Aluehallitus, kokous 20.2.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 45 Psykiatrian ja vammaispalveluiden lääkäripalveluiden hankinta

3127/2023

Valmistelija

  • Sami Uusitalo, HR-päällikkö, sami.uusitalo@pirha.fi
  • Hanna-Mari Alanen, Hanna-Mari.Alanen@pirha.fi

Perustelut

Tuomi Logistiikka Oy lähetti Pirkanmaan hyvinvointialueen toimeksiannosta 2.12.2022 julkaistavaksi HILMA-palveluun hankintailmoituksen psykiatrian ja vammaispalveluiden lääkäripalveluiden hankinnasta. 

Sopimuskausi on voimassa määräaikaisena 1.1.2023-31.12.2024 välillä. Sopimuskausi alkaa sen jälkeen, kun hankintaa koskeva hankintasopimus on allekirjoitettu. Määräaikaisen sopimuskauden jälkeen hankintasopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana. Hankinnan kohteena olevia palveluita siirtyy hankintasopimuksen piiriin sitä mukaa, kun Tilaajan aikaisempia kunnilta ja sairaanhoitopiiriltä siirtyviä sopimuksia päättyy. Esimerkiksi Tilaajalle siirtyvä Pirkanmaan sairaanhoitopiirin erikoislääkärisopimus, joka sisältää psykiatrian palveluita, päättyy 31.8.2023.

Hankinnassa on kyse hankintalain (1397/2016) liitteen E mukaisesta sosiaali- ja terveyspalvelujen kansallisen kynnysarvon ylittävästä hankinnasta. Hankintamenettelynä käytettiin hankintalain 109 §:n mukaista menettelyä.

Kaikki tarjouspyynnön vähimmäisvaatimukset täyttävät ja hintaleikkurin alittavat tarjoajat valitaan hankintapäätöksen perusteella palveluntuottajiksi. Hankinnassa käytettiin soveltuvin osin puitejärjestelyn periaatteita. Hankintaan ei oteta uusia markkinatoimijoita sen voimassaoloaikana, eikä hankittavaa palvelumäärää ole vahvistettu etukäteen. Sopimuskauden aikana Tilaaja tekee valituilta Palveluntuottajilta tilauksia puitejärjestelyssä vahvistettujen ehtojen mukaisesti ottaen huomioon hankintapäätöksen mukaisen etusijajärjestyksen ja asiakkaan yksilölliset tarpeet.

Hankinta ei sisällä määrä- tai vähimmäisostovelvoitetta. Hankinnassa palvelun hinnat on vahvistettu, mutta palvelun täsmällinen määrä on jätetty avoimeksi. Tilaaja tilaa palvelua oman tarpeensa ja Palveluntuottajan tarjoaman kapasiteetin mukaisesti. Palveluntuottaja ei saa hankintasopimuksen perusteella yksinoikeutta tuottaa palveluja Tilaajalle. Tilaaja hankkii hankinnan kohteen mukaisia lääkäripalveluita ensisijaisesti tästä hankinnasta solmittavan sopimuksen perusteella. Tarvittaessa Tilaaja voi täydentää hankintatarvettaan esimerkiksi Tuomi Logistiikka Oy:n ylläpitämän erikoislääkäripalveluiden dynaamisen hankintajärjestelmän kautta (DPS).

Tarjouspyyntö liitteineen oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa https://tarjouspalvelu.fi/tuomilogistiikka. Hankinta jaettiin osa-alueisiin seuraavasti:


