Aluevaltuusto, kokous 25.11.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 120 Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelman 2025-2028 muuttaminen

26254/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi

Perustelut

Aluevaltuusto hyväksyi 13.5.2024 Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelman vuosille 2025–2028 ja lähetti investointisuunnitelmaa koskevan esityksen sosiaali- ja terveysministeriön, sisäministeriön ja valtiovaranministeriön käsiteltäväksi. Ministeriöstä saadun tiedon mukaan investointisuunnitelman 2025–2028 käsittely tapahtuu loppuvuonna 2024.

Pirkanmaan hyvinvointialueen omaan taseen suunniteltujen investointien toteuma 1–6/2024 on yhteensä 15,8 M€ ja koko vuoden toteumaennuste on 54 % talousarviosta.

Merkittävimmät syyt ovat Lasten ja nuorisopsykiatrian ja Kaupin yliopistollisen sote-aseman investointihankkeiden viivästyminen ja kuvantamisen laiteinvestointien siirtyminen seuraaville vuosille.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen vuokravaikutteisten investointien kokonaisuudessa toteuma on 1-6/2024 0,67 milj. euroa ja ennuste alittaa talousarvion määrärahavarauksen 22,7 milj. eurolla.

Pelastuspalvelujen vuokravaikutteiset investointien kokonaisuudessa toteuma 1–6/2024 on 4,6 milj. euroa ja ennuste alittaa talousarvion määrärahavarauksen 9,3 milj. euroa.

Toimitilaohjelma valmistui syksyllä 2023 ja palveluiden verkoston suunnitelmista syksyllä 2023 aluehallitus päätti sairaalapalveluiden sairaalaverkosta ja sote-asemaverkosta. Keväällä 2024 aluehallitus on päättänyt säilyvästä lähiasemaverkosta, Iki2035 kehitysohjelman toimeenpanosuunnitelmista ja mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumisen palveluverkosta. Syksyllä 2024 päätöksentekoon menevät liikkuvilla palveluilla korvattavat lähiasemat ja Vapa2035 kehitysohjelman toimeenpano-ohjelmaan liittyvä asumisen palveluverkko.

Erityisryhmien asumisen asumisyksiköt olivat aluevaltuustossa 13.5.2024 esitetyssä suunnitelmassa varauksia ja nyt suunnittelun edetessä merkittävä osa varauksista voidaan esittää kiinteistökohtaisina suunnitelmina.

Vuosien 2025–2028 aluevaltuustossa 13.5.2024 investointisuunnitelmassa on esitetty investointeja vastaavat sopimukset rakentamisvuoden mukaan jaettuna eri vuosille ja kokonaissumma on arvioitu rakentamiskustannus. Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt korjaamaan vuosien 2025–2028 investointeja vastaavia sopimuksia siten, että suunnitelmassa esitetään, milloin sopimus tehdään ja mikä on koko sopimuksen pääomavuokrien osuus. Lisäksi suunnitelmassa on esitettävä, miten vuosina 2023 ja vuonna 2024 myönnettyä lainanottovaltuutta käytetään sekä omaan taseeseen tehtävien investointien osalta että investointeja vastaavien pitkäaikaisten sopimusten osalta.

Yhteenveto

Useita vuosille 2024 ja 2025 suunniteltuja sekä omaan taseeseen että investointeja vastaavien sopimusten osalta on siirtymässä seuraaville vuosille ja vuosien 2025–2028 investointisuunnitelma pitää siirtyvien investointien osalta arvioida uudelleen.

Aluevaltuuston 13.5.2024 hyväksytyssä investointisuunnitelmassa varauksina esitetyt suunnitelmat ovat edenneet kiinteistökohtaisiin suunnitelmiin ja niiden osalta voidaan esittää hankekohtaiset suunnitelmat.

Pirkanmaan hyvinvointialueen muutettu investointisuunnitelma    

Pirkanmaan hyvinvointialueen omaan taseeseen tehtävien hankintojen kokonaismäärä on 669,19 milj. euroa vuosina 2025–2028 ja siitä vuodelle 2025 kohdistuu 95,33 milj. euroa.   

