Aluehallitus, kokous 18.12.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 376 Ensihoitopalvelun palvelutasopäätöksen viivästyttäminen

9359/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Kaius Kaartinen, ERIKOISLÄÄKÄRI, kaius.kaartinen@pirha.fi
Sanna Hoppu, YLILÄÄKÄRI, sanna.hoppu@pirha.fi
Mika Kontio, PELASTUSJOHTAJA, mika.kontio@pirha.fi

Perustelut

Taustaa

Terveydenhuoltolaki (1326/2010), sosiaali- ja terveysministeriön asetus ensihoitopalvelusta (585/2017), asetukseen liittyvä muistio, sekä sosiaali- ja terveysministeriön ohje sairaanhoitopiireille palvelutasopäätöksen laatimiseksi (julkaisu 2017:14) kuvaavat ensihoitopalvelun palvelutasopäätökseen sisällytettävät asiat ja palvelutasopäätöksen valmistelujärjestyksen.

Ensihoitopalvelun palvelutasopäätös valmistellaan osana hyvinvointialueen toiminnallista ja taloudellista suunnittelua hallintosäännön kuvaamalla tavalla.

Perustuslaki velvoittaa noudattamaan yhdenvertaisuusperiaatetta julkisten terveyspalvelujen järjestämisessä. Ensihoitopalvelun palvelutasopäätöksen ja suunnittelun lähtökohtana on samantasoisten palvelujen tarjoaminen riskeiltään ja palvelutarpeiltaan samanlaisilla alueilla. Maantieteelliset näkökohdat ja terveydenhuollon muu päivystystoiminta huomioiden, väestölle tulee tarjota mahdollisimman tasavertaiset mahdollisuudet saada apua.

Pirkanmaan hyvinvointialueella v. 2023 ensihoitopalvelun säännöllistä ambulanssitoimintaa tuottaa hyvinvointialue itse omana tuotantona (21 ambulanssia, 456 valmiustunti/vrk), sekä yksityiset palveluntuottajat (5 tuottajaa, 16 ambulanssia, 300 valmiustunti/vrk). Yksityisen sektorin osalta käytössä on kuluvan sopimusjakson viimeinen optiovuosi.

Ensihoitopalvelun tehtävämäärät jatkavat kasvuaan. Sairaanhoitopiirin järjestämisvastuun aikajaksolla 2013-22 tehtävämäärät ovat kasvoivat 37,4%. Samana aikajaksona, ensihoidon vuorokausittainen ambulanssiresursointi on tippui 790:stä valmiustunnista 780:een valmiustuntiin.  Ensihoidon palvelutaso on vastaavasti heikentynyt jatkuvasti. Vuodesta 2018 asti käytössä olleet ensihoidon palvelutason tavoitteet saavutettiin kaikissa tarkasteluryhmissä viimeksi vuonna 2017. Prosentuaalisesti eniten hätätilapotilaiden (A- ja B- kiireellisyysluokat) tavoittaminen on hidastunut ydintaajama-alueilla ja erityisesti Tampereella. Harvaanasutuilla alueilla keskeinen puutos palvelutarjonnassa ja asukkaiden perusturvallisuudessa on ambulanssiyövalmiuden puute (Kuhmoinen, Kihniö, Juupajoki, Vesilahti), mikä näyttäytyy erityisesti Kuhmoisissa ja Kihniössä huomattavan pitkinä tavoittamisviiveinä yöaikaan.

Taulukko 1. Ensihoidon palvelutasototeuma Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä 2015-22.

  tavoittamisaika minuutteina  
AB-tehtävät, 50%-osuus 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 tavoite v. 2018-22 tavoittamisajan kasvu 2015-22
ydintaajama 5,3 5,1 5,2 5,4 5,8 5,9 6,1

6,3

6,0 19%
muu taajama 7,5 7,5 7,3 7,6 7,7 7,7 8,0 8,3 8,0 10%
haja-asutusalueet 14,4 14,7 15,1 15,6 15,3 15,9 15,5 15,8 15,0 9%
asutut yhteensä 7,3 7,2 7,0 7,3 7,5 7,5 7,8 8,0 ei määr. 10%
                     
