Aluehallitus, kokous 18.12.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 374 Yhteistoimintaneuvottelujen käynnistäminen

20878/2023

Valmistelija

  • Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi
  • Vuokko Ylinen, HALLINTOJOHTAJA, vuokko.ylinen@pirha.fi
  • Vesa Koskinen, PALVELUSSUHDEPÄÄLLIKKÖ, vesa.koskinen@pirha.fi
  • Mira Snellman, PALVELUSSUHDEPÄÄLLIKKÖ, mira.snellman@pirha.fi

Perustelut

Pirkanmaan hyvinvointialue aloitti uutena työnantajana palvelutuotantonsa 1.1.2023. Hyvinvointialue muodostui 23 työnantajan liikkeen luovutuksesta ja hyvinvointialueen henkilöstömäärä on n. 20 000. Henkilöstö on siirtynyt hyvinvointialueelle suurelta osin entisissä tehtävissään ja työyksiköissään. Pirkanmaalla on tällä hetkellä hyvin pirstaleinen palvelujärjestelmä. Vuoden 2023 alussa käytännössä kaikkien yhdistyvien organisaatioiden henkilöstö siirrettiin hyvinvointialueelle.

Hyvinvointialueuudistuksen tavoitteena on varmistaa yhdenvertaiset palvelut ja parantaa niiden saatavuutta, kaventaa hyvinvointi- ja terveyseroja sekä hillitä kustannusten kasvua. Hyvinvointialueiden rahoitus perustuu yleiskatteelliseen laskennalliseen valtion rahoitukseen sekä maksu- ja myyntituloihin.

Aluehallituksen 11.9.2023 käsittelemässä osavuosikatsauksessa (tammi-kesäkuu) Pirkanmaan hyvinvointialueen talousennuste vuodelle 2023 on 95 milj. euroa alijäämäinen. Vuonna 2023 kertynyt alijäämä tulee kattaa vuoden 2026 loppuun mennessä. Taloudellinen ja toiminnallinen tilanne edellyttää liikkeenluovutuksen jälkeisen toiminnan uudelleenorganisointia ja talouden sopeuttamista tavoitellun palvelu-uudistuksen sekä rahoituksen riittämättömyyden vuoksi.

Hyvinvointialueen strategiaan perustuva tuottavuustavoite on 2 prosenttia. Lähivuosina ei ole odotettavissa merkittävää rahoituksen korjausta siirtymätasauksen ollessa 31.8.2023 tilanteessa vuodelle 2024 noin 3 milj. euroa.

Pysyvien kustannusten vähentämistarve vuodesta 2024 alkaen on 42 milj. euroa.

Henkilöstön sijoittumista, määrää, työtehtäviä, organisaatiota ja sen rakennetta on syytä tarkastella palveluverkkouudistuksen nyt edetessä. Tarkastelun kohteena ovat Lasten, nuorten ja perheiden palveluiden verkko, Suun terveydenhuollon verkko, Avokuntoutuksen verkko ja Kehitysvammaisten päivä- ja työtoiminta sekä vammaissosiaalityö. Tarkastelu kohdentuu pääosin kolmelle palvelulinjalle.

Pidemmän tähtäimen tavoitteena on oman, vakituisen henkilöstön suhteellisen määrän lisääminen ja henkilöstön vuokrauksen merkittävä vähentäminen. Strateginen monituottajuus jatkuu ja sitä edelleen kehitetään aiemmin hyväksyttyjen linjausten mukaisesti.

Ensivaiheessa tarkastetaan erityisesti:

  1. mahdolliset päällekkäisyydet toiminnassa
  2. tehtävät, jotka eivät ole lakisääteisiä
  3. tehtävät, joihin kohdistuu muutoksia etenevän palvelureformin myötä vuonna 2024
  4. hallinnolliset sekä työnjohdolliset tehtävät, joista voidaan vapauttaa tai siirtää työpanosta varsinaiseen asiakas- ja potilastyöhön
  5. palvelureformiin liittymätön hankkeisiin sitoutuva työpanos

Toimintojen tarkastelun johdosta mahdollisesti tehtävät uudelleenorganisoinnit edellyttävät yhteistoimintamenettelyä, koska ne voivat johtaa mahdollisiin henkilöstövaikutuksiin (tehtävien lakkautukset, palvelussuhteen ehtojen muutokset, irtisanomiset ja osa-aikaistamiset).

Muutoksia voi tulla henkilöstön palvelussuhteisiin toimipaikkojen tiivistämisen ja keskittämisen, toimintojen yhdenmukaistamisen, resurssien uudelleenjärjestelyjen, liikkuvien palvelujen lisäämisen sekä digitalisaation myötä. Osassa palveluita tavoitteena on myös palveluaikojen mahdolliset laajentamiset.