Investointeja vastaavat sopimukset sisältävät vuokrakiinteistöihin tehtäviä perusparannuskorjauksia, uudiskohteita, leasing-hankintoja ja osakkuusyhtiöiden yhtiöiden Monetra Oy ja Istekki Oy:n n kautta tehtyjä ICT-hankintoja. Näiden osalta kustannukset tulevat joko rakennusten vuokrina tai järjestelmien palvelumaksuina ja kohdistuvat käyttötalouteen ja heikentävät vuosikatetta.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen osainvestointisuunnitelma

Sosiaali- ja terveyspalvelujen investointisuunnitelmassa vuosina 2025–2028 omaan taseeseen tehtävien investointien kokonaismäärä on 638,97 milj. euroa (aiemmin 619,27 milj. euroa), josta vuodelle 2025 kohdistuu 86,28 milj. euroa (aiemmin 92,17 milj. euroa).  

Investointeja vastaavien sopimusten määrä vuosina 2025–2028 on 377,89 milj. euroa (aiemmin 348,8 milj. euroa), josta vuodelle 2025 kohdistuu 101,85 (aiemmin 93,93 milj. euroa). 

Pelastuspalvelujen osainvestointisuunnitelma

Pelastuslaitoksen investointisuunnitelmassa vuosina 2025–2028 omaan taseeseen tehtävien investointien kokonaismäärä on 30,2 milj. euroa (aiemmin 29,1 milj. euroa) , josta vuodelle 2025 kohdistuu 9,1 milj. euroa ( aiemmin 11,8 milj. euroa). Investointeja vastaavien sopimusten määrä vuosina 2025–2028 on 59,1 milj. euroa (aiemmin 63,6 milj. euroa) , josta vuodelle 2025 kohdistuu 17,5 milj. euroa ( aiemmin 18,1 milj. euroa).

Investointien rahoitus

Hyvinvointialue voi ottaa pitkäaikaista lainaa investointien rahoitukseen lainanottovaltuuden puitteissa. Rahoituksen riittävyys on osoitettava koko hankkeelle. Lainalla ei voi kuitenkaan lyhentää vanhoja lainoja.

Investointisuunnitelmassa omaan taseeseen tehdään palvelujen kannalta keskeiset rakennusinvestoinnit ja ne rahoitetaan pitkäaikaisella lainalla. Laite- ja kalustehankinnat ja muut investoinnit rahoitetaan pääsääntöisesti vuosikatteella.

Pirkanmaan hyvinvointialueen lainanottovaltuus vuodelle 2024 oli valtioneuvoston päätöksen mukaan 0 €. Aluevaltuusto päättikin 5.6.2023 kokouksessa, että Pirkanmaan hyvinvointialue aloittaa neuvottelut valtiovarainministeriön kanssa lainanottovaltuuden muuttamiseksi. Neuvottelut käynnistyivät 11.8.2023 ja valtioneuvoston päätös saatiin 2.11.2023, jossa lainanottovaltuutta muutettiin ja vuoden 2024 lainanottovaltuus on 900 milj. euroa.  Vuoden 2025 osalta lainanottovaltuus on valtioneuvoston 6.6.2024 tehdyn päätöksen mukaan 0 €. Vuoden 2023 ja vuoden 2024 muutetulla lainanottovaltuudella voidaan rahoittaa vuosien 2025–2028 investointisuunnitelman välttämättömät rakennushankkeet, mutta laite- ja kalustehankinnat on toteutettava vuosikatteen avulla. Vuosien 2023 ja 2024 osalta hyvinvointialueen vuosikate on negatiivinen, joten myös näiden vuosien osalta ne vähentävät lainanottovaltuutta.

