Aluevaltuusto, kokous 5.12.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 129 Vuoden 2023 talousarvio ja taloussuunnitelma vuosille 2023-2025

545/2022

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Pasi Virtanen, talousjohtaja, Pasi.Virtanen@pirha.fi
Mikko Hannola, vs. talousjohtaja, Mikko.Hannola@pirha.fi

Perustelut

Hyvinvointialuelain 115 § mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, jossa otetaan huomioon hyvinvointialuekonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä aluevaltuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Taloussuunnitelma on laadittava siten, että se on tasapainossa tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Taloussuunnitelman tasapainossa voidaan ottaa huomioon talousarvion laadintavuoden taseeseen kertyväksi arvioitu ylijäämä. Hyvinvointialueen taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Tässä määräajassa tulee kattaa myös talousarvion laadintavuonna tai sen jälkeen kertynyt alijäämä. Taloussuunnitelmassa hyväksytään hyvinvointialueen ja hyvinvointialuekonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Tavoitteiden on toteutettava hyvinvointialuestrategiaa.

Pirkanmaan hyvinvointialueen ensimmäinen talousarvio ja taloussuunnitelma on valmisteltu aluehallituksen 12.5.2022 § 85 hyväksymien perusteiden mukaisesti. Hyvinvointialueen strategia hyväksytään samassa aikataulussa kuin talousarvio.

Aluehallitukselle on esitelty talousarviota 13.9.2022 seminaarissa ja 13.10.2022 iltakoulussa.

Aluevaltuustolle talousarviota on esitelty seminaareissa 26.10.2022 ja 7.11.2022.

Talousarviota on esitelty yhteistyötoimikunnalle 16.11.2022.

Vuoden 2023 talousarvion laadintaa on vaikeuttanut huomattavasti se, että vertailutietoa aikaisempien vuosien tilinpäätöksistä ei ole ollut saatavilla, ja että lähtötiedot vuoden 2022 talousarvioista olivat hyvin puutteelliset. Niinpä talousarvioesityksen tarkkuus ei vastaa sitä tasoa, johon tulevina vuosina tullaan pääsemään. Talousarvioon joudutaankin tekemään muutoksia ensi vuoden aikana, kun toteumatiedot tarkentuvat.

Talousarvion tavoitteet perustuvat hyvinvointialuelainsäädännön tavoitteisiin sekä STM:n ja SM:n valtakunnallisiin tavoitteisiin. Pirkanmaan hyvinvointialueen yleiset tavoitteet ja järjestämisen tavoitteet ovat valtuustoon nähden sitovia.

Talousarvio vuodelle 2023 on 63,5 miljoonaa euroa alijäämäinen. Alijäämä tulee kattaa taloussuunnitelmakaudelle. Hyvinvointialueiden rahoituslain mukaisesti vuoden 2023 rahoitus perustuu vuoden 2022 luovuttavien organisaatioiden kuluihin. Tällä hetkellä rahoitus perustuu vuoden 2022 talousarvioihin. Taloussuunnitelmassa on arvioitu, että tilinpäätökset ja siten oikea rahoitustaso tulee olemaan 50 miljoonaa euroa korkeampi. Tämä kertaluonteinen rahoituksen korjauserä on laitettu suunnitelmavuodelle 2024. Tämänkään jälkeen ei talous ole täysin tasapainossa. Siksi jo vuoden 2023 alussa aloitetaan strategiaan pohjautuva toimenpideohjelmatyö, jossa valmistellaan myös keinot, joilla taloussuunnitelma on tasapainossa vuoden 2025 lopussa.

Aluehallitus hyväksyy tammikuussa talousarvioon pohjautuvat käyttösuunnitelmat, joilla määrärahat ja tavoitteet jaetaan organisaatiossa seuraaville tasoille.

Aluevaltuusto päätti 16.8.2022 § 94 pysyvien vastaavien laskentaohjeesta ja poistosuunnitelmasta. Päätöksessä ei tullut erikseen päätettyä, että poistosuunnitelma koskee vain 1.1.2023 jälkeen poisto-ohjelmaan tulevia kohteita, ei luovuttavien organisaatioiden pysyviä vastaavia, jotka poistetaan alkuperäisten poisto-ohjelmien mukaisesti. Tämä on tarpeen selkiyttää tässä talousarviopäätöksessä.

Hallintosäännön 62 § mukaan talousjohtaja oikeutetaan päättäämään pitkäaikaisista ja lyhytaikaisita lainoista talousarviossa määritellyissä rajoissa.

Hallintosäännön 9 § mukaan valtuusto päättää palveluiden myynnin hinnoittelun yleisistä periaatteista.

