Aluehallitus, kokous 18.9.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 250 Aikuispotilaiden suun terveydenhuoltopalveluiden hankinnan keskeyttäminen

1360/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Eeva Torppa-Saarinen, JOHTAJA, eeva.torppa-saarinen@pirha.fi

Perustelut

Hankinnan kuvaus

Tuomi Logistiikka Oy lähetti Pirkanmaan hyvinvointialueen toimeksiannosta 6.6.2023 julkaistavaksi HILMA-palveluun hankintailmoituksen 463016/Aikuispotilaiden suun terveydenhuoltopalveluiden hankinta. Hankinnan kohteena on perustason suun terveydenhuollon ostopalvelut alueen 18 vuotta täyttäneille aikuisille. Hankinta on jaettu osa-alueisiin palvelutuotteittain: 1) kiireettömät suun terveydenhuoltopalvelut 2) kiireelliset suun terveydenhuoltopalvelut ja 3) suuhygienistipalvelut.

Sopimuskausi on 1.9.2023 - 31.12.2026. Mikäli tarjoaja on perustamassa uutta toimipistettä, tulee tarjoajan aloittaa toimintansa tarjotussa toimipisteessä 30.4.2024 mennessä. Sopimuskausi päättyy kaikilla samaan aikaan (31.12.2026) riippumatta sopimuskauden aloitusajankohdasta. Sopimusta on mahdollista jatkaa toistaiseksi voimassa olevalla optiokaudella. Tilaaja tekee option käytöstä erillisen päätöksen.

Kyseessä on hankintalain (1397/2016) liitteen E mukainen sosiaali-​ ja terveyspalvelujen kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintamenettelynä on hankintalain 109 § mukainen, avoimen kaltainen menettely. Tarjouspyyntö liitteineen oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa https://tarjouspalvelu.fi/tuomilogistiikka.

Hankinta jaettiin osa-alueisiin seuraavasti:

Osa-alue 1. Kiireettömät suun terveydenhuoltopalvelut

Osa-alue 2. Kiireelliset suun terveydenhuoltopalvelut

Osa-alue 3. Suuhygienistipalvelut

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton vuosiarvo on sitoumuksetta noin 14 200 000 euroa ja noin 47 400 000 euroa sopimuskauden aikana ilman optiota.

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 16 §:n mukainen perustelu

Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiassa ja siihen sisältyvässä palvelustrategiassa asetetaan muun ohella palvelujen järjestämistä linjaavat tavoitteet ja palveluiden verkoston periaatteet. Hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palveluiden tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palveluiden riittävän saatavuuden takaamiseksi hyvinvointialueella. Tilaaja on huomioinut hankintaa määritellessään järjestämislain (612/2021) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinta täyttää järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta.

Tilaaja varmistaa palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Sopimuskaudella tilaaja seuraa palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Tilaaja on varautunut palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin.

Selvitys hankinnan laatuvaatimuksista

Tilaaja on sisällyttänyt sopimukseen palvelulle asetetut tavoitteet ja asettanut palvelua koskevat ehdottomat laatuvaatimukset sellaisiksi, että ne yhdessä takaavat laadukkaan palvelun.

Saadut tarjoukset

Tarjouksen jättivät määräaikaan 30.6.2023 klo 12.00 mennessä seuraavat kahdeksan (8) yritystä:

  • Coronaria Hammasklinikka Oy (2207193-4)
  • Hammas Hohde Oy (2339589-3)
  • Hammasvelho Oy (2480456-4)
  • KotiHammas Oy (2547260-2)
  • Mehiläinen Oy (1927556-5)
  • SmilePower Oy (2761496-9)
  • Spider Med Oy (3155019-5)
  • Tempodent Oy (3308776-3)

Osa-alueen 2.3. ”Kiireelliset suun terveydenhuoltopalvelut – läntinen alue” osalta tarjouksia ei saatu. Tarjoajat osa-​alueittain on kuvattu päätöksen oheismateriaalina olevassa tarjousten vertailutaulukossa (liite 1) (ei julkinen).

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintalain 80 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle, jos hankintayksikön tiedossa on, että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain 81 §:n mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista. Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Kaikki tarjoajat ovat tarjouksissaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset kokonaisuudessaan. Valituilta tarjoajilta on tarkistettu tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ja muiden asetettujen soveltuvuusvaatimusten täyttyminen. Valituilta tarjoajilta tarkistetaan viimeistään ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista vaaditut rikosrekisteriotteet (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko-ote.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintalain 113 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta määräajassa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja.