Yhteistoimintamenettelyn kohteena olevan henkilöstön määrä on yhteensä arviolta 3500. Koska tavoitteena on myös ostopalvelujen vähentäminen, jäävät oman toiminnan piirissä olevat asiakaspinnassa toimivan henkilöstön vähentämiset määrältään vähäiseksi. Palveluverkon tiivistämiset ja keskittämiset sekä mahdolliset toiminnalliset muut muutokset voivat johtaa henkilöstön määrän osittaiseen vähentymiseen siinä tapauksessa, jos osa henkilöstöstä kieltäytyy palvelussuhteensa ehtojen muuttamiseen esimerkiksi toimipaikkamuutoksen yhteydessä.

Yhteistoimintamenettelyllä turvataan henkilöstön vaikutusmahdollisuudet lain piirissä olevissa työnantajan päätösasioissa. Muutokset on lain hengen mukaisesti suunniteltava vuoropuhelussa henkilöstöjärjestöjen edustajien kanssa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • käynnistää Pirkanmaan hyvinvointialueen lasten, nuorten ja perheiden palvelujen, suun terveydenhuollon, kehitysvammaisten päivä- ja työtoiminnan sekä vammaissosiaalityön ja avokuntoutuksen henkilöstöä (työ- ja virkasuhteiset) koskevat  yhteistoimintaneuvottelut, jotka voivat johtaa henkilöstön vähentymiseen. Edellä mainittua henkilöstöä koskevat toiminnan uudelleenjärjestelyt voivat vaikuttaa osaltaan myös tukipalveluhenkilöstön toimintaan ja määrään.
     
  • että edellä mainitun lisäksi on harkittava uudelleenjärjestelyjä, jotka voivat johtaa mahdollisiin tehtävien lakkauttamisiin, tarjolla olevan työmäärän vähentymiseen (mahdolliset irtisanomiset tai osa-aikaistamiset), palvelussuhteen ehtojen muutoksiin ja palvelussuhteen olennaisten ehtojen muutoksiin irtisanomisperusteella, jotka voivat tarkoittaa palvelussuhteen päättymistä työntekijän/viranhaltijan kieltäytyessä mahdollisista muutoksista. Arviolta nämä irtisanomisperusteiset toimenpiteet voivat kohdistua edellä mainittujen palveluverkkoselvitysten piirissä olevan Pirkanmaan hyvinvointialueen henkilöstön osalta yhteensä enintään 3500 henkilötyövuoteen.
     
  • valtuuttaa hyvinvointialuejohtajan ja konsernipalveluiden johtajan antamaan kirjallisen neuvotteluesityksen yhteistoimintaneuvottelujen käynnistämiseksi.
     
  • nimetä työnantajan edustajat yhteistoimintaneuvotteluihin seuraavasti:
    • pääneuvottelijat konsernipalveluiden johto Juhani Sand ja Vuokko Ylinen
    • tehtäväalueiden johto: sote-palvelulinja Taru Kuosmanen ja Juha Kinnunen, tukipalvelut Pekka Erola ja Petteri Paavola, konsernipalvelut ja strateginen ohjaus Pasi Virtanen ja Taina Niiranen ja edellä mainittujen ollessa estyneenä, heidän varahenkilönsä
    • asiantuntijoina palvelussuhdepäälliköt Mira Snellman ja Vesa Koskinen, palvelulinjajohtajat Eeva Torppa-Saarinen, Päivi Tryyki ja Titta Pelttari ja edellä mainittujen ollessa estyneenä, heidän varahenkilönsä
    • lisäksi tarvittaessa voidaan neuvotteluihin kutsua muita työnantajaedustajia asiantuntijoiksi

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana konsernipalvelujohtaja Juhani Sandia.

Hallintojohtaja Vuokko Ylinen poistui kokouksesta. 


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

 

Oikaisuvaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue,​ kirjaamo
Postiosoite: PL 272,​ 33101 Tampere
Käyntiosoite: G-rakennus, Nivelkatu 5,​ 1. krs,​ kirjaamo
Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin kello 9.00–14.30.

Oikaisuvaatimuksen voi tehdä myös hyvinvointialueen sähköisessä asioinnissa:
www.pirha.fi/sahkoinen-asiointi (Asioi hallinnon kanssa).

 

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös,​ johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.
     

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi,​ kotikunta,​ postiosoite ja puhelinnumero. Päätöksen sähköistä tiedoksiantoa varten tekijä voi ilmoittaa sähköpostiosoitteensa.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen edellä mainitun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

 

Oikaisuvaatimusaika   

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.