AB-tehtävät, 90%-osuus 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 tavoite v. 2018-22

tavoittamisajan kasvu 2015-22

ydintaajama

9,3 8,7 8,7 9,2 9,6 9,6 10,4 10,9 10,0

16%

muu taajama

14,5 14,3 13,9 14,4 14,2 13,9 14,4 14,9 16,0 2%

haja-asutusalueet

25,5 26,3 26,7 27,9 26,4 26,1 26,2 26,6 30,0 4%

asutut yhteensä

16,2 16,4 16,2 16,9 16,0 16,5 16,8 17,0 ei määr. 5%

 

Ensihoitopalvelun toteumaa on käsitelty tarkemmin ensihoidon toimintakertomuksessa 2022.

LIITE 1. Ensihoidon toimintakertomus 2022.

 

Ehdotuksen keskeinen sisältö ja perusteet

Analyysi ambulanssitoiminnan tuotantorakenneratkaisuista puoltaa hyvinvointialueen oman toiminnan selkeää vahvistamista. Tuotantotapaan liittyviä piirteitä on käsitelty liitteessä 2, johon on koottu keskeisten aiempien kansallisten selvitysten tulokset (NHG 2015, Kuntaliitto 2016, NHG 2021).

LIITE 2. Ambulanssitoiminnan tuotantoratkaisut Suomessa

Ehdotuksessa tuotantotavaksi esitetään monituottajamallia siten, että hyvinvointialueen oman tuotannon osuus nousee nykyisestä n. 60 %:sta 70,2 %:iin. Lakisosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä 8§ ja 50§ edellyttävät, että yksityisiltä palveluntuottajilta hankittavan ambulanssitoiminnan on oltava laajuudeltaan sellaista, että hyvinvointialue pystyy huolehtimaan kaikissa tilanteissa ensihoitopalvelun saatavuudesta, myös yksityisiltä palveluntuottajilta hankittavien palvelujen osalta. Järjestämisvastuunsa toteuttamiseksi hyvinvointialueella on oltava riittävä oma palvelutuotanto ja palveluksessaan toiminnan edellyttämä ensihoitohenkilöstö, ja hallinnassaan asianmukaiset asematilat, ajoneuvokalusto sekä muut tarvittavat toimintaedellytykset. Jää hyvinvointialueen omalle vastuulle arvioida ja suunnitella mikä on riittävä oman tuotannon ja kaluston laajuus, että palvelun saatavuus voidaan turvata myös odottamattomissa riskitilanteissa ja yhteiskunnan poikkeusoloissa. Oman tuotannon osuuden lisäys on edellytys suunniteltujen ensihoidon, sotesektorin muiden tehtävien, sekä pelastustoimen tehtäviin kykenevien moniviranomaisyksiköiden tehokkaalle käyttöönotolle.

Ensihoidon jatkuvasti heikkenevä palvelutasototeuma edellyttää korjausliikkeitä usealta kantilta. Ensihoidon tehtävämäärän kasvua tulee hillitä ja saattaa lasku-uralle siten, että hyvinvointialueen kehittää ja ottaa käyttöön erityisesti kiireettömämpien potilaiden avuntarpeeseen tarkoituksenmukaisempia ratkaisuja. Ensihoidon palvelutarjonnassa kehitetään palvelua erityisesti harvaanasutuilla alueilla ottamalla käyttöön moniviranomaisyksiköitä, jotka kykenevät ympärivuorokautisesti tuottamaan paitsi ensihoidon, myös muun sote-sektorin kotiin vietyjä päivystyksellisiä palveluita sekä pelastustoimen valmiutta. Moniviranomaisyksiköiden käyttö lisää hyvinvointialueella ensihoitopalvelun valmiutta nykyisestä 756 valmiustunnista vuorokaudessa 852:een (huom. valmiustuntien ero verrattuna vuoden 2022 tasoon, 780 valmiustuntia/vrk, johtuu Punkalaitumen liittymisestä Pirhaan ja vastaavasti Jämsän irtautumisesta). Valmiustuntien lisäys lisää ensihoidon ja pelastustoimen kustannuksia arviolta n. 3 M€ mikä nostaa Pelastuspalvelut tehtäväalueen v.2023 talousarviota 3,9%. Moniviranomaisyksiköiden kehittäminen yhdessä Päivystyspalveluiden ja päivystyksellisten kotiin vietävien sote -palveluiden kautta tuo laskennallisesti edellistä merkittävämmät kustannussäästöt.