Hankintayksikkö toimitti täsmennyspyynnön 5.7.2023 Mehiläinen Oy:lle koskien arvonlisäverotonta myyntiä. Tarjoaja toimitti hyväksytyn selvityksen määräaikaan mennessä.

Hankintayksikkö toimitti täsmennyspyynnön 6.7.2023 Spider Med Oy:lle koskien henkilötietojen käsittelyä EU- tai ETA-alueen ulkopuolella. Tarjoaja toimitti hyväksytyn selvityksen määräaikaan mennessä.

Hankintayksikkö korjasi 6.7.2023 Tempodent Oy:n virheellisesti täyttämän Hinnat-liitteen vastaamaan tarjousdokumentille kirjattua hintaa. Hinnat-liitteen korjauksella ei ole vaikutusta tarjouksen sijoitukseen vertailussa.

Hankintayksikön täsmennyspyyntöihin saatujen vastausten perusteella kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön ehdot.

Tarjousten vertailu ja sopimuskumppanin valinta

Tarjouspyynnössä ilmoitettuna valintaperusteena oli kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden valintaperusteena on halvin hinta.

Tarjousten vertailuperusteena käytettiin halvinta hintaa, koska laatu huomioitiin osana vähimmäisvaatimuksia. Tilaaja on sisällyttänyt sopimukseen palvelulle asetetut tavoitteet ja asettanut palvelua koskevat ehdottomat laatuvaatimukset sellaisiksi, että ne yhdessä takaavat laadukkaan palvelun.

Tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti kaikki tarjouspyynnön mukaiset ja soveltuvuusvaatimukset täyttävät tarjoajat otetaan mukaan hankintamenettelyyn ja valitaan palveluntuottajiksi. Tilaaja asettaa palveluntuottajat etusijajärjestykseen palvelutuotteittain tarjouspyynnössä kerrotuin perustein.

Osa-alueessa 3.1 ”Suuhygienistipalvelut - pohjoinen alue” kaksi tarjoajien antamista tarjouksista oli annettu toisiaan vastaavalla tarjoushinnalla ja näin ollen ne sijoittuivat ko. palvelutuotteen vertailussa samalle etusijalle. Kyseisten tarjousten osalta lopullinen etusijajärjestys arvottiin 10.7.2023 toteutetussa arvontatilaisuudessa. Arvonta on kuvattu tarkemmin hankintapäätöksen oheismateriaalina (liite 2) olevassa arvontapöytäkirjassa (ei julkinen).

Tarjousvertailu on kuvattu hankintapäätöksen oheismateriaalilla liite 1 Vertailutaulukko.

Tarjousvertailun perusteella Coronaria Hammasklinikka Oy, Hammas Hohde Oy, Hammasvelho Oy, KotiHammas Oy, Mehiläinen Oy, SmilePower Oy, Spider Med Oy ja Tempodent Oy esitetään valittavaksi sopimuskumppaneiksi.

Osa-alueen 2.3. ”Kiireelliset suun terveydenhuoltopalvelut – läntinen alue” osalta tarjouksia ei saatu, joten sen osalta vertailua ei voitu suorittaa.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Täydentävään suorahankintaan siirtyminen

Osa-alueeseen 2.3. ”Kiireelliset suun terveydenhuoltopalvelut – läntinen alue” ei saatu lainkaan tarjouksia määräaikaan mennessä. Tilaaja siirtyy hankintalain 40.2 § 1 kohdan perusteella suorahankintaan neuvottelemalla potentiaalisten tarjoajien kanssa, millä pyritään turvaamaan palveluntuotanto ko. alueelle. Alkuperäisen tarjouspyynnön ehtoja ei olennaisesti muuteta.

Pois lukien osa-alue 3.1. ”Suuhygienistipalvelut - pohjoinen alue” osalta tilaajan tarjouspyynnössä ilmoittama kapasiteettiarvio ei täyttynyt täysimääräisesti tarjouskilpailussa saatujen tarjousten kautta. Tarjouspyynnössä on pyydetty tarjoajia ilmoittamaan sitova kapasiteettiarvio tarjouksessaan. Saatujen tarjousten kapasiteetti vastaa yhteensä keskiarvollisesti noin 38 % tilaajan tarjouspyynnössä ilmoittamasta kapasiteettitarpeesta niiden palvelutuotteiden osalta, joissa kapasiteetti ei täyttynyt (keskiarvoon ei ole laskettu mukaan osa-aluetta 2.3. eikä 3.1.).