Osatarjous 1, Lääkäri psykiatrian polikliinisiin palveluihin, lähityö Tampere
Osatarjous 2, Lääkäri psykiatrian polikliinisiin palveluihin, lähityö muu Pirkanmaa
Osatarjous 3, Lääkäri psykiatrian polikliinisiin palveluihin, etätyö
Osatarjous 4, Psykiatrian erikoislääkäri polikliinisiin palveluihin, lähityö Tampere
Osatarjous 5, Psykiatrian erikoislääkäri polikliinisiin palveluihin, lähityö muu Pirkanmaa
Osatarjous 6, Psykiatrian erikoislääkäri polikliinisiin palveluihin, etätyö
Osatarjous 7, Päihdelääketieteen erityispätevyyden omaava lääkäri polikliinisiin palveluihin, lähityö Tampere
Osatarjous 8, Päihdelääketieteen erityispätevyyden omaava lääkäri polikliinisiin palveluihin, lähityö muu Pirkanmaa
Osatarjous 9, Päihdelääketieteen erityispätevyyden omaava lääkäri polikliinisiin palveluihin, etätyö
Osatarjous 10, Päihdelääketieteen erityispätevyyden omaava erikoislääkäri polikliinisiin palveluihin, lähityö Tampere
Osatarjous 11, Päihdelääketieteen erityispätevyyden omaava erikoislääkäri polikliinisiin palveluihin, lähityö muu Pirkanmaa
Osatarjous 12, Päihdelääketieteen erityispätevyyden omaava erikoislääkäri polikliinisiin palveluihin, etätyö
Osatarjous 13, Päihdelääketieteen erityispätevyyden omaava psykiatrian erikoislääkäri polikliinisiin palveluihin, lähityö Tampere
Osatarjous 14, Päihdelääketieteen erityispätevyyden omaava psykiatrian erikoislääkäri polikliinisiin palveluihin, lähityö muu Pirkanmaa
Osatarjous 15, Päihdelääketieteen erityispätevyyden omaava psykiatrian erikoislääkäri polikliinisiin palveluihin, etätyö
Osatarjous 16, Psykiatrian erikoislääkäri TRANS-poliklinikalle, lähityö Tampere
Osatarjous 17, Psykiatrian erikoislääkäri TRANS-poliklinikalle, etätyö
Osatarjous 18, Nuorisopsykiatrian erikoislääkäri polikliinisiin palveluihin, lähityö Tampere
Osatarjous 19, Nuorisopsykiatrian erikoislääkäri polikliinisiin palveluihin, lähityö muu Pirkanmaa
Osatarjous 20, Nuorisopsykiatrian erikoislääkäri polikliinisiin palveluihin, etätyö
Osatarjous 21, Lastenpsykiatrian erikoislääkäri polikliinisiin palveluihin, lähityö Tampere
Osatarjous 22, Lastenpsykiatrian erikoislääkäri polikliinisiin palveluihin, lähityö muu Pirkanmaa
Osatarjous 23, Lastenpsykiatrian erikoislääkäri polikliinisiin palveluihin, etätyö
Osatarjous 24, Kehitysvammahuollon konsultoivat erikoislääkärit osasto- ja polikliinisiin palveluihin, lähityö Pitkäniemi Nokia
Osatarjous 25, Kehitysvammahuollon konsultoivat erikoislääkärit osasto- ja polikliinisiin palveluihin, etätyö

Hankinnan arvonlisäveroton vuosiarvo on sitoumuksetta noin 10 000 000 euroa ja hankintalain mukainen neljän (4) vuoden laskennallinen ennakoitu arvo sitoumuksetta noin 40 000 000 euroa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 16 §:n mukainen perustelu

Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiassa ja siihen sisältyvässä palvelustrategiassa asetetaan muun ohella palvelujen järjestämistä linjaavat tavoitteet ja palveluiden verkoston periaatteet. Hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkiminen yksityiseltä Palveluntuottajalta on tarpeen palveluiden tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palveluiden riittävän saatavuuden takaamiseksi Pirkanmaan hyvinvointialueella. Tilaaja on huomioinut hankintaa määritellessään järjestämislain (612/2021) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinta täyttää järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä Palveluntuottajilta.

Tilaaja varmistaa Palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Sopimuskaudella Tilaaja seuraa palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Tilaaja on varautunut palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin.

Palvelua tuotetaan mahdollisista häiriötilanteista ja poikkeusoloista huolimatta Palveluntuottajan resurssien puitteissa. Palveluntuottaja noudattaa häiriö- ja poikkeustilanteissa viranomaisohjeita ja osallistuu viranomaisten ohjeistusten mukaisesti toimiin, joilla edistetään normaalioloihin pääsemistä.

Selvitys hankinnan laatuvaatimuksista

Hankinnassa palvelun laatu on huomioitu esimerkiksi henkilöstölle asetettavissa pätevyys- ja osaamisvaatimuksissa. Tilaajan ja Palveluntuottajan välistä vastuunjakoa on kuvattu erillisellä vastuunjakotaulukolla.

Tilaaja hyväksyy yksittäisen työntekijän toteuttamaan palvelua. Tilaajalla on oikeus tarvittaessa kieltäytyä työntekijästä tai vaatia työntekijän vaihtamista. Tilaaja määrittelee palvelun laadun ja perehdyttää työntekijän palveluun. Tilaaja valvoo palvelun laatua ja työntekijän työsuoritusta. Mikäli palvelu ei vastaa Tilaajan odotuksia, voidaan työntekijä vaihtaa, palvelussa voidaan neuvotella hinnanalennuksesta tai työntekijää koskeva toimeksianto voidaan irtisanoa.

