Perustelut
Vuodeosastojen suunnitelman valmistelun tausta ja valtion ohjaus
Aluevaltuuston hyväksymä hyvinvointialuestrategia määrittää pitkän aikavälin tavoitteet ja palvelustrategian ylätason linjaukset vuosille 2023–2025. Strategian neljä kärkeä ovat tärkeintä ihminen, yhdenvertaiset, ennaltaehkäisevät ja vaikuttavat palvelut, hyvinvoivat työntekijät sekä yhdessä yhteentoimiva hyvinvointialue.
Aluehallitus hyväksyi strategian toimeenpano-ohjelman 14.2.2023. Toimeenpano-ohjelma muodostaa kokonaisuutena toiminnallisen uudistamisohjelman. Strategian toimeenpano-ohjelmaan sisältyy merkittäviä erillisiä kokonaisuuksia, joista päätetään hallintosäännön määrittämin päätösvaltuuksin. Näitä kokonaisuuksia ovat strategiset ohjelmat ja suunnitelmat, joihin kuuluvat palvelujen verkoston suunnitelmat ja palvelulinjakohtaiset toimeenpanosuunnitelmat. Toimeenpano-ohjelma ja siihen sisältyvät ohjelmat ja suunnitelmat luovat raamit ja tiekartan Pirkanmaan hyvinvointialueen ensimmäisen aluevaltuustokauden toiminnalle. Toimeenpano-ohjelma muodostaa erittäin merkittävän välineen systemaattisen muutoksen mahdollistamiseksi. Ohjelman tavoitteena on pitkän tähtäimen taloudellinen kestävyys ja investointikyky tulevaisuuden kannalta välttämättömiin kohteisiin.
Hyvinvointialueella on lakiin perustuva velvollisuus vastata lailla säädettyjen tehtävien hoitamisesta, hyvinvointialueen asukkaan laissa säädettyjen oikeuksien toteutumisesta ja palvelukokonaisuuksien yhteensovittamisesta sekä järjestettävien palvelujen ja muiden toimenpiteiden yhdenvertaisesta saatavuudesta sekä tarpeen, määrän ja laadun määrittelemisestä.
Hyvinvointialueille myönnetään valtion rahoitusta hyvinvointialueen asukasmäärän, sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tarvetta kuvaavien tekijöiden, asukastiheyden, vieraskielisyyden, kaksikielisyyden, saaristoisuuden, saamenkielisyyden, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimien ja pelastustoimen riskitekijöiden perusteella Hyvinvointialueiden rahoituslain mukaisesti. Hyvinvointialue päättää saamansa valtion rahoituksen kohdentamisesta tehtäviensä hoitamiseen.
Hyvinvointialueen on suunniteltava ja toteutettava sosiaali- ja terveydenhuolto sisällöltään, laajuudeltaan ja laadultaan sellaisena kuin asiakkaiden tarve edellyttää. Palvelut on toteutettava yhdenvertaisesti, yhteen sovitettuina palvelukokonaisuuksina sekä hyvinvointialueen väestön tarpeet huomioon ottaen lähellä asiakkaita. Palveluja voidaan koota hyvinvointialueen alueella suurempiin kokonaisuuksiin silloin, kun palvelujen saatavuus ja laadun turvaaminen edellyttävät erityisosaamista tai kalliita investointeja tai kun palvelujen tarkoituksenmukainen, kustannusvaikuttava ja tehokas toteuttaminen edellyttävät sitä.
Ohjaavat ministeriöt; sosiaali- ja terveysministeriö (STM), valtiovarainministeriö (VM) ja sisäasianministeriö (SM) ovat antaneet hyvinvointialueelle tiukat velvoitteet huolehtia talouden tasapainottamisesta. Pirkanmaan hyvinvointialueen strategian toimeenpano-ohjelmalla ja siihen sisältyvillä palvelureformeilla on merkittävä rooli ministeriöiden kanssa käytävissä ohjausneuvotteluissa. Valtiovarainministeriö on myös korostanut toimeenpano-ohjelmien tärkeyttä hyvinvointialueiden talouden tasapainottamisessa.
