Aluehallitus, kokous 27.5.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 157 Mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumisen ja asunnottomuuden palveluiden verkoston suunnitelma 2024-2035

21379/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Elina Anttila, VASTUUALUEJOHTAJA, elina.anttila@pirha.fi
Eeva Torppa-Saarinen, AVOPALVELUJEN PALVELULINJAJOHT, eeva.torppa-saarinen@pirha.fi

Perustelut

Mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumisen ja asunnottomuuden palveluiden verkoston suunnitelman tausta ja valtion ohjaus

Mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumisen palveluiden verkoston valmistelu pohjautuu Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiaan (AV 5.12.2022 § 128), strategian toimeenpano-ohjelmaan (AH 14.2.2023 § 39) ja aluevaltuuston hyväksymiin palveluiden verkoston kehittämisen periaatteisiin (AV 14.8.2023 § 69).

Hyvinvointialueen on suunniteltava ja toteutettava sosiaali- ja terveydenhuolto sisällöltään, laajuudeltaan ja laadultaan sellaisena kuin asiakkaiden tarve edellyttää. Palvelut on toteutettava yhdenvertaisesti, yhteen sovitettuina palvelukokonaisuuksina sekä hyvinvointialueen väestön tarpeet huomioon ottaen lähellä asiakkaita. Palveluja voidaan koota hyvinvointialueella suurempiin kokonaisuuksiin silloin, kun palvelujen saatavuus ja laadun turvaaminen edellyttävät erityisosaamista tai kalliita investointeja tai kun palvelujen tarkoituksenmukainen, kustannusvaikuttava ja tehokas toteuttaminen edellyttävät sitä.

Ohjaavat ministeriöt sosiaali- ja terveysministeriö (STM), valtiovarainministeriö (VM) ja sisäasianministeriö (SM) ovat antaneet hyvinvointialueelle tiukat velvoitteet huolehtia talouden tasapainottamisesta. Valtiovarainministeriö on korostanut toimeenpano-ohjelmien tärkeyttä hyvinvointialueiden talouden tasapainottamisessa.

STM, VM ja SM edellyttivät syksyllä 2023 Pirkanmaan hyvinvointialueen kanssa käydyissä ohjausneuvotteluissa, että hyvinvointialueen tulee jatkaa palvelureformin toimeenpanoa. VM:n lisälainaottovaltuuksia koskevassa hallintopäätöksessä 2.11.2023 investointien rahoitukseen tarvittava lisälainanottovaltuuden myöntäminen on sidottu siihen, että hyvinvointialue päättää talouden tasapainottamisohjelmasta ja käynnistää sen toimeenpanon. Päätöksen mukaan ohjelman tulee sisältää vuosittaiset euromääräiset tulosta ja lainanhoitokykyä kuvaavat tavoitteet, joiden toteutumista seurataan. Tasapainottamistavoitteen tulee olla sellainen, joka varmistaa hyvinvointialueen lainanhoitokyvyn ja mahdollisuuden järjestää lakisääteiset palvelut. Tasapainottamisohjelmaan liittyvät dokumentit ja laskelmat toimitettiin valtionvarainministeriölle vuoden 2023 loppuun mennessä, ja sitä päivitettiin valtiovarainministeriön toiveesta tammikuussa 2024. Valtioneuvoston päätös Pirkanmaan hyvinvointialueen vuoden 2024 lainanottovaltuuden muuttamisesta.

Vuoden 2023 tilinpäätös on 136,5 miljoonaa euroa alijäämäinen. Vuoden 2024 talousarvio on 23,5 miljoonaa euroa alijäämäinen. Hyvinvointialuelain mukaan alijäämä tulee kattaa vuoden 2026 loppuun mennessä. Aluehallitus on päättänyt, että talouden tasapainottaminen edellyttää palvelurakennereformin jatkamista.

Asukkaiden kuuleminen, muut lausunnot ja kommentit 

Aluehallitus lähetti 18.9.2023 (246) mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asumisen kehittämisen selvityksen laajalle kuulemiskierrokselle eri toimielimiin. Toimielinten kuulemiskierroksen lisäksi mielenterveys- ja päihdeasukkaiden kehittämisen selvitystä esiteltiin asukastilaisuudessa. Asukkailla on ollut mahdollisuus antaa palautetta suunnitelmasta Pirkanmaan hyvinvointialueen internetsivuilla ja toimipisteissä sekä syksyllä 2023 toteutetun asukaskyselyn kautta.

