Aluehallitus, kokous 12.12.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 302 Lääkinnällisen kuntoutuksen kuntoutuspalveluiden hankinta

699/2022

Valmistelija

  • Juha Kinnunen, Sairaalapalvelujen linjajohtaja, Juha.Kinnunen@pirha.fi

Perustelut

Tuomi Logistiikka Oy lähetti Pirkanmaan hyvinvointialueen toimeksiannosta 5.10.2022 julkaistavaksi hankintailmoituksen Lääkinnällisen kuntoutuksen kuntoutuspalveluista.

Hankinnan kohteena on Lääkinnällisen kuntoutuksen kuntoutuspalvelut Pirkanmaan hyvinvointialueelle. Kyseessä on hankintalain (1397/2016) liitteen E mukainen sosiaali-​ ja terveyspalvelujen hankinta. Palvelut kilpailutetaan voimassa olevaa palvelusetelimallia täydentäväksi. Hankinta kilpailutetaan ajalle 01.01.2023 - 31.12.2023. Sopimusta on mahdollista jatkaa tilaajan ilmoituksella toistaiseksi voimassa olevalla optiolla.

Hankinnan arvonlisäveroton ennakoitu kokonaisarvo neljän vuoden laskennalliselle sopimuskaudelle on sitoumuksetta noin 6 400 000 euroa sisältäen mahdollisen optiokauden. Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 1 600 000 euroa vuodessa. Tilaaja ilmoittaa mahdollisesta optiokauden käyttöönotosta palveluntuottajille sopimuksen mukaisesti. Hankintasopimus ei sisällä määrä- tai vähimmäisostovelvoitetta. Hankintasopimuksen ehtojen perusteella tehdään myöhemmin tilauksia tilaajan tarpeiden mukaan.

Hankinta jaettiin osa-alueisiin seuraavasti:

Osa-alue 1. Fysioterapia

Osa-alue 2. Robottiavusteinen kävelykuntoutus

Osa-alue 3. Toimintaterapia

Osa-alue 4. Ratsastusterapia

Osa-alue 5. Puheterapia

Osa-alue 6. Neuropsykologinen kuntoutus

Myös osa-alueen sisäiset osatarjoukset olivat sallittuja.

Hankintamenettelynä oli soveltuvin osin hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Hankintailmoitus julkaistiin HILMA-palvelussa 7.10.2022 ja hankinta-asiakirjat olivat saatavissa osoitteesta https://tarjouspalvelu.fi/tuomilogistiikka.

 

Tarjouksen jättivät määräaikaan 8.11.2022 klo 12.00 mennessä seuraavat 38 yritystä:

Aktiiviterapia Oy, 2590133-1

Attendo Terapia Oy, 2079628-8

Bodymind Oy Kuntoutuspalvelut, 1907069-0

CogniMed Oy, 2636701-1

Coronaria Contextia Oy, 1824918-9

Coronaria Fysioterapia Oy, 0530530-5

Coronaria Tietotaito Oy, 0781371-7

Flexio Oy, 3105944-3

Fysikaalinen Hoitolaitos Karsikas Oy, 0780139-6

Fysios Oy, 0194099-3

Origo Terveys Oy, 2770518-2

Fysioterapia Loposen Lapasesta Oy, 3234571-6

Heatfysio Oy, 2440911-8

HLS-Fondo Oy, 2685135-6

Ikifit Oy, 1960637-9

Kangasalan FysioPiste Ky, 0552549-8

Kuntoaskel Oy, 1094640-6

Lymfa- ja Fysioterapia Johanna Colliander, 1610124-4

Mehiläinen Oy, 1927556-5

Tutoris Oy, 1844559-3

Mäntän Fysikaalinen Hoitolaitos Oy, 0498727-9

Nokian NeuroFysio Oy, 1845948-5

Tampereen Kuntouttamislaitos Oy, 0987863-7

Polku Luo Oy, 3145740-9

Premius Kuntoutus Oy, 1823042-9

Psykologipalvelu Riikka Kilpinen, 1997731-3

Puheklinikka NET Oy, 2059024-7

Puheterapiapalvelut Päivi Numminen, 2530942-6

Suomen Terveystalo Oy, 1093863-3

Tammenlehväkeskus Oy, 2117933-7

Terveysaskel Oy, 2768616-1

ToiKun Oy, 3146432-6

Tampereen korkeakoulusäätiö sr, 2844561-8

Validia Oy, 1948154-5

Vilppulan Fysio Oy, 0551733-2

Virtain Kunnonhoito Oy, 0866994-8

Voxia Oy, 2903191-9

Äänneloikka Oy, 2622683-3

 

Sote-järjestämislain vaatimusten huomiointi

Tilaaja on arvioinut, että palveluiden hankkiminen yksityisiltä palveluntuottajilta on tarpeen hankinnan kohteen mukaisten palveluiden tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja palveluiden riittävän saatavuuden takaamiseksi hyvinvointialueella. Tilaaja on huomioinut hankintaa määritellessään tätä koskevat järjestämislain (612/2021) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hyvinvointialue vastaa palvelutarpeen ja hoidon tarpeen arvioinnista hankkiessaan palveluja yksityisiltä palveluntuottajilta. Tilaajan hankinta täyttää järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta.

