Aluehallitus, kokous 20.2.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 44 Lastensuojelun sijaishuollon laitoshoidon ja ammatillisen perhehoidon palveluiden hankinta

3561/2023

Valmistelija

  • Titta Pelttari, Johtaja, titta.pelttari@pirha.fi

Perustelut

Hankinnan kuvaus

Tuomi Logistiikka Oy lähetti Tampereen kaupungin toimeksiannosta 28.10.2022 julkaistavaksi HILMA-palveluun hankintailmoituksen lastensuojelun sijaishuollon laitoshoidon ja ammatillisen perhehoidon palveluista. 

Sopimuskausi on 01.06.2023 - 31.05.2026. Sopimusta on mahdollista jatkaa toistaiseksi voimassa olevalla optiokaudella. Tilaaja tekee option käytöstä erillisen päätöksen.

Kyseessä on hankintalain (1397/2016) liitteen E mukainen sosiaali- ja terveyspalvelujen kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintamenettelynä on hankintalain 109 §:n mukainen menettely. Kyseessä on sähköinen hankintamenettely, joka mahdollistaa palveluntuottajien mukaan pääsyn menettelyyn myös kesken hankintakauden. Hankintamenettely on tarkoitettu hankintalain 1397/2016 luvun 12 mukaisiin hankintoihin. Kaikissa hankintamenettelyn vaiheissa noudatetaan mukaillen hankintalain EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen avointa hankintamenettelyä tarjouspyynnön liitteenä olleen hankintamenettelyn mukaisesti.

Tarjouspyyntö liitteineen oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa https://tarjouspalvelu.fi/tuomilogistiikka. 

Hankinta jaettiin osa-alueisiin palvelutuotteittain seuraavasti:

Palvelutuote 1. Ammatillinen perhehoito 
Palvelutuote 2. Perustason laitoshoito 
Palvelutuote 3. Erityistason laitoshoito
Palvelutuote 4. Vaativan tason laitoshoito
Palvelutuote 5. Erityinen huolenpito

Hankinnan arvonlisäveroton vuosiarvo on sitoumuksetta noin 84 300 000 euroa ja koko hankintasopimuksen arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta noin 337 200 000 euroa sopimuskauden aikana sisältäen option. Hankinnan arvo koko sopimuskauden osalta on määritetty laskennallisen neljän (4) vuoden arvon mukaan. 

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 16 §:n mukainen perustelu

Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiassa ja siihen sisältyvässä palvelustrategiassa asetetaan muun ohella palvelujen järjestämistä linjaavat tavoitteet ja palveluiden verkoston periaatteet. Hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palveluiden tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palveluiden riittävän saatavuuden takaamiseksi hyvinvointialueella. Tilaaja on huomioinut hankintaa määritellessään järjestämislain (612/2021) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinta täyttää järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta. 

Tilaaja varmistaa palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Sopimuskaudella tilaaja seuraa palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Tilaaja on varautunut palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin. 

Selvitys hankinnan laatuvaatimuksista

Laatuun liittyvät vaatimukset on huomioitu kunkin hankinnan kohteen osa-alueen palvelukuvauksen vähimmäisvaatimuksissa. Lisäksi laatua painotettiin 10 % painoarvolla osa-aluekohtaisesti hankinnan vertailuperusteissa. 

Saadut tarjoukset

Tarjouksen jätti määräaikaan 7.12.2022 klo 12.00 mennessä 155 tarjoajaa.
Tarjoajat etusijajärjestyksessä osa-alueittain on kuvattu päätöksen liitteenä olevassa palveluntuottajarekisterissä (liite 1).

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintalain 80 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle, jos hankintayksikön tiedossa on, että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain 81 §:n mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista. Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Kaikki tarjoajat ovat tarjouksissaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset kokonaisuudessaan. Tilaaja tarkistaa soveltuvuusvaatimusten täyttymisen viimeistään ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista, mukaan lukien vaaditut rikosrekisteriotteet (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko-otteen.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintalain 113 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta määräajassa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja. 