Palvelutasotavoitteet esitetään säilytettävän aiemmalla tasolla.

Ensihoitopalvelun tuotantotapana, sisältö, ensihoitajien koulutusvaatimukset, palvelutasotavoitteet ja muut ensihoitopalvelun järjestämisen kannalta tarpeelliset asiat on kuvattu liitteenä olevassa PIRHA ensihoitopalvelun palvelutasopäätöksessä 2024-26, noudattaen STM:n ensihoitojaoksessa suositeltua kansallista palvelutasopäätöksen mallia.

LIITE 3. PIRHA ensihoitopalvelun palvelutasopäätös v. 2024-26

Ehdotus

Esittelijä

Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • hyväksyä liitteenä olevan ensihoitopalvelun palvelutasopäätöksen.

Päätös

Aluehallitus päättää

  • hyväksyä liitteenä olevan ensihoitopalvelun palvelutasopäätöksen esittelijän kokouksessa tekemin muutoksin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana pelastusjohtaja Mika Kontiota. Kontio esitteli hyvinvointi- ja kokonaisturvallisuusvaliokunnan kannanoton palvelutasopäätökseen. Kontio poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa. 

Katariina Pylsy teki esityksen asian palauttamisesta valmisteluun. Esitys raukesi, koska sitä ei kannatettu. 

Esittelijä muutti esitystä siten, että hyvinvointialueen oman tuotannon osuus on 70.2 %. Puheenjohtaja tiedusteli, voidaanko esitys hyväksyä yksimielisesti. Hyväksyttiin yksimielisesti. 

Pöytäkirjaan ja liitteenä olevaan palvelutasopäätökseen tehdään vastaava muutos. 

Merkittiin, että hyvinvointi- ja kokonaisturvallisuusvaliokunta on käsitellyt asiaa 23.3.2023 ja laatinut seuraavan kannanoton: 

"Valiokunnalta huoli-ilmoitus aluehallitukselle, että tarkastellaan ensihoidon tilannetta mahdollisimman nopeasti (ennen kuin vasta ensi vuoden alusta). Huomio, että tarve nopealle tarkastelulle ja resurssien lisäämiselle.​ Tällä hetkellä ei päästä sovittuun palvelutasoon, jonka takia tätä on syytä kiirehtiä ja tilanteeseen reagoida.​ Esimerkiksi hybridiyksikköjen lisäämisellä pystyttäisiin helpottamaan myös Acutan tilannetta​. Huomioitava, että työntekijöitä on erittäin vähän vapailla markkinoilla, ja esimerkiksi hybridiyksikön saaminen tehtaaltakin ottaa aikaa herkästi reilun puolen vuoden - vuoden jotta se on vuorokierrossa.​"

Kokouksessa pidettiin tauko klo 10.48-11.02.

Merkittiin, että Lauri Lyly, Anna-Kaisa Ikonen ja Jarmo Takala poistuivat kokouksesta ennen päätöksentekoa. 

Valmistelija

  • Teemu-Taavetti Toivonen, PELASTUSPÄÄLLIKKÖ, teemu-taavetti.toivonen@pirha.fi

Perustelut

Hyvinvointialueen hallitus hyväksyi 24.4.2023 ensihoitopalvelun palvelutasopäätöksen vuosille 2024–2026, jossa tätä muutosesitystä koskien päätettiin seuraavasti:

