Aluehallitus, kokous 18.12.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 375 Tays uudistamisohjelman loppuvaihe, hankesuunnitelman hyväksyminen ja investoinnin käynnistäminen

4997/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi

Perustelut

Tays uudistamisohjelma

Uudistamisohjelman loppuvaiheen hankkeen tarkoituksena on siirtää nykyisin sairaalan A-, B- ja K-rakennuksissa sijaitsevat toiminnot sekä FM1 rakennuksessa toimiva teho-osasto uudisrakennukseen. Hanke on suunniteltu kokonaisuutena, jossa on tarkasteltu toiminnallisen suunnittelun päälinjat ja rakentamisen yhteensovitus koko keskussairaalan toimintaan. Hankesuunnitelma on päivitetty Pirkanmaan sairaanhoitopiirin valtuustossa 23.11.2021 hyväksytyn pohjalta vastaamaan nykysuunnittelutilannetta. Hankesuunnitelma jakaantuu toiminnallisen suunnittelun ja rakentamisen hankesuunnitelmiin. Hankesuunnitelmalla ei sitouduta hankkeen valmistuttua vapautuvan vanhan rakennuskannan osalta ratkaisuihin tai toteutukseen. A-, B- ja K-rakennusten osalta jatkosuunnittelu tehdään osana Pirkanmaan hyvinvointialueen palveluiden verkoston kehittämistä.

Loppuvaiheen hankkeen tavoitteet

Loppuvaiheen suunnittelun tavoitteena on turvata Pirkanmaan hyvinvointialueen asiakaslähtöiset erikoissairaanhoidon palvelut tulevina vuosikymmeninä. Pirkanmaan hyvinvointialueen vaativan erikoissairaanhoidon tarve kasvaa väestön ikääntymisen ja väestön kasvun seurauksena. Nykyiset tilat eivät mahdollista erikoissairaanhoidon palvelujen toteuttamista enää 2030-luvulla. Taysin keskussairaalan alueen vanhimmat tilat ovat elinkaarensa päässä. Rakennusten talotekniikan huono kunto aiheuttaa laajan toiminnan keskeytymisen riskin, heikentää hyvinvointialueen kykyä tuottaa lakisääteisiä palveluja sekä vaarantaa potilasturvallisuuden toteutumisen.

Hankkeen keskeisenä tavoitteena on toiminnallisen kehittämisen, digipalvelujen ja tietojärjestelmäkehittämisen sekä tilasuunnittelun keinoin 4,5 % tuottavuuden lisäys.

Uudisrakennuksen toiminnallinen kokonaisuus ja sijoittuminen

Uudistamisohjelman loppuvaiheessa uudistamisen kohteena ovat Tays Keskussairaalan vanhimmissa rakennuksissa (rakennukset A, B, K) sijaitsevat toiminnot: päivystys Acuta, teho-osasto, neuroalat, korva-, nenä- ja kurkkutaudit, ihotaudit, sisätaudit, keuhkosairaudet, äiti-lapsiyksikkö, gynekologia, gastroenterologia, kuvantaminen ja urologia. Kokonaisuus pitää sisällään laajasti vuodeosastoja, leikkaussaleja sekä poliklinikkatiloja.

Uudet tilat ja kasvavat potilasvolyymit edellyttävät myös potilashoitoa tukevien palvelujen tilojen ja toiminnan uudistamista.

Suunnittelussa on tutkittu eri vaihtoehtoja runsaasti ja todettu, että uudisrakennukselle ainoa mahdollinen toiminnalliset tavoitteet mahdollistava sijoituspaikka on B-rakennuksen ja Teiskontien välisellä alueella. Suunnitelmassa rakennuksen yhtenäiseen jalustaan sijoittuu päivystys Acuta, tehohoitokeskus, leikkaussalit, kuvantaminen sekä poliklinikat. Jalustan päälle sijoittuvat vuodeosastot korkeampina torneina.

