Aluehallitus, kokous 27.5.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 160 Henkilöstö- ja TKIO-toimialueiden yhteistoimintaneuvottelujen tulokset

7084/2024

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi
Pekka Erola, TUKIPALVELUJOHTAJA, pekka.erola@pirha.fi
Miia Luukko, HALLINTOPALVELUJOHTAJA, miia.luukko@pirha.fi

Perustelut

Aluehallitus on päätöksellään 11.9.2023 (227 §) käynnistänyt laajat koko henkilöstöä koskeneet yhteistoimintaneuvottelut, joilla on pyritty taloudellisista ja tuotannollisista syistä johtuvaan toiminnan tehostamiseen. Päätöksessä on muun ohella esitetty keskeiset taloudelliset realiteetit sekä niistä johtuva organisatoristen ja toiminnallisten muutosten tarve. Yhteistoimintaneuvotteluja on käyty 18.9.2023 – 4.3.2024. Yhteistoimintaneuvottelujen perusteella on käynnistetty noin 42 M€ kuluvähennykset sisältäen noin 240 htv vähennyksen.

Yhteistoimintaneuvotteluissa saavutetun neuvottelutuloksen ja suunniteltujen toimenpiteiden täytäntöönpano ja toteutus on edelleen osin kesken. Tilinpäätöstietoihin perustuva hyvinvointialueen tämänhetkinen alijäämäarvio on 136 miljoonaa euroa. Lainsäädännön edellytys hyvinvointialueiden alijäämän kattamisesta vuoden 2026 loppuun mennessä on edelleen voimassa, eikä siihen ole ennakoitavissa muutoksia tämänhetkisen hallituksen toiminta ja hallitusohjelman tavoitteet huomioiden.

Hyvinvointialueen henkilöstöhallinnon organisaatiossa ja prosesseissa on erikseen havaittu merkittävästi kehittämisen varaa. Useat eri vastuualueet toimivat osin päällekkäisinä, eikä niiden johtamista ole järjestetty toimivaksi strategiseksi kokonaisuudeksi. Henkilöstön saatavuudesta ja osaamisesta varmistuminen on koko organisaatiolle tärkeä kynnyskysymys. Henkilöstöhallinnon toiminta näyttäytyy siis kriittisenä koko suuren hyvinvointialueen yleisten toimintaedellytysten varmistamisessa. Myös sisäisen tarkastuksen raportissa 5.1.2024 R3/2023 on erikseen havaittu puutteita henkilöstöhallinnon johtamisen rakenteessa ja organisaatiossa. Raportissa on päädytty puoltamaan osallistavampaa rakennetta johtamismalliin sekä johtamismallien toimivuuden tarkempaa tarkastelua. Käytännössä sekä yleinen säästötarve että toiminnan sujuvuus vaativat siis rakenteellisia muutoksia myös henkilöstöhallinnon organisaatioon.

Hyvinvointialueen viranhaltijajohto on ryhtynyt suunnittelemaan organisatorisia ja prosessuaalisia muutoksia henkilöstöhallinnon toimintoihin. Suunnitellut muutokset koskisivat organisaatiotasolla strategisen ohjauksen ja järjestämisen tehtäväalueelle sijoittuvia henkilöstön ja TKIO:n toimialueita. Suunnitelmilla pyritään esimerkiksi siihen, että henkilöstön toimialueelle muodostettaisiin uusi Human Capital – tyyppinen toiminto (organisatorinen nimitys linjattaisiin myöhemmin), joka koostuisi sekä strategisesta että operatiivisesta osa-alueesta. Strategisen ohjauksen alle koottaisiin ainakin neuvottelutoiminta, pääluottamusmiehet, työsuojelupäälliköt ja -valtuutetut sekä Pirha-Akatemia.