Ehdotus

Esittelijä

Marina Erhola, Hyvinvointialuejohtaja, Marina.Erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto hyväksyy liitteenä olevan Pirkanmaan hyvinvointialueen vuoden 2023 talousarvion sekä vuosien 2023-2025 taloussuunnitelman,
     
  • esittää aluevaltuustolle, että talousjohtajan päätösvaltaan kuuluvan pitkäaikaisten lainojen nostamisen enimmäismäärä on talousarvion mukaisesti 95 miljoonaa euroa,
     
  • esittää aluevaltuustolle, että talousjohtajan päätösvaltaan kuuluvan lyhytaikaisten lainojen nostamisen enimmäismäärä on talousarvion mukaisesti enintään 100 miljoonaa euroa,
     
  • esittää aluevaltuustolle, että palveluista perittävien maksujen perusteina käytetään omakustannusta vastaavaa hintaa,
     
  • esittää aluevaltuustolle, että luovuttavilta organisaatioilta tulevat pysyvät vastaavat poistetaan niiden alkuperäisten poisto-ohjelmien mukaisesti,
  • oikeuttaa hyvinvointialuejohtajan tekemään talousarvioon oikaisuluonteisia sekä muita mahdollisia teknisiä korjauksia, ennen kuin talousarvio lähetetään aluevaltuustolle.

Päätös

Aluehallitus päätti

  • esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto hyväksyy liitteenä olevan Pirkanmaan hyvinvointialueen vuoden 2023 talousarvion sekä vuosien 2023-2025 taloussuunnitelman,
     
  • esittää aluevaltuustolle, että talousjohtajan päätösvaltaan kuuluvan pitkäaikaisten lainojen nostamisen enimmäismäärä on talousarvion mukaisesti 95 miljoonaa euroa,
     
  • esittää aluevaltuustolle, että talousjohtajan päätösvaltaan kuuluvan lyhytaikaisten lainojen nostamisen enimmäismäärä on talousarvion mukaisesti enintään 100 miljoonaa euroa,
     
  • esittää aluevaltuustolle, että palveluista perittävien maksujen perusteina käytetään omakustannusta vastaavaa hintaa,
     
  • esittää aluevaltuustolle, että luovuttavilta organisaatioilta tulevat pysyvät vastaavat poistetaan niiden alkuperäisten poisto-ohjelmien mukaisesti,
  • oikeuttaa hyvinvointialuejohtajan tekemään talousarvioon oikaisuluonteisia sekä muita mahdollisia teknisiä korjauksia, ennen kuin talousarvio lähetetään aluevaltuustolle.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana § 278 aikana talousjohtaja Pasi Virtasta, joka poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Merkittiin, että Johanna Loukaskorpi ja Anna-Kaisa Ikonen poistuivat kokouksesta kokonaan § 278 käsittelyn aikana.

Merkittiin, että Ulla Kampman saapui kokoukseen § 278 käsittelyn aikana.

Joakim Vigelius teki muutosehdotuksen: "Esitetään demokratiarahan eli valtuustoryhmien tukemiseen talousarviossa varattujen määrärahojen puolittamista." Erja Pelkonen kannatti ehdotusta. Puheenjohtaja totesi, että ehdotusta oli kannatettu, joten siitä on äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysjärjestysehdotuksen: valmistelun pohjaehdotus JAA ja Vigeliuksen muutosehdotus EI. Äänestysjärjestys hyväksyttiin.

Suoritetussa äänestyksessä valmistelun pohjaehdotusta kannattivat Marko Jarva, Olga Haapa-aho, Jouni Sirén, Hanna Laine, Ulla Kampman, Arja Laitinen, Kari-Matti Hiltunen, Katariina Pylsy, Leena Kostiainen, Jari Andersson, Pekka Järvinen. Muutosehdotusta kannattivat Erja Pelkonen ja Joakim Vigelius. Puheenjohtaja totesi valmistelun pohjaehdotuksen tulleen hyväksytyksi äänin 11 - 2.

Jouni Sirén teki muutosehdotuksen: Sivu 36, kohta Henkilöstövoimavarojen johtaminen, toinen kappale; "Suunniteltuja toimenpiteitä henkilöstövoimavarojen riittävyyden varmistamiseksi ovat mm. ohjelmistoavusteisen työvuorosuunnittelun ja työvoimanhallinnan kehittäminen, vakinaisen varahenkilöstön käytön periaatteiden uudistaminen, vuokratyövoiman hallittu käyttö sekä kansainvälisen rekrytoinnin hyödyntäminen." muutetaan seuraavaan muotoon: "Suunniteltuja toimenpiteitä henkilöstövoimavarojen riittävyyden varmistamiseksi ovat mm. työvuorosuunnittelun ja työvoimanhallinnan kehittäminen yhteistyössä henkilökunnan kanssa, vakinaisen varahenkilöstön käytön periaatteiden uudistaminen, vuokratyövoiman hallittu käyttö sekä kansainvälisen rekrytoinnin hyödyntäminen." Olga Haapa-aho, Hanna Laine, Katariina Pylsy ja Arja Laitinen kannattivat ehdotusta. Puheenjohtaja tiedusteli voidaanko Jouni Sirénin ehdotus hyväksyä yksimielisesti. Hyväksyttiin muutosehdotus yksimielisesti.

Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle talousarvion hyväksymistä edellä mainitulla muutoksella. Hyväksytty muutos on kirjattu pöytäkirjan liitteenä olevaan talousarvioon.

Kokouksessa pidettiin tauko § 278 käsittelyn jälkeen klo 11.04-11.10.

Perustelut

Asian esittelyteksti on aluehallituksen käsittelyssä 21.11.2022 § 278.

Pirkanmaan hyvinvointialueen vuoden 2023 talousarvio sekä vuosien 2023-2025 taloussuunnittelma on liitteenä.

Ehdotus

Aluehallituksen ehdotus:

aluevaltuusto päättää

  • hyväksyä liitteenä olevan Pirkanmaan hyvinvointialueen vuoden 2023 talousarvion sekä vuosien 2023-2025 taloussuunnitelman,
     
  • että talousjohtajan päätösvaltaan kuuluvan pitkäaikaisten lainojen nostamisen enimmäismäärä on talousarvion mukaisesti 95 miljoonaa euroa,
     
  • että talousjohtajan päätösvaltaan kuuluvan lyhytaikaisten lainojen nostamisen enimmäismäärä on talousarvion mukaisesti enintään 100 miljoonaa euroa,
     
  • että palveluista perittävien maksujen perusteina käytetään omakustannusta vastaavaa hintaa,
     
  • että luovuttavilta organisaatioilta tulevat pysyvät vastaavat poistetaan niiden alkuperäisten poisto-ohjelmien mukaisesti,

Päätös

Aluevaltuusto päätti

  • hyväksyä liitteenä olevan Pirkanmaan hyvinvointialueen vuoden 2023 talousarvion sekä vuosien 2023-2025 taloussuunnitelman,
     
  • että talousjohtajan päätösvaltaan kuuluvan pitkäaikaisten lainojen nostamisen enimmäismäärä on talousarvion mukaisesti 95 miljoonaa euroa,
     
  • että talousjohtajan päätösvaltaan kuuluvan lyhytaikaisten lainojen nostamisen enimmäismäärä on talousarvion mukaisesti enintään 100 miljoonaa euroa,
     
  • että palveluista perittävien maksujen perusteina käytetään omakustannusta vastaavaa hintaa,
     
  • että luovuttavilta organisaatioilta tulevat pysyvät vastaavat poistetaan niiden alkuperäisten poisto-ohjelmien mukaisesti,

Lisäksi aluevaltuusto hyväksyi yksimielisesti seuraavan toivomusponnen: "Omaishoidon tukitasojen muutoksen vaikutusta omaishoitajien määrään ja hyvinvointiin sekä raskaampien palvelujen tarpeeseen arvioidaan ensi vuoden aikana ja varaudutaan tarkistamaan tukitasoja". 

Kokouskäsittely

Valtuutettu Miko Bergbom (ps) teki seuraavan muutosehdotuksen: "Perussuomalainen valtuustoryhmä esittää, että ensi vuodelle varattu määräraha demokratiarahaan eli valtuustoryhmien tukemiseen tarkoitettu raha puolitetaan".

Valtuutettu Sami Kymäläinen kannatti muutosehdotusta.

Merkittiin, että asian käsitttelyn aikana valtuutetut Sofia Vikman, Mauri Jussila, Jaakkko Mustakallio ja Iina Hänninen poistuivat kokouksesta. Tilalle saapuivat varavaltuutetut Iikka Jäntti, Manta Tolvanen, Matti Helimo ja Henri Backman. Valtuuston vahvuus 79 valtuutettua.

Valtuutettu Leena Saarela (vas) jätti seuraavan toivomusponnen: "Omaishoidon tukitasojen muutoksen vaikutusta omaishoitajien määrään ja hyvinvointiin sekä raskaampien palvelujen tarpeeseen arvioidaan ensi vuoden aikana ja varaudutaan tarkistamaan tukitasoja".