Valittu suunnitelma edellyttää lupaa poiketa voimassa olevasta asemakaavasta rakennusten korkeuden osalta. Tampereen kaupungin yhdyskuntalautakunta myönsi 14.12.2021 kaavasta poikkeamisluvan, josta maakuntamuseo valitti hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus hyväksyi valituksen ja kumosi päätöksellä 23.1.2023 Tampereen yhdyskuntalautakunnan myöntämän poikkeamisluvan. Hallinto-oikeuden kielteisestä päätöksestä tehtiin valituslupahakemus ja valitus korkeimpaan hallinto-oikeuteen 20.2.2023. Korkeimman hallinto-oikeuden päätös saatiin 6.10.2023, jossa korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden päätöksen ja saattoi voimaan yhdyskuntalautakunnan päätöksen 14.12.2021. Perusteena on, että B-rakennusta koskeva suojelumerkintä (sr) ei koske rakennuksen ympärillä olevia alueita ja osin korkeakin rakentaminen rakennuksen ympärille on mahdollista. Poikkeamisluvan saannin myötä Konserni- ja toimitilajaosto peruutti 7.11.2023 aiemmin vireille laitetun no 8890 Taysin kampuksen asemakaavan valmistelun.

Sijoittuminen edellyttää Q-rakennuksen purkamista uudisrakennuksen tieltä. Q-rakennuksen toiminnoille lastenpsykiatrialle, nuorisopsykiatrialle sekä sairaalakoululle on suunnitteilla uudisrakennus nykyisen Y-talon paikalle. Hankesuunnitelma on hyväksytty aluehallituksessa 22.5.2023 ja hanke etenee omana kokonaisuutenaan.

Hanke osana Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiaa

Uudistamisohjelman loppuvaiheen hanke on osa Pirkanmaan hyvinvointialueen strategian toimeenpanoa ja sijoittuu vuosien 2023-2025 strategian ”Tärkeintä on ihminen” toimeenpano-ohjelman kärjen 2 ”Yhdenvertaiset, ennaltaehkäisevät ja vaikuttavat palvelut” alle. Alatavoitteen toimenpiteiden mukaisesti uudistamisohjelman loppuvaiheen hankkeen vaikutukset hyvinvointialueella on arvioitu ja hankkeen laajuus varmistettu osana hyvinvointialueen sairaalapalvelujen vuodeosastoselvitystä.

Hankkeen rahoitus

Taysin uudistamisohjelman loppuvaiheen hankkeen kustannusarvio on noin 900 milj. euroa. Hankesuunnitelmassa kokonaiskustannusarvio sidotaan Haahtela-tarjoushintaindeksiin. Hanke on mukana sosiaali- ja terveysministeriön hyväksymässä Pirkanmaan hyvinvointialueen vuosien 2024-2027 sosiaali- ja terveyspalvelujen osainvestointisuunnitelmassa. Hankkeen toteuttaminen edellytti Pirkanmaan hyvinvointialueen lainanottovaltuuden muuttamista, josta valtioneuvosto päätti 2.11.2023. Lainanottovaltuus on 900 miljoonaa euroa, joka mahdollistaa Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen toteuttamisen. Päätös on ehdollinen ja edellyttää hyvinvointialueen laatimaan talouden tasapainottamisohjelman ja käynnistämään sen toimeenpanon.

Hankkeesta on toteutettu investoinnin rahoituslaskelma, jossa on arvioitu suuntaa antavia vaikutuksia hyvinvointialueen talouteen. Kokonaisuutena investointi parantaa tuottavuuden lisääntymisen myötä hyvinvointialueen mahdollisuuksia selviytyä sille allokoidulla kiinteällä valtion rahoituksella vuosina 2024–2040. Tulosta parantava vaikutus vuosina 2024–2040 on laskelman mukaan yhteensä noin 188 milj. euroa. Laskelmassa on huomioitu lainanottotarve ja lainanhoitokulut sekä tilojen lisäyksen aiheuttamat hoitokulut sekä poistuvat neliöt.

Laskelmassa on mukana tuottavuuspotentiaali, joka koostuu kahdesta erillisestä osiosta: Vuodesta 2027 alkaen on tuottavuuspotentiaalin suuruudeksi arvioitu 4,5 % uusiin tiloihin sijoitettavien toimintojen osalta ja loppuvaiheen valmistumisen myötä vuodesta 2032 samoin 4,5 %. Tämän myötä tuottavuuspotentiaali nousee noin 21 milj. euroon vuodessa, mikä on 20 milj. euroa enemmän kuin ennen loppuvaiheen valmistumista.

