Aluevaltuusto, kokous 4.12.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 138 Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelma 2025-2028

26254/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi

Perustelut

Investointisuunnitelmaa ja sen hyväksymismenettelyä koskevan sääntelyn tarkoituksena on varmistaa, että hyvinvointialue suunnittelee investoinnit taloudellisesti kestävästi siten, että niihin käytettävissä oleva rahoitus riittää. Lisäksi tarkoituksena on, että hyvinvointialueiden laajoja investointeja koskevat hankkeet suunnitellaan valtakunnallisten strategisten tavoitteiden mukaisesti ja kustannusvaikuttavasti huomioiden muiden hyvinvointialueiden vastaavat suunnitelmat sekä väestön palvelutarpeet.

Hyvinvointialueesta annetun lain 16 §:n mukaan hyvinvointialueen on vuosittain laadittava investointisuunnitelma seuraavaa tilikautta seuraavien neljän tilikauden aikana aloitettavista hyvinvointialuekonsernin investoinneista ja niiden rahoituksesta. Investointisuunnitelma koostuu sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen osasuunnitelmista.

Investointisuunnitelman tulee sisältää tiedot investoinneista ja investointia vastaavista sopimuksista. Lisäksi sen tulee sisältää tiedot hyvinvointialueen toimitilojen ja kiinteistöjen sekä muiden pitkävaikutteisten hyödykkeiden suunnitelluista luovutuksista. Investointiesitykset on eritelty ministeriön ohjeiden mukaisesti rakennuksiin, laite- ja kalustohankintoihin, ICT ja muihin aineettomiin hyödykkeisiin sekä muihin investointeihin. Investointisuunnitelma ei saa olla ristiriidassa hyvinvointialueen lainanottovaltuuden kanssa.

Vuosien 2025-2028 investointisuunnitelma on lähetettävä ministeriöille 31.12.2023 mennessä. Valtioneuvosto vahvistaa hyvinvointialueen lainanottovaltuuden keväällä 2024 ja investointisuunnitelma arvioidaan uudelleen keväällä 2024, jolloin päätöksenteon pohjana palveluiden verkoston suunnitelma ja toimitilaohjelma. Investointiohjelma tuodaan uudelleen päätöksentekoon aluevaltuustoon keväällä 2024. Sisä-Suomen yhteistyöalueen neuvottelut pidetään keväällä 2024 ennen aluevaltuuston päätöstä. Ministeriöt hyväksyvät vuosien 2025-2028 investointisuunnitelman toukokuussa 2024. 

Pirkanmaan hyvinvointialueen omaan taseeseen tehtävien investointien kokonaismäärä on 754,7 miljoonaa euroa v. 2025–2028 ja siitä vuodelle 2025 kohdistuu 132,7 miljoonaa euroa.

Investointeja vastaavien sopimusten määrä v. 2025–2028 on 401 miljoonaa euroa, josta vuodelle 2025 kohdistuu 124,6 miljoonaa euroa.

Investointeja vastaavat sopimukset sisältävät vuokrakiinteistöihin tehtäviä perusparannuskorjauksia, uudiskohteita, leasing-hankintoja ja in-house yhtiöiden Monetran ja Istekin kautta tehtyjä ict-hankintoja. Näiden osalta kustannukset tulevat joko rakennusten vuokrina tai järjestelmien palvelumaksuina ja kohdistuvat käyttötalouteen ja heikentävät vuosikatetta.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen investointisuunnitelmassa vuosina 2025–2028 omaan taseeseen tehtävien investointien kokonaismäärä on 727,7 miljoonaa euroa, josta vuodelle 2025 kohdistuu 120,3 miljoonaa euroa. Investointeja vastaavien sopimusten määrä vuosina 2025-2028 on 360,9 miljoonaa euroa, josta vuodelle 2025 kohdistuu 106,8 miljoonaa euroa. 

Pelastuslaitoksen investointisuunnitelmassa v. 2025-2028 omaan taseeseen tehtävien investointien kokonaismäärä on 27,0 miljoonaa euroa, josta vuodelle 2025 kohdistuu 12,4 miljoonaa euroa. Investointeja vastaavien sopimusten määrä v. 2025-2028 on 49,1 miljoonaa euroa, josta vuodelle 2025 kohdistuu 17,8 miljoonaa euroa.

Tietohallinto (ICT) tukeutuu hankinnoissaan inhouse-yhtiöihin (Istekki Oy ja Monetra Oy), ja nämä suorittavat hankinnat joko kuluperusteisesti tai investointeina omaan taseeseensa. Yhtiöt veloittavat aiheutuvat kustannukset asiakkailtaan palvelumaksuina. Toimintamalli mahdollistaa kustannusten tasaisen jaksottamisen. Tietohallinnon (ICT) suunnitellut investoinnit vuosille 2025-2028 on yhteensä 63,9 miljoonaa euroa, josta vuodelle 2025 kohdistuu 22,4 miljoonaa euroa. 