Strategisen johtamisen tavoitteena olisi hyvinvointialueen inhimillisen pääoman, kuten osaamisen, tietojen, taitojen ja kyvykkyyden analyyttinen ohjaaminen siten, että strategiset tavoitteet, strategian toimeenpano sekä talous ja henkilöstön saatavuus tulevat huomioiduiksi optimaalisella tavalla. Johtamisen tehtävään kuuluisivat esimerkiksi strateginen henkilöstöjohtaminen, työmarkkinayhteydet ja verkostot, rekrytointikanavien johtaminen, Pirha-akatemian strategisen roolin ohjaaminen, henkilöstöhallinnon ja kehittämisen prosessit sekä tuotantotavan strategisten muutosten ohjaaminen.

Keskeiseksi tavoitteeksi voidaan tässä vaiheessa tunnistaa ainakin se, että esihenkilöiden hallinnollinen kuorma kevenisi ja koko henkilöstöä koskeva sisäinen palvelu saataisiin aiempaa selvästi sujuvammaksi. Päämääränä olisi myös asiantuntijatuen lisääminen strategiselle johtamiselle ja palvelutuotannolle.

Henkilöstöhallinnon omalle henkilöstölle tulisi jatkossa luoda aiempaa selkeämpi roolijako. Yksikön sisäistä tiedonkulkua ja tehtäviä olisi selkeytettävä. Jotta edellä luetellut tavoitteet voisivat toteutua, tarvitaan selkeitä rakenteellisia muutoksia organisaatioon. Palvelumallia tulisi suunnitella erikseen. Oleellista organisaation kannalta olisi myös esimerkiksi se, että sisäisen palvelun toimintaa tiivistetään. Vastuualueita voitaisiin vähentää ja muodostaa palvelutoiminnasta vastaava yksikkö, jonne operatiivinen toiminta keskitetään. Strateginen johtaminen eriytettäisiin sekä luotaisiin rakenteellinen yhteys osaamisen kehittämiseen. Erityisesti Pirha-Akatemia voitaisiin vakiinnuttaa strategisena toimijana.

Muutokset tarkoittaisivat henkilötasolla ainakin sitä, että operatiivinen toiminta rajataan ja henkilöstö sijoitetaan sen mukaisesti organisaatiossa. Osaamisen ja henkilöstön kehittäminen sijoitettaisiin erikseen organisaatioon. Operatiivisen toiminnan vastuualueiden määrää vähennettäisiin ja palvelumallit, tehtävät ja roolit arvioitaisiin uudelleen.

Operatiivisen asiantuntijatoiminnan tuella olisi jatkossa rajapinta strategiselle johdolle ja palvelutuotannon johdolle. Ohjaussuhteet, tarpeet ja palvelulupaukset määriteltäisiin sen mukaisesti.

Suunnitelmat sisältävät siis organisaation merkittävää uudelleenjärjestelyä. Keskeisintä olisi, että organisaatiossa olisivat jatkossa eroteltavissa strategisen ja operatiivisen tason HR:n toiminnot. Organisaatiotasolla muutokset voisivat tarkoittaa ainakin nykyisen viiden henkilöstöhallinnon vastuualueen yhdistämistä kahdeksi vastuualueeksi. Tämä johtaisi organisaation toiminnan tehostumiseen sekä työvoiman tarpeen merkittävään ja pysyvään vähenemiseen. Tavoitteiden toteutuessa mahdollista saattaisi olla, että uudenlaisen HR-toiminnon kokonaisuutta johtamaan perustettaisiin tehtäväsisällöltään ja nimikkeeltään uusi virka, jonka pääpaino olisi strategisessa johtajuudessa. Samalla myös tarve nykyisten vastuualueiden erillisille päällikkörooleille vähenisi. Muutokset ulottuisivat todennäköisesti myös hallinnon asiantuntija- ja tukitehtäviin.

Suunnitellut toimenpiteet tarkoittaisivat toteutuessaan työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella annetun lain (449/2007, ns. yt-laki) 4 §:n mukaisia henkilöstön asemaan merkittävästi vaikuttavia muutoksia työn organisoinnissa sekä taloudellisista tai tuotannollisista syistä toimeenpantavia irtisanomisia tai ehtomuutoksia. Jos irtisanomisten harkitaan kohdistuvan vähintään kymmeneen työntekijään, vaaditaan yt-lain 13 §:n mukaan vähintään kuuden viikon neuvottelut neuvotteluvelvoitteen täyttämiseksi.