Lainakannan muutos vuosina 2025–2028 on yhteensä 265,84 milj. euroa. Uutta lainaa investointien toteuttamiseksi nostetaan suunnittelujaksolla 480 milj. euroa ja vanhojen lainojen lyhennyksiä tehdään suunnittelujaksolla yhteensä 214,17 milj. euroa. Vanhojen lainojen lyhennykseen on huomioitu uusien lainojen aiheuttama korko ja lyhennystarve ja laina-aikana on käytetty laskelmassa 25 vuotta.  Vuonna 2025 uutta pitkäaikaista lainaa nostetaan 60 milj. euroa, vanhoja lainoja lyhennetään 45,4 milj. euroa ja lainakannan muutos vuonna 2025 on 14,6 milj. euroa.

Lainanottovaltuus ja sen kohdentaminen vuosina 2023–2025

Vuoden 2023 lainanottovaltuus 337,93 milj. euroa on kohdennettu vuoden 2023 osalta kaikkiin pysyvien vastaavien toteumalukuihin ja investointeja vastaavien sopimukset talousarviolukuihin. Vuodelle 2024 osalta vuoden 2023 lainanottovaltuutta on jäljellä 218,78 milj. euroa ja se on kohdennettu pysyvien vastaavien osalta kakkien pysyvien vastaavien ennustetoteumalukuihin ja lisäksi investointeja vastaaviin sopimuksiin. Vuodelle 2025 vuoden 2023 lainanottovaltuutta on jäljellä 124,17 ja se on kohdennettu investointeja vastaavien sopimusten osalta täysimääräisesti ja pysyvien vastaavien osalta se määrä (6,16 milj. euroa), mikä lainanottovaltuudesta on jäljellä, kun investointeja vastaavat sopimukset on vähennetty. Siten vuoden 2023 lainanottovaltuutta ei ole enää jäljellä vuoden 2025 jälkeen.

Konserni- ja toimitilajaoston toimivalta: hallintosääntö 14 § kohta 17.

Liitteenä Pirkanmaan hyvinvointialueen muutettu investointisuunnitelma 2025–2028 ja Pirkanmaan hyvinvointialueen investointien tilannekatsaus ja investointisuunnitelman 2025–2028 muuttaminen, esittelydiat.

Ehdotus

Esittelijä

Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Konserni- ja toimitilajaosto päättää 

  • hyväksyä osaltaan Pirkanmaan hyvinvointialueen muutetun investointisuunnitelman vuosille 2025–2028 ja
     
  • antaa asian aluehallituksen päätettäväksi ja edelleen aluevaltuuston päätettäväksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Esteellisyys

Konserni- ja toimitilajaoston puheenjohtaja Juho Ojares (Monetra Oy hallituksen jäsenyys, HL 28 § 1 mom 5 kohta), konserni- ja toimitilajaoston jäsen Jori-Pekka Träskbäck, konserniohjauksen päällikkö Timo Tiainen (Istekki Oy hallituksen jäsenyys, HL 28 § 1 mom 5 kohta) ilmoittivat olevansa esteellisiä asian käsittelyssä ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. 

Kokouskäsittely

Konserni- ja toimitilajaoston varapuheenjohtaja Atanas Aleksovski johti puhetta §:n 78-79 ajan, puheenjohtajan ollessa esteellinen. 

Konserni- ja toimitilajaoston varajäsenet Teemu Aaltonen ja Timo Mäkelä saapuivat kokoukseen §:n 78-79 käsittelyiden ajaksi. 

Kuultiin asiantuntijana strategiajohtaja Arto Rantaa. 

Valmistelija

Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi

Perustelut

Aluevaltuusto hyväksyi 13.5.2024 Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelman vuosille 2025–2028 ja lähetti investointisuunnitelmaa koskevan esityksen sosiaali- ja terveysministeriön, sisäministeriön ja valtiovaranministeriön käsiteltäväksi. Ministeriöstä saadun tiedon mukaan investointisuunnitelman 2025–2028 käsittely tapahtuu loppuvuonna 2024.

Pirkanmaan hyvinvointialueen omaan taseen suunniteltujen investointien toteuma 1–6/2024 on yhteensä 15,8 M€ ja koko vuoden toteumaennuste on 54 % talousarviosta.