Hankintayksikkö toimitti täsmennyspyynnöt seuraaville yrityksille: 

Abnoy Oy 2773817-9       
Attendo Lastensuojelupalvelut Oy  2208132-3
Avalon Lastensuojelupalvelut Oy 3166107-1
Helsingin Diakonissalaitoksen Säätiö sr     0116480-8 
Humanan Kallio Oy 1786707-3
Kotico Uusimaa Oy 2123039-0 
Namikan Pienryhmäkoti Oy 2461106-8
Perhekeskus Harjula Oy 2371238-5
Perhekuntoutuskeskus Lauste ry 0774963-9
Pienryhmäkoti Puolenhehtaarin Metsä Oy 2166211-8  
Pienkoti Aura Oy 1853882-9      
Rytmikodit Oy 3207009-7
SOS-lapsikyläsäätiö sr 0813692-2 
Suomen Kuntolat Oy 2754539-3 
Tabolia 3 Oy 2685905-9    
Vaahteramäen Nuorisokoti 3261706-4

Tarjoajille lähetetyt täsmennyspyynnöt koskivat sellaisia tarjouksen tietoja, joilla ei ollut vaikutusta tarjousten vertailuun. Täsmennykset toimitettiin hankintayksikölle määräaikaan mennessä. 

Hankintayksikön täsmennyspyyntöihin saatujen vastausten perusteella kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön ehdot.

Sospro Oy:n (2421540-1) tarjous Käpylä hylätään tarjouspyynnön vastaisena sen vuoksi, että tarjous on jätetty virheellisesti väärällä y-tunnuksella ja osoitetiedoilla. Hankintalain (1397/2016) 3 §:n mukaisten tasapuolisuuden ja syrjimättömyyden kohtelun perusteilla tarjouksessa ilmoitettua tarjoajaa ei ole mahdollista muuttaa tarjousajan päättymisen jälkeen.

Tarjousten vertailu ja sopimuskumppanin valinta

Tarjouspyynnössä ilmoitettuna valintaperusteena oli kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden valintaperusteena on paras hinta-laatusuhde.

Tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti kaikki tarjouspyynnön mukaiset, soveltuvuusvaatimukset ja palvelua koskevat ehdottomat vähimmäisvaatimukset täyttävät tarjoajat otetaan mukaan hankintamenettelyyn ja valitaan palveluntuottajiksi. Hankintamenettelyyn valituista palveluntuottajista muodostetaan palveluntuottajarekisteri palveluittain. Palveluntuottajarekisterin etusijajärjestys muodostuu tarjousvertailun perusteella.

Hinnan painoarvo vertailussa on 90 % ja laadun 10 %. Vertailuhinnaltaan edullisin tarjous sai hinnan osalta palvelutuotteen maksimivertailupisteet (90 pistettä). Muiden tarjousten hinnan vertailupisteet laskettiin siten,että edullisimman tarjouksen vertailuhinta (X) jaettiin kyseisen tarjouksen vertailuhinnalla (Y) ja kerrottiin palvelutuotteen hinnan maksimivertailupisteillä (X/Y*90).  

Laadun vertailukriteerinä oli seuraava: ”Tarjoaja sitoutuu mittaamaan tarjoamansa palvelun vaikuttavuutta siihen tarkoitetulla mittaristolla.” Tarjoajalla oli mahdollisuus jokaisessa osa-alueessa sitoutua laatukriteeriin. Kuhunkin laatukriteeriin tuli vastata kyllä tai ei, ja kyllä-vastauksella tarjoaja sai tarjoukseensa kussakin laatukriteerissä esitetyn pistemäärän 10 pistettä. 

Tarjousten vertailupisteet on saatu laskemalla hintapisteiden ja laadun pisteet osa-aluekohtaisesti yhteen, jolloin on saatu tarjouksen vertailupisteet. Tarjoajat asetettiin etusijajärjestykseen tarjousten vertailupisteiden mukaisesti.  

Suoritetun vertailun perusteella osa tarjouksista sai saman vertailupistemäärän. Kyseisten tarjousten osalta lopullinen etusijajärjestys ratkaistiin 30.1.2023 arvonnan perusteella. Saman vertailupistemäärän saaneet tarjoukset ja niiden etusijajärjestyksen arvonta on kuvattu päätöksen liitteenä olevassa arvontatilaisuuden pöytäkirjassa (hankintapäätöksen liite 2). Tarjousvertailu on kuvattu hankintapäätöksen liitteellä 1 Palveluntuottajarekisteri.