Pirkanmaan hyvinvointialueen, STM:n, VM:n ja SM:n ohjausneuvottelussa 27.10.2023 ministeriöt ovat antaneet ohjeet, joissa edellytetään, että Pirkanmaan hyvinvointialue jatkaa määrätietoisesti palvelureformin toimeenpanoa. Lisäksi VM:n lisälainavaltuuksia koskevassa hallintopäätöksessä 2.11.2023 investointien rahoitukseen tarvittava lisälainan myöntäminen on sidottu siihen, että hyvinvointialue talouden tasapainottamisohjelmasta ja käynnistää sen toimeenpanon. Päätöksen mukaan ohjelman tulee sisältää vuosittaiset euromääräiset tulosta ja lainanhoitokykyä kuvaavat tavoitteet, joiden toteutumista seurataan. Tasapainottamistavoitteen tulee olla sellainen, joka varmistaa hyvinvointialueen lainanhoitokyvyn ja mahdollisuuden järjestää lakisääteiset palvelut. Tasapainottamisohjelma tulee toimittaa valtiovarainministeriölle 29.12.2023 mennessä. Valtioneuvoston päätös Pirkanmaan hyvinvointialueen vuoden 2024 lainanottovaltuuden muuttamisesta
Aluehallitus on 11.9.2023 osavuosikatsauksen 1-6/2023 yhteydessä todennut, että talouden tilannekuva on huonontunut merkittävästi. Aluehallitus on päättänyt, että talouden tasapainottaminen edellyttää palvelurakennereformin jatkamista. Lähtökohtana talouden tarkastelulle on vähintään 2 % vuosittaisten tuottavuushyötyjen löytäminen. Aluehallitus on päättänyt 42 miljoonan euron säästötavoitteesta vuodesta 2024 alkaen.
Valmisteluprosessi
Palvelujen uudistamista koskevan kärjen ”yhdenvertaiset, ennaltaehkäisevät ja vaikuttavat palvelut” alla on kokonaisuus ”eheä ja monikanavainen palveluiden verkosto”. Tähän liittyen toteutettiin hyvinvointialueen vuodeosastojen paikkatarvelaskennan analyysi kevään 2023 aikana.
Aluehallitus hyväksyi 26.6.2023 (§ 172) vuodeosastojen paikkatarvelaskentaa koskevan loppuraportin pohjaksi Kaupin kampuksen uudistamisohjelman ja vuodeosastoreformin jatkovalmistelulle. Aluehallitus asetti tuottavuustavoitteeksi 2 prosenttia, joka on linjassa strategian tuottavuustavoitteen kanssa. Aluehallitus edellytti, että jatkovalmistelun tulokset tuodaan syksyllä 2023 aluehallituksen päätettäväksi palveluiden verkoston hyväksymisen yhteydessä.
Palvelujen uudistamisen ja palvelujen verkoston suunnittelun pohjaksi aluevaltuusto hyväksyi 14.8.2023 (69 §) palveluverkon kehittämisen periaatteet. Periaatteet sisältävät palvelujen verkoston kehittämistä linjaavat yleiset periaatteet sekä palvelukohtaiset palvelujen verkoston kehittämisen periaatteet. Palveluverkon kehittämisen periaatteet | Pirkanmaan hyvinvointialue (cloudnc.fi)
Aluehallitus merkitsi 21.8.2023 (§ 207) vuodeosastojen paikkatarvelaskennan selvityksen tiedoksi ja lähetti sen laajalle kuulemiskierrokselle. Aluehallitus edellytti, että selvitys ja siihen tehdyt täydennysehdotukset tuodaan aluehallituksen hyväksyttäväksi syyskuussa 2023, ja että kuulemiskierroksen kommenteista laaditaan erillinen kooste.
Kommentointikierros tuotti runsaasti asukas- ja muita palautteita, ja toimielimet sekä valiokunnat antoivat lausuntonsa. Myös osa alueen kuntien kunnanhallituksista ja kuntajohtajista antoivat kommenttinsa ja lausuntonsa. Lisäksi vuodeosastojen suunnitelmaa käsiteltiin useissa asukastilaisuuksissa ja kuntajohtajakokouksissa. Aluehallitus käsitteli 11.9.2023 (§ 225) suunnitelmaan annetut kommentit ja lausunnot ja oikeutti jatkamaan sairaalaverkon valmistelua käsittelyssä olleen selvityksen pohjalta.