  1. Palvelun järjestämistavaksi päätettiin monituottajamalli siten, että ensihoitopalvelun säännöllisestä ambulanssitoiminnasta hyvinvointialue tuottaa 70,2 % itse ja 29,8 % hankitaan täydentävänä palveluna yksityisiltä palveluntuottajilta.
  2. Palvelun sisällöstä päätettiin, että säännöllisessä päivittäisvalmiudessa on yhteensä 37 ambulanssia, joista 3 kpl on vuorokausittain 12 tunnin valmiudessa ja 34 kpl ympärivuorokautisessa valmiudessa. Ympärivuorokautisen valmiuden ambulansseista 5 kpl on ensihoidon, pelastustoimen ja sosiaalitoimen tehtäviä tuottavia moniviranomaisyksiköitä. Ensihoitopalvelun epäsäännöllisen käytön erityisyksiköiksi ja -toiminnoiksi päätettiin välittömän TEMS-valmiuden ylläpito yhdellä säännöllisen päivittäistoiminnan yksiköllä, erillinen monitoimiambulanssi (tehohoitoa vaativat sairaalasiirrot), ensihoidon ja pelastustoimen yhteinen erityistilanteiden yksikkö EPI 081, sekä mahdollistettiin tarvittaessa ja henkilöstötilanteen salliessa täydentävän palvelun tuottaminen varayksiköillä. Päätöksessä mahdollistettiin ensihoidon palveluntarjontaan vaikuttavien kehityshankkeiden toteutus (esim. mielenterveysambulanssi ja ns. Call center -toiminta).
  3. Palvelun tavoittamisaikatavoitteiksi hyväksyttiin yhteistyöalueen ensihoitokeskuksen valmistelemat, ja yhteistyöalueen hyvinvointialueilla yhtenäisesti hyväksytyt aikarajat, joissa määrätty osuus potilaista tulee tavoittaa ensihoidon toimesta. LIITE 1. PIRHA ensihoitopalvelun palvelutasopäätös v. 2024–26.

Palvelutasopäätöksen tavoitteina oli korjata ensihoitopalvelun resursointia suhteessa palvelun kysyntään. Ensihoidon palvelutaso on alueella progressiivisesti heikentynyt vuodesta 2013 lukien. Asetetut palvelun tavoitetasot saavutettiin Pirkanmaalla edellisen kerran vuonna 2016, ja Pirkanmaan sisälle on kehittynyt merkittäviä eroja palveluntarjonnassa suhteessa paikalliseen tarpeeseen, ja tehtävämääriltään hiljaisemmista kunnista on puuttunut yöaikainen ambulanssivalmius. Edelleen, palvelutasopäätöksen mukaisella omatuotannon laajennuksella pyrittiin osittain vastaamaan hyvinvointialueen lakisääteiseen velvollisuuteen (Laki sosiaali-​ ja terveydenhuollon järjestämisestä 8§ ja 50§) kyvykkyydestä vastata palvelun saatavuudesta kaikissa oloissa, minkä mukaisesti hyvinvointialueella on oltava riittävä oma palvelutuotanto ja palveluksessaan toiminnan edellyttämä ensihoitohenkilöstö,​ ja hallinnassaan asianmukaiset asematilat,​ ajoneuvokalusto sekä muut tarvittavat toimintaedellytykset. Palvelutasopäätöksellä hyvinvointialueen oman tuotannon osuus nousisi ambulanssikaluston osalta 57 %:sta 70%:iin ja valmiustuntien osalta 60%:sta 73%:iin.

Yksityisen ambulanssituotannon kilpailutus toteutettiin kesällä 2023, ja hyvinvointialueen johtaja teki hankintapäätöksen 10.8.2023. Hankintapäätös sisältää 11 ambulanssia, jotka tuottavat yhteensä 228 valmiustuntia vuorokaudessa. Hyvinvointialueen oman tuotannon osuudeksi jäi siten 26 ambulanssia, joilla tuotetaan 624 valmiustuntia vuorokaudessa. Omatuotanto sisältää 5 kpl hiljaisempiin kuntiin asemoituvia ympärivuorokautisen valmiuden moniviranomaisyksiköitä.

Syksyn 2023 kuluessa hyvinvointialueen talouden tilannekuva huonontui merkittävästi, ja hallitus päätti 11.9.2023 toiminnan sopeuttamistoimista. Myös pelastuspalveluiden palvelulinjalle ja ensihoitopalvelun toimialueelle asetettiin tavoitteet säästöistä ja toiminnan tehostamisesta. Ensihoidon osalta ambulanssitoiminta ja sen henkilöstökulut muodostavat keskeisen osan kustannusrakenteesta. Kilpailutetun toiminnan osalta hankintapäätös on jo tehty, minkä johdosta säästötoimet on kohdennettavissa vain hyvinvointialueen omatuotantoon.