Asukaskyselyssä (vastauksia yhteensä 5531) mielenterveys- ja päihdepalvelujen asumispalveluja koskevaan osioon vastasi 417 henkilöä. Yhteenvetona vastauksista voidaan todeta, että vastaajat pitivät tärkeänä matalan kynnyksen palveluiden ja yhteisöllisen asumisen lisäämistä sekä nopeampaa palvelujen piiriin pääsemistä.

Mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumisen sekä asunnottomuuden palveluiden verkoston valmisteluprosessi  

Aluehallitus hyväksyi 9.10.2023 (§ 269) mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asumisen kehittämisen selvityksen palveluiden verkoston jatkovalmistelun pohjaksi. Aluehallitus edellytti, että selvitykseen saadut kommentit ja lausunnot sekä niiden perusteella laadittu kooste ja johtopäätökset otetaan huomioon jatkovalmistelussa. Kooste ja johtopäätökset löytyvät seuraavasta osoitteesta: Aluehallitus, kokous 9.10.2023 | Pirkanmaan hyvinvointialue (cloudnc.fi)

Aluehallituksen hyväksymässä selvitystyössä määriteltiin palvelurakenteen osalta kehityksen rakenne ja tavoitteet. Nyt käsiteltävänä oleva palveluiden verkoston suunnitelma on laadittu kevään 2024 aikana Pirkanmaan hyvinvointialueen palvelutuotannon ja strategisen ohjauksen yksikön yhteistyönä hyväksytyn kehitysohjelman perusteella.

Yhteensovittaminen

Mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumisen ja asunnottomuuden palveluiden verkoston valmistelussa on erityisesti huomioitu psykiatrian sekä mielenterveys- ja päihdepalvelujen selvityksen loppuraportin (AH 9.10.2023, § 270) johtopäätökset ja toimenpide-ehdotukset.

Mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumisen ja asunnottomuuden palveluiden verkosto

Mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asumisen keskeiset kehittämisalueet ovat:

  • muodostetaan kokonaiskuva mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asumispalveluista;
  • vähennetään asumistarvetta oikea-aikaisilla palveluilla;
  • kevennetään palvelurakennetta;
  • kehitetään asumisen kokonaisuutta huomioiden kohderyhmäkohtaiset tarpeet ja
  • selkiytetään ja uudistetaan palvelu- ja tuotantorakennetta kokonaistaloudellisesti.

Ydintavoitteena on, että asiakas saa oikea-aikaiset ja yhdenvertaiset palvelut monialaisella yhteistyöllä.

Mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumisen ja asunnottomuuden palveluiden verkoston kehittämisen tavoitteena on

  • tasapainoinen palvelurakenne ja palveluiden verkko;
  • kustannustehokkaat palvelulinjojen yhteiset asumisen ratkaisut ja
  • oikea-aikainen asumispalveluiden kokonaisuus, joka vastaa asiakkaiden tarpeisiin.

Tavoitteisiin pyritään seuraavilla toimenpiteillä:

  • siirretään painopistettä raskaista asumispalveluista kevyempiin palvelumuotoihin;
  • vähennetään ostopalveluiden käyttöä;
  • vahvistetaan omaa palvelutuotantoa 10 uudella yksiköllä ympärivuorokautisessa asumispalvelussa ja yhteisöllisessä asumisessa Asunto ensin -periaatteen mukaisesti ensisijaisesti vuokraamalla toimitiloja;
  • vahvistetaan asumispäivystystä uudella yksiköllä;
  • vahvistetaan asiakasryhmäkohtaisia palveluja omassa ja ostopalvelutuotannossa;
  • vahvistetaan tuetun asumisen palveluja omassa palvelutuotannossa;
  • suljetaan Nokialla sijaitseva käyttötarkoitukseensa soveltumaton asumisyksikkö vuosien 2024-2025 aikana ja 
  • huomioidaan palvelulinjojen välinen yhteistyö ja kustannustehokkuus.

