Aluehallitus, kokous 26.9.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 207 Lausunto hallituksen esitysluonnokseen hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain muuttamisesta (yliopistosairaalalisä)

427/2022

Valmistelija

  • Pasi Virtanen, talousjohtaja, Pasi.Virtanen@pirha.fi

Perustelut

Hallituksen esitysluonnoksessa lisätään rahoituslakiin säännökset yleiskatteellisen rahoituksen uudesta määräytymistekijästä, jolla otetaan huomioon yliopistollisen sairaalan kustannuksia. Lakimuutos tulisi voimaan vuoden 2024 rahoituksesta lukien. Lisäksi siirtymätasauksella tasattaisiin -50 euroa/asukas ylittävä hyvinvointialueen laskennallisen rahoituksen ja toteutuneiden kustannusten erotus.

Yliopistosairaala-alueiden muita alueita korkeammat kustannukset sisältyvät hyvinvointialueille siirtyvään koko maan tason yleiskatteelliseen rahoitukseen, mutta rahoituslaissa ei ole tällä hetkellä erillistä määräytymistekijää, joka kohdentaisi rahoituksen tältä osin yliopistosairaala-alueille.

Vuonna 2023 yliopistosairaalaa ylläpitävien hyvinvointialueiden rahoitus perustuu kuitenkin siirtymätasauksen vuoksi vielä alueen kunnilta siirtyviin kustannuksiin, joten laskennallisen rahoituksen määräytymistekijät alkavat käytännössä vaikuttaa alueiden rahoitukseen porrastetusti vuodesta 2024 lukien.

Keväällä oli lausunnolla lakimuutoksen ensimmäinen versio. Pirkanmaan hyvinvointialue otti silloin laajasti kantaa rahoituksen kohdennuksen perusteisiin. Lakiesitys ei kuitenkaan silloin edennyt, ja nyt on lausunnolla uusi versio.

Pirkanmaan hyvinvointialue on yhdessä muiden yo-sairaalahyvinvointialueiden kanssa yrittänyt vaikuttaa siihen, että yliopistosairaala-alueiden korkeammat kustannukset huomioitaisiin valtion rahoituksessa. Rahoitustarpeeksi on laskettu arviolta 500-600 miljoonaa euroa koko maassa. Nyt rahoituksen kohdennukseksi esitetään nettona 88-144 miljoonaa euroa koko maan tasolla.

Esitysluonnoksessa on lausuntokierroksella arvioitavana kolme mallia yliopistosairaalalisän kohdentamiseksi: 

  1. Yliopistollista sairaalaa ylläpitävän hyvinvointialueen asukkaiden määrä
  2. Koko yhteistyöalueen asukasmäärä tai
  3. 50 prosenttia yliopistosairaalahyvinvointialueen ja 50 prosenttia yhteistyöalueen asukasmäärän perusteella

Pirkanmaan hyvinvointialueelle ei ole taloudellisesti suurta merkitystä vaihtoehtojen välillä, mutta suurin rahoitus saataisiin vaihtoehdolla 2.

Siirtymätasauksen muutoksesta Pirkanmaan hyvinvointialueella ei ole lausuttavaa. Sen sijaan on sovittu eräiden yo-sairaalahyvinvointialueiden kanssa, että otetaan lausunnossa esille biopankkitoiminnan turvaaminen erillisrahoituksella.

Lausunto tulee jättää 12.10.2022 mennessä. Lausuntoluonnos on liitteenä. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, Hyvinvointialuejohtaja, Marina.Erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • antaa liitteenä olevan lausunnon yliopistosairaalalisää ja siirtymätasauksen muutoksia koskevaan hallituksen esitysluonnokseen. 

Päätös

Hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

 

Oikaisuvaatimus tehdään Pirkanmaan hyvinvointialueen aluehallitukselle.

Postiosoite: PL 2000, 33521 Tampere
Käyntiosoite: Biokatu 12, 3. krs, Kirjaamo
Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi

Hyvinvointialue ei vastaa sähköpostitse toimitettujen oikaisuvaatimusten tietoturvallisuudesta.

 

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

 

Oikaisuvaatimusaika   

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.