Hankinta-asiakirjoissa Tilaaja on varautunut palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin. Hankintaa koskevan sopimuksen mukaisesti varautumisen lähtökohtana on, että palveluntuottaja turvaa palveluiden jatkuvuuden myös normaaliolojen häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa. Palveluntuottajalla on velvollisuus varautua etukäteen tyypillisimpiin häiriötilanteisiin.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintalain 80 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle, jos hankintayksikön tiedossa on, että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain 81 §:n mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista. Hankintalain 83 §:n mukaan tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Soveltuvuusvaatimusten täyttyminen tulee tarkastaa tarjouskilpailun voittajan osalta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.

Kaikki tarjoajat ovat tarjouksissaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset kokonaisuudessaan. Tilaaja tarkistaa soveltuvuusvaatimusten täyttymisen viimeistään ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista, mukaan lukien vaaditut rikosrekisteriotteet (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko-otteen ja henkilöstöluettelon.

Origo Terveys Oy:n (2770518-2) tarjous hyväksytään ehdollisena sillä edellytyksellä, että yritys toimittaa tilaajavastuulain mukaiset selvitykset ennen sopimuksen allekirjoittamista.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintalain 113 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta määräajassa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja.

Täsmennyksiä tarjouksia koskevista epäolennaisista virheistä ja alihankkijoiden osuuksista palvelutuotantoon pyydettiin seuraavilta yrityksiltä:

  • Coronaria Contextia Oy, 1824918-9
  • Coronaria Tietotaito Oy, 0781371-7
  • Mehiläinen Oy, 1927556-5
  • Puheklinikka NET Oy, 2059024-7
  • Suomen Terveystalo Oy, 1093863-3
  • Terveysaskel Oy, 2768616-1.

Hankintayksikön täsmennyspyyntöihin saatujen vastausten perusteella kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten vertailu
Tarjousten vertailuperusteena käytettiin halvinta hintaa, koska laatu huomioitiin osana vähimmäisvaatimuksia. Tilaaja on sisällyttänyt sopimukseen palvelulle asetetut tavoitteet ja asettanut palvelua koskevat ehdottomat laatuvaatimukset sellaisiksi, että ne yhdessä takaavat laadukkaan palvelun.

Kaikki tarjouspyynnön mukaiset, soveltuvuusvaatimukset ja palvelua koskevat ehdottomat vähimmäisvaatimukset täyttävät tarjoajat valitaan palveluntuottajiksi ja otetaan mukaan sopimuskaudelle. Valituista palveluntuottajista muodostetaan palveluntuottajarekisteri vertailuhinnan perusteella palvelutuotteittain.

Tarjousvertailu on kuvattu hankintapäätöksen liitteellä 1 Palveluntuottajarekisteri.

Valmistelijan yhteystiedot

kuntoutuspäällikkö Eija Väärälä, eija.vaarala@pshp.fi, kuntoutuspäällikkö Minna Talonen, minna.talonen@tampere.fi, kilpailutusasiantuntija Pia Ritari, pia.ritari@tuomilogistiikka.fi, kilpailutusasiantuntija Outi Rissa, outi.rissa@tuomilogistiikka.fi

Asian oheismateriaaleina ovat tarjouspyyntö liitteineen. Tarjoajien tarjoukset ovat nähtävissä kokouksessa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, Hyvinvointialuejohtaja, Marina.Erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • palveluntuottajiksi valitaan liitteellä 1 Palveluntuottajarekisteri esitetyt palveluntuottajat nimettyihin osa-alueisiin. Sopimukset voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman. Hankintapäätös on Pirkanmaan hyvinvointialuetta sitova vasta, kun hankintasopimukset on allekirjoitettu.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kokouksessa pidettiin tauko ennen § 302 käsittelyä klo 10.14-10.22.

Tiedoksi

Eija Väärälä/PSHP, Minna Talonen/Tampere, Pia Ritari/Tuomi Logistiikka, Outi Rissa/Tuomi Logistiikka, Anniina Tirronen/Pirha, Marina Erhola/Pirha, Leila Haakana/Pirha, Virpi Heikkinen/PSHP, Markku Kankaanpää/PSHP, hankintapalvelut@tuomilogistiikka.fi, Tarjoajat

Muutoksenhaku

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

I Hankintaoikaisuohje

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Tiedoksianto sähköisesti 

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Vaatimus osoitetaan päätöksen tehneelle toimielimelle. Vaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue, kirjaamo
Postiosoite: PL 2000, 33521 Tampere 
Käyntiosoite: Biokatu 12, 3. krs, kirjaamo 
Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi 

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9 - 14.30.

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

1)    yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
2)    sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
3)    sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

Tiedoksianto sähköisesti 

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden aukioloajan päättymistä.

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3) vaatimusten perustelut;

4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

1) valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2) selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Valituksen toimittaminen, markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden osoite:

Markkinaoikeus
Sörnäistenkatu 1
00580 Helsinki
puh. 029 56 43300
fax 029 56 43314
markkinaoikeus(at)oikeus.fi