Tällä hetkellä mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumispalveluissa omaa palvelutuotantoa on 4 % ympärivuorokautisessa hoivassa, 10 % yhteisöllisessä asumisessa ja 5 % tuetussa asumisessa. Tilapäinen asuminen on 100 % omaa palvelutuotantoa. Palveluiden verkoston kehittämisen tavoitteena on oman palvelutuotannon lisääminen niin, että ympärivuorokautisessa asumisessa oman palvelutuotannon osuus on 20 %, yhteisöllisessä asumisessa 20 % ja tuetussa asumisessa 33 %. Tilapäinen asumisen oman palvelutuotannon osuus säilyy nykyisessä 100 prosentissa.

Keskeiset johtopäätökset

Palvelujärjestelmän uudistamiselle on Pirkanmaalla selvä tarve. Lähivuosien väestörakenteen muutokset lisäävät palvelujärjestelmään kohdistuvaa painetta voimakkaasti. Nykyinen mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumisen ja asunnottomien palvelurakenne ei ole asiakkaiden palvelutarpeiden mukainen eikä riittävän kustannustehokas. Palveluiden verkoston kehittäminen on välttämätöntä, jotta mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumisen ja asunnottomien palvelut voidaan tuottaa asiakkaiden tarpeiden mukaisesti ja kustannustehokkaasti. Mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumisen ja asunnottomuuden palveluiden verkostoa uudistetaan vaiheittain ja samalla kehitetään liikkuvia ja digitaalisia palveluja osana palveluiden verkostoa.

Yhteistoimintaneuvottelut 

Pirkanmaan hyvinvointialueella käytiin työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella annetun lain (449/2007) mukaiset yhteistoimintaneuvottelut 18.9.-8.11.2023. Aluehallitus totesi yhteistoimintaneuvotteluja koskevan tuloksen 20.11.2023 (§ 320) ja päätti hyväksyä neuvottelujen pohjalta esitetyt toimenpiteet. Tässä pykälässä käsitellyt asiat ovat sisältyneet päättyneisiin yhteistoimintaneuvotteluihin. Yhteistoimintaneuvottelujen yhtenä pidemmän tähtäimen tavoitteena on oman, vakituisen henkilöstön suhteellisen määrän lisääminen.

Jatkokäsittely

Pirkanmaan hyvinvointialueen hallintosäännön (AV 12.2.2024, § 33) § 10a kohdan 1a mukaan aluehallitus päättää palvelukohtaisista palveluverkkosuunnitelmista aluevaltuuston käymän lähetekeskustelun pohjalta ja kuultuaan asianmukaisia jaostoja, valiokuntia ja vaikuttamistoimielimiä aiheesta. Jaostot, valiokunnat ja vaikuttamistoimielimet ovat antaneet lausuntonsa mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumisen palveluista syksyllä 2023. Aluehallitus lähettää nyt päivitetyn palveluiden verkon suunnitelman aluevaltuuston lähetekeskusteluun.

Liitteenä lyhyt ja laaja esittelydiaesitys palveluverkkosuunnitelmasta. Oheismateriaalina on diaesitys aluevaltuuston lähetekeskusteluprosessista, jonka aluevaltuuston puheenjohtajisto on hyväksynyt.

Ehdotus

Esittelijä

Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • merkitä liitteenä olevan suunnitelman tiedoksi tässä vaiheessa,
     
  • esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto käy lähetekeskustelun mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumisen ja asunnottomuuden palveluiden verkoston suunnitelmasta ja palauttaa suunnitelman lähetekeskustelun jälkeen aluehallituksen käsiteltäväksi. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Esteellisyys

Lassi Kaleva ja Katariina Pylsy ilmoittivat olevansa esteellisiä asian käsittelyssä (HL 28 § 1 mom 5 kohta, HL 28 § 1 mom 7 kohta, kunnan/ kaupungin hallituksen jäsenyys) ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Aluehallitus totesi Pekka Järvisen esteelliseksi asian käsittelyssä (HL 28 § 1 mom 5 kohta, HL 28 § 1 mom 7 kohta, kunnan/ kaupungin hallituksen jäsenyys) ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Esteellisyydet todettiin.