Tämän hankesuunnitelman tavoitteena on tarkentaa rakentamisen laajuus ja kustannukset siten, että investointihankkeen käynnistämisestä voidaan päättää. Hankesuunnitelma on päivitetty Pirkanmaan sairaanhoitopiirin valtuustossa 23.11.2021 hyväksytyn pohjalta vastaamaan nykysuunnittelutilannetta. 

Taysin vanhan osan uudistamisesta aiheutuva investointi on maakunnallisesti merkittävä ja välttämätön investointi palveluiden turvaamiseksi Pirkanmaan asukkaille.

Uudistamisohjelman loppuvaiheen suunnitelmaa on käsitelty aluehallituksen iltakoulussa 16.2.2023, konserni- ja toimitilajaostossa 7.3.2023 ja hankesuunnitelma on käsitelty Tays uudistamisohjelman valmisteluryhmässä 30.11.2023 ja hyvinvointialueen johtoryhmässä 5.12.2023.

Konserni- ja toimitilajaoston toimivalta: hallintosääntö 14 § kohta 17.

Liiteenä toiminnallisen suunnittelun ja rakentamisen hankesuunnitelmat, toiminnallisen hankesuunnitelman liitteet sekä oheismateriaalina diaesitys.

Ehdotus

Esittelijä

Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Konserni- ja toimitilajaosto päättää

  • hyväksyä osaltaan esittelytekstissä ja liitteissä kuvatun Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen hankesuunnitelman,
     
  • toimittaa hankesuunnitelman ja investoinnin käynnistämisen päätettäväksi aluehallitukselle ja edelleen aluevaltuustolle.

Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen investoinnin käynnistäminen edellyttää, että valtioneuvosto hyväksyy Pirkanmaan hyvinvointialueen tasapainotusohjelman ja muuttaa lainanottovaltuutta.

 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana strategiajohtaja Arto Rantaa, joka poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Valmistelija

  • Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi

Perustelut

Uudistamisohjelman loppuvaiheen hankkeen tarkoituksena on siirtää nykyisin sairaalan A-, B- ja K-rakennuksissa sijaitsevat toiminnot sekä FM1 rakennuksessa toimiva teho-osasto uudisrakennukseen. Hanke on suunniteltu kokonaisuutena, jossa on tarkasteltu toiminnallisen suunnittelun päälinjat ja rakentamisen yhteensovitus koko keskussairaalan toimintaan. Hankesuunnitelma on päivitetty Pirkanmaan sairaanhoitopiirin valtuustossa 23.11.2021 hyväksytyn pohjalta vastaamaan nykysuunnittelutilannetta. Hankesuunnitelma jakaantuu toiminnallisen suunnittelun ja rakentamisen hankesuunnitelmiin. Hankesuunnitelmalla ei sitouduta hankkeen valmistuttua vapautuvan vanhan rakennuskannan osalta ratkaisuihin tai toteutukseen. A-, B- ja K-rakennusten osalta jatkosuunnittelu tehdään osana Pirkanmaan hyvinvointialueen palveluiden verkoston kehittämistä.

Loppuvaiheen hankkeen tavoitteet

Loppuvaiheen suunnittelun tavoitteena on turvata Pirkanmaan hyvinvointialueen asiakaslähtöiset erikoissairaanhoidon palvelut tulevina vuosikymmeninä. Pirkanmaan hyvinvointialueen vaativan erikoissairaanhoidon tarve kasvaa väestön ikääntymisen ja väestön kasvun seurauksena. Nykyiset tilat eivät mahdollista erikoissairaanhoidon palvelujen toteuttamista enää 2030-luvulla. Taysin keskussairaalan alueen vanhimmat tilat ovat elinkaarensa päässä. Rakennusten talotekniikan huono kunto aiheuttaa laajan toiminnan keskeytymisen riskin, heikentää hyvinvointialueen kykyä tuottaa lakisääteisiä palveluja sekä vaarantaa potilasturvallisuuden toteutumisen.