Palveluntuottaja valvoo Tilaajan määrittämien pätevyys- ja osaamisvaatimusten toteutumista sekä vastaa pätevän työntekijän rekrytoinnista. Palveluntuottaja vastaa siitä, että työntekijä toimii laadukkaasti ja ammattitaitoisesti. Palveluntuottaja huolehtii siitä, että työntekijällä on riittävä osaaminen ja kyky työskennellä tehokkaasti työajalla.

Saadut tarjoukset

Tarjouksen jätti määräaikaan 9.1.2023 klo 12.00 mennessä seuraavat 18 markkinatoimijaa:

  • Addiktum Oy (2636693-2)
  • Coronaria Psykiatria Oy (3142383-1)
  • Etelä-Pohjanmaan Laatupäivystys Oy (3177781-6)
  • Leluco Oy (2896156-7)
  • Lääkärisi Palvelut Oy (3311879-3)
  • Medikumppani Oy (1595673-4)
  • Mehiläinen Terveyspalvelut Oy (1723156-9)
  • Pihlajalinna Terveys Oy (2303024-5)
  • Psykiatri Tuomo Kokkonen (2553504-4)
  • Psykiatrikonsultaatiot Hilla Oy (2799855-2)
  • Sema henkilöstöpalvelut Oy (3266268-2)
  • Solo Health Oy (3085392-8)
  • Suvera Oy (2872870-6)
  • Terapiatalo Noste Oy (2878916-2)
  • Terveystalo Julkiset Palvelut Oy (1625174-4)
  • Terveytesi Palvelut Oy (3134980-3)
  • Tmi Eija Hietala (3122053-2)
  • Vireys Terveyspalvelut Oy (3101652-3)

Tarjoajat osatarjouksittain on kuvattu päätöksen liitteenä olevassa tarjousten vertailutaulukossa
(liite 1).

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintalain 80 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle, jos hankintayksikön tiedossa on, että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain 81 §:n mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista. Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Kaikki tarjoajat ovat tarjouksissaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset kokonaisuudessaan. Tilaaja tarkistaa soveltuvuusvaatimusten täyttymisen ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista, mukaan lukien vaaditut rikosrekisteriotteet (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko-otteen.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintalain 113 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta määräajassa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja.

Hankintaa koskevaan tarjouspyyntöön oli kirjattu, että ennen tarjousten lopullista vertailua korkeimpiin tuntihintoihin kohdistetaan hintaleikkuri. Hintaleikkuri laskettiin osatarjouskohtaisesti seuraavalla tavalla: tarjotuista tuntihinnoista laskettiin keskiarvo, ja mikäli yksittäisen tarjouksen tuntihinta osatarjouksessa ylitti osatarjouksessa kaikkien tarjousten keskiarvon vähintään 30 %:lla, tarjous hylättiin tarjouspyynnön vastaisena.

Seuraavat tarjousten osat suljetaan tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vastaisena, koska tarjouksen osan hinta osatarjouksessa ylitti kyseessä olevan osatarjouksen kaikkien tarjousten keskiarvon vähintään 30 %:lla:

  • Coronaria Psykiatria Oy (3142383-1), osatarjoukset 1, 2, 3, 16, 17, 24 ja 25.
  • Leluco Oy (2896156-7), osatarjoukset 5, 18, 19 ja 22.
  • Sema henkilöstöpalvelut Oy (3266268-2), osatarjoukset 1 ja 2.
  • Suvera Oy (2872870-6), osatarjoukset 19, 21 ja 22.
  • Terapiatalo Noste Oy (2878916-2), osatarjoukset 6, 9, 12, 15, 17, 20 ja 23.

Sema henkilöstöpalvelut Oy:n kaikki jätetyt tarjouksen osat hylättiin tarjouspyynnön vastaisena, koska ne ylittivät tarjouspyynnössä asetetun hintaleikkurin vähintään 30 %:lla. Muiden tarjoajien osalta vähintään yksi (1) tarjouksen osa pääsi lopulliseen tarjousten vertailuun. Hintaleikkurin perusteella tarjouspyynnön vastaisena hylätyt tarjousten osat on korostettu hankintapäätöksen liitteessä yksi (1) punaisella fontin värillä.

Tarjousten vertailu ja sopimuskumppanin valinta

Tarjouspyynnössä ilmoitettuna valintaperusteena oli kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden valintaperusteena käytettiin halvinta hintaa. Tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti Tilaaja valitsee kaikki, soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävät ja tarjouspyynnön mukaiset ja tarjouspyynnössä määritetyn hintaleikkurin alittavat tarjoajat sekä näiden tarjousten osat tarjousten vertailuun.

