Perustelut
Terveydenhuoltolaki (1326/2010) 39§ määrää hyvinvointialueen velvoitteesta tehdä ensihoidon palvelutasopäätös. Palvelutasopäätöksessä määritellään ensihoitopalvelun järjestämistapa, palvelun sisältö, ensihoitopalveluun osallistuvilta edellytetty koulutus, yhteistyöalueen ensihoitokeskuksen valmistelemat tavoitteet ajasta, jossa väestö tavoitetaan, ja muut alueen ensihoitopalvelun järjestämisen kannalta tarpeelliset seikat. Palvelutasopäätöksessä on määriteltävä ensihoitopalvelun sisältö siten, että palvelu toteutetaan tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti ja siinä otetaan huomioon ensihoidon ruuhkatilanteet sekä yhteistyöalueen resurssit. Ensihoitopalvelu on suunniteltava ja toteutettava yhteistyössä päivystävien terveydenhuollon toimipisteiden kanssa siten, että nämä ja muut sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan kotona annettavat päivystykselliset lähipalvelut yhdessä muodostavat alueellisesti toiminnallisen kokonaisuuden.
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) määrää palvelutuotannon osalta, myös ensihoitoa koskien, että hyvinvointialueella on oltava riittävä osaaminen, toimintakyky ja valmius vastata palvelun järjestämisestä ja sen on huolehdittava palvelujen saatavuudesta kaikissa tilanteissa. Järjestämisvastuunsa toteuttamiseksi hyvinvointialueella on oltava palveluksessaan toiminnan edellyttämä ammattihenkilöstö sekä hallinnollinen ja muu henkilöstö, hallinnassaan asianmukaiset toimitilat ja toimintavälineet sekä muut tarvittavat toimintaedellytykset. Lisäksi hyvinvointialueella on oltava järjestämisvastuunsa toteuttamisen edellyttämä riittävä oma palvelutuotanto.
Tavoitteet ja suunnitelma palvelutasopäätöskaudelle 2027–2030
Tulevalle ensihoitopalveluiden palvelutasopäätöskaudelle asetetaan tavoitteeksi AB-tehtävien riskiluokkakohtaisten tavoittamisaikatavoitteiden saavuttaminen ja alueellisesti yhdenmukaisemman ensihoitovalmiuden tarjonta suhteessa palvelutarpeeseen. Samalla jatketaan yhdessä pelastustoimen kanssa ensihoitopalvelun toimintojen kehittämistä ja tehtäväkuorman hallintaa ja ohjausta siten, että nämä ja muut sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan kotona annettavat päivystykselliset lähipalvelut yhdessä muodostaisivat alueellisesti tarkoituksenmukaisen, vaikuttavan ja kustannustehokkaan kokonaisuuden.
Tavoittamisaikatavoitteiden ja yhdenvertaisen palvelutarjonnan tavoitteiden saavuttaminen edellyttää ensihoidon kokonaisresursoinnin säilyttämistä vähintään nykyisellä tasolla (852 valmiustuntia/vrk), valmiustuntien maantieteellisen ja ajallisen kohdennuksen uudelleentarkastelua, sekä palvelutuotannon aktiivista tiedolla johtamista, ohjausta ja valvontaa, ja tarvittaessa myös operatiivisen johdon kyvykkyyttä toteuttaa dynaamisia muutoksia resurssien kohdentamisessa palvelukauden aikana. Suunnitelma ambulanssiresurssien maantieteellisestä ja ajallisesta kohdentamisesta on turvaluokiteltua tietoa (TLIV). Asiaa on tarkemmin esitelty aluehallituksen aamukoulussa 20.10.2025 ja tulevaisuus- ja turvallisuusvaliokunnassa 9.10.2025. Suunnitelma resurssien kohdennuksesta ei ole sitova. Ensihoitopalveluiden toimialue seuraa aktiivisesti hyvinvointialueen palvelutoteumaa, ja voi tarvittaessa tehdä resurssien kohdennukseen muutoksia, mikäli riskiluokkakohtaisten tavoittamisaikojen tai alueellisesti yhdenvertaisen palvelutarjonnan tavoitteiden parempi saavuttaminen tätä edellyttää. Resurssien ajallista kohdennusta voidaan kysynnän mukaan tarvittaessa ohjata myös esim. viikonpäivien ja vuodenaikojen suhteen. Säännöllisesti tuotettujen ensihoitopalvelun valmiustuntien kokonaismäärän tulee kuitenkin vuositasolla pysyä suunnitellulla tasolla: keskimäärin 852 valmiustuntia/vrk. Resurssimuutoksista päätetään pelastus- ja ensihoitopalveluiden tehtäväalueen toimintasäännön mukaisesti.
Ensihoitopalvelun ambulanssitoiminnot tuotetaan palvelutasopäätöskaudelle 2027–2030 monituottajamallina, noudattaen pääosin aiempia aluekokonaisuuksia. Hyvinvointialue tuottaa ambulanssitoiminnan pääosin omana tuotantona. Yksityisiltä palveluntuottajilta kilpailutetaan 11 ambulanssia vuoden 2026 aikana. Hyvinvointialueella on mahdollisuus, ja olosuhteiden niin vaatiessa myös lakisääteinen velvollisuus tarvittaessa kyetä vastamaan koko palvelutuotannon toteutuksesta hyvinvointialueella.
Ensihoitopalvelun tuotantotapa, sisältö, ensihoitajien koulutusvaatimukset, palvelutasotavoitteet ja muut ensihoitopalvelun järjestämisen kannalta tarpeelliset asiat on kuvattu liitteenä olevassa Pirkanmaan hyvinvointialueen ensihoitopalvelun palvelutasopäätöksessä 2027–2030, noudattaen STM:n ensihoitojaoksessa suositeltua kansallista palvelutasopäätöksen mallia.
Ensihoitopalveluiden palvelutasopäätöstä on käsitelty tulevaisuus- ja turvallisuusvaliokunnassa 9.10.2025 sekä aluehallituksen aamukoulussa 20.10.2025.
Liitteenä ensihoitopalvelun palvelutasopäätös v. 2027–2030. Oheismateriaalina esittelydiat.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Juhani Sand, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi
Aluehallitus päättää hyväksyä liitteenä olevan ensihoitopalvelun palvelutasopäätöksen.