Työnantajan alustavan arvion mukaan henkilöstöhallinnon organisaation eri osien ja vastuualueiden yhdistely sekä muut suunnitellut toimenpiteet johtaisivat yhteensä enintään 60 viranhaltijan ja työntekijän irtisanomisperusteisiin tehtävämuutoksiin tai irtisanomisiin. Työnantajan alustavan arvion mukaan tehtävämuutokset olisivat näistä ensisijainen keino. Edellä mainittujen lisäksi saatettaisiin turvautua direktio-oikeuden nojalla toteutettaviin muutoksiin.

Irtisanomiset sekä irtisanomisperusteiset tehtävämuutokset vaativat työsopimuslain (55/2001) 7 luvun 3 §:n tai kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain (304/2003, ns. viranhaltijalaki) 37 §:n mukaisen taloudellisista, tuotannollisista tai toiminnan uudelleenjärjestelyyn liittyvistä syistä johtuvan irtisanomisperusteen. Käytännössä irtisanomisperuste selvitetään ja osoitetaan yhteistoimintamenettelyn kuluessa. Mahdolliset irtisanomiset ja irtisanomisperusteiset tehtävämuutokset toteutuvat kuitenkin toimivaltaisen viranhaltijan tai toimielimen päätöksenteolla vasta yt-prosessin päätyttyä ja sen johtopäätösten perusteella. Myös viranhaltijalain 23 §:ssä tarkoitetut virantoimitusvelvollisuuden muutokset ovat mahdollisia. Organisatoriset muutokset vaatisivat todennäköisesti myös hallintosäännön muuttamista sekä uusien virkojen perustamista koskevaa päätöksentekoa.

Ehdotus

Esittelijä

Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • merkitä tiedoksi esittelytekstin mukaiset suunnitelmat henkilöstöhallinnon organisaation muuttamiseksi sekä prosessien kehittämiseksi.
     
  • käynnistää mahdollisia esittelytekstin mukaisia muutoksia koskevat yhteistoimintaneuvottelut työnantajan ja henkilöstön edustajien kesken. Yhteistoimintaneuvotteluissa käsitellään työvoiman käytön mahdollista vähentämistä sekä toiminnan uudelleenjärjestelyjä
     
  • nimetä yhteistoimintaan osallistuvat työnantajan edustajat seuraavasti:
    • Pääneuvottelijat: konsernipalvelujohtaja, tukipalvelujohtaja ja hallintopalvelujohtaja
    • Työnantaja voi lisäksi kutsua neuvotteluihin myös muita edustajia ja asiantuntijoita

 

Aluehallitus pyytää pääsopijajärjestöjä nimeämään ja osoittamaan omat edustajansa yhteistoimintaneuvotteluihin.

Yhteistoimintaneuvottelut käynnistyvät antamalla erillinen kirjallinen neuvotteluesitys yhteistoiminnan osapuolille.

Aluehallitus päättää valtuuttaa hyvinvointialuejohtajan ja konsernipalvelujohtajan antamaan neuvotteluesityksen yhteistoimintaneuvottelujen käynnistämiseksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kokouksen sihteeristö ja viestintäjohtaja poistuivat kokoustilasta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Hallintopalvelujohtaja Miia Luukko toimi kokouksen sihteerinä tässä pykälässä.