Hankkeen keskeisenä tavoitteena on toiminnallisen kehittämisen, digipalvelujen ja tietojärjestelmäkehittämisen sekä tilasuunnittelun keinoin 4,5 % tuottavuuden lisäys.

Uudisrakennuksen toiminnallinen kokonaisuus ja sijoittuminen

Uudistamisohjelman loppuvaiheessa uudistamisen kohteena ovat Tays Keskussairaalan vanhimmissa rakennuksissa (rakennukset A, B, K) sijaitsevat toiminnot: päivystys Acuta, teho-osasto, neuroalat, korva-, nenä- ja kurkkutaudit, ihotaudit, sisätaudit, keuhkosairaudet, äiti-lapsiyksikkö, gynekologia, gastroenterologia, kuvantaminen ja urologia. Kokonaisuus pitää sisällään laajasti vuodeosastoja, leikkaussaleja sekä poliklinikkatiloja.

Uudet tilat ja kasvavat potilasvolyymit edellyttävät myös potilashoitoa tukevien palvelujen tilojen ja toiminnan uudistamista.

Suunnittelussa on tutkittu eri vaihtoehtoja runsaasti ja todettu, että uudisrakennukselle ainoa mahdollinen toiminnalliset tavoitteet mahdollistava sijoituspaikka on B-rakennuksen ja Teiskontien välisellä alueella. Suunnitelmassa rakennuksen yhtenäiseen jalustaan sijoittuu päivystys Acuta, tehohoitokeskus, leikkaussalit, kuvantaminen sekä poliklinikat. Jalustan päälle sijoittuvat vuodeosastot korkeampina torneina.

Valittu suunnitelma edellyttää lupaa poiketa voimassa olevasta asemakaavasta rakennusten korkeuden osalta. Tampereen kaupungin yhdyskuntalautakunta myönsi 14.12.2021 kaavasta poikkeamisluvan, josta maakuntamuseo valitti hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus hyväksyi valituksen ja kumosi päätöksellä 23.1.2023 Tampereen yhdyskuntalautakunnan myöntämän poikkeamisluvan. Hallinto-oikeuden kielteisestä päätöksestä tehtiin valituslupahakemus ja valitus korkeimpaan hallinto-oikeuteen 20.2.2023. Korkeimman hallinto-oikeuden päätös saatiin 6.10.2023, jossa korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden päätöksen ja saattoi voimaan yhdyskuntalautakunnan päätöksen 14.12.2021. Perusteena on, että B-rakennusta koskeva suojelumerkintä (sr) ei koske rakennuksen ympärillä olevia alueita ja osin korkeakin rakentaminen rakennuksen ympärille on mahdollista. Poikkeamisluvan saannin myötä Konserni- ja toimitilajaosto peruutti 7.11.2023 aiemmin vireille laitetun no 8890 Taysin kampuksen asemakaavan valmistelun.

Sijoittuminen edellyttää Q-rakennuksen purkamista uudisrakennuksen tieltä. Q-rakennuksen toiminnoille lastenpsykiatrialle, nuorisopsykiatrialle sekä sairaalakoululle on suunnitteilla uudisrakennus nykyisen Y-talon paikalle. Hankesuunnitelma on hyväksytty aluehallituksessa 22.5.2023 ja hanke etenee omana kokonaisuutenaan.

Hanke osana Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiaa

Uudistamisohjelman loppuvaiheen hanke on osa Pirkanmaan hyvinvointialueen strategian toimeenpanoa ja sijoittuu vuosien 2023-2025 strategian ”Tärkeintä on ihminen” toimeenpano-ohjelman kärjen 2 ”Yhdenvertaiset, ennaltaehkäisevät ja vaikuttavat palvelut” alle. Alatavoitteen toimenpiteiden mukaisesti uudistamisohjelman loppuvaiheen hankkeen vaikutukset hyvinvointialueella on arvioitu ja hankkeen laajuus varmistettu osana hyvinvointialueen sairaalapalvelujen vuodeosastoselvitystä.