Liitteessä 1 palveluntuottajarekisteri luetellut palveluntuottajat esitetään valittavaksi sopimuskumppaneiksi. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman. 

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Asiakirjapyynnöt tulee osoittaa osoitteeseen hankintapalvelut@tuomilogistiikka.fi.

Sopimuksen omistaja ja vastuuhenkilö

Sopimuksen omistaa Pirkanmaan hyvinvointialueen Lasten, nuorten ja perheiden palveluiden erityispalveluiden toimialajohtaja Sanna Rautalammi ja vastuuhenkilönä toimii Lastensuojelun sijaishuollon vastuualuejohtaja Hanna Harju-Virtanen. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hankintaa valmistellut työryhmä

Hankinnan valmistelussa toimi nimetty ohjausryhmä/työryhmä, johon kuuluivat suunnittelija Milla Ahola, lastensuojelun sijaishuollon vastuualueen palvelujohtaja Harju-Virtanen, Lastensuojelun asiakasohjaus Luotsin sosiaalityöntekijä Mervi Lyytikäinen, suunnittelija Elisa Sivula ja kilpailutusasiantuntija Pia Ritari / Tuomi Logistiikka Oy.  

Päätöstoimivalta

Hyvinvointialueen hallintosäännön 62 § mukaan aluehallitus päättää palveluhankinnoista, joiden arvo ylittää 10 miljoonaa euroa. 

Oikeus tilauksen tekemiseen palvelusopimuksen perusteella määräytyy hallinto- ja toimintasääntöjen sekä hankinta- ja sopimushallintaohjeiden mukaisesti.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, Hyvinvointialuejohtaja, Marina.Erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

1) sulkea Sospro Oy:n (2421540-1) tarjouksen Käpylä tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vastaisena. 

2) hyväksyä lastensuojelun sijaishuollon laitoshoidon ja ammatillisen perhehoidon palveluiden hankinnassa sopimuskaudelle 1.6.2023 - 31.5.2026 palveluntuottajiksi liitteessä 1 palveluntuottajarekisteri luetellut palveluntuottajat. Sopimussuhdetta on mahdollista jatkaa erillisellä päätöksellä toistaiseksi voimassa olevalla optiokaudella. 

Sopimus hankinnasta syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. 

3) delegoida lasten ja nuorten palvelujen palvelulinjajohtajalle päätösvallan täydentävästä hankinnasta, joka voidaan tehdä kesken hankintakauden uusien palveluntuottajien mukaanpääsyn mahdollistamiseksi. 

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään Lastensuojelun sijaishuollon vastuualuejohtaja Hanna Harju-Virtanen.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta noin 84 300 000 euroa vuodessa. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin § 44 aikana asiantuntijoina sosiaali- ja terveysjohtaja Taru Kuosmasta ja palvelulinjajohtaja Titta Pelttaria, jotka poistuivat ennen päätöksentekoa.

Tiedoksi

Titta Pelttari, Sanna Rautalammi, Virva Palomäki, Hanna Harju-Virtanen, Milla Ahola, Mervi Lyytikäinen, Elisa Sivula, Niko Virtanen, Pia Ritari / Tuomi Logistiikka, Hankintapalvelut Tuomi Logistiikka, Tarjoajat 

Muutoksenhaku

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

I Hankintaoikaisuohje

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen jäljempänä ilmoitetun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Tiedoksianto sähköisesti 

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Vaatimus osoitetaan päätöksen tehneelle toimielimelle. Vaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue, kirjaamo
Postiosoite: PL 272, 33101 Tampere 
Käyntiosoite: Biokatu 12, 3. krs, kirjaamo 
Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi 

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9 - 14.30.

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

1)    yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
2)    sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
3)    sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

Tiedoksianto sähköisesti 

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden aukioloajan päättymistä.

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3) vaatimusten perustelut;

4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

1) valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2) selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Valituksen toimittaminen, markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden osoite:

Markkinaoikeus
Sörnäistenkatu 1
00580 Helsinki
puh. 029 56 43300
fax 029 56 43314
markkinaoikeus(at)oikeus.fi