Asukkaiden kuuleminen, muut lausunnot ja kommentit
Suunnitelman jatkovalmistelussa on hyödynnetty kommenttien ja lausuntojen yksityiskohtaisia palveluiden sisältöihin liittyviä ehdotuksia.
Hyvinvointialue toteutti kesällä 2023 asiakaskyselyn, jonka tulokset on esitetty aluehallitukselle. Tämä kysely on ollut mukana aluevaltuuston päättäessä palveluverkon kehittämisen periaatteista. Sen jälkeen on toteutettu muita asukaskyselyjä.
Palvelujen verkostosta järjestettiin asukaskysely 7.9.- 24.9.2023. Kyselyn vastaukset ja johtopäätökset ovat liitteenä.
Asukaskyselyyn vastasi yhteensä 5531 asukasta. Vastaajista yli 80-vuotiaita oli yhteensä 400 ja heistä kolmasosa vastasi verkossa. Alle 29-vuotiaat asukkaat olivat tässä kyselyssä aliedustettuina. Vastaajia oli huomattavan paljon niistä kunnista, joihin esitettyjen suunnitelmien mukaan ei jäisi omaa sote-asemaa. Kyselyjen perusteella hyvinvointialueen palveluihin ollaan edelleen varsin tyytyväisiä. Kouluarvosana 7,64 on pysynyt samana tammikuussa 2022 tehdystä mittauksesta lähtien. Lähes kaikki vastaajat olivat käyttäneet palveluitamme kuluneen vuoden aikana. Asukkailla on huolta erityisesti lähipalveluista sekä palvelujen saavutettavuudesta ja saatavuudesta. Lähipalvelun rinnalla asukkaat kokevat tärkeäksi, että tietoa saa helposti ja hoitoon pääsee nopeasti ja sujuvasti. Myös digipalveluja toivotaan käyttöön mutta ne eivät sovellu aivan kaikille.
Kokonaisuutena kyselyistä sekä muista lausunnoista ja kommenteista voidaan todeta, että eri tahojen ja sidosryhmien kommenteissa ja lausunnoissa painottuvat odotukset ja vaatimukset niiltä tahoilta, joihin esitetyt palveluverkon supistukset ensisijaisesti kohdentuvat. Asiakas- ja asukaslähtöiset kommentit painottuvat palvelujen saatavuuden ja saavutettavuuden kysymyksiin. Niistä pääosassa välittyy huoli palveluverkon harvenemisen mahdollisista kielteisistä seurausvaikutuksista kansalaisten, erityisesti sairaimpien ja ikääntyneiden arkeen. Toisaalta toiminnalliset ja taloudelliset ongelmat tiedostetaan, mutta keinoja ja kohdennuksia vaaditaan arvioitavaksi uudelleen. Konkreettisia vaihtoehtoja palvelujen verkostoon ei juurikaan saatu.
Yleisesti lausunnoissa ja kommenteissa korostuvat alueen, seutukunnan ja yksittäisen kunnan imagoon, elinvoimaan ja aluetaloudellisiin seikkoihin liittyvät huomiot, etenkin etäisyyksiltään ja väestökehitykseltään haastavimmissa hyvinvointialueen osissa.
Valmistellut esitykset
Valmistellun perusteella esitetään seuraavaa vuodeosastojen suunnitelmaa:
- Kuhmoisten ja Ikaalisten lähisairaaloiden vuodeosastot lakkautetaan 1.6.2024 mennessä. Kuhmoisten toimintaa siirretään Kangasalan lähisairaalaan ja Ikaalisten toimintaa Hämeenkyrön ja Ylöjärven akuuttiosastolle.
- Rauhaniemen sairaalan toiminta lakkaa 1.4.2024 mennessä. Toiminnot siirretään Tays Hatanpään sairaalasta vapautuvalle vuodeosastolle ja Lempäälän tyhjillään olevalle vuodeosastolle.
- Ruoveden Keiturin soten tuottama vuodeosasto lakkautetaan ja toiminta siirretään Virtain vuodeosaston yhteyteen 1.7.2024 mennessä.
- Mänttä-Vilppulan vuodeosaston toimintaa jatketaan nykyisellä volyymillä vuoden 2030 loppuun saakka. Järjestelyllä turvataan alkuperäistä esitystä varmemmin kyseisen seutukunnan ja alueen palvelut. (Muutos kuulemiskierroksen perusteella.)