Valmistelija

  • Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi
  • Pekka Erola, TUKIPALVELUJOHTAJA, pekka.erola@pirha.fi
  • Miia Luukko, HALLINTOPALVELUJOHTAJA, miia.luukko@pirha.fi

Perustelut

Yhteistoimintaneuvottelujen käynnistämispäätös

Pirkanmaan hyvinvointialueen aluehallitus päätti 25.3.2024 (§ 97):

  • käynnistää mahdollisia esittelytekstin mukaisia muutoksia koskevat yhteistoimintaneuvottelut työnantajan ja henkilöstön edustajien kesken. Yhteistoimintaneuvotteluissa käsitellään työvoiman käytön mahdollista vähentämistä sekä toiminnan uudelleenjärjestelyjä
  • valtuuttaa hyvinvointialuejohtajan ja konsernipalvelujohtajan antamaan neuvotteluesityksen yhteistoimintaneuvottelujen käynnistämiseksi
  • nimetä yhteistoimintaan osallistuvat työnantajan edustajat seuraavasti:
    • Pääneuvottelijat: konsernipalvelujohtaja, tukipalvelujohtaja ja hallintopalvelujohtaja
    • Työnantaja voi lisäksi kutsua neuvotteluihin myös muita edustajia ja asiantuntijoita


Käynnistämispäätöksen tausta ja tavoitteet

Päätöksen 25.3.2024 perusteluissa todettiin, että hyvinvointialueen henkilöstöhallinnon organisaatiossa ja prosesseissa on havaittu merkittävästi kehittämisen varaa. Useat eri vastuualueet toimivat osin päällekkäisinä, eikä niiden johtamista ole järjestetty toimivaksi strategiseksi kokonaisuudeksi. Henkilöstön saatavuudesta ja osaamisesta varmistuminen on koko organisaatiolle tärkeä kynnyskysymys. Henkilöstöhallinnon toiminta näyttäytyy siis kriittisenä koko suuren hyvinvointialueen yleisten toimintaedellytysten varmistamisessa. Myös sisäisen tarkastuksen raportissa 5.1.2024 R3/2023 on erikseen havaittu puutteita henkilöstöhallinnon johtamisen rakenteessa ja organisaatiossa. Raportissa on päädytty puoltamaan osallistavampaa rakennetta johtamismalliin sekä johtamismallien toimivuuden tarkempaa tarkastelua. Käytännössä sekä yleinen säästötarve että toiminnan sujuvuus vaativat siis rakenteellisia muutoksia myös henkilöstöhallinnon organisaatioon.

Käynnistämispäätöksessä muutokselle esitettyjä tavoitteita olivat

  • Strategisen kokonaisjohtamisen vahvistaminen muodostamalla henkilöstön toimialueelle uusi Human Capital – tyyppinen toiminto, joka koostuisi sekä strategisesta että operatiivisesta osa-alueesta
  • Strategisen johtamisen tavoitteena hyvinvointialueen inhimillisen pääoman, kuten osaamisen, tietojen, taitojen ja kyvykkyyden analyyttinen ohjaaminen siten, että strategiset tavoitteet, strategian toimeenpano sekä talous ja henkilöstön saatavuus tulevat huomioiduiksi optimaalisella tavalla. Johtamisen tehtävään kuuluisivat esimerkiksi strateginen henkilöstöjohtaminen, työmarkkinayhteydet ja verkostot, rekrytointikanavien johtaminen, Pirha-akatemian strategisen roolin ohjaaminen, henkilöstöhallinnon ja kehittämisen prosessit sekä tuotantotavan strategisten muutosten ohjaaminen.
  • Pirha-Akatemian vakiinnuttaminen strategisena toimijana
  • Esihenkilöiden hallinnollisen kuorman keventäminen ja koko henkilöstöä koskeva sisäisen palvelun sujuvuus
  • Asiantuntijatuen lisääminen strategiselle johtamiselle ja palvelutuotannolle
  • Henkilöstöhallinnon oman henkilöstön roolijaon selkeyttäminen
  • Palvelumallin yksityiskohtainen suunnittelu


Selostus yhteistoimintaneuvotteluista

Yhteistoimintaneuvottelut aloitettiin 2.4.2024 ja kutsu/esitys yhteistoimintaneuvotteluihin toimitettiin 27.3.2024 sekä henkilöstöä edustaville järjestöille että TE-toimistoon. 

