Aluehallitus, kokous 27.5.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 158 Oikaisuvaatimus IKI2035- ohjelman toimeenpanosuunnitelmasta

21331/2023

Valmistelija

  • Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi
  • Mari Ollinpoika, TOIMIALUEJOHTAJA, IKÄIHMISTEN, mari.ollinpoika@pirha.fi
  • Timo Turunen, RAKENNUSINSINÖÖRI, timo.turunen@pirha.fi

Perustelut

Aluehallitus päätti 25.3.2024 (§ 96 ) IKI2035 kehitysohjelman toimeenpanosuunnitelmasta. Aluehallitus päätti hyväksyä IKI2035-ohjelman toimeenpanoon liittyvät lähitoreja, kuntouttavaa päivätoimintaa sekä asumista ja laitoshoitoa koskevat palveluverkkosuunnitelmat kokouksessa tehdyillä tarkennuksilla. 

Aluehallituksen päätöksestä on tehty oikaisuvaatimus, joka on saapunut hyvinvointialueelle määräajassa 10.4.2024. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §). 

Oikaisuvaatimus

Aluehallituksen päätöksessä liitteen kohdassa 3 on ehdotus palveluverkosta poistuviksi yksiköiksi. Yksi näistä verkosta poistettavista yksiköistä on Nikulan toimipiste, joka sijaitsee Ikaalisten Tevaniemessä ositteessa Luhalahdentie 756, 39590 Tevaniemi. Nikulan kuntoluokaksi on arvioitu 1 asteikolla 1–5. Perusteluna ja huomioina on mainittu muun muassa, että tilat eivät sovellu ympärivuorokautisen palveluasumisen tuottamiseen. Nikula on päätetty poistettavaksi nopealla aikataululla. Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan, että Nikulaa koskeva päätös käsitellään aluehallituksessa uudelleen ja että aluehallitus peruu tekemänsä päätöksen, koska on ilmeistä, että rakennuksen kunnosta on päättäjille annettu virheellistä tietoa. Päättäjillä pitää olla päätöstä tehdessään oikea tieto asioista, jotka merkittävästi vaikuttavat alueen asukkaiden elämään. Oikaisuvaatimuksen tekijä vastustaa hyvässä kunnossa olevan Nikulan toimipisteen poistamista palveluverkosta.

Tehdyt selvitykset

Palvelujen uudistamisen ja palvelujen verkoston suunnittelun pohjaksi aluevaltuusto hyväksyi 14.8.2023 § 69 palveluverkon kehittämisen periaatteet. Periaatteet sisältävät palvelujen verkoston kehittämistä linjaavat yleiset periaatteet sekä palvelukohtaiset palvelujen verkoston kehittämisen periaatteet.  

Osana strategian toimeenpano-ohjelmaa aluehallitus hyväksyi 20.11.2023 § 319 IKI2035-kehittämisohjelman. Lisäksi aluehallitus päätti seurata ja tarvittaessa korjata IKI2035-ohjelmaa puolivuosittain huomioiden toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset, väestöennusteen kehittymisen ja väestön palvelutarpeen muutokset, mukaan lukien muistisairaudet. Mikäli tulorahoitus kasvaa nykyisestä virka-arviosta talouden sopeuttamiskaudella 2023–2026, hallitus ottaa IKI2035-ohjelman uudelleen tarkasteltavaksi. Raportissa seurataan myös palveluiden piiriin pääsyä ja jonotilannetta. Asiasta raportoidaan myös valtuustoa.

Ohjelman toteutumista seurataan lukujen osalta kesäkuun lopun ja joulukuun lopun poikkileikkauspäivämäärien mukaisesti osavuosikatsauksen (6 kk) ja tilinpäätöksen yhteydessä. 

Osana IKI2035-kehittämisohjelman toimeenpanoa on selvitetty ikäihmisten eri palveluiden palveluverkkokokonaisuuksia, joista oikaisuvaatimuksen kohteena olevassa päätöksessä käsitellään lähitoreja, kuntouttavaa päivätoimintaa, ikäihmisten asumista sekä laitoshoitoa. 

Palveluverkkoselvityksessä palveluista on selvitetty nykytila sekä tavoitetila vuoteen 2035 saakka. Tavoitetilalaskenta perustuu IKI2035-ohjelmassa hyväksyttyihin yli 80-vuotiaan väestön peittävyyslukuihin. Pirkanmaan tasolla tavoiteluvut ovat IKI2035-ohjelman mukaisia, mutta mitä tarkempaan alueelliseen/paikalliseen tarkasteluun mennään, sitä suurempaa epävarmuutta ennusteeseen sisältyy johtuen muun muassa väestörakenteen eroista, muuttoliikkeestä, alueen muusta palvelurakenteesta ja liikenneyhteyksistä. 

Palveluverkkoselvityksessä toimitilatarkastelu on tehty palveluttuotannon toimesta tilan toiminnallisuutta arvioiden ja tilapalveluiden toimesta kiinteistön teknistä kuntoa arvioiden. Jokainen toimitila on tämän jälkeen tarkasteltu myös suhteessa IKI2035-ohjelman tavoitteisiin.  