Ehdotuksen sisältö ja arvioidut vaikutukset

Ensihoidon palvelutasopäätöksen toimeenpanon lykkäyksellä tavoitellaan talouden tasapainotusta vuodelle 2024. Talousarviossa pysyminen ei mahdollista kaikkia nykyisiä toimintoja eikä 24.4.2023 tehtyä palvelutasopäätöstä ole mahdollista toteuttaa. Talouden sopeuttamistarpeista johtuen, esitetään että palvelutasopäätöksen 2024–26 täysimääräistä toimeenpanoa viivästytetään vuonna 2024 osalta siten, että ambulanssien omatuotannon säännöllisiä valmiustunteja tuotetaan keskimäärin 552 vuorokaudessa, päätetyn 624:n sijasta enintään 2 kuukauden ajan. Samoin viivästytetään pelastustoimen kanssa yhdessä tuotettavien moniviranomaisyksiköiden (hybridiyksiköiden) aloitusta enintään 1.3.2024 asti.

Valmiustunnit suunnitellaan toteutettavan siten, että seuraavien ensihoidon yksiköiden valmiusaikojen osalta jatketaan 12 tunnin valmiusajalla 1.1.-29.2. välisenä aikana: Tampereella (2kpl), Kangasalan Sahalahdella (1 kpl, moniviranomaisyksikkö), Vesilahdella (1 kpl, moniviranomaisyksikkö). Lisäksi Ylöjärven Kurun (1 kpl, moniviranomaisyksikkö) ja Kihniön (1 kpl, moniviranomaisyksikkö) yksikkö tuotettaisiin yhtenä 24 h yksikkönä niin, että asemapaikka olisi klo 8-20 Kihniössä ja klo 20-08 Kurussa.

Erityistilanteiden yksikköä EPI081 ei pidettäisi valmiudessa palvelutasopäätöskaudella 2024–2026. Ensihoidon erityistilanteiden yksikkö EPI081 on toiminut säännöllisesti ensihoidon ja pelastustoimen tehtävillä tukiyksikkönä.

Edellä mainitun valmiustuntien noston viivästymisestä huolimatta ensihoitopalvelussa sote-integraatiota päästään toteuttamaan suunnitellussa laajuudessa (kotisairaala ja saattohoito) sekä laajentamaan hoidontarpeen arviota potilaan luona. 

Oheismateriaalina aluehallituksen 24.4.2023 hyväksymä ensihoitopalvelun palvelutasopäätös 2024-2026 sekä diaesitys.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää hyväksyä ensihoitopalvelun palvelutasopäätöksen toimeenpanon viivästyksen enintään kahden kuukauden ajan seuraavilta osin:

  • säännöllisessä päivittäisvalmiudessa on 36 ambulanssia aikaisemman 37 ambulanssin sijaan.
     
  • palvelutasopäätöksessä päätetyn kolmen ambulanssin sijasta seitsemän on vuorokausittain 12 tunnin valmiudessa, loput ympärivuorokautisessa valmiudessa.
     
  • ensihoidon, pelastustoimen ja sosiaalitoimen tehtäviä tuottavista viidestä, ympärivuorokautiseen valmiuteen suunnitellusta monitoimiyksiköistä neljä viivästyy enintään kahden kuukauden ajan.

Erityistilanteiden yksikköä EPI081 ei pidetä valmiudessa palvelutasopäätöskaudella 2024–2026.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana pelastusjohtaja Mika Kontiota.

Varajäsen Ulla Kampman saapui kokoukseen.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

 

Oikaisuvaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue,​ kirjaamo
Postiosoite: PL 272,​ 33101 Tampere
Käyntiosoite: G-rakennus, Nivelkatu 5,​ 1. krs,​ kirjaamo
Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin kello 9.00–14.30.

Oikaisuvaatimuksen voi tehdä myös hyvinvointialueen sähköisessä asioinnissa:
www.pirha.fi/sahkoinen-asiointi (Asioi hallinnon kanssa).

 

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös,​ johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.
     

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi,​ kotikunta,​ postiosoite ja puhelinnumero. Päätöksen sähköistä tiedoksiantoa varten tekijä voi ilmoittaa sähköpostiosoitteensa.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen edellä mainitun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

 

Oikaisuvaatimusaika   

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.