Koska edellä mainittujen osa-alueiden osalta on riski siitä, että tilaajan tarvetta ei saada täytettyä sopimuskaudella nyt valittavien palveluntuottajien kautta, tilaaja varaa oikeuden toteuttaa osa-alueisiin täydentävä suorahankinta hankintalain 40.2 §:n 1 kohdan perusteella. Tarjoajien tasapuolisen kohtelun turvaamiseksi alkuperäisen tarjouspyynnön ehtoja ei olennaisesti muuteta. Suorahankintamahdollisuutta ei käytetä, mikäli nyt valittavat palveluntuottajat pystyvät tarjoamaan sopimuskaudella riittävän kapasiteetin palvelutuotannossa. Tilaajalla on oikeus toteuttaa täydentävä suorahankinta kuuden (6) kuukauden aikana sopimuksen alkamisajankohdasta.

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Toimielimen hankintapäätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi Pirhan päätöksenteon avoimuutta koskevien ohjeiden mukaisesti esityslistan julkaisun myötä. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Asiakirjapyynnöt tulee osoittaa osoitteeseen hankintapalvelut@tuomilogistiikka.fi.

Sopimuksen omistaja ja vastuuhenkilö

Sopimuksen omistaa Pirkanmaan hyvinvointialueen avopalvelujen palvelulinjajohtaja Eeva Torppa-Saarinen ja vastuuhenkilönä toimii toimialuejohtaja Minna Luoto. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hankintaa valmistellut työryhmä

Hankinnan valmistelussa toimi nimetty työryhmä, johon kuuluivat Pirkanmaan hyvinvointialueen suun terveydenhuollon toimialuejohtaja Minna Luoto, erikoishoidon vastuualuejohtaja Anna Maria Heikkinen, apulaisylihammaslääkäri Armi-Tuulia Niemi, eteläisen lähijohtamisalueen apulaisylihammaslääkäri Marja-Liisa Kaltiokallio, läntisen lähijohtamisalueen apulaisylihammaslääkäri Teresa Pelkonen, pohjoisen lähijohtamisalueen apulaisylihammaslääkäri Riikka Nystedt-Pusa, apulaisylihammaslääkäri Jukka Kuusisto, ostopalvelusihteeri Hannele Kuparinen, ostopalvelusihteeri Terhi Salomäki, ostopalvelupäällikkö Marjut Schroderus, suunnittelija Sanna Hakkarainen ja Tuomi Logistiikka Oy:n hankinta-asiantuntija Suvi Leppänen.

Päätöstoimivalta

Hyvinvointialueen hallintosäännön 62 §:n mukaan aluehallitus päättää palveluhankinnoista, joiden arvo ylittää 30 miljoonaa euroa.

Oikeus tilauksen tekemiseen palvelusopimuksen perusteella määräytyy hallinto- ja toimintasääntöjen sekä hankinta- ja sopimushallintaohjeiden mukaisesti.

Hankinnan vertailutaulukko sekä arvontapöytäkirja (ei julkisia) ovat tallennettuna kokousjärjestelmän oheismateriaaliksi.

Ehdotus

Esittelijä

Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  1. Valita Coronaria Hammasklinikka Oy (2207193-4), Hammas Hohde Oy (2339589-3), Hammasvelho Oy (2480456-4), KotiHammas Oy (2547260-2), Mehiläinen Oy (1927556-5), SmilePower Oy (2761496-9), Spider Med Oy (3155019-5) ja Tempodent Oy (3308776-3) palveluntuottajiksi aikuispotilaiden suun terveydenhuoltopalveluiden hankinnassa sopimuskaudelle 1.9.2023 - 31.12.2026 liitteessä 1 mainittuihin palvelutuotteisiin. Sopimusta on mahdollista jatkaa erillisellä päätöksellä toistaiseksi voimassa olevalla optiokaudella.
     
  2. Siirtyä suorahankintaan osa-alueen 2.3. ”Kiireelliset suun terveydenhuoltopalvelut – läntinen alue” osalta ehdotetun mukaisesti.
     
  3. Toteuttaa esitettyjen osa-alueiden osalta tarvittaessa täydentävää suorahankintaa ehdotetun mukaisesti.
     
  4. Nimetä sopimuksen vastuuhenkilöksi suun terveydenhuollon toimialuejohtaja Minna Luoto.
     
  5. Hankinnan arvonlisäveroton vuosiarvo on sitoumuksetta noin 14 200 000 euroa ja noin 47 400 000 euroa sopimuskauden aikana ilman optiota.
     
