään muuhun kuin viestin välittämiseen. Sijaintitiedoilla voidaan ilmaista muun muassa liittymän tai päätelaitteen leveysaste, pituusaste ja korkeus, matkan suunta, sijainnin tarkkuus, se osa verkkoa, jossa liittymä tai päätelaite paikannetaan tietyllä hetkellä sekä sijaintitiedon tallentamisen ajankohta. Viestintäpalvelulain tarkoitetuissa tilanteissa sijaintitietojen keräämiseen käytetään tietoverkkoa tai laitteita.

Työntekijän henkilötietojen käsittelyn periaatteet

Sijaintitiedot ovat henkilötietoja, jos luonnollinen henkilö on niiden perusteella tunnistettavissa suoraan tai epäsuorasti. Sijaintitietojen käsittelyn luonne, laajuus, asiayhteys ja tarkoitukset voivat aiheuttaa korkean riskin henkilön perusoikeuksille ja -vapauksille. Työntekijöiden sijaintitietojen käsittelyyn liittyy lähtökohtaisesti korkea riski, sillä työntekijä on työnantajaansa nähden heikommassa asemassa.

Tietosuoja-asetuksen 6(1) artiklan c alakohdan mukaan henkilötietojen käsittelyn on oltava tarpeen rekisterinpitäjän lakisääteisen velvoitteen noudattamiseksi. Työsuhteessa oikeudet ja velvollisuudet perustuvat lainsäädäntöön tai työehtosopimukseen. Lakisääteisten velvoitteiden noudattaminen muodostaa henkilötietojen, mukaan lukien sijaintitietojen, käsittelyn oikeusperusteen. Työturvallisuuslain (738/2000) 1 §:n mukaisena tarkoituksena on muun muassa ennalta ehkäistä ja torjua työtapaturmia, ammattitauteja ja muita työstä ja työympäristöstä johtuvia työntekijöiden fyysisen ja henkisen terveyden haittoja. Työnantajalla on työturvallisuuslain 8 §:n nojalla velvollisuus tarpeellisilla toimenpiteillä huolehtia työntekijöiden turvallisuudesta ja terveydestä työssä (yleinen huolehtimisvelvollisuus). Jotta työnantaja voi täyttää velvollisuutensa huolehtia työturvallisuudesta, sen on oltava tietoinen siitä, missä työtä tehdään.

Työntekijän sijaintitietojen käsittelyssä sovellettavaksi tulee työelämän tietosuojalaki. Työelämän tietosuojalain 30 §:n mukaan työntekijää koskevien henkilötietojen käsittelystä, työntekijälle tehtävistä testeistä ja tarkastuksista sekä niitä koskevista vaatimuksista, teknisestä valvonnasta työpaikalla sekä työntekijän sähköpostiviestien hakemisesta ja avaamisesta säädetään työelämän tietosuojalaissa.  Työelämän tietosuojalain 3 §:n mukaan työnantaja saa käsitellä vain välittömästi työntekijän työsuhteen kannalta tarpeellisia henkilötietoja, jotka liittyvät työsuhteen osapuolten oikeuksien ja velvollisuuksien hoitamiseen tai työnantajan työntekijöille tarjoamiin etuuksiin taikka johtuvat työtehtävien erityisluonteesta. Tarpeellisuusvaatimuksesta ei voida poiketa edes työntekijän suostumuksella. Tarpeellisuusvaatimus viittaa siis tarpeeseen yhteensovittaa työnantajan tarve käsitellä työntekijöiden henkilötietoja ja työntekijöiden tarve suojata omia henkilötietojaan. Sijaintitietojen käsittely voi liittyä esimerkiksi työn tehokkuuden parantamiseen, resurssien ohjaamiseen oikeaan paikkaan, omaisuuden suojaamiseen tai työntekijän turvallisuuden turvaamiseen.

Tietosuojavaltuutetun kannanotot

Tietosuojavaltuutettu on todennut ratkaisukäytännössään muun muassa sijaintitiedon keräämisen voivan olla välittömästi työsuhteen oikeuksien ja velvollisuuksien kannalta tarpeellista silloin kun työ tehdään muualla kuin työnantajan tiloissa. Paikantamista voitavan pitää tarpeellisena silloin, jos työtehtävät liittyvät esim. huolto- tai turvallisuuspalveluihin, kun ohjataan vapaata tai lähintä työntekijää ilmoituksen mukaiseen paikkaan. Samoin joissakin tilanteissa työntekijöiden työturvallisuus voi edellyttää heidän paikantamistaan. Näin ollen yksilöidyissä työtehtävissä näyttäisi olevan piirteitä, joiden nojalla voidaan katsoa, että työntekijän paikannus ja paikkatietojen käsittely voi olla osapuolten oikeuksien ja velvollisuuksien kannalta tai työtehtävien erikoisluonteen takia tarpeellista.

Työnantajan on erikseen huolehdittava siitä, että työntekijän saatavilla on helposti ja jatkuvasti tietoa käsiteltävien paikkatietojen tarkkuudesta, käsittelyn täsmällisestä tarkoituksesta ja kestosta sekä siitä, voidaanko paikkatiedot luovuttaa kolmannelle osapuolelle lisäarvopalvelun tarjoamista varten. Paikkatietojen käsittely on järjestettävä siten, että käsittelyyn osallistuvat vain sellaiset työntekijät tai muut työnantajan lukuun toimivat, joiden tehtävänkuvaan paikkatietojen käsittely kuuluu. Käsittely on sallittu vain sen tarkoituksen vaatimassa laajuudessa ja sillä ei saa rajoittaa yksityisyyden suojaa enemmän kuin välttämätöntä. Sen jälkeen, kun käsittely on päättynyt, paikkatiedot on hävitettävä tai tehtävä sellaiseksi, ettei niitä voida yhdistää enää tilaajaan tai käyttäjään.

Sijantitiedon kerääminen hyvinvointialueella

Sijaintitiedon keräämisen periaatteet hyvinvointialueella on määritelty erillisessä dokumentissa (menossa hyväksyttäväksi, salassapidettävä). Asiasta informoidaan tietosuojaselostein. Sijaintitietojen käsittelyn yhteydessä tulee tehdä vaikutustenarviointi. Vaikutustenarviointi on osoitusvelvollisuuden kannalta tärkeä työkalu, koska se auttaa rekisterinpitäjiä paitsi noudattamaan yleisen tietosuoja-asetuksen vaatimuksia myös osoittamaan, että asetuksen noudattaminen on varmistettu asianmukaisin toimenpitein. Vaikutustenarviointi on laadittu työpajoissa (menossa hyväksyttäväksi, salassapidettävä).

Liitteet ovat ei-julkisia. Tiedonsaantia asiakirjoista voidaan julkisuuslain (621/1999) 6 §:n mukaan rajoittaa sillä perusteella, että asian käsittely on vielä kesken.

Ehdotus

Esittelijä

  • Taina Niiranen, HENKILÖSTÖJOHTAJA, taina.niiranen@pirha.fi

Yhteistoimintaelin päättää

  • merkitä tiedoksi paikantamisen ja sijaintitiedon keräämisen Pirkanmaan hyvinvointialueella.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana kehittämispäällikkö Ida-Emilia Laasosta, joka poistui kokouksesta asian käsittelyn jälkeen.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).