Yhteistoimintaneuvotteluja käytiin seitsemän kertaa ja yhteistoimintalain (449/2007) edellyttämän vähintään kuuden viikon ajan ajanjaksolla 2.4.-17.5.2024. Yhteistoimintaneuvottelujen aikana henkilöstö on voinut tuoda esille vaihtoehtoisia ehdotuksia, kehittämisideoita ja palautteita esitetyistä muutoksista.

Kuten yhteistoimintaneuvottelujen aloittamista koskevassa päätöksessä on todettu, on yhteistoimintamenettelyllä pyritty turvaamaan henkilöstön vaikutusmahdollisuudet lain piirissä olevissa työnantajan päätösasioissa. Suunniteltuja muutoksia ja niiden perusteita, vaikutuksia ja mahdollisia vaihtoehtoja on työnantajan näkemyksen mukaan käyty läpi yhteistoimintalain hengen mukaisesti vuoropuhelussa ja neuvotellen henkilöstöjärjestöjen edustajien kanssa siten, että lainmukainen neuvotteluvelvollisuus on täytetty.

Neuvottelut ovat päättyneet erimielisinä. Järjestöt jättivät viimeisessä neuvottelutilaisuudessa yhteisen kannanoton, joka on kirjattu 17.5.2024 pidetyn neuvottelutilaisuuden pöytäkirjaan.

Neuvotteluissa on keskitytty toiminnan uudelleenjärjestelyn hyötyihin ja päädytty siihen, että uudelleenjärjestelyllä työvoiman tarve vähenisi olennaisesti ja pysyvästi. Irtisanomisten ohella organisatoristen uudistusten toimeenpano voisi johtaa myös muunlaisiin irtisanomisperusteisiin mutta irtisanomista lievempiin muutoksiin, joilla henkilöstöä osoitetaan uusiin toimiin tai virkoihin tai nykyistä tehtävänkuvaa muokataan tavanomaista direktio-oikeutta laajemmin. Muutoksista kieltäytymisen tapauksissa vaihtoehtona olisi näissä tilanteissa myös irtisanominen.

Neuvottelujen alussa työnantaja on antanut henkilöstön edustajille esityksen työllistymistä edistäväksi toimintasuunnitelmaksi, jota on päivitetty neuvottelujen kuluessa. 

Muutosesityksistä ja toimeenpanon aikataulusta

Suunnitelmissa olevat esitykset sisältävät seuraavia muutoksia:

  • strategisen henkilöstöjohtamisen vahvistaminen
  • HR:n palvelutoiminnan sujuvuuden parantaminen
  • koulutukseen liittyvien toimintojen kokoaminen yhteen
  • Pirha-akatemian toiminnan vakiinnuttaminen


Osaamisen ja henkilöstön kehittämisen palvelut on tarkoitus yhdistää TKIO-toimintoihin. Muutoksen myötä hyvinvointialueen koulutustoiminnot kootaan yhteen Pirha-akatemian alle. Tähän asti hanke-muotoisesti toimineen Pirha-akatemian toiminta ja asema on tarkoitus vakiinnuttaa. Strategisen ohjauksen toimialueelle perustetaan strategiseen henkilöstöjohtamiseen painottuva virka, jonka vastuisiin kuuluvat nykyisestä henkilöstöjohtajan roolista poiketen mm. Pirha-akatemian strateginen johtaminen ja tuotantotavan strategisten muutosten ohjaaminen. Työyhteisöpalvelujen vastuualue jäisi uuden johtajan alaisuuteen ja lisäksi sinne sijoittuisivat päätoimiset luottamusmiehet.