- Oriveden ja Pirkkalan vuodeosastojen toimintaa jatketaan 2026–2027 saakka, huomioiden sairaansijatarpeen kehitys ja riittävyys. (Muutos kuulemiskierroksen perusteella.)
- Sairaalapalvelulinjan kampussairaalat ja kotisairaalapalvelut -toimialueella Tays Hatanpään sairaalan infektio-osasto lakkautetaan alkaen 1.1.2024. Sen erikoissairaanhoitotasoinen toiminta siirretään Tays keskussairaalaan ja perusterveydenhuoltotasoinen toiminta Tays Hatanpään sairaalan muille osastoille.
- Tays Sastamalan sairaalan perustason kolmen vuodeosaston ja erikoissairaanhoidon osaston työnjakoa kehitetään.
- Tays Valkeakosken perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteispäivystyksen yöpäivystys lakkautetaan 1.6.2024 alkaen.
Keskeiset johtopäätökset
Palvelujärjestelmän uudistamiselle on Pirkanmaalla selvä tarve. Mahdollisista toiminnan muutoksista ollaan kuitenkin huolissaan. Vaikutusten arviointi auttaa ennakoimaan päätösten merkitystä. Hyvinvointialueuudistuksen lainsäädännön valmistelun yhteydessä on tehty laaja vaikutusten arviointi. Tämän lisäksi on tehty laaja alueellinen vaikutusten arviointi, joka huomioi myös Pirkanmaalla nopeasti huonontuneen henkilöstön saatavuustilanteen sekä täsmentyneen rahoitusraamin.
Lähivuosina väestörakenteen muutokset lisäävät painetta voimakkaasti ja palveluverkon vaiheittainen kehittäminen on välttämätöntä.
Tällä hetkellä suljettujen sairaansijojen määrä eri puolilla Pirkanmaata on noin 100 paikkaa. Tämä johtaa yksiköiden toiminnalliseen tehottomuuteen. Lisäksi henkilöstön saatavuus vaikeutuu edelleen tulevina vuosina, minkä vuoksi tarkoituksenmukaisen toiminnan ja talouden turvaamiseksi vuodeosastojen kokoaminen suurempiin kokonaisuuksiin on välttämätöntä.
Vuodeosastosuunnitelman yhteydessä on arvioitu, että pienten (12–20 sairaansijaa) osastojen toiminnan ylläpitäminen on lähisairaaloissa toiminnallisesti epätarkoituksenmukaista ja taloudellisesti kannattamatonta. Tehokkaan henkilöstön käytön ja työvuorosuunnittelun sekä osaston toimintavarmuuden kannalta tarkoituksenmukainen osaston koko on vähintään 25 paikkaa. Esityksenä olevan vuodeosastosuunnitelman sisältämät toimenpiteet eivät edellytä merkittäviä tilainvestointeja.
Nykyinen henkilöstömäärä yhdistettynä suunnitelman mukaisiin esityksiin mahdollistaa toiminnan tehostumisen niin, että sairaansijamäärää on mahdollista jopa kasvattaa suljettavista yksiköistä huolimatta. Vuoden 2023 aikana kotisairaalatoiminnan asiakasmäärää on jo nostettu seitsemästäkymmenestä sataan kymmeneen (70 -> 110). Vuoden 2024 aikana kapasiteetti kasvaa edelleen. Lisäksi vuoden 2024 alusta tapahtuva palliatiivisen keskuksen keskittäminen omaksi vastuualueeksi ja toiminnan laajentaminen tukevat vuodeosastojen toimintaa.
Yhteistoimintaneuvottelut
Aluehallitus on käynnistänyt yhteistoimintaneuvottelut 11.9.2023. Tämän pykälän esitykset ovat sisältyneet päättyneisiin yhteistoimintaneuvotteluihin. Aluehallitus päättää erillisellä päätöksellä neuvottelujen perusteella mahdollisesti toimeenpantavista henkilöstövaikutuksista ja toimenpiteistä 20.11.2023.
Liitteenä kooste kommenttien yhteenvedosta ja asukaskyselyraportin tulokset.
Lisäksi oheismateriaalina on aluehallituksen 11.9. käsittelyssä ollut vuodeosastojen paikkatarvelaskennan selvitys, jonka pohjalta jatkovalmistelu on tehty sekä vaikutusten arviontitiivistelmä.