Kokouskäsittely

Hallintolain 28.1 § 5 kohdan mukaan henkilö on esteellinen, jos hän on hallituksen, hallintoneuvoston tai niihin rinnastettavan toimielimen jäsenenä sellaisessa yhteisössä, joka on asianosainen tai jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa. Hallintolain 28.1 § 7 kohdan mukaan henkilö on esteellinen, jos luottamus hänen puolueettomuuteensa vaarantuu muusta erityisestä syystä. Käsittelyn kohteena olevat suunnitelmat, voidaan katsoa koskevan kuntien erityisiä etuja tai haittoja. Asiassa pidetään siten esteellisinä Pirkanmaan kunnan- ja kaupunginhallitusten jäseniä. Esteellisyyden arvioinnissa ei ole merkitystä sillä, onko henkilö ollut päättämässä asiasta toisessa roolissa, vaan ratkaisevaa on kaksoisroolin olemassaolo. Esteellisyyden arvioinnissa on hyödynnetty Kuntaliiton ohjeistuksia sekä Hyvil Oy:n 19.5.2023 laatimaa (6/2023) lausuntoa. Hyvinvointialueella noudatetaan esteellisyysperusteiden arvioinnissa varovaisuusperiaatetta.

Aluehallituksen varajäsenet Veikko Vallin ja Hanna Holma saapuivat kokoukseen §:n 123 käsittelyn ajaksi.

Aluehallitus totesi Pekka Järvisen esteelliseksi §:n 123 käsittelyssä edellä mainituin perustein. Hyväksyttiin yksimielisesti.

Aluehallituksen varajäsen Atanas Aleksovski saapui kokoukseen §:n 123 käsittelyn ajaksi.

Kuultiin asiantuntijana sosiaali- ja terveysjohtaja Taru Kuosmasta ja vastuualuejohtaja Elina Anttilaa.

Aluehallituksen varajäsenet Veikko Vallin, Hanna Holma ja Atanas Aleksovski poistuivat kokouksesta päätöksenteon jälkeen.

Perustelut

Asian esittelyteksti on aluehallituksen käsittelyssä 29.4.2024 § 123.

Liitteenä lyhyt ja laaja esittelydiaesitys palveluverkkosuunnitelmasta. Oheismateriaalina on diaesitys palveluverkkosuunnitelmasta sekä aluevaltuuston lähetekeskusteluprosessista, jonka aluevaltuuston puheenjohtajisto on hyväksynyt.

Ehdotus

Aluehallitus päätti

  • merkitä liitteenä olevan suunnitelman tiedoksi tässä vaiheessa,
     
  • esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto käy lähetekeskustelun mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumisen ja asunnottomuuden palveluiden verkoston suunnitelmasta ja palauttaa suunnitelman lähetekeskustelun jälkeen aluehallituksen käsiteltäväksi. 

Päätös

Aluevaltuusto 

  •  kävi lähetekeskustelun mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumisen ja asunnottomuuden palveluiden verkoston suunnitelmasta ja palautti suunnitelman aluehallituksen käsiteltäväksi. 

Lähetekeskustelussa käytettiin 7 ryhmäpuheenvuoroa ja 8 muuta puheenvuoroa. Ryhmäpuheenvuorot liitetään pöytäkirjaan. 

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana sosiaali- ja terveysjohtaja Taru Kuosmasta.

Puheenjohtaja avasi keskustelun ja totesi, että ensiksi valtuustoryhmien puheenjohtajat pitävät ryhmäpuheenvuoronsa suuruusjärjestyksessä. 

Aluevaltuustoryhmien puheenjohtajat pitivät ryhmäpuheenvuorot Mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumisen ja asunnottomuuden palveluiden verkoston suunnitelmasta 2024-2035 seuraavasti: Ida Leino (KOK), Jenni Jokinen (SDP), Kukka Kunnari (VAS), Sami Kymäläinen (PS), Iiris Suomela (VIHR), Petra Schulze Steinen (KESK) ja Riitta Kuismanen (KD).

Ryhmäpuheenvuorot (7 kpl) ovat pykälän liitteenä. Ryhmäpuheenvuorojen lisäksi käytettiin 8 puheenvuoroa.