Tarjousten vertailuperusteena käytettiin halvinta hintaa, koska laatu huomioitiin osana hankinnan vähimmäisvaatimuksia. Tilaaja on sisällyttänyt sopimukseen palvelulle asetetut tavoitteet ja asettanut palvelua koskevat ehdottomat laatuvaatimukset sellaisiksi, että ne yhdessä takaavat laadukkaan palvelun.

Tarjousten vertailussa tarjoajat asetettiin etusijajärjestykseen halvimman hinnan perusteella siten, että edullisimman tarjoushinnan tarjonnut tarjoaja on etusijajärjestyksessä ensimmäisenä ja muut tarjoajat tuntihintansa osoittamassa järjestyksessä.

Tarjousvertailun yhteydessä todettiin, että osa tarjoajien antamista tarjouksista oli annettu toisiaan vastaavalla tarjoushinnalla ja näin ollen ne sijoittuivat osatarjouskohtaisessa tarjousten vertailussa samalle etusijalle. Kyseisten tarjousten osalta lopullinen etusijajärjestys ratkaistiin 30.1.2023 klo 14.40–14.45 toteutetussa arvontatilaisuudessa arvonnan perusteella. Saman etusijan saaneet tarjoukset ja niiden etusijajärjestyksen arvonta on kuvattu tarkemmin hankintapäätöksen liitteenä kaksi (2) olevassa arvontapöytäkirjassa.

Tarjousvertailu on kuvattu hankintapäätöksen liitteessä yksi (1) vertailutaulukko. Vertailutaulukossa etusijat on kirjattu tarjousvertailun ja toteutetun arvonnan mukaisesti.

Tarjoajat esitetään valittavaksi sopimuskumppaneiksi osatarjouksittain hankintapäätöksen liitteen yksi (1) mukaisessa etusijajärjestyksessä.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista,
sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Asiakirjapyynnöt tulee osoittaa osoitteeseen hankintapalvelut@tuomilogistiikka.fi.

Sopimuksen omistaja ja vastuuhenkilö

Sopimuksen omistaa Pirkanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveysjohtaja Taru Kuosmanen (sote-palveluntuotanto) ja vastuuhenkilönä toimivat toimialueittain/palvelulinjoittain seuraavat henkilöt:

Psykiatrian toimialue: henkilöstöpäällikkö Sami Uusitalo ja talouspäällikkö Ulla Tuomola.
Ikäihmisten ja vammaisten palvelulinja: talouspäällikkö Elina Marttila.
Lapset ja naiset toimialue: talouspäällikkö Riitta Hakola-Rantanen.

Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hankintaa valmistellut työryhmä

Hankinnan valmistelussa toimi työryhmä, johon kuuluivat hankintavastaava Janne Väisänen, henkilöstöpäällikkö Sami Uusitalo ja talouspäällikkö Elina Marttila.

Hankinnan valmistelussa toimi lisäksi ohjausryhmä, johon kuuluivat toimialuejohtaja Hanna-Mari Alanen sekä vastuualuejohtajat Aino Mattila, Jari-Pekka Klemettilä ja Kirsi Nurmela.

Päätöstoimivalta

Pirkanmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 62 §:n mukaan aluehallitus päättää palveluhankinnoista, joiden arvo ylittää 10 miljoonaa euroa.

Oikeus tilauksen tekemiseen palvelusopimuksen perusteella määräytyy hallinto- ja toimintasääntöjen sekä hankinta- ja sopimushallintaohjeiden mukaisesti.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, Hyvinvointialuejohtaja, Marina.Erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

1) sulkea seuraavat tarjousten osat tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vastaisena, koska tarjouksen osan hinta osatarjouksessa ylitti kyseessä olevan osatarjouksen kaikkien tarjousten keskiarvon vähintään 30 %:lla:

  • Coronaria Psykiatria Oy (3142383-1), osatarjoukset 1, 2, 3, 16, 17, 24 ja 25. 
  • Leluco Oy (2896156-7), osatarjoukset 5, 18, 19 ja 22.
  • Sema henkilöstöpalvelut Oy (3266268-2), osatarjoukset 1 ja 2.
  • Suvera Oy (2872870-6), osatarjoukset 19, 21 ja 22.
  • Terapiatalo Noste Oy (2878916-2), osatarjoukset 6, 9, 12, 15, 17, 20 ja 23.