HR:n palvelutoiminta organisoitaisiin tukipalvelujen tehtäväalueelle perustettavalle henkilöstöpalvelujen toimialueelle. Toimialue jakautuisi kahteen vastuualueeseen. Nykyiset kumppanuuspalvelut ja palvelussuhdepalvelut yhdistyisivät yhdeksi vastuualueeksi ja toisena vastuualueena olisi henkilöstöresurssien hallinnan ja suunnittelun tukipalvelut. Uudelle toimialueelle tulisi toimialuejohtaja ja kaksi vastuualuejohtajaa. Tehtäviä ja rooleja on tarkoitus arvioida uudelleen myös muiden kuin toimialueen johdon osalta. Uuden palvelumallin suunnittelussa keskeisiä toimia ovat muun muassa työnjakojen selkeyttäminen ja palveluprosessin sujuvuuden varmistaminen.

Suunniteltujen järjestelyjen myötä HR:n johtamistehtävien kokonaismäärä vähenee. Järjestelyjen myötä perustetaan ensin kolme uutta virkaa. Uusista viroista strategisen ohjauksen HR-johtajan tehtävä on tarkoitus täyttää julkisessa haussa ja tukipalvelujen toimialuejohtajan ja uuden vastuualueen johtajan tehtävät sisäisesti. Uusien virkojen (3 kpl) täyttämisen jälkeen lakkaavat nykyisistä viroista henkilöstöjohtajan ja kolme vastuualuejohtajan tehtävää. Virkojen lakkaamiset johtaisivat irtisanomisiin, jos lain mukainen mahdollisuus uudelleensijoittamiseen ei tulisi kyseeseen. 

Suunniteltujen muutosten mahdollinen toimeenpano edellyttää hallintosäännön muuttamista sekä toimivaltaisten toimielinten ja viranhaltijoiden päätöksentekoa organisaation ja tehtävänkuvien uudistamiseen, virkojen perustamiseen sekä palvelussuhteiden päättämiseen liittyvissä kysymyksissä. Hallintosääntömuutokset on tarkoitus viedä päätettäväksi syyskuun aluevaltuustoon ja tavoitteena on, että HR-johdon virkojen täyttöön liittyvät henkilöratkaisut tehdään syyskuun loppuun mennessä. Uusi organisaatiorakenne tarkennetaan talousarvioon ja kustannuspaikoille talousarvion 2025 laadinnan aikataulun mukaisesti. Uusi palvelumalli valmistellaan vuoden 2024 aikana ja sen käyttöönotossa turvataan toiminnan jatkuvuus. Uuden organisaation mukaisen toiminnan on tarkoitus alkaa vuoden 2025 alusta.

Yhteistoimintaneuvottelujen pöytäkirjat liitteineen ovat esityslistan oheismateriaalina aluehallitukselle päätöksenteon tueksi. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • todeta, että työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella annetun lain (449/2007) mukaiset yhteistoimintaneuvottelut on käyty ajalla 2.4.-17.5.2024 ja saatu päätökseen.
     
  • hyväksyä yhteistoimintaneuvotteluissa työnantajan tekemät esitykset tarvittavista toimenpiteistä koskien neuvotteluissa esillä olleita henkilöstö- ja TKIO-toimialueiden muutoksia.
     
  • valtuuttaa hyvinvointialuejohtajan, konsernipalvelujohtajan ja tukipalvelujohtajan toimeenpanemaan aluehallituksen päätöksen.

 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin. 

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana tukipalvelujohtaja Pekka Erolaa ja hallintopalvelujohtaja Miia Luukkoa.

Hallintojohtaja Vuokko Ylinen poistui kokoustilasta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

 

Oikaisuvaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue,​ kirjaamo
Postiosoite: PL 272,​ 33101 Tampere
Käyntiosoite: G-rakennus, Nivelkatu 5,​ 1. krs,​ kirjaamo
Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin kello 9.00–14.30.

Oikaisuvaatimuksen voi tehdä myös hyvinvointialueen sähköisessä asioinnissa:
asiointi.pirha.fi (Asioi hallinnon kanssa).

 

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös,​ johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.
     

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi,​ kotikunta,​ postiosoite ja puhelinnumero. Päätöksen sähköistä tiedoksiantoa varten tekijä voi ilmoittaa sähköpostiosoitteensa.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen edellä mainitun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

 

Oikaisuvaatimusaika   

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.