 

Muutokset aluevaltuuston kokoonpanossa asian käsittelyn aikana, jonka jälkeen paikat jäivät tyhjäksi:

  • Varavaltuutettu Katri Virkkunen poistui.
  • Varavaltuutettu Pirjo Raunio poistui.
  • Valtuutettu Kimmo Holma poistui.
  • Valtuutettu Jari Kinnunen poistui.
  • Valtuutettu Ilmari Nurminen poistui.
  • Valtuutettu Tiina Wesslin poistui.
  • Valtuutettu Iiris Suomela poistui.
  • Valtuutettu Ida Hänninen poistui. Valtuuston vahvuus 70.

Valmistelija

  • Elina Anttila, VASTUUALUEJOHTAJA, elina.anttila@pirha.fi
  • Eeva Torppa-Saarinen, AVOPALVELUJEN PALVELULINJAJOHT, eeva.torppa-saarinen@pirha.fi
  • Vuokko Ylinen, HALLINTOJOHTAJA, vuokko.ylinen@pirha.fi

Perustelut

Asian esittelyteksti on aluehallituksen kokouksen 29.4.2024 § 123 pöytäkirjassa. Aluehallitus merkitsi mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumisen ja asunnottomuuden palveluiden verkoston suunnitelman vuosille 2024-2035 tiedoksi ja esitti aluevaltuustolle, että se käy lähetekeskustelun suunnitelmasta ja palauttaa asian aluehallituksen päätettäväksi.

Yhteenveto aluevaltuuston lähetekeskustelusta

Aluevaltuusto kävi 13.5.2024 (§ 52) lähetekeskustelun mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumisen ja asunnottomuuden palveluiden verkoston suunnitelmasta vuosille 2024-2035. Lähetekeskustelussa aluevaltustoryhmien puheenjohtajat käyttivät ryhmäpuheenvuorot, jotka liitettiin aluevaltuuston pöytäkirjaan.

Lähetekeskustelussa nousivat esille muun muassa seuraavat asiat:  

Erityisryhmien palvelujen kokonaisuutta, suunnitelman linjauksia kevyempiin palvelumuotoihin siirtymisestä sekä riittävän oman palvelutuotannon lisäämisestä pidettiin hyvänä.

Keskustelussa nostettiin esille tarve turvata yksilöllisen tarpeen mukainen palvelu siirryttäessä kevyempiin palveluihin. Tarpeenmukaisia palveluja järjestettäessä tulee huolehtia riittävistä lähipalveluista ja tarvittavista henkilökohtaiseen kohtaamiseen perustuvista palveluista. Palvelumuotojen muutoksessa tulee huomioida mahdollisuuksien mukaan hoitosuhteiden pysyvyys erityisesti paljon palveluja tarvitsevien osalta. Vaikuttavia ennaltaehkäiseviä palveluja ja yhteistyötä kolmannen sektorin kanssa kannatettiin.

Asiakasohjauksen merkitystä korostettiin tilanteissa, joissa erityisryhmien asumispalvelut kootaan yhdeksi palvelukokonaisuudeksi. Keskustelussa todettiin, että palvelutarpeen arvio ei saa viivästyttää tarpeen mukaisen palvelun saamista. Asiakkaan palvelupyyntöihin tulisi vastata viivytyksettä. Piiloasunnottomuuden tunnistamista ja yhteistyötä kuntien kanssa pidettiin tärkeänä. Oman palvelutuotannon lisäämisen osalta kiinnitettiin huomiota palvelun hintaan ja monituottajuuden toteutumiseen. Naiserityisten palvelujen kehittämistä pidettiin tarpeellisena.

Kehittämiskohteina nostettiin esille suunnitelman tietopohjan riittävyys tämän hetkisestä palvelutarpeesta, arvio suunnitelman vaikutuksesta palvelutarpeisiin, suunnitelman seuranta ja raportointi sekä henkilöstön turvallisuus.

Täydennetty suunnitelma

Lähetekeskustelun pohjalta täydennetty suunnitelma on liitteenä. Suunnitelmaan tehdyt täydennykset  on merkitty asiakirjaan punaisella tekstillä.