Merkittävimmät syyt ovat Lasten ja nuorisopsykiatrian ja Kaupin yliopistollisen sote-aseman investointihankkeiden viivästyminen ja kuvantamisen laiteinvestointien siirtyminen seuraaville vuosille.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen vuokravaikutteisten investointien kokonaisuudessa toteuma on 1-6/2024 0,67 milj. euroa ja ennuste alittaa talousarvion määrärahavarauksen 22,7 milj. eurolla.

Pelastuspalvelujen vuokravaikutteiset investointien kokonaisuudessa toteuma 1–6/2024 on 4,6 milj. euroa ja ennuste alittaa talousarvion määrärahavarauksen 9,3 milj. euroa.

Hyvinvointialueen toimitilaohjelma valmistui syksyllä 2023. Palvelujen verkostosta on päätetty seuraavasti: sairaalapalveluiden sairaalaverkko  ja sote-asemaverkko (päätökset syksyllä 2023), säilyvä lähiasemaverkko, IKI2035 kehitysohjelman toimeenpanosuunnitelmat sekä mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumisen palveluverkko (päätökset keväällä 2024). Liikkuvilla palveluilla korvattavat lähiasemat -verkko sekä vammaispalveluja koskeva kehitysohjelma Vapa2035 on päätettu alkusyksystä 2024. Vapa2035 kehitysohjelman tarkemmat palveluverkkosuunnitelmat tulevat päätöksentekoon loppusyksystä 2024. 

Erityisryhmien asumisen asumisyksiköt olivat aluevaltuustossa 13.5.2024 esitetyssä investointisuunnitelmassa varauksia ja suunnittelun edetessä merkittävä osa varauksista voidaan esittää kiinteistökohtaisina suunnitelmina.

Aluevaltuustossa 13.5.2024 esitetyssä vuosia 2025-2028 koskevassa investointisuunnitelmassa  investointeja vastaavat sopimukset on esitetty rakentamisvuoden mukaan jaettuna eri vuosille ja kokonaissumma on arvioitu rakentamiskustannus. Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt korjaamaan vuosien 2025–2028 investointeja vastaavia sopimuksia siten, että suunnitelmassa esitetään, milloin sopimus tehdään ja mikä on koko sopimuksen pääomavuokrien osuus. Lisäksi suunnitelmassa on esitettävä, miten vuosina 2023 ja vuonna 2024 myönnettyä lainanottovaltuutta käytetään sekä omaan taseeseen tehtävien investointien osalta että investointeja vastaavien pitkäaikaisten sopimusten osalta.

Yhteenveto

Useita vuosille 2024 ja 2025 suunniteltuja investointeja (sekä omaan taseeseen tehtäviä että investointeja vastaavia sopimuksia) on siirtymässä seuraaville vuosille ja vuosien 2025–2028 investointisuunnitelma pitää siirtyvien investointien osalta arvioida uudelleen.

Aluevaltuuston 13.5.2024 hyväksytyssä investointisuunnitelmassa varauksina esitetyt suunnitelmat ovat edenneet kiinteistökohtaisiin suunnitelmiin ja niiden osalta voidaan esittää hankekohtaiset suunnitelmat.

Pirkanmaan hyvinvointialueen muutettu investointisuunnitelma    

Pirkanmaan hyvinvointialueen omaan taseeseen tehtävien hankintojen kokonaismäärä on 669,19 milj. euroa vuosina 2025–2028 ja siitä vuodelle 2025 kohdistuu 95,33 milj. euroa.   