Sema henkilöstöpalvelut Oy:n kaikki jätetyt tarjousten osat hylättiin tarjouspyynnön vastaisena, koska ne ylittivät tarjouspyynnössä asetetun hintaleikkurin vähintään 30 %:lla. Muiden tarjoajien osalta vähintään yksi (1) tarjouksen osa pääsi lopulliseen tarjousten vertailuun. Hintaleikkurin perusteella tarjouspyynnön vastaisena hylätyt tarjousten osat on korostettu hankintapäätöksen liitteessä yksi (1) punaisella fontin värillä.

2) valita psykiatrian ja vammaispalveluiden lääkäripalveluiden hankinnassa palveluntuottajiksi liitteessä yksi (1) mainitut tarjoajat. Etusijajärjestys noudattaa hankintapäätöksen liitteessä yksi (1) mainittua järjestystä.

Sopimus on voimassa määräaikaisena sopimuksen allekirjoituksesta 31.12.2024 asti. Määräaikaisen sopimuskauden jälkeen hankintasopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana. Hankinnan kohteena olevia palveluita siirtyy hankintasopimuksen piiriin sitä mukaa, kun tilaajan aikaisempia kunnilta ja sairaanhoitopiiriltä siirtyviä sopimuksia päättyy.

Sopimuksen vastuuhenkilöiksi nimetään seuraavat tahot:

Psykiatrian toimialue: henkilöstöpäällikkö Sami Uusitalo ja talouspäällikkö Ulla Tuomola.
Ikäihmisten ja vammaisten palvelulinja: talouspäällikkö Elina Marttila.
Lapset ja naiset toimialue: talouspäällikkö Riitta Hakola-Rantanen.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta noin 10 000 000 euroa vuodessa.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana § 45 aikana sosiaali- ja terveysjohtaja Taru Kuosmasta, joka poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Tiedoksi

Hankintaa valmistellut työryhmä (Tuomi Logistiikka Oy, janne.vaisanen@tuomilogistiikka.fi  ja Pirkanmaan hyvinvointialue, sami.uusitalo@pirha.fi; elina.marttila@pirha.fi), Tuomi Logistiikka Oy / hankintapalvelut@tuomilogistiikka.fi ja Tarjoajat (Addiktum Oy: marja.harju@addiktum.fi, Coronaria Psykiatria Oy: tarjoukset@coronaria.fi, Etelä-Pohjanmaan Laatupäivystys Oy: info@laatupaivystys.fi; elina@laatupaivystys.fi, Leluco Oy: markku.niva@leluco.fi, Lääkärisi Palvelut Oy: tuomas.taipale@laakarisi.fi, Medikumppani Oy: hankinnat@medikumppani.fi; jenny.ruuskanen@medikumppani.fi, Mehiläinen Terveyspalvelut Oy: josef.fakeh@mehilainen.fi, Pihlajalinna Terveys Oy: ville.selmgren@pihlajalinna.fi, Psykiatri Tuomo Kokkonen: psykiatri.kokkonen@gmail.com, Psykiatrikonsultaatiot Hilla Oy: kristiina.golan@hillaoy.fi, Sema henkilöstöpalvelut Oy: info@sematerveys.fi, Solo Health Oy: info@sematerveys.fi, Suvera Oy: niina.nuojua@suvera.fi, Terapiatalo Noste Oy: kaisu.kytola@terapiatalonoste.fi, Terveystalo Julkiset Palvelut Oy: aleksi.vainio@terveystalo.com; tiia.haapala@terveystalo.com, Terveytesi Palvelut Oy: myynti@terveytesi.com; pekko.oja@terveytesi.com, Tmi Eija Hietala: eija.m.hietala@gmail.com, Vireys Terveyspalvelut Oy: jesse@vireys.fi

Muutoksenhaku

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

I Hankintaoikaisuohje

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen jäljempänä ilmoitetun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Tiedoksianto sähköisesti 

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Vaatimus osoitetaan päätöksen tehneelle toimielimelle. Vaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue, kirjaamo
Postiosoite: PL 272, 33101 Tampere 
Käyntiosoite: Biokatu 12, 3. krs, kirjaamo 
Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi 

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9 - 14.30.

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

1)    yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
2)    sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
3)    sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

Tiedoksianto sähköisesti 

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden aukioloajan päättymistä.

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3) vaatimusten perustelut;

4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

1) valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2) selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Valituksen toimittaminen, markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden osoite:

Markkinaoikeus
Sörnäistenkatu 1
00580 Helsinki
puh. 029 56 43300
fax 029 56 43314
markkinaoikeus(at)oikeus.fi