Hankkeen rahoitus

Taysin uudistamisohjelman loppuvaiheen hankkeen kustannusarvio on noin 900 milj. euroa. Hankesuunnitelmassa kokonaiskustannusarvio sidotaan Haahtela-tarjoushintaindeksiin. Hanke on mukana sosiaali- ja terveysministeriön hyväksymässä Pirkanmaan hyvinvointialueen vuosien 2024-2027 sosiaali- ja terveyspalvelujen osainvestointisuunnitelmassa. Hankkeen toteuttaminen edellytti Pirkanmaan hyvinvointialueen lainanottovaltuuden muuttamista, josta valtioneuvosto päätti 2.11.2023. Lainanottovaltuus on 900 miljoonaa euroa, joka mahdollistaa Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen toteuttamisen. Päätös on ehdollinen ja edellyttää hyvinvointialueen laatimaan talouden tasapainottamisohjelman ja käynnistämään sen toimeenpanon.

Hankkeesta on toteutettu investoinnin rahoituslaskelma, jossa on arvioitu suuntaa antavia vaikutuksia hyvinvointialueen talouteen. Kokonaisuutena investointi parantaa tuottavuuden lisääntymisen myötä hyvinvointialueen mahdollisuuksia selviytyä sille allokoidulla kiinteällä valtion rahoituksella vuosina 2024–2040. Tulosta parantava vaikutus vuosina 2024–2040 on laskelman mukaan yhteensä noin 188 milj. euroa. Laskelmassa on huomioitu lainanottotarve ja lainanhoitokulut sekä tilojen lisäyksen aiheuttamat hoitokulut sekä poistuvat neliöt.

Laskelmassa on mukana tuottavuuspotentiaali, joka koostuu kahdesta erillisestä osiosta: Vuodesta 2027 alkaen on tuottavuuspotentiaalin suuruudeksi arvioitu 4,5 % uusiin tiloihin sijoitettavien toimintojen osalta ja loppuvaiheen valmistumisen myötä vuodesta 2032 samoin 4,5 %. Tämän myötä tuottavuuspotentiaali nousee noin 21 milj. euroon vuodessa, mikä on 20 milj. euroa enemmän kuin ennen loppuvaiheen valmistumista.

Tämän hankesuunnitelman tavoitteena on tarkentaa rakentamisen laajuus ja kustannukset siten, että investointihankkeen käynnistämisestä voidaan päättää. Hankesuunnitelma on päivitetty Pirkanmaan sairaanhoitopiirin valtuustossa 23.11.2021 hyväksytyn pohjalta vastaamaan nykysuunnittelutilannetta. 

Taysin vanhan osan uudistamisesta aiheutuva investointi on maakunnallisesti merkittävä ja välttämätön investointi palveluiden turvaamiseksi Pirkanmaan asukkaille.

Uudistamisohjelman loppuvaiheen suunnitelmaa on käsitelty aluehallituksen iltakoulussa 16.2.2023, konserni- ja toimitilajaostossa 7.3.2023 ja hankesuunnitelma on käsitelty Tays uudistamisohjelman valmisteluryhmässä 30.11.2023 ja hyvinvointialueen johtoryhmässä 5.12.2023 ja konserni- ja toimitilajaostossa 12.12.2023.

Liitteenä toiminnallisen suunnittelun ja rakentamisen hankesuunnitelmat, toiminnallisen hankesuunnitelman liitteet sekä esittelydiat.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle

  • esittelytekstissä ja liitteissä kuvatun Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen hankesuunnitelman hyväksymistä,
     
  • Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen investoinnin käynnistämistä edellyttäen, että valtioneuvosto hyväksyy Pirkanmaan hyvinvointialueen tasapainotusohjelman.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana strategiajohtaja Arto Rantaa, joka poistui kokouksesta pykälän käsittelyn jälkeen.

Varajäsen Ulla Kampman poistui kokouksesta (poissa klo 10.47-11.21).

Yliopiston edustaja Jarmo Takala ja hallintojohtaja Vuokko Ylinen saapuivat kokoukseen.

Kokouksessa pidettiin tauko pykälän käsittelyn jälkeen.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).