Investointeja vastaavat sopimukset sisältävät vuokrakiinteistöihin tehtäviä perusparannuskorjauksia, uudiskohteita, leasing-hankintoja ja osakkuusyhtiöiden yhtiöiden Monetra Oy ja Istekki Oy:n n kautta tehtyjä ICT-hankintoja. Näiden osalta kustannukset tulevat joko rakennusten vuokrina tai järjestelmien palvelumaksuina ja kohdistuvat käyttötalouteen ja heikentävät vuosikatetta.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen osainvestointisuunnitelma

Sosiaali- ja terveyspalvelujen investointisuunnitelmassa vuosina 2025–2028 omaan taseeseen tehtävien investointien kokonaismäärä on 638,97 milj. euroa (aiemmin 619,27 milj. euroa), josta vuodelle 2025 kohdistuu 86,28 milj. euroa (aiemmin 92,17 milj. euroa).  

Investointeja vastaavien sopimusten määrä vuosina 2025–2028 on 377,89 milj. euroa (aiemmin 348,8 milj. euroa), josta vuodelle 2025 kohdistuu 101,85 (aiemmin 93,93 milj. euroa). 

Pelastuspalvelujen osainvestointisuunnitelma

Pelastuslaitoksen investointisuunnitelmassa vuosina 2025–2028 omaan taseeseen tehtävien investointien kokonaismäärä on 30,2 milj. euroa (aiemmin 29,1 milj. euroa) , josta vuodelle 2025 kohdistuu 9,1 milj. euroa ( aiemmin 11,8 milj. euroa). Investointeja vastaavien sopimusten määrä vuosina 2025–2028 on 59,1 milj. euroa (aiemmin 63,6 milj. euroa) , josta vuodelle 2025 kohdistuu 17,5 milj. euroa ( aiemmin 18,1 milj. euroa).

Investointien rahoitus

Hyvinvointialue voi ottaa pitkäaikaista lainaa investointien rahoitukseen lainanottovaltuuden puitteissa. Rahoituksen riittävyys on osoitettava koko hankkeelle. Lainalla ei voida lyhentää vanhoja lainoja.

Investointisuunnitelmassa omaan taseeseen tehdään palvelujen kannalta keskeiset rakennusinvestoinnit ja ne rahoitetaan pitkäaikaisella lainalla. Laite- ja kalustehankinnat ja muut investoinnit rahoitetaan pääsääntöisesti vuosikatteella.

Pirkanmaan hyvinvointialueen lainanottovaltuus vuodelle 2024 oli valtioneuvoston päätöksen mukaan 0 €. Aluevaltuusto päättikin 5.6.2023 kokouksessa, että Pirkanmaan hyvinvointialue aloittaa neuvottelut valtiovarainministeriön kanssa lainanottovaltuuden muuttamiseksi. Neuvottelut käynnistyivät 11.8.2023 ja valtioneuvoston päätös saatiin 2.11.2023, jossa lainanottovaltuutta muutettiin ja vuoden 2024 lainanottovaltuus on 900 milj. euroa.  Vuoden 2025 osalta lainanottovaltuus on valtioneuvoston 6.6.2024 tehdyn päätöksen mukaan 0 €. Vuoden 2023 ja vuoden 2024 muutetulla lainanottovaltuudella voidaan rahoittaa vuosien 2025–2028 investointisuunnitelman välttämättömät rakennushankkeet, mutta laite- ja kalustehankinnat on toteutettava vuosikatteen avulla. Vuosien 2023 ja 2024 osalta hyvinvointialueen vuosikate on negatiivinen, joten myös näiden vuosien osalta ne vähentävät lainanottovaltuutta.

Lainakannan muutos vuosina 2025–2028 on yhteensä 265,84 milj. euroa. Uutta lainaa investointien toteuttamiseksi nostetaan suunnittelujaksolla 480 milj. euroa ja vanhojen lainojen lyhennyksiä tehdään suunnittelujaksolla yhteensä 214,17 milj. euroa. Vanhojen lainojen lyhennykseen on huomioitu uusien lainojen aiheuttama korko ja lyhennystarve ja laina-aikana on käytetty laskelmassa 25 vuotta.  Vuonna 2025 uutta pitkäaikaista lainaa nostetaan 60 milj. euroa, vanhoja lainoja lyhennetään 45,4 milj. euroa ja lainakannan muutos vuonna 2025 on 14,6 milj. euroa.

