Perustelut
Pirkanmaan hyvinvointialueen valmistelussa on tehty kevään ajan brändin valmistelutyötä. Brändin tavoitteena on erottautua alan muista alan toimijoista ja toisaalta luoda yhdistävä ja tunnistettava kokonaisuus koko maakunnan alueella olevista palveluista ja toiminnoista. Sitä tuetaan yhtenäisellä visuaalisella ilmeellä, mutta se ei ole pelkkä logo tai slogan. Organisaatiolla voi olla myös useita brändejä (ns. brändihierarkia).
Pirkanmaalla on tehty brändityötä valmisteluhenkilöstön ja siirtyvien viestintäammattilaisten yhteisten työpajojen sekä viestintätoimisto Ahjo Communicationsin ja ilmeen osalta Ahjon alihankkija Duranin tuella. Viestintätoimistokumppanin hankinnan hyvinvointialueelle tekivät jo sairaanhoitopiiri ja Pirkanmaan liitto kesäkuussa 2021 ja koko viestintäpalvelujen hankinnan arvo oli kansallisen kilpailutusrajan selvästi alittava 50 000 euroa.
Brändin suunnittelu ei ole valmisteluvaiheessa voinut täysin perustua strategiaan, palvelulupaukseen ja arvoihin, koska niiden valmistelu on hyvinvointialueella kesken. Brändiin tulee myös vaikuttamaan se, miten siirtyvä henkilöstö kokee oman uuden yhteisönsä. Tällä on merkittävä yhteys erityisesti työnantajabrändiin, jonka muotoilussa tarvitaan laajempaa siirtyvän henkilöstön osallistumista. Brändin yleiset linjaukset kuitenkin tarvitaan jo syksyllä, koska uusi ilme tarvitaan uusien verkkopalvelujen suunnitteluun.
Näin ollen kevään aikana on valmisteltu brändityöhön päälinjaukset (nimi, logohierarkia, attribuutit, tavoitemielikuva) ja helposti mukautettava ja laajennettavissa oleva oma visuaalinen ilme. Brändikokonaisuus on joustava ja mahdollistaa pääviestien tarkentamisen ja markkinointiviestinnän luovien ideoiden hyödyntämisen esimerkiksi työnantajabrändiä tarkasteltaessa.
Liitteessä on kuvattu yksityiskohtaisemmin brändityön linjauksia ja tuloksia. Uuden brändin päälinjaukset ovat seuraavat:
- Kattobrändi on Pirkanmaan hyvinvointialue. Alabrändeinä säilytetään Tays ja Pirkanmaan pelastuslaitos. Niiden ilmettä ja viestinnän sävyä yhdenmukaistetaan hyvinvointialueen ilmeen kanssa ja logon rinnalla käytetään hyvinvointialueen nimeä.
- Hyvinvointialueen logo on tekstilogo. Logo ja ilmeen muut peruselementit on kuvattu tarkemmin liitteessä. Slogania ei esitetä tässä vaiheessa otettavaksi käyttöön.
- Pirkanmaan hyvinvointialueen tavoitemielikuva on olla hyvin pirkanmaalaisuuteen yhdistettävällä tavalla rohkea, helposti lähestyttävä, lämmin, mutkaton ja valoisa.
- Teemme työtä ihmisten elämän keskellä ja ihminen on meidän työssämme keskellä - siksi viestinnänkin yleisilmeen keskellä on elämä ja ihmiset – hyvinvointi ja valoisat kasvot. Kuvista välittyvät ihmisten arki ja merkityksellinen antoisa työ.
- Työnantajabrändiin syvennytään yhdessä henkilöstön kanssa syksystä lähtien.
Uusi ilme on tarkoitus ottaa käyttöön asteittain elokuun aikana. Uuden ilmeen sovelluksia tuottaa kesäkuusta lähtien virkatyönä hyvinvointialueelle siirtyvistä ja valmisteluorganisaation viestinnän ammattilaisista muodostettu visuaalisen ilmeen työryhmä, johon kuuluu graafinen suunnittelija.