Valtuutetut Mervi Veijola, Jenni Jokinen, Katariina Pylsy, Milka Hanhela, Ilmari Nurminen, Jouni Siren, Aila Dündar-Järvinen, Erja Pelkonen, Sirpa Pursiainen, Marjo Mäkinen-Aakula, Johanna Loukaskorpi, Lassi Kaleva ja Leena Mankkinen kannattivat toivomuspontta.

Seuraavaksi puheenjohtaja esitti äänestysjärjestyksenä, että ne jotka kannattavat Bergbomin muutosehdotusta, äänestävät JAA ja ne, jotka äänestävät muutosehdotuksen hylkäämistä, äänestävät EI. Äänestysesitys hyväksyttiin. 

Äänestyksessä annettiin 16 JAA-ääntä ja 59 EI-ääntä ja 4 TYHJÄÄ-ääntä, joten Bergbomin muutosehdotus hylättiin. 

Puheenjohtaja totesi, että aluehallituksen ehdotus on tullut aluevaltuuston päätökseksi. 

Puheenjohtaja tiedusteli Saarelan tekemän toivomusponnen kannatusta ja totesi, että se on tullut hyväksytyksi yksimielisesti.

Äänestystulokset

  • Jaa 16 kpl 20%

    Veikko Vallin, Miko Bergbom, Joakim Vigelius, Erja Pelkonen, Sami Kymäläinen, Veli-Matti Ahtiainen, Riitta Kuismanen, Sari Tanus, Lassi Kaleva, Kauko Turunen, Kari Virtanen, Mauri Heiska, Veijo Niemi, Karoliina Kähönen, Klaus Myllymäki, Katariina Pylsy

  • Ei 59 kpl 75%

    Riitta Ollila, Kalervo Kummola, Leena Kostiainen, Aila Dündar-Järvinen, Matti Helimo, Joni Kumlander, Sirja Kaartinen, Kirsi Kaivonen, Mikko Aaltonen, Anneli Taina, Lauri Lyly, Taru Tolvanen, Marko Jarva, Lotta Hamari, Henri Backman, Anna-Kaisa Ikonen, Anitta Korpio, Jari Andersson, Tuula Petäkoski-Hult, Jori-Pekka Träskbäck, Hanna-Maria Grann, Johanna Loukaskorpi, Aleksi Jäntti, Roope Lehto, Iikka Jäntti, Sirpa Pursiainen, Mervi Veijola, Minna Sarvijärvi, Kari-Matti Hiltunen, Katri Virkkunen, Hanna Holma, Jenni Jokinen, Marjo Mäkinen-Aakula, Antti Ivanoff, Manta Tolvanen, Olga Haapa-aho, Hanna Laine, Touko Sikala, Minna Minkkinen, Atanas Aleksovski, Markku Virkamäki, Kaija Holli, Jouni Sirén, Sirpa Repo, Perttu Jussila, Linda Lähdeniemi, Leena Mankkinen, Pirkko Ranki, Ilkka Sasi, Ilmari Nurminen, Reeta Ahonen, Reijo Koskela, Erkki Paloniemi, Juho Ojares, Anna Kontula, Kukka Kunnari, Ella Näsi, Leena Saarela, Julia Sangervo

  • Tyhjä 4 kpl 5%

    Tiina Wesslin, Milka Hanhela, Anne Nyman, Petra Schulze-Steinen


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta aluevalituksella.

Aluevalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä aluevalituksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen (Laki hyvinvointialueesta 140 §).

 

Valitusviranomainen   

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna

Valituksen voi lähettää sähköpostitse hameenlinna.hao@oikeus.fi tai tehdä hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.  Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusasiakirjat

Valituskirjelmässä on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • muutosvaatimuksen perusteet
  • mihin valitus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituskirjelmässä on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Lisäksi on ilmoitettava yhteystiedot (postiosoite, sähköpostiosoite), joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa ja puhelinnumero mahdollisia tiedusteluita varten.

Valituskirjelmään on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai jäljennöksenä sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valituskirjelmään on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. Asiamiehen on liitettävä valtakirja sen mukaan kuin HLL 21 §:ssä säädetään.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

"Tuomioistuimen ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista annetun lain (701/93) nojalla muutoksenhakijalta peritään hallinto-oikeudessa kulloinkin voimassa oleva oikeudenkäyntimaksu 260 euroa (v. 2021).

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Oikeudenkäyntimaksua ei peritä sosiaalihuoltolaissa (mm. vammaispalvelu, toimeentulotuki ja kehitysvammaisten erityishuolto) tarkoitettua palvelua tai etuutta koskevissa asioissa eikä myöskään terveydenhuolto-, päihdehuolto- tai mielenterveyslain mukaisissa asioissa eikä asioissa, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain mukaan määrättyjä asiakasmaksuja (Tuomioistuinmaksulaki 5 §).”