  6. Tarkastaa pykälän kokouksessa.
     

Sopimus hankinnasta syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella tai kun Pirkanmaan hyvinvointialue on tilannut palvelun.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana suun terveydenhuollon toimialuejohtaja Minna Luotoa, joka poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Valmistelija

  • Eeva Torppa-Saarinen, JOHTAJA, eeva.torppa-saarinen@pirha.fi

Perustelut

Pirkanmaan hyvinvointialueen aluehallitus teki 7.8.2023 päätöksen § 201 diaarinro 1360/2023 aikuispotilaiden suun terveydenhuoltopalveluiden hankinnasta. Hankinta on jaettu osa-alueisiin palvelutuotteittain: 1) kiireettömät suun terveydenhuoltopalvelut 2) kiireelliset suun terveydenhuoltopalvelut ja 3) suuhygienistipalvelut. Tarjoukset jätettiin ennalta määritellyn aluejaon (pohjoinen, eteläinen ja läntinen) mukaisesti sen perusteella, millä alueella tarjoajan toimipiste/toimipisteet sijaitsevat.

Sopimuskausi on 1.9.2023-31.12.2026. Sopimusta on mahdollista jatkaa toistaiseksi voimassa olevalla optiokaudella. Tilaaja tekee option käytöstä erillisen päätöksen. Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton vuosiarvo on sitoumuksetta noin 14 200 000 euroa ja noin 47 400 000 euroa sopimuskauden aikana ilman optiota.

Palveluntuottajiksi valittiin seuraavat kahdeksan (8) yritystä: Coronaria Hammasklinikka Oy (2207193-4), Hammas Hohde Oy (2339589-3), Hammasvelho Oy (2480456-4), KotiHammas Oy (2547260-2), Mehiläinen Oy (1927556-5), SmilePower Oy (2761496-9), Spider Med Oy (3155019-5), Tempodent Oy (3308776-3). Osa-alueen 2.3. ”Kiireelliset suun terveydenhuoltopalvelut – läntinen alue” osalta tarjouksia ei saatu, joten aluehallitus päätti siirtyä sen osalta suorahankintaan. Lisäksi päätettiin toteuttaa täydentävää suorahankintaa joidenkin muiden osa-alueiden osalta.

Julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) 132 § 1 momentissa säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Edellä mainitun lain 133 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta.

Tempodent Oy (y-tunnus 3308776-3) on tehnyt hankintapäätöksestä hankintaoikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun vireille tulosta on ilmoitettu niille, joita asia koskee. Hankintaoikaisuvaatimus on tämän päätöksen liitteenä.

Tempodent Oy:n hankintaoikaisuvaatimus

Tempodent Oy (y-tunnus 3308776-3) (jäljempänä Tempodent) katsoo hankintaoikaisuvaatimuksessa, että tarjouspyyntö on sisältänyt syrjiviä ehtoja ja se on ollut suhteellisuusperiaatteen vastainen. Tempodentin mukaan hankintasopimuksen ehdot liittyen kesälomakauden kapasiteettiin eivät ole tasapuolisia ja syrjimättömiä. Tempodent viittaa sopimusluonnoksen kohtaan 13, jonka mukaan ”Vastaanotoilla, joilla työskentelee vain yksi hammaslääkäri tai suuhygienisti, sallitaan neljän (4) viikon mittainen keskeytys touko-syyskuussa sekä maksimissaan kaksi (2) viikon keskeytystä talvikaudella. Keskeytyksistä tulee ilmoittaa Tilaajalle Palveluntuottajan saatua tuntitilauksen kyseseille ajanjaksolle. Tällöin ei sovelleta edellä mainittuja viivästyssanktioita vajauksesta tuntimäärässä.”

Tempodent toteaa ehtojen johtaneen tosiasiallisesti siihen, ettei tilaajan tarvitsemaa kapasiteettia ole pystytty turvaamaan hankinnalla, mikä pakottaa tilaajan tekemään suorahankintoja. Tempodent katsoo, että koska suorahankinnat ovat seurausta hankinnan syrjivistä ehdoista, ovat myös suorahankinnat lain periaatteiden vastaisia ja täten laittomia.

Hankintayksikön lausuma

Saapuneen hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta Tuomi Logistiikka Oy on tarkastanut hankinnan dokumentit uudelleen.