Investointien rahoitus

Valtioneuvosto päättää Pirkanmaan hyvinvointialueen lainanottovaltuudesta vuodelle 2025 keväällä 2024. Hyvinvointialue voi ottaa pitkäaikaista lainaa investointien rahoitukseen lainanottovaltuuden puitteissa. Rahoituksen riittävyys on osoitettava koko hankkeelle. Lainalla ei voi kuitenkaan lyhentää vanhoja lainoja.

Investointisuunnitelmassa omaan taseeseen tehdään palvelujen kannalta keskeiset rakennusinvestoinnit ja ne rahoitetaan pitkäaikaisella lainalla. Laite- ja kalustehankinnat ja muut investoinnit rahoitetaan pääsääntöisesti vuosikatteella. Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen hanke jatkuu arviolta vuodelle 2032 asti. Investointisuunnitelmassa arvioitu Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen investoinnin kustannus vuosille 2029-2032 on 377 miljoonaa euroa.  

Pirkanmaan hyvinvointialueen lainanottovaltuus vuodelle 2024 oli valtioneuvoston päätöksen mukaan 0 €. Aluevaltuusto päätti 5.6.2023 kokouksessa, että Pirkanmaan hyvinvointialue aloittaa neuvottelut valtiovarainministeriön kanssa lainanottovaltuuden muuttamiseksi. Neuvottelut käytiin syksyllä 2023 ja valtioneuvosto päätti 2.11.2023, että Pirkanmaan hyvinvointialueen lainanottovaltuutta muutetaan ja se on vuodelle 2024 900 miljoonaa euroa. Päätös on ehdollinen ja edellyttää hyvinvointialueen laatimaan talouden tasapainotusohjelman ja aloittamaan sen toimeenpanon. Vuosien 2025-2028 investointiohjelman toteutus edellyttää onnistumista talouden tasapainotusohjelmassa

Esityksen liitteenä on Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelma 2025-2028, listaus vuokravaikutteisista rakennuksista sekä diaesitys investointiohjelmasta.

Ehdotus

Esittelijä

Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että

  • aluevaltuusto hyväksyy liitteenä olevan Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelman vuosille 2025-2028 ja esittää aluevaltuustolle, että se lähettää investointisuunnitelmaa koskevan esityksen valtiovarainministeriön, sosiaali- ja terveysministeriön ja sisäministeriön käsiteltäväksi,
     
  • investointisuunnitelma vuosille 2025-28 tuodaan uudelleen aluevaltuuston päätöksentekoon keväällä 2024, kun valtioneuvosto on vahvistanut Pirkanmaan hyvinvointialueen lainanottovaltuuden.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana strategiajohtaja Arto Rantaa, joka poistui kokouksesta asian käsittelyn jälkeen.

Merkittiin tekninen korjaus investointisuunnitelma liitteeseen.

Perustelut

Asian esittelyteksti on aluehallituksen käsittelysssä 20.11.2023 § 326.

Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelma 2025-​2028,​ listaus vuokravaikutteisista rakennuksista sekä diaesitys investointiohjelmasta ovat liitteenä.

Ehdotus

Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle,​ että

  • aluevaltuusto hyväksyy liitteenä olevan Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelman vuosille 2025-​2028 ja esittää aluevaltuustolle,​
     
  • että se lähettää investointisuunnitelmaa koskevan esityksen valtiovarainministeriön,​ sosiaali-​ ja terveysministeriön ja sisäministeriön käsiteltäväksi,​
     
  • investointisuunnitelma vuosille 2025-​28 tuodaan uudelleen aluevaltuuston päätöksentekoon keväällä 2024,​ kun valtioneuvosto on vahvistanut Pirkanmaan hyvinvointialueen lainanottovaltuuden.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta aluevalituksella.

Aluevalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä aluevalituksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen (Laki hyvinvointialueesta 140 §).

 

Valitusviranomainen   

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna

Valituksen voi lähettää sähköpostitse hameenlinna.hao@oikeus.fi tai tehdä hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusasiakirjat

Valituskirjelmässä on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • muutosvaatimuksen perusteet
  • mihin valitus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
     

Valituskirjelmässä on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Lisäksi on ilmoitettava yhteystiedot (postiosoite, sähköpostiosoite), joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa ja puhelinnumero mahdollisia tiedusteluita varten.

Valituskirjelmään on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai jäljennöksenä sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valituskirjelmään on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. Asiamiehen on liitettävä valtakirja sen mukaan kuin HLL 21 §:ssä säädetään.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään hallinto-oikeudessa kulloinkin voimassa oleva oikeudenkäyntimaksu 270 euroa (v. 2023). Linkki tuomioistuinmaksulakiin: www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Oikeudenkäyntimaksua ei peritä sosiaalihuoltolaissa (mm. vammaispalvelu, toimeentulotuki ja kehitysvammaisten erityishuolto) tarkoitettua palvelua tai etuutta koskevissa asioissa eikä myöskään terveydenhuolto-, päihdehuolto- tai mielenterveyslain mukaisissa asioissa eikä asioissa, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain mukaan määrättyjä asiakasmaksuja (Tuomioistuinmaksulaki 5 §).