Lainanottovaltuus ja sen kohdentaminen vuosina 2023–2025

Vuoden 2023 lainanottovaltuus 337,93 milj. euroa on kohdennettu vuoden 2023 osalta kaikkiin pysyvien vastaavien toteumalukuihin ja investointeja vastaavien sopimukset talousarviolukuihin. Vuodelle 2024 osalta vuoden 2023 lainanottovaltuutta on jäljellä 218,78 milj. euroa ja se on kohdennettu pysyvien vastaavien osalta kakkien pysyvien vastaavien ennustetoteumalukuihin ja lisäksi investointeja vastaaviin sopimuksiin. Vuodelle 2025 vuoden 2023 lainanottovaltuutta on jäljellä 124,17 ja se on kohdennettu investointeja vastaavien sopimusten osalta täysimääräisesti ja pysyvien vastaavien osalta se määrä (6,16 milj. euroa), mikä lainanottovaltuudesta on jäljellä, kun investointeja vastaavat sopimukset on vähennetty. Siten vuoden 2023 lainanottovaltuutta ei ole enää jäljellä vuoden 2025 jälkeen.

Konserni- ja toimitilajaosto valmistelee aluehallitukselle suuria ja strategisia rakennusinvestointeja (hallintosääntö 14 §). Konserni- ja toimitilajaosto on käsitellyt asian  8.10.2024 (§ 78). Aluevaltuusto päättää hyvinvointialueen investointisuunnitelmaa koskevista esityksistä ministeriöille. 

Liitteenä Pirkanmaan hyvinvointialueen muutettu investointisuunnitelma 2025–2028 ja Pirkanmaan hyvinvointialueen investointien tilannekatsaus ja investointisuunnitelman 2025–2028 muuttaminen, esittelydiat.

Ehdotus

Esittelijä

Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että se hyväksyy Pirkanmaan hyvinvointialueen muutetun investointisuunnitelman vuosille 2025–2028.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana strategiajohtaja Arto Rantaa.

Perustelut

Asian esittelyteksti on aluehallituksen käsittelyssä 11.11.2024 § 294.

Liitteenä Pirkanmaan hyvinvointialueen muutettu investointisuunnitelma 2025–2028 ja Pirkanmaan hyvinvointialueen investointien tilannekatsaus ja investointisuunnitelman 2025–2028 muuttaminen,​ esittelydiat.

Ehdotus

Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle,​ että aluevaltuusto hyväksyy Pirkanmaan hyvinvointialueen muutetun investointisuunnitelman vuosille 2025–2028.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta aluevalituksella.

Aluevalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä aluevalituksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen (Laki hyvinvointialueesta 140 §).

 

Valitusviranomainen   

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna

Valituksen voi lähettää sähköpostitse hameenlinna.hao@oikeus.fi tai tehdä hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusasiakirjat

Valituskirjelmässä on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • muutosvaatimuksen perusteet
  • mihin valitus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
     

Valituskirjelmässä on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Lisäksi on ilmoitettava yhteystiedot (postiosoite, sähköpostiosoite), joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa ja puhelinnumero mahdollisia tiedusteluita varten.

Valituskirjelmään on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai jäljennöksenä sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valituskirjelmään on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. Asiamiehen on liitettävä valtakirja sen mukaan kuin HLL 21 §:ssä säädetään.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään hallinto-oikeudessa kulloinkin voimassa oleva oikeudenkäyntimaksu 270 euroa (v. 2023). Linkki tuomioistuinmaksulakiin: www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Oikeudenkäyntimaksua ei peritä sosiaalihuoltolaissa (mm. vammaispalvelu, toimeentulotuki ja kehitysvammaisten erityishuolto) tarkoitettua palvelua tai etuutta koskevissa asioissa eikä myöskään terveydenhuolto-, päihdehuolto- tai mielenterveyslain mukaisissa asioissa eikä asioissa, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain mukaan määrättyjä asiakasmaksuja (Tuomioistuinmaksulaki 5 §).