Yhteenveto

Palveluverkkoselvityksessä palveluverkossa säilyviksi esitettiin niitä toimipisteitä, joissa tilojen tekninen ja toiminnallinen kunto on riittävä ja alueella nähdään pitkäaikaista palvelutarvetta. Palveluverkon osalta jatkoselvitettäviksi esitettiin niitä toimipisteitä, joissa tekninen ja/tai toiminnallinen kunto ei ole riittävä, käyttötarkoituksen muutos vaatii lisäselvitystä ja/tai alueella on ylikapasiteettia, jolloin oman tuotannon/ostopalvelun suhde tulisi ratkaista.​ Palveluverkosta luovuttaviksi esitettiin niitä toimipisteitä, joissa tilat ovat toiminnallisesti ja/tai teknisesti huonoja tai alueen palvelutarpeeseen pysytään vastaamaan muilla ratkaisuilla.

Nikulan ympärivuorokautisen palveluasumisen yksikön kohdalla on todettu, että kiinteistön tekninen kunto on kuntoluokkaa 1. Toiminnallinen kunto palvelun tuottamisen näkökulmasta on puutteellinen, mm. esteettömyyden, huonetilojen koon ja muiden toimintatilojen kunnon suhteen. Lisäksi yksikön sijainti on erittäin haastava henkilöstön saatavuuden näkökulmasta.

Nikulan yksikön kiinteistötekninen kunto on arvioitu uudelleen 17.4.2024 hyvinvointialueen Toimitilat -vastuualueen toimesta. Arvion mukaan kuntoluokkaa ei ole perusteita muuttaa.  

Liitteenä oikaisuvaatimus liitteineen sekä tekninen selvitys.

Ehdotus

Esittelijä

  • Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • hylätä oikaisuvaatimuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin. 

Esteellisyys

  • Lassi Kaleva, Arja Laitinen ja Katariina Pylsy ilmoittivat olevansa esteellisiä asian käsittelyssä (HL 28 § 1 mom 5 kohta, HL 28 § 1 mom 7 kohta, kunnan/ kaupungin hallituksen jäsenyys) ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Aluehallitus totesi Pekka Järvisen esteelliseksi asian käsittelyssä (HL 28 § 1 mom 5 kohta, HL 28 § 1 mom 7 kohta, kunnan/ kaupungin hallituksen jäsenyys) ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Esteellisyydet todettiin.

Kokouskäsittely

Hallintolain 28.1 § 5 kohdan mukaan henkilö on esteellinen, jos hän on hallituksen, hallintoneuvoston tai niihin rinnastettavan toimielimen jäsenenä sellaisessa yhteisössä, joka on asianosainen tai jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa. Hallintolain 28.1 § 7 kohdan mukaan henkilö on esteellinen, jos luottamus hänen puolueettomuuteensa vaarantuu muusta erityisestä syystä. Käsittelyn kohteena olevat suunnitelmat, voidaan katsoa koskevan kuntien erityisiä etuja tai haittoja. Asiassa pidetään siten esteellisinä Pirkanmaan kunnan- ja kaupunginhallitusten jäseniä. Esteellisyyden arvioinnissa ei ole merkitystä sillä, onko henkilö ollut päättämässä asiasta toisessa roolissa, vaan ratkaisevaa on kaksoisroolin olemassaolo. Esteellisyyden arvioinnissa on hyödynnetty Kuntaliiton ohjeistuksia sekä Hyvil Oy:n 19.5.2023 laatimaa (6/2023) lausuntoa. Hyvinvointialueella noudatetaan esteellisyysperusteiden arvioinnissa varovaisuusperiaatetta.

Aluehallituksen varajäsenet Veikko Vallin, Ulla Kampman ja Hanna Holma saapuivat kokoukseen §:n 157-158 käsittelyiden ajaksi.

Aluehallitus totesi Pekka Järvisen esteelliseksi §:n 157-158 käsittelyissä edellä mainituin perustein. Hyväksyttiin yksimielisesti.

Aluehallituksen varajäsen Atanas Aleksovski saapui kokoukseen §:n 157-158 käsittelyiden ajaksi.

Aluehallituksen varajäsenet Veikko Vallin, Ulla Kampman, Hanna Holma, Jori-Pekka Träskbäck ja Atanas Aleksovski poistuivat kokouksesta päätöksenteon jälkeen.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimukseen annettuun päätökseen saa hakea muutosta aluevalituksin vain se,​ joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut,​ saa päätökseen kuitenkin hakea muutosta aluevalituksin myös asianosainen sekä hyvinvointialueen jäsen. (Laki hyvinvointialueesta 142 §.)

 

Valitusviranomainen   

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna

Valituksen voi lähettää sähköpostitse hameenlinna.hao@oikeus.fi tai tehdä hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusasiakirjat

Valituskirjelmässä on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • muutosvaatimuksen perusteet
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
     

Valituskirjelmässä on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Lisäksi on ilmoitettava yhteystiedot (postiosoite, sähköpostiosoite), joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa ja puhelinnumero mahdollisia tiedusteluita varten.

Valituskirjelmään on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai jäljennöksenä sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valituskirjelmään on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. Asiamiehen on liitettävä valtakirja sen mukaan kuin HLL 21 §:ssä säädetään.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään hallinto-oikeudessa kulloinkin voimassa oleva oikeudenkäyntimaksu 270 euroa (v. 2023). Linkki tuomioistuinmaksulakiin: www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Oikeudenkäyntimaksua ei peritä sosiaalihuoltolaissa (mm. vammaispalvelu, toimeentulotuki ja kehitysvammaisten erityishuolto) tarkoitettua palvelua tai etuutta koskevissa asioissa eikä myöskään terveydenhuolto-, päihdehuolto- tai mielenterveyslain mukaisissa asioissa eikä asioissa, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain mukaan määrättyjä asiakasmaksuja (Tuomioistuinmaksulaki 5 §).