Hankinnassa ei saatu yhteen osa-alueeseen lainkaan tarjouksia ja muihinkin osa-alueisiin tarpeisiin nähden liian vähän. Hankintapäätöksessä oli todettu, että tämä aiheuttaa tarpeen tehdä suorahankintoja. Hankintapäätöksen jälkeen hankintayksikkö on arvioinut tehtävien suorahankintojen arvoa ja todennut sen olevan merkittävä suhteutettuna kilpailutuksella hankittavaan määrään. Suorahankinta on hankintalain mukaan tarkoitettu soveltamisalaltaan rajoitetuksi poikkeukseksi yleisestä kilpailuttamisvelvollisuudesta. Nyt tehtävien suorahankintojen määrän vuoksi poikkeuksellinen suorahankinta muuttuisi nyt puheena olevan hankinnan osalta pääsäännöksi, mikä on vastoin hankintalain periaatteita.

Hankintapäätöksen tekemisen jälkeen on myös käynyt ilmi, etteivät täydentävät suorahankinnat tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti toteutettuna tule todennäköisesti tuottamaan riittävää tuntimäärää kilpailutetun hankintakokonaisuuden täyttämiseksi. Hankintayksikölle on esitetty tarpeita poiketa tarjouspyynnössä esitetyistä ehdoista. Tämän johdosta hankintayksikkö on tarkastellut tarjouspyynnössä esitettyjä ehtoja uudelleen ja todennut ne osin palveluntuottajien kannalta ongelmallisiksi ja siten hankintayksikön kannalta epätarkoituksenmukaisiksi. Ehdot eivät ole turvanneet riittävää kilpailua hankinnassa.

Hankintalain (1397/2016) 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu todelliseksi ja perustelluksi syyksi muun ohella se, että tarjouspyyntö on ollut epäonnistunut (mm. MAO:521/20, MAO:66/21, MAO:67/21, MAO:74/21, MAO:71/21, MAO:29/21, KHO:2017:110). Niin ikään oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu todelliseksi ja perustelluksi syyksi muun ohella se, että hankintamenettelyssä on tapahtunut virhe (mm. MAO:478/17, MAO:229/19, MAO:537/19, MAO:14/21, MAO:491/20).

Edellä esitetyn perusteella on olemassa todellinen ja perusteltu syy keskeyttää hankinta.

Hankintamenettelyn keskeyttämisen johdosta Tempodent Oy:n hankintaoikaisuvaatimusta ei ole tarpeen enemmälti tutkia.

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999), myöhemmin julkisuuslaki. Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat ovat salassa pidettäviä julkisuuslain 24 §:n 20 kohdan mukaisesti. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Asiakirjapyynnöt tulee osoittaa osoitteeseen hankintapalvelut@tuomilogistiikka.fi.

Liitteet

Liite 1 Hankintaoikaisuvaatimus

Ehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • Aikuispotilaiden suun terveydenhuoltopalveluiden hankinta keskeytetään päätöstekstissä mainituilla perusteluilla.
     
  • Keskeyttämisen johdosta Tempodent Oy:n hankintaoikaisuvaatimus jätetään enemmälti tutkimatta.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Sanna Hakkarainen, Anna Maria Heikkinen, Marja-Liisa Kaltiokallio, Hannele Kuparinen, Jukka Kuusisto, Kristiina Lehtinen, Minna Luoto, Armi-Tuulia Niemi, Riikka Nystedt-Pusa, Sanna K. Ahonen, Virva Palomäki, Teresa Niku, Terhi Salomäki, Marjut Schroderus, suunterveydenhuolto.pirha@istekki.fi, palveluhankinnat@pirha.fi, hankintapalvelut@tuomilogistiikka.fi, hankintalakimiehet@tuomilogistiikka.fi, Tarjoajat

Muutoksenhaku

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

I Hankintaoikaisuohje

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen jäljempänä ilmoitetun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Tiedoksianto sähköisesti 

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Vaatimus osoitetaan päätöksen tehneelle toimielimelle. Vaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue, kirjaamo
Postiosoite: PL 272, 33101 Tampere 
Käyntiosoite: G-rakennus, Nivelkatu 5,​ 1. krs,​ kirjaamo
Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi 

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin kello 9.00–14.30.

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.
     

Tiedoksianto sähköisesti 

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden aukioloajan päättymistä.

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
     

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Valituksen toimittaminen, markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden osoite:

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
puh. 029 56 43300
fax 029 56 43314
markkinaoikeus(at)oikeus.fi