Keskeisimmät täydennykset: 

  • Kuntien kanssa luodaan yhteinen toimintamalli piiloasunnottomuuden tunnistamiseen.
  • Yksilökohtaisen tarpeen mukaista asiakkaan ohjausta ja palvelutarpeen arviointia selkiytetään 
  • Palvelulinjojen välille muodostetaan yhteiset työryhmät (selvitä-arvioi-sijoita, SAS), joissa varmistetaan asiakkaan tarpeen mukaiset palvelut.
  • Työparimallityöskentelyä lisätään asiakkaiden omiin koteihin vietävissä palveluissa henkilökunnan turvallisuuden varmistamiseksi.
  • Kolmannen sektorin ja muiden viranomaisten roolia asiakkaan palvelujen kokonaisuudessa vahvistetaan
  • Toimeenpanon tiekarttaan on täydennetty huomio uusien ARA-asumisyksiköiden suunnittelusta ja toteutuksesta.


Liitteenä on suunnitelma ja aluevaltuuston ryhmäpuheenvuorot.

Ehdotus

Esittelijä

  • Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • hyväksyä mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumisen ja asunnottomuuden palveluiden verkoston suunnitelman vuosille 2024-2035,
     
  • todeta, että aluehallitus tarkistaa mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumisen ja asunnottomuuden palveluiden verkoston suunnitelman tarvittaessa.

 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin. 

Esteellisyys

  • Lassi Kaleva, Arja Laitinen ja Katariina Pylsy ilmoittivat olevansa esteellisiä asian käsittelyssä (HL 28 § 1 mom 5 kohta, HL 28 § 1 mom 7 kohta, kunnan/ kaupungin hallituksen jäsenyys) ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Aluehallitus totesi Pekka Järvisen esteelliseksi asian käsittelyssä (HL 28 § 1 mom 5 kohta, HL 28 § 1 mom 7 kohta, kunnan/ kaupungin hallituksen jäsenyys) ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Esteellisyydet todettiin.

Kokouskäsittely

Hallintolain 28.1 § 5 kohdan mukaan henkilö on esteellinen, jos hän on hallituksen, hallintoneuvoston tai niihin rinnastettavan toimielimen jäsenenä sellaisessa yhteisössä, joka on asianosainen tai jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa. Hallintolain 28.1 § 7 kohdan mukaan henkilö on esteellinen, jos luottamus hänen puolueettomuuteensa vaarantuu muusta erityisestä syystä. Käsittelyn kohteena olevat suunnitelmat, voidaan katsoa koskevan kuntien erityisiä etuja tai haittoja. Asiassa pidetään siten esteellisinä Pirkanmaan kunnan- ja kaupunginhallitusten jäseniä. Esteellisyyden arvioinnissa ei ole merkitystä sillä, onko henkilö ollut päättämässä asiasta toisessa roolissa, vaan ratkaisevaa on kaksoisroolin olemassaolo. Esteellisyyden arvioinnissa on hyödynnetty Kuntaliiton ohjeistuksia sekä Hyvil Oy:n 19.5.2023 laatimaa (6/2023) lausuntoa. Hyvinvointialueella noudatetaan esteellisyysperusteiden arvioinnissa varovaisuusperiaatetta.

Aluehallituksen varajäsenet Veikko Vallin, Ulla Kampman ja Hanna Holma saapuivat kokoukseen §:n 157-158 käsittelyiden ajaksi.

Aluehallitus totesi Pekka Järvisen esteelliseksi §:n 157-158 käsittelyissä edellä mainituin perustein. Hyväksyttiin yksimielisesti.

Aluehallituksen varajäsen Atanas Aleksovski saapui kokoukseen §:n 157-158 käsittelyiden ajaksi.

Kuultiin asiantuntijana palvelulinjajohtaja Eeva Torppa-Saarista ja vastuualuejohtaja Elina Anttilaa.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

 

Oikaisuvaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue,​ kirjaamo
Postiosoite: PL 272,​ 33101 Tampere
Käyntiosoite: G-rakennus, Nivelkatu 5,​ 1. krs,​ kirjaamo
Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin kello 9.00–14.30.

Oikaisuvaatimuksen voi tehdä myös hyvinvointialueen sähköisessä asioinnissa:
asiointi.pirha.fi (Asioi hallinnon kanssa).

 

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös,​ johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.
     

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi,​ kotikunta,​ postiosoite ja puhelinnumero. Päätöksen sähköistä tiedoksiantoa varten tekijä voi ilmoittaa sähköpostiosoitteensa.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen edellä mainitun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

 

